Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door R v/d Hoven
Vandaag om 19:04:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 18:00:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Modelwensen 2026 door 1200blauw
Vandaag om 17:46:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
  

Auteur Topic: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!  (gelezen 34169 keer)

Dennis

  • Gast
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #30 Gepost op: 23 January 2008, 21:27:48 »
Ziet er netjes uit hoor Sander.

kan je de techniek van de module overgang uitleggen.
Ziet er interessant uit.

Gr, Dennis

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #31 Gepost op: 23 January 2008, 21:29:21 »
De binnendiameter is 83 cm. (straal 415 mm, standaard Fleischmann modellgleis 6030, door F* gehanteerd als zijnde buitenboog)

De buitendiameter is 94,6 cm. (straal van 473 mm, buitenboog is flexrail van het merk GT)
De buitendiameter is gebasseerd op de binnendiameter van Fleischmann rails 6025.

Mooi ruim!

Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #32 Gepost op: 23 January 2008, 21:43:15 »
Mooi werk Sander! :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #33 Gepost op: 07 March 2008, 15:46:34 »
Zo, spiraal kwa houtwerk en sporen zo goed als klaar. Door drukte met werk en regelen van andere hobby dingen, denk aan Eurospoorstand/dioramawedstrijd, erg weinig gedaan laatste tijd.

De draadeinden van de spiraal moeten nog afgeslepen worden en afgedopt met dopmoeren. Tevens moet de bedrading er nog aan- en ingesoldeerd worden, door mijn enthousiasme vergeten mee te nemen tijdens het bouwen, echter kan dit nu nog prima gedaan worden al vergt het enig geduld en moeite. Kijk en geniet...althans dat doe ik wel...





Het overige deel wat kwa houtwerk en sporen klaar s is ook al bijna volledig aangesloten. Mede doordat nu ook de spiraal kwa houtbouw en rails af is kan ik beginnen met een aansluiting naar mijn eerste module bak. Deze bak kan ik van het zomer gereed maken in de tuin zodat ik ook met warm/heet weer met mijn hobby bezig kan, wat voorheen niet of nauwelijks kon.

Tot zover weer een korte update.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #34 Gepost op: 24 March 2008, 14:24:38 »
Paasweekend wat moet je ermee...nah ja, beetje hobby-en dan maar.

Mijn eerste gedeelte wil ik kwa bouw graag afronden echter loop ik weer tegen de nodige problemen aan wat elektronica betreft. Een funkyrail keerlusmodule koppelen met een BMD16SD. Maar dankzij Wim Ros gaat dit lukken en kunnen we op het eerste gedeelte een beetje testrijden.

daarna gauw door met de bouw van gedeelte 2.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #35 Gepost op: 10 May 2008, 12:24:59 »
Na lang wikken en wegen toch af gestapt van een breed schalige aanpassing van emplacement Hengelo.

Alleen de sporen en het perron liggen al op een module van 60 cm breed, gene ruimte voor andere scenery dus. Verder werd het geheel in mijn ogen te statisch recht en zit ik dus nu weer achter de tekentafel.

Het schaduwstation en spiraal zoals gebewoud blijven bestaan want vanuit dat principe ga ik weer werken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #36 Gepost op: 10 May 2008, 12:33:40 »
Citaat
Lig ziek op bed
Citaat
en zit ik dus nu weer achter de tekentafel.

Je kan niet ziek op bed liggen en toch achter je tekentafel zitten..... ;D

Beterschap!

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #37 Gepost op: 10 May 2008, 12:43:58 »
Ik moest heel even opstaan om te kijken of gebruikers zich wel netjes aan de regels houden....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #38 Gepost op: 10 May 2008, 15:02:42 »
Het aangepaste plan, getekend met anyrail dankzij Matthijs van Heijningen.



Aardig ingekort maar nu is het breedste station gedeelte pakweg een cm of 35 breed. Wanneer ik de bak nu 80 cm breed zou maken is er zeker een leuk stationsplein voor te knutselen.
Uitgangspunt nog altijd Hengelo, en wel herkenbaar dacht ik zelf.
Tevens is het spoor naar Delden komen te vervallen. De sporen naar Enschede zijn vervangen voor 1 enkelspoor.

Ik ben nu bezig om de bakken verdeling te maken. Altijd lastig met al die wissels.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #39 Gepost op: 10 May 2008, 15:20:26 »
Sander,

Zeker nog herkenbaar als Hengelo. Wel jammer dat je enkele sporen hebt moeten schrappen, mja tis altijd een probleem he met de ruimte ;)

Hieronder zie je jou baanplan nogmaals, in de rode ovaal heb jij normale wissels. Normaal liggen hier engelse wissels, zie ook sporenplan.nl Heb je er bewust voor gekozen om geen engelse wissels neer te leggen? Als je engelse wissels er neerplant kun je wel op je rangeer- / opstelsporen komen. Vind ik persoonlijk wat mooier. Maar t blijft jou keus natuurlijk ;)



Edit: Beterschap trouwens!!
« Laatst bewerkt op: 10 May 2008, 15:22:30 door Lars. Reden: Edit toegevoegd »
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #40 Gepost op: 10 May 2008, 15:30:01 »
Dit zouden inderdaad engelse wissels kunnen worden.
Geen idee waarom ik die er niet ingezet heb.

De ruimte is op zich het probleem niet, het is de breedte van de module bakken. Wanneer je het groots op wilt zetten heb je voor het stations gedelte al bijna 6 bakken nodig van 120 x 60 cm. En dat is mij net iets te veel van het goede vandaar dat ik het plan enigszins heb aangepast.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #41 Gepost op: 10 May 2008, 15:48:19 »
Ja, de preisertjes willen natuurlijk ook wat te zien en te doen hebben als ze op het station rond hangen  ;D
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #42 Gepost op: 10 May 2008, 17:38:42 »
@Sander en Lars

Je bedoelt zo iets als dit:



mvg,

Matthijs

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #43 Gepost op: 10 May 2008, 17:39:37 »
Ja, dat bedoel ik! Een stuk beter dacht ik  8)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

manuelspot

  • Gast
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #44 Gepost op: 10 May 2008, 19:00:12 »
Dat is echt heel groot man  :o. Bij ons op de club bouwen we ook Hengelo na in de tijd van de jaren 70. Dat is alleen al iets van 15 meter lang.
Maar moet zeggen dat het er zo wel leuk uitziet. Echt mooi werk.

Manuel