Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 14:51:09
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
33
Omlaag
Auteur
Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag (gelezen 95271 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #165 Gepost op:
11 March 2018, 19:49:42 »
Toen hadden ze nog geen ARBO, maar wel een beveiliging bij het gat bij de voetrem zodat de rangeerder niet in een gat stapte.
Het plaatje uit de etsplaat heb ik vervangen door een L-profiel 2x4. In de "2 mm kant" zijn 5 stuks klinknagels geperst. Die ruimte heeft het etsplaatje net niet om recht te blijven.
IMG_4662
by
Nulpunt0
, on Flickr
Begint nu toch aardig op te schieten.
-L-profielen tussen kap en frame
-Remwerk
-Een handel.
-Buffers
De handels van het remwerk heb ik gedemonteerd. Tamelijk kwesbaar tijdens de bouw en 2-3 keer buigen = krak.
IMG_4663
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2018, 20:09:19 door FritsT
»
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1188
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #166 Gepost op:
11 March 2018, 21:25:50 »
Hi Wesley,
Ziet er goed uit.
Maar als ik de foto van Walter van het verenpakket en de aspot bekijk, zie ik dat de middelste L-steun 2 bouten heeft en niet zoals Frits gemaakt heeft en jij nu in je tekening zet 2 klinknagels. De twee buitenste steunen hebben klinknagels en de middelste heeft bouten.
Overigens zit de olievuldop op de deksel enigszins schuin.
Is e.e.a. nog aan te passen in je tekening?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #167 Gepost op:
11 March 2018, 21:32:32 »
Wesley,
Het viel me op bij de foto dat het aanslagblok van het verenpakket vast zit met bouten en niet met klinknagels. De 2D-schets heeft daar wel klinknagels.
Edit: Peterha was me voor !
Sander
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2018, 21:35:23 door santerdam
»
Gelogd
WesleyMunnik
Offline
Berichten: 1200
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #168 Gepost op:
11 March 2018, 21:38:39 »
Thanks voor het meedenken, Dat aanslagblok gaat geen onderdeel zijn van de aspot en verenpakket. Daar dit een los onderdeel is. Dit zou met een L-Profiel oid gemaakt moeten worden. Ook dat het middelste L-Steuntje vastzit met 2 boutjes.
Zelf heb ik vanmiddag in het NSM bij zowel de 137 en 103 veel foto's gemaakt van de Aspotten en andere details van de oersikken.
Die vuldop gaat in de 3D tekening zeer zeker schuin aangebracht worden, hoop morgen hiermee te beginnen met de 3D tekening.
Groetjes,
Wesley
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #169 Gepost op:
11 March 2018, 22:50:52 »
Dit is voor de klinknageltellers onder ons...
In de etsplaat zit een V-vormige platte strip die je hier zou kunnen aanbrengen, maar er hoort dus een L-profiel en dus ook dubbel klinknagel.
Je kan het ook weglaten, maar dat gaan we toch niet doen.
Klinknagels persen in 1,5 mm profiel lukt, maar dat is hier duidelijk te breed. Maximaal 1,0 mm L-profiel. En zie daar maar eens klinknagels in te krijgen. Als je het ergens kan kopen....direct doen.
Ik kan nooit wachten en heb het (met mislukkingen) redelijk voor elkaar gekregen.
Dan kan je de kap aan he frame solderen en de strip aan beiden solderen..maar waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan. Kap los, ivm spuiten, en de strip zo positioneren dat die aansluit...
Michiel..in Spoor 1 kan 1,5 mm wel, dus je boft.
IMG_4666
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4668
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
becasse
Offline
Berichten: 1021
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #170 Gepost op:
12 March 2018, 08:31:16 »
Ha Fritsie,
Klinknagels tellen is net echt mijn insteek. Nooit geweest ook. En ik ga voor dit projekt ook geen klinknagelpers aanschaffen. Hooguit gaatjes boren en die Föhrmann klinknageltjes er in zetten, denk ik. Maar het ziet er strak uit hoor! Krijg ook nog meer respect voor de bouwers van de Werps-kits. Dat is pas klein!
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #171 Gepost op:
12 March 2018, 10:02:03 »
Stelling:
Dit is net zo klein alleen groter en meer.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #172 Gepost op:
12 March 2018, 19:51:32 »
Uiteindelijk moet alles gemonteerd worden. Je kan alles aan elkaar vast solderen, maar daar wordt de verfspuiter niet blij van.
Ik heb huif, machinistenhuis en dak demontabel gehouden.
De huif:
Op de voorkant van de huif heb ik een stevig profiel gesoldeerd. Maat maakt niet uit. Als de bovenkant van dat profiel maar strak tegen de onderkant van de bufferbalk komt.
1.IMG_4672
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de kant van het machinistenhuis heb ik in de huif een stevig L-profiel gesoldeerd en een tapje M1,4 gezet.
2.IMG_4671b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Uit plaat heb ik een Z-vormig constructieplaatje gevouwen. Die zit gesoldeerd aan de onderkant van de vloer van het machinistenhuis. Gaatje 1,6.
3.IMG_4670
by
Nulpunt0
, on Flickr
Door de verdiepte ligging heeft de aandrijfeenheid (van Edwin) er totaal geen last van.
4.IMG_4669
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #173 Gepost op:
12 March 2018, 19:57:15 »
Achterzijde machinistenhuis:
De ruimte in de kastjes wilde ik toegankelijk houden ivm plaatsen van of ballast of een decoder. In het horizontale vlak zitten constructieplaatjes dan in de weg. Maar gelukkig kan je gebruik maken van de twee vierkante gaten in de bufferbalk. Daar past een schroevendraaiertje ruim door heen.
Tegen de achterzijde van de kastjes zit een 2mm plaatje, waarin twee tapjes M1,4, gesoldeerd. Op de bufferbalk een stevig L profiel met gaten 1,6.
5.IMG_4674
by
Nulpunt0
, on Flickr
6.IMG_4675
by
Nulpunt0
, on Flickr
7.IMG_4676
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #174 Gepost op:
12 March 2018, 20:02:24 »
Het dak:
Voor het dak heb ik gebruik gemaakt van TT-profiel. De tussenruimte van 0,5 mm is precies goed om over de voor- en achterwand te passen.
Na uitgloeien van het profiel bleek het in vorm buigen geen enkel probleem.
Het dak zit zo wel stevig, maar niet vast. Daarom heb ik op vier plekken 0,5 mm gaatjes geboord. Na aflakken lijm ik daar klinknagels in.
Misschien boor ik er nog wel meer gaten/klinknagels in.
8.IMG_4678
by
Nulpunt0
, on Flickr
9.IMG_4679
by
Nulpunt0
, on Flickr
10.IMG_4681
by
Nulpunt0
, on Flickr
11.IMG_4683
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #175 Gepost op:
12 March 2018, 22:34:39 »
Er is nog een handel te gaan.
Als afstandhouder tot de inwendige langsligger heb ik een buisje 1,2 mm, lengte 3 mm, gebruikt. Verder een klein stukje L-profiel en een rond gebogen stripje.
IMG_4684
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4685
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4687
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #176 Gepost op:
13 March 2018, 01:43:15 »
Citaat van: WesleyMunnik op 11 March 2018, 12:28:39
Hoi Frits,
Ik zou dit wel op me willen nemen, via pb verder doornemen???
Groetjes
Wesley
Ook het luchtfilter op de motorhuif zou fijn zijn
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #177 Gepost op:
13 March 2018, 14:02:56 »
Modelbouwbuffer hebben veelal de eigenschap dat als de buffer wordt ingedrukt, de bout naar achteren buiten de bufferhuls komt. Ruimte in de bufferbalk moet dan beschikbaar zijn en dat is bij dit model van de Oersik niet mogelijk want de frameplaten zitten er direct achter.
Net zoals Edwin heb ik Philo buffers omgebouwd.
De achterzijde van de bufferhuls moet plat worden gevijld en binnen in de huls komt een aanslagplaatje.
Ook moet het gat achter in de bufferhuls op maat worden geboord voor de kop van de bout.
IMG_4692
Boutje M2 met een lengte van 11 mm.
Kop van de bout is 1,2 mm, dus het plaatje moet zeker 2,5 mm naar binnen om bewegingsruimte te maken.
IMG_4693
Door gebruik te maken van de achterkant van een stalen boor kan je het plaatje op de gewenste diepte afstellen bij het solderen. Ik heb dat gefixeerd met tape.
IMG_4694
De kop van de bout nog even van eventuele bramen ontdoen.
IMG_4695
Solderen is een hachelijke zaak daar het plaatje los kan komen en de bout vast gaat zitten. Mijn advies..lijmen, maar doe dat wel NADAT je het model eventueel heb gezandstraald.
IMG_4699
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2018, 14:13:47 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #178 Gepost op:
13 March 2018, 19:19:33 »
Nu het grote werk klaar is, heb ik nog een aanpassing gedaan aan de console. De as (klinknagel) loshalen is een peulenschil en daardoor bleek het dus makkelijk om het 2e "wie" erbij te zetten. Met de draaibank een schijfje van 0,6 mm van een staf met diameter 6 mm afsnijden. Gaatje in het midden en de as weer plaatsen.
Op het grote wiel ook maar gelijk een handgreep aangeracht.
IMG_4700
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2018, 19:21:55 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #179 Gepost op:
13 March 2018, 19:56:08 »
Voordat je de console op het frame soldeert, eerst opvullen met lood en de overgebleven randjes vol laten lopen met soldeer. Geeft circa 18-20 gram gewicht. Mooi centraal en laag, dus goed voor de rijeigenschappen.
De loc weegt nu bijna 150 gram en het gewicht van een blok messing (als blok van de aandrijving) komt naar verwachting op 100 gram. Het streefgewicht is 300 gram, dus waar het kan...nog zeker 50 gram lood proppen.
IMG_4702
by
frits thies
, on Flickr
IMG_4703
by
frits thies
, on Flickr
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
33
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag