Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
  

Auteur Topic: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!  (gelezen 31995 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #45 Gepost op: 10 May 2008, 19:02:04 »
Manuel,

ik heb consessies gedaan wat ruimte betreft. Dus de lengte die jullie met de club halen kom ik nooit aan.
Mijn perronspoor zal 250 cm maximaal zijn. Dat betekend aan weerzijde van de kruiswissel ongeveer 1 meter ruimte.

Dit is voor mijn baan mooi genoeg, simpelweg omdat ik meer ruimte niet tot beschikking heb.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #46 Gepost op: 13 May 2008, 16:47:17 »
Zo, definitieve baanplan wat er gaat komen.

Het geheel wat sporen betreft zal naar boven geschoven worden en zal zodoende eingelijk tegen een achterwandje aan liggen.
Dit om zo het stationsplein meer vorm te geven.

(tekening gemaakt door Matthijs van Heijningen)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #47 Gepost op: 20 May 2008, 21:00:55 »
Tekening aangepast.
Zo is er meer ruimte voor Scenery en een beperkt stukje faller carsystem.



Maar meteen aan het zagen gegaan, de contouren van de eerste bak zijn reeds zichtbaar.
De afmetingen zijn: korte kant 60 cm breed, lange kant 90 cm breed, lengte van de bak 118 cm (kwam beter uit met de door de bouwmarkt op maat gezaagde plankjes)



Moeten nog 2 dwarsliggers gezaagd worden en dan is het beginsel van de eerste bak af.

mvg,
 Sander



mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #48 Gepost op: 16 November 2008, 20:03:58 »
Zo, voorlopig even afgestapt van het principe wat modulenbakken betreft. De opzet zoals hierboven wordt het niet. Dit zal ik in het nieuwe jaar weer op gaan pakken.

Eerste tijd ben ik bezig geweest om mijn schaduwstation en de 2 keerlussen rijklaar te krijgen. Van de week is het uur van de waarheid, laatste dingen fixen en dan testrijden!!!

hier alvast een tweetal foto's van het schaduwstation:





mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #49 Gepost op: 16 November 2008, 20:14:29 »
Van de week is het uur van de waarheid, laatste dingen fixen en dan testrijden!!!

Zou tijd worden  ;)

Ziet er mooi uit zo! Dat testrijden wil ik meemaken natuurlijk :)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #50 Gepost op: 16 November 2008, 20:36:05 »
Hoi Sander,
Zie dit draadje nu pas, HEEL fraai zoals je bezig bent (Hengelo nabouwen was ooit ook mijn droom, had zelfs complete set emplacementstekeningen weten los te kletsen, maar geld- tijd- en ruimtegebrek....)

Vanwaar overigens 1991? Net voordat ze op het werkplaatsterrein dat nieuwe misbaksel plaatsten? 1981 zou overigens nog wat meer mogelijkheden geven, met aan de achterzijde Van Gend en Loos.

Enige wat ik wel mis een een duidelijke splitsing aan de rechterkant van je sporen voor de richting Delden. Het bovenste spoor rechts kan niet bij de onderste twee doorgaande sporen komen. Misschien nog een extra wisselverbinding, vanuit richting "Borne" gezien eerste linkerwissel vervangen door een engelsman? Er liggen (of lagen?) in het echt ook 4 engelsmannen, dus volgens voorbeeld kan het zeker ;)

Maar verder ben ik heel benieuwd naar verdere resultaten, begin schept al de nodige verwachtingen  ;)

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #51 Gepost op: 16 November 2008, 20:42:50 »
Ik zit het nu ook voor het eerst door te lezen.

Lekker groot schaduwstation, maar dat luik in het midden, is dat niet lastig als het vol met treinen staat of staan ze gewoon aan beide kanten van het luik?
Ik begrijp dat het echte station er boven komt, komt er dan dwars door het station ook een uitneembaar gedeelte?

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 21:07:00 door prutser »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #52 Gepost op: 16 November 2008, 22:52:10 »
Het tussenstuk is een gedeelte van 60 cm wat uitneembaar is, het is de bedoeling dat hier geen treinen op komen te staan zodat dit ten alle tijden uitneembaar is.
Ik moet mijn wasmachine kunnen bereiken vandaar dat stuk.

De bovenbaan zal gebouwd worden in module vorm welke dus ook op dat middenstuk uitneembaar zullen zijn.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #53 Gepost op: 02 December 2008, 20:46:01 »
Zo, de boel maar eens aangesloten en een en ander geprobeerd.

Ik word nog druk heb ik zojuist mogen vaststellen.

1.) sluiting....blijken in mijn wisseldecoders te zitten, wanneer ik deze afkoppel is de sluiting weg. Nog geen idee waar het precies om fout gaat maar dat zoeken we tzt wel uit.

2.) een condensator op een keerlusprint staat met zijn dakje bol, of tewel is verleden tijd, history, dead meat enz enz enz....knudde...maar kennelijk zit er op die print iets fout. Moet dus nagekeken worden.

3.) een keerlusprint aan de andere kant van mijn baan weigert dienst, heb nog geen idee waar het hier fout gaat, meten is weten...

Van rijden komt dus nog geen hol terecht, jammer....laat storing zoeken nou niet mijn sterkste kant zijn... :-|

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #54 Gepost op: 02 December 2008, 21:05:00 »
2.) een condensator op een keerlusprint staat met zijn dakje bol, of tewel is verleden tijd, history, dead meat enz enz enz....knudde...maar kennelijk zit er op die print iets fout. Moet dus nagekeken worden.
Dat had ik ook bij aansluiting van mijn tweede keerlusprint, twee draadjes verkeerd aangesloten. Rook bij de condensator maar hij werkt nog.

Hopelijk vindt je het snel en kan je rijden.

dave
« Laatst bewerkt op: 02 December 2008, 21:19:52 door Peter van der Leek. Reden: Quote hersteld »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #55 Gepost op: 03 December 2008, 02:10:55 »
Citaat van: nederbelg
...twee draadjes verkeerd aangesloten. Rook bij de condensator maar hij werkt nog...

Hmmm...

Lijkt alsof hij werkt... vervangen Dave !


Grtzz,

Karst

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #56 Gepost op: 03 December 2008, 20:31:27 »
Citaat
1.) sluiting....blijken in mijn wisseldecoders te zitten, wanneer ik deze afkoppel is de sluiting weg. Nog geen idee waar het precies om fout gaat maar dat zoeken we tzt wel uit.

2.) een condensator op een keerlusprint staat met zijn dakje bol, of tewel is verleden tijd, history, dead meat enz enz enz....knudde...maar kennelijk zit er op die print iets fout. Moet dus nagekeken worden.

3.) een keerlusprint aan de andere kant van mijn baan weigert dienst, heb nog geen idee waar het hier fout gaat, meten is weten...

1.) verkeerd aangesloten. De viesmann decoders (5211) die ik gebruik hebben een E-bus welke je met de rode draad moet verbinden. In de veronderstelling dat deze rode draad ook daadwerkelijk naar de E-bus ging heb ik de boel onder spanning gezet...sluiting zo bleek gisteren, wat was het geval, de E-bus aansluiting (verbonden met de rode draad) strak aan de zwarte gelegd. Kortsluiting dus. Inmiddels opgelost! :D

2.) Wordt aangewerkt, eerste gedachte geeft fout omgesoldeerde condensator aan. Deze wordt zsm vervangen.

3.) Meten is weten...en dat heb ik gedaan. Ik had geen rijspanning op de print, logisch die was ook niet aangesloten op de ringleiding  ;D
Ook dit deel herstelt!!!

Op wat schoonheidfoutjes na kan ik nu al grotendeels de baan rond rijden, nog een halve week en dan hoop ik rond te kunnen rijden.

Wordt aankomend weekend dan eindelijk weer eens een rij weekend??

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #57 Gepost op: 07 December 2008, 13:59:17 »
Goed, weer eens druk bezig geweest en inmiddels rijden hier de eerste treinen met IB bestuurt rond.
De keerlusprint die defect was had inderdaad een verkeerd om gesoldeerde condensator, deze vervangen en voila, het werkt en rijdt!

Alleen over de overgangen van mijn uithaalbare deel ben ik totaal niet te vreden. Hier gaat denk ik een en ander straks goed mis, het ligt niet mooi tegenover elkaar dus hier moet ik nog wat aandacht aan besteden.

Daarna de boel over zetten op besturing met Koploper.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #58 Gepost op: 07 December 2008, 17:01:34 »
Hallo Sander,

Moeten er geen foto's geplaatst worden met de tekst "Het resultaat van 1 jaar bouwen" ;)?

Mvg
Ruud

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #59 Gepost op: 07 December 2008, 17:04:03 »
da's morgen pas  ;D