Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
33
Omlaag
Auteur
Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag (gelezen 85112 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #165 Gepost op:
11 maart 2018, 19:49:42 »
Toen hadden ze nog geen ARBO, maar wel een beveiliging bij het gat bij de voetrem zodat de rangeerder niet in een gat stapte.
Het plaatje uit de etsplaat heb ik vervangen door een L-profiel 2x4. In de "2 mm kant" zijn 5 stuks klinknagels geperst. Die ruimte heeft het etsplaatje net niet om recht te blijven.
IMG_4662
by
Nulpunt0
, on Flickr
Begint nu toch aardig op te schieten.
-L-profielen tussen kap en frame
-Remwerk
-Een handel.
-Buffers
De handels van het remwerk heb ik gedemonteerd. Tamelijk kwesbaar tijdens de bouw en 2-3 keer buigen = krak.
IMG_4663
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 20:09:19 door FritsT
»
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1100
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #166 Gepost op:
11 maart 2018, 21:25:50 »
Hi Wesley,
Ziet er goed uit.
Maar als ik de foto van Walter van het verenpakket en de aspot bekijk, zie ik dat de middelste L-steun 2 bouten heeft en niet zoals Frits gemaakt heeft en jij nu in je tekening zet 2 klinknagels. De twee buitenste steunen hebben klinknagels en de middelste heeft bouten.
Overigens zit de olievuldop op de deksel enigszins schuin.
Is e.e.a. nog aan te passen in je tekening?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #167 Gepost op:
11 maart 2018, 21:32:32 »
Wesley,
Het viel me op bij de foto dat het aanslagblok van het verenpakket vast zit met bouten en niet met klinknagels. De 2D-schets heeft daar wel klinknagels.
Edit: Peterha was me voor !
Sander
«
Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 21:35:23 door santerdam
»
Gelogd
WesleyMunnik
Online
Berichten: 1166
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #168 Gepost op:
11 maart 2018, 21:38:39 »
Thanks voor het meedenken, Dat aanslagblok gaat geen onderdeel zijn van de aspot en verenpakket. Daar dit een los onderdeel is. Dit zou met een L-Profiel oid gemaakt moeten worden. Ook dat het middelste L-Steuntje vastzit met 2 boutjes.
Zelf heb ik vanmiddag in het NSM bij zowel de 137 en 103 veel foto's gemaakt van de Aspotten en andere details van de oersikken.
Die vuldop gaat in de 3D tekening zeer zeker schuin aangebracht worden, hoop morgen hiermee te beginnen met de 3D tekening.
Groetjes,
Wesley
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #169 Gepost op:
11 maart 2018, 22:50:52 »
Dit is voor de klinknageltellers onder ons...
In de etsplaat zit een V-vormige platte strip die je hier zou kunnen aanbrengen, maar er hoort dus een L-profiel en dus ook dubbel klinknagel.
Je kan het ook weglaten, maar dat gaan we toch niet doen.
Klinknagels persen in 1,5 mm profiel lukt, maar dat is hier duidelijk te breed. Maximaal 1,0 mm L-profiel. En zie daar maar eens klinknagels in te krijgen. Als je het ergens kan kopen....direct doen.
Ik kan nooit wachten en heb het (met mislukkingen) redelijk voor elkaar gekregen.
Dan kan je de kap aan he frame solderen en de strip aan beiden solderen..maar waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan. Kap los, ivm spuiten, en de strip zo positioneren dat die aansluit...
Michiel..in Spoor 1 kan 1,5 mm wel, dus je boft.
IMG_4666
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4668
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
becasse
Offline
Berichten: 967
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #170 Gepost op:
12 maart 2018, 08:31:16 »
Ha Fritsie,
Klinknagels tellen is net echt mijn insteek. Nooit geweest ook. En ik ga voor dit projekt ook geen klinknagelpers aanschaffen. Hooguit gaatjes boren en die Föhrmann klinknageltjes er in zetten, denk ik. Maar het ziet er strak uit hoor! Krijg ook nog meer respect voor de bouwers van de Werps-kits. Dat is pas klein!
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #171 Gepost op:
12 maart 2018, 10:02:03 »
Stelling:
Dit is net zo klein alleen groter en meer.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #172 Gepost op:
12 maart 2018, 19:51:32 »
Uiteindelijk moet alles gemonteerd worden. Je kan alles aan elkaar vast solderen, maar daar wordt de verfspuiter niet blij van.
Ik heb huif, machinistenhuis en dak demontabel gehouden.
De huif:
Op de voorkant van de huif heb ik een stevig profiel gesoldeerd. Maat maakt niet uit. Als de bovenkant van dat profiel maar strak tegen de onderkant van de bufferbalk komt.
1.IMG_4672
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de kant van het machinistenhuis heb ik in de huif een stevig L-profiel gesoldeerd en een tapje M1,4 gezet.
2.IMG_4671b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Uit plaat heb ik een Z-vormig constructieplaatje gevouwen. Die zit gesoldeerd aan de onderkant van de vloer van het machinistenhuis. Gaatje 1,6.
3.IMG_4670
by
Nulpunt0
, on Flickr
Door de verdiepte ligging heeft de aandrijfeenheid (van Edwin) er totaal geen last van.
4.IMG_4669
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #173 Gepost op:
12 maart 2018, 19:57:15 »
Achterzijde machinistenhuis:
De ruimte in de kastjes wilde ik toegankelijk houden ivm plaatsen van of ballast of een decoder. In het horizontale vlak zitten constructieplaatjes dan in de weg. Maar gelukkig kan je gebruik maken van de twee vierkante gaten in de bufferbalk. Daar past een schroevendraaiertje ruim door heen.
Tegen de achterzijde van de kastjes zit een 2mm plaatje, waarin twee tapjes M1,4, gesoldeerd. Op de bufferbalk een stevig L profiel met gaten 1,6.
5.IMG_4674
by
Nulpunt0
, on Flickr
6.IMG_4675
by
Nulpunt0
, on Flickr
7.IMG_4676
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #174 Gepost op:
12 maart 2018, 20:02:24 »
Het dak:
Voor het dak heb ik gebruik gemaakt van TT-profiel. De tussenruimte van 0,5 mm is precies goed om over de voor- en achterwand te passen.
Na uitgloeien van het profiel bleek het in vorm buigen geen enkel probleem.
Het dak zit zo wel stevig, maar niet vast. Daarom heb ik op vier plekken 0,5 mm gaatjes geboord. Na aflakken lijm ik daar klinknagels in.
Misschien boor ik er nog wel meer gaten/klinknagels in.
8.IMG_4678
by
Nulpunt0
, on Flickr
9.IMG_4679
by
Nulpunt0
, on Flickr
10.IMG_4681
by
Nulpunt0
, on Flickr
11.IMG_4683
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #175 Gepost op:
12 maart 2018, 22:34:39 »
Er is nog een handel te gaan.
Als afstandhouder tot de inwendige langsligger heb ik een buisje 1,2 mm, lengte 3 mm, gebruikt. Verder een klein stukje L-profiel en een rond gebogen stripje.
IMG_4684
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4685
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_4687
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5541
Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #176 Gepost op:
13 maart 2018, 01:43:15 »
Citaat van: WesleyMunnik op 11 maart 2018, 12:28:39
Hoi Frits,
Ik zou dit wel op me willen nemen, via pb verder doornemen???
Groetjes
Wesley
Ook het luchtfilter op de motorhuif zou fijn zijn
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #177 Gepost op:
13 maart 2018, 14:02:56 »
Modelbouwbuffer hebben veelal de eigenschap dat als de buffer wordt ingedrukt, de bout naar achteren buiten de bufferhuls komt. Ruimte in de bufferbalk moet dan beschikbaar zijn en dat is bij dit model van de Oersik niet mogelijk want de frameplaten zitten er direct achter.
Net zoals Edwin heb ik Philo buffers omgebouwd.
De achterzijde van de bufferhuls moet plat worden gevijld en binnen in de huls komt een aanslagplaatje.
Ook moet het gat achter in de bufferhuls op maat worden geboord voor de kop van de bout.
IMG_4692
Boutje M2 met een lengte van 11 mm.
Kop van de bout is 1,2 mm, dus het plaatje moet zeker 2,5 mm naar binnen om bewegingsruimte te maken.
IMG_4693
Door gebruik te maken van de achterkant van een stalen boor kan je het plaatje op de gewenste diepte afstellen bij het solderen. Ik heb dat gefixeerd met tape.
IMG_4694
De kop van de bout nog even van eventuele bramen ontdoen.
IMG_4695
Solderen is een hachelijke zaak daar het plaatje los kan komen en de bout vast gaat zitten. Mijn advies..lijmen, maar doe dat wel NADAT je het model eventueel heb gezandstraald.
IMG_4699
«
Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 14:13:47 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #178 Gepost op:
13 maart 2018, 19:19:33 »
Nu het grote werk klaar is, heb ik nog een aanpassing gedaan aan de console. De as (klinknagel) loshalen is een peulenschil en daardoor bleek het dus makkelijk om het 2e "wie" erbij te zetten. Met de draaibank een schijfje van 0,6 mm van een staf met diameter 6 mm afsnijden. Gaatje in het midden en de as weer plaatsen.
Op het grote wiel ook maar gelijk een handgreep aangeracht.
IMG_4700
«
Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 19:21:55 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #179 Gepost op:
13 maart 2018, 19:56:08 »
Voordat je de console op het frame soldeert, eerst opvullen met lood en de overgebleven randjes vol laten lopen met soldeer. Geeft circa 18-20 gram gewicht. Mooi centraal en laag, dus goed voor de rijeigenschappen.
De loc weegt nu bijna 150 gram en het gewicht van een blok messing (als blok van de aandrijving) komt naar verwachting op 100 gram. Het streefgewicht is 300 gram, dus waar het kan...nog zeker 50 gram lood proppen.
IMG_4702
by
frits thies
, on Flickr
IMG_4703
by
frits thies
, on Flickr
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
33
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag