Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 09:16:47
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 95041 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2018, 18:16:59 »
Mooi werk weer en wat een tempo! Heeft Moog nog iets laten weten over de aandrijving?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2018, 18:36:44 »
Nee.
Maar...Michiel zegt dat we ons geen zorgen hoeven maken voor de Spoor 1 versie (dus ook spoor 0)

Je kan dus gewoon beginnen met bouwen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2018, 23:00:48 »
En dan nu naar de bovenbouw....(groen op de tekening)

Ik ben eerst met de achterzijde van het machinistenhuis begonnen.

IMG_4214 by Nulpunt0, on Flickr

en de kastdeurtjes.
IMG_4220 by Nulpunt0, on Flickr

Het wijst zich eigenlijk vanzelf dat je de kastjes en achterzijde machinistenhuis moet vouwen en dat het kastgedeelte tussen de zijwanden komt. Maar bij montage zal je zien dat er een klein maatfoutje in de etsplaat zit. De breedte van de kastjes is gelijk aan de buitenmaat. Even de vijl er goed langs en op maat maken.

IMG_4234 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4235 by Nulpunt0, on Flickr

En ook de diepte is niet helemaal correct. Kastjes steken uit. Buig de achterwand 2-3 x en hij breekt vanzelf af. Bij de montage niet valt alles weer zo op zijn plek.

IMG_4237 by Nulpunt0, on Flickr

Hr.1795 had kennelijk even behoefte aan een bakje koffie want de positiegaatjes voor de handrails zitten aan de verkeerde kant van de zijwand.
Ik heb gaatjes geboord (0,8mm) op 9 en 20 mm vanaf de bovenkant en 1 mm vanaf de zijkant.
Die gaatjes moet je dus wel boren voordat je de zijwanden aan de achterzijde vastzet.

IMG_4231 by Nulpunt0, on Flickr

Suggestie: Slaters 7952 (knobs, short):
IMG_4239 by Nulpunt0, on Flickr

en met een staaldraad 0,4 ziet het er goed uit.
IMG_4243 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 February 2018, 23:03:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2018, 23:11:14 »
Nog een detail.

Deurklinken en scharnieren op de kastdeurtjes.
Deurklinken zijn van 0,4 mm draad en de scharnieren 0,7 mm.

Of de deurklinken kloppen weet ik niet want het kan ook goed zijn dat er trekknoppen hebben gezeten.

IMG_4228 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #79 Gepost op: 28 February 2018, 11:46:46 »
Bovenop de kastjes zie je op de tekening een zwengel. Later is die dus verwijderd.

Oersik001 by Nulpunt0, on Flickr

Oersik012 by Nulpunt0, on Flickr

In de etsplaat zit een onderdeel hiervoor. Helaas zijn de vouwnaden niet geëtst. Een stukje staf 3x3 bewerken is makkelijker.

IMG_4245 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4249 by Nulpunt0, on Flickr


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #80 Gepost op: 28 February 2018, 12:06:49 »
leuk ding die zwengel, waar was ie voor?  en toch knoppen op de kastjes?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #81 Gepost op: 28 February 2018, 12:09:11 »
Die knopjes komen inderdaad van deze foto.
Zwengel...ik heb er (nog) geen idee van. Van de tekeningen die ik bekijk word ik niet wijzer. Wie?
« Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 12:14:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #82 Gepost op: 28 February 2018, 14:02:26 »
De constructie van de huif is eenvoudig. Schuin van de twee horizontale naden de randen 45 graden af, want ze zitten na het vouwen wel heel krap tegen elkaar en het plaatwerk kan gaan wijken.
Bij het omzetten de voorzijde ingeklemd houden  anders bollen de randen (om het gaas) op.
Uiteindelijk past alles prima, maar het kost iets meer werk dan je zou verwachten.

IMG_4276 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4277 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4278 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #83 Gepost op: 28 February 2018, 15:06:14 »
Als je vele Oersikken 1:1 bekijkt, dan zie je idem zoveel variaties op het rooster aan de voorkant. Alles kan. Wat in model niet kan, is geëtst gaas. Dat is te vlak, maar verder..gaten, lamellen, gaas...kan allemaal.
Ik had nog een stukje fijnmazig gaas, dus......ook leuk

IMG_4280 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #84 Gepost op: 28 February 2018, 16:58:49 »
Het gatenrooster (dit moet dus NIET aan de voorzijde) was bij mijn etsplaat niet goed geëtst. Dat betekenden tig maal met boortje 0,4 doorboren. Veel in aantal, maar het viel eignenijk best wel mee.

Het etsdeel van voorzijde machinstenhuis zit vast aan de twee zijvleugeltjes. Even omzetten dus.

IMG_4283 by Nulpunt0, on Flickr

Dat omzetten gaat heel makkelijk maar.........kijk eens naar de maatvoering. In mijn geval is er een verschil van  bijna 1 mm.

IMG_4286 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4285 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb de zijvleugeltjes afgebroken en vervangen door L-profiel 1x2 OP de voorwand te plaatsen.
IMG_4288 by Nulpunt0, on Flickr

In de vleugeltjes ook weer op 9 en 20 mm 0,8 mm gaten geboord voor de handrails.
Dan alles voorsolderen en fixeren en de vlam er over.

IMG_4289 by Nulpunt0, on Flickr

Na een kleine poetsbeurt zie je dit..

IMG_4292 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 18:43:39 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #85 Gepost op: 28 February 2018, 18:00:38 »
Die knopjes komen inderdaad van deze foto.
Zwengel...ik heb er (nog) geen idee van. Van de tekeningen die ik bekijk word ik niet wijzer. Wie?

De zwengel was voor de "handaanzet inrichting", deze is in 1938 vervallen.

De kastjes hebben kleine knopjes, en kleine grendels die ook op de sikken voorkomen.
maar omdat een foto meer zegt als woorden;

Oersik 137 jaren terug in Blerick.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #86 Gepost op: 28 February 2018, 18:07:15 »
Maar natuurlijk: de handaanzetinrichting. Hopeloos verouderd in 1938. De halfautomatische epibreerinrichting heeft het gelukkig nog 20 jaar daarna volgehouden...

Gekkigheid; wat is een handaanzetinrichting?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #87 Gepost op: 28 February 2018, 18:12:21 »
Nou eigenlijk iets heel simpels, het is de zwengel om de motor te starten als de accu het laat afweten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11293
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #88 Gepost op: 28 February 2018, 18:45:15 »
@Paul....nu al spijt?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #89 Gepost op: 28 February 2018, 18:59:56 »
Met wat ik nog af moet maken krijg ik pas spijt zo rond 2051.  :laugh:

Neemt niet weg dat ik elk zelfbouwdraadje met veel genoegen lees en dit is zeker geen uitzondering!

@Arjen: aha, de zwengel. Helder  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!