Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 31222 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #105 Gepost op: 14 november 2018, 17:45:15 »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #106 Gepost op: 14 november 2018, 21:01:54 »
En dat terwijl ze de laatste tijd aan de Duitse zijde behoorlijk opgeruimd hebben en het spoor weer mooi zichtbaar hebben gemaakt.
Zag vanmiddag nog mannen aan het werk langs het Duitse deel van het  spoor.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #107 Gepost op: 14 november 2018, 21:03:28 »
Ja, zag het... zolang coryfee Conny Bieze op haar pluchen zeteltje bij Provinciale Staten blijft zitten zal er niets meer van komen, uiteindelijk is zij de grote dwarsligger in dit dossier. Volgend jaar dus zeker geen VVD stemmen. Ik zie wel kansen als Düsseldorf de portemonnee eenmaal heeft getrokken voor de spoorverdubbeling en elektrificatie Krefeld - Kleef. Gaan ze hier roepen dat het misschien toch niet zo duur is om de trein dan maar tot Nijmegen te laten rijden. Maar dan zijn we weer minstens 5 jaar verder.

Ondertussen wordt de verkeersinfrastructuur in de regio Arnhem-Nijmegen steeds slechter. De doortrekking van de A15 laat op zich wachten, in januari wordt de Duitse Maut voor vrachtwagens tot 60 procent verhoogd, zodat er hier nog meer over de dagelijks al bijna verstopte A73 gaan rijden om kosten uit te sparen. En die Oost-Europeanen betalen dus geen cent aan wegenbelasting, alleen sta ik wel achter ze in de file... Juist dan zou het ov een alternatief moeten zijn.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #108 Gepost op: 14 november 2018, 21:58:14 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #109 Gepost op: 15 november 2018, 09:26:28 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Klopt daar zijn ze ook druk mee bezig, maar daar hebben ze toch geen graafwagen die over het spoor rijdt voor nodig??
Ach, ik ben geen bouwkundige  ;D

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #110 Gepost op: 28 januari 2019, 23:21:36 »
Denk je dat dit dossier gesloten is, komt er toch weer een teken van leven: https://rn7.nl/nieuws/europese-commissie-spoorlijn-nijmegen-kleef-een-van-40-kansrijkste-in-eu. Achter de schermen zijn de Euregio en de FNV die een beter ov voor grenswerkers willen nog steeds actief. Voor mij tot op heden onbekend, maar zeker lovenswaardig.

Als de Europese Commissie Nijmegen-Kleef als een van meest kansrijke grensoverschrijdende spoorlijnen in de EU ziet moet er toch wel een kern van waarheid in zitten... en er blijkt ook nog eens subsidiepot voor te zijn. Misschien is dit een mogelijkheid om te ontsnappen aan links luchtfietsen in Nijmegen (dure tram waarbij de gehele infrastructuur opnieuw moet worden aangelegd, nu alweer een plan voor elektrische bussen over het tracé) en rechtse marktwerking in Arnhem (de provincie die het ov zoveel mogelijk zichzelf wil laten bedruipen en de hand op de knip houdt).

Beide kanten houden elkaar al lange tijd gegijzeld. Komt er een oplossing, dan hoeven de dwarse dorpswethouders in Berg en Dal niet meer als excuustruus te worden gebruikt om het project niet door te laten gaan. Nou, volgende aflevering in de soap...  ::)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #111 Gepost op: 29 januari 2019, 09:47:39 »
Natuurlijk is het dossier gewoon gesloten.
Wellicht wil Groesbeek (Berg en Dal) het heroverwegen als daar een tunnel komt van vier kilometer maar dan heb je ook nog de diverse torrentelclubs die daar iets bijzonders weten.
Het fietspad kwam er ook pas na veel moeite en kosten en we kennen ook de historie van de IJzeren Rijn door het Meinweggebied.
Kortom, er kan nog decennia gedroomd worden.

Als Berg en Daller (Hoog) zou het mij welkom zijn maar dat het een sprookje is is zeker.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #114 Gepost op: 13 februari 2019, 21:24:42 »
Helaas is er een kans dat dit onzalige plan binnenkort snel wordt doorgedrukt zolang de VVD de scepter zwaait in de provincie. Het is niet zo dat een paar dorpswethouders zoveel macht hebben, het is de provincie Gelderland die wegkijkt omdat deze geen geld voor een beter ov wil uittrekken. Mogelijk spelen verborgen agenda's een grote rol. Een directe luchthavenshuttle naar Weeze vanuit Arnhem en Nijmegen zullen ze ook in Den Haag niet willen vanwege de Lelystad-lobby die daar de deur heeft platgelopen.

Pas als de VVD de Statenverkiezingen volgende maand zwaar verliest zal er een andere wind gaan waaien. Het ov in het grensgebied van heel Oost- en Zuid-Nederland is zwak, terwijl de vakbeweging juist grenswerk in Duitsland wil stimuleren, maar dan moeten mensen wel eerst een auto kopen. Ook het steeds minder geven van Duitse les op scholen -ik heb een Duitse werkgever- helpt niet en vind ik anno 2019 echt niet kunnen. Zo bouw je weer nieuwe barrières op.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #116 Gepost op: 13 december 2021, 21:15:48 »
De Kreis Kleve heeft (volgens dat artikel) de spoorlijn ingebracht voor het Bedarfsplan, een document met voorstellen voor herbouw/nieuwbouw van spoorinfrastructuur voor de komende jaren. Dat zegt nog niets over de prio binnen dat lijstje.
Logisch dat ze het gedaan hebben, want er lijkt in Duitsland een aardige berg geld vanuit Berlijn beschikbaar te zijn voor regionale infrastructuur. Dus als iemand anders er graag voor wil betalen... Sowieso heb ik de indruk dat men aan de Duitse kant van de grens enthousiaster zijn over deze spoorlijn dan in Nederland.

Het artikel noemt dat ook: "Nijmegen denkt dat een bus beter en goedkoper is" en het gebruikelijke "Groesbeek is bang doormiddengesneden te worden". Verdere gesprekken staan voor na de Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen gepland.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #117 Gepost op: 13 december 2021, 22:50:20 »
 Volgens de krant is er begin dit jaar ook nog een onderzoek gedaan, dus dat is géén drie jaar stilte  :)

 Gelukkig heb je ook een compromis:



 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #118 Gepost op: 13 december 2021, 23:51:15 »
Grappig ding! Alsof ze de Schienen-Strassen-Omnibus van de DB uit de jaren 50 weer tot leven hebben gewekt. Volgens die wikipediapagina is jouw foto van een Japans voorbeeld.
Met moderne middelen is het misschien wel weer een bruikbaarder principe geworden. Maar goed, voor Nijmegen-Kleve zal het niet echt relevant zijn.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 13 december 2021, 23:52:58 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #119 Gepost op: 14 december 2021, 09:50:01 »
Fantastisch:
het ultieme Nederlandse poldermodel!
Per trein uit het Ruhrgebiet tot aan de grens bij Kranenburg, daarna van de rails af en over de weg door Groesbeek naar Nijmegen met die mooie ShiStraBus!
Yess ;D
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500