Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 94982 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2018, 18:16:59 »
Mooi werk weer en wat een tempo! Heeft Moog nog iets laten weten over de aandrijving?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2018, 18:36:44 »
Nee.
Maar...Michiel zegt dat we ons geen zorgen hoeven maken voor de Spoor 1 versie (dus ook spoor 0)

Je kan dus gewoon beginnen met bouwen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2018, 23:00:48 »
En dan nu naar de bovenbouw....(groen op de tekening)

Ik ben eerst met de achterzijde van het machinistenhuis begonnen.

IMG_4214 by Nulpunt0, on Flickr

en de kastdeurtjes.
IMG_4220 by Nulpunt0, on Flickr

Het wijst zich eigenlijk vanzelf dat je de kastjes en achterzijde machinistenhuis moet vouwen en dat het kastgedeelte tussen de zijwanden komt. Maar bij montage zal je zien dat er een klein maatfoutje in de etsplaat zit. De breedte van de kastjes is gelijk aan de buitenmaat. Even de vijl er goed langs en op maat maken.

IMG_4234 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4235 by Nulpunt0, on Flickr

En ook de diepte is niet helemaal correct. Kastjes steken uit. Buig de achterwand 2-3 x en hij breekt vanzelf af. Bij de montage niet valt alles weer zo op zijn plek.

IMG_4237 by Nulpunt0, on Flickr

Hr.1795 had kennelijk even behoefte aan een bakje koffie want de positiegaatjes voor de handrails zitten aan de verkeerde kant van de zijwand.
Ik heb gaatjes geboord (0,8mm) op 9 en 20 mm vanaf de bovenkant en 1 mm vanaf de zijkant.
Die gaatjes moet je dus wel boren voordat je de zijwanden aan de achterzijde vastzet.

IMG_4231 by Nulpunt0, on Flickr

Suggestie: Slaters 7952 (knobs, short):
IMG_4239 by Nulpunt0, on Flickr

en met een staaldraad 0,4 ziet het er goed uit.
IMG_4243 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 February 2018, 23:03:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2018, 23:11:14 »
Nog een detail.

Deurklinken en scharnieren op de kastdeurtjes.
Deurklinken zijn van 0,4 mm draad en de scharnieren 0,7 mm.

Of de deurklinken kloppen weet ik niet want het kan ook goed zijn dat er trekknoppen hebben gezeten.

IMG_4228 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #79 Gepost op: 28 February 2018, 11:46:46 »
Bovenop de kastjes zie je op de tekening een zwengel. Later is die dus verwijderd.

Oersik001 by Nulpunt0, on Flickr

Oersik012 by Nulpunt0, on Flickr

In de etsplaat zit een onderdeel hiervoor. Helaas zijn de vouwnaden niet geëtst. Een stukje staf 3x3 bewerken is makkelijker.

IMG_4245 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4249 by Nulpunt0, on Flickr


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #80 Gepost op: 28 February 2018, 12:06:49 »
leuk ding die zwengel, waar was ie voor?  en toch knoppen op de kastjes?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #81 Gepost op: 28 February 2018, 12:09:11 »
Die knopjes komen inderdaad van deze foto.
Zwengel...ik heb er (nog) geen idee van. Van de tekeningen die ik bekijk word ik niet wijzer. Wie?
« Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 12:14:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #82 Gepost op: 28 February 2018, 14:02:26 »
De constructie van de huif is eenvoudig. Schuin van de twee horizontale naden de randen 45 graden af, want ze zitten na het vouwen wel heel krap tegen elkaar en het plaatwerk kan gaan wijken.
Bij het omzetten de voorzijde ingeklemd houden  anders bollen de randen (om het gaas) op.
Uiteindelijk past alles prima, maar het kost iets meer werk dan je zou verwachten.

IMG_4276 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4277 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4278 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #83 Gepost op: 28 February 2018, 15:06:14 »
Als je vele Oersikken 1:1 bekijkt, dan zie je idem zoveel variaties op het rooster aan de voorkant. Alles kan. Wat in model niet kan, is geëtst gaas. Dat is te vlak, maar verder..gaten, lamellen, gaas...kan allemaal.
Ik had nog een stukje fijnmazig gaas, dus......ook leuk

IMG_4280 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #84 Gepost op: 28 February 2018, 16:58:49 »
Het gatenrooster (dit moet dus NIET aan de voorzijde) was bij mijn etsplaat niet goed geëtst. Dat betekenden tig maal met boortje 0,4 doorboren. Veel in aantal, maar het viel eignenijk best wel mee.

Het etsdeel van voorzijde machinstenhuis zit vast aan de twee zijvleugeltjes. Even omzetten dus.

IMG_4283 by Nulpunt0, on Flickr

Dat omzetten gaat heel makkelijk maar.........kijk eens naar de maatvoering. In mijn geval is er een verschil van  bijna 1 mm.

IMG_4286 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4285 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb de zijvleugeltjes afgebroken en vervangen door L-profiel 1x2 OP de voorwand te plaatsen.
IMG_4288 by Nulpunt0, on Flickr

In de vleugeltjes ook weer op 9 en 20 mm 0,8 mm gaten geboord voor de handrails.
Dan alles voorsolderen en fixeren en de vlam er over.

IMG_4289 by Nulpunt0, on Flickr

Na een kleine poetsbeurt zie je dit..

IMG_4292 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 18:43:39 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #85 Gepost op: 28 February 2018, 18:00:38 »
Die knopjes komen inderdaad van deze foto.
Zwengel...ik heb er (nog) geen idee van. Van de tekeningen die ik bekijk word ik niet wijzer. Wie?

De zwengel was voor de "handaanzet inrichting", deze is in 1938 vervallen.

De kastjes hebben kleine knopjes, en kleine grendels die ook op de sikken voorkomen.
maar omdat een foto meer zegt als woorden;

Oersik 137 jaren terug in Blerick.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7485
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #86 Gepost op: 28 February 2018, 18:07:15 »
Maar natuurlijk: de handaanzetinrichting. Hopeloos verouderd in 1938. De halfautomatische epibreerinrichting heeft het gelukkig nog 20 jaar daarna volgehouden...

Gekkigheid; wat is een handaanzetinrichting?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #87 Gepost op: 28 February 2018, 18:12:21 »
Nou eigenlijk iets heel simpels, het is de zwengel om de motor te starten als de accu het laat afweten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11292
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #88 Gepost op: 28 February 2018, 18:45:15 »
@Paul....nu al spijt?

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7485
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #89 Gepost op: 28 February 2018, 18:59:56 »
Met wat ik nog af moet maken krijg ik pas spijt zo rond 2051.  :laugh:

Neemt niet weg dat ik elk zelfbouwdraadje met veel genoegen lees en dit is zeker geen uitzondering!

@Arjen: aha, de zwengel. Helder  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!