Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 00:09:12
Draaischijf automatiseren voor pendelverkeer door Duikeend
06 juli 2022, 23:40:51
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu … door Peter J K
06 juli 2022, 23:38:44
Edits Booster kapot ? door JanO
06 juli 2022, 23:26:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Antal
06 juli 2022, 23:24:46
Rondom Charlois door Huup
06 juli 2022, 23:24:31
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door NS1220
06 juli 2022, 23:11:16
Raadplaatje door DJV
06 juli 2022, 23:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
06 juli 2022, 22:55:34
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
06 juli 2022, 22:43:24
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
06 juli 2022, 22:38:40
Witmoosdorf door H0ppakee
06 juli 2022, 22:19:33
LS models ICR door Benelux795
06 juli 2022, 22:02:45
Spoormuseum in H0 door Eegtrain
06 juli 2022, 21:51:06
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 juli 2022, 21:27:35
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
06 juli 2022, 20:32:24
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
06 juli 2022, 20:24:01
Spoor op industrieterrein Lage Weide door WouterMarklin
06 juli 2022, 20:11:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
06 juli 2022, 19:38:16
Toon hier je (model)treinfoto's door Rob Ellerman
06 juli 2022, 19:29:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 juli 2022, 19:18:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
06 juli 2022, 18:54:33
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Ben
06 juli 2022, 17:29:25
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
06 juli 2022, 17:10:34
Roco wagen Akzo, info gezocht. door jandcargo
06 juli 2022, 17:07:15
Roco 1600, versie 2022 door Jamie
06 juli 2022, 16:57:04
Brawa UIC koelwagen (1:45) Interfrigo modern logo door jandcargo
06 juli 2022, 16:53:58
DR4018 of DK50018 door ronaldvd2000
06 juli 2022, 16:09:16
Info gezocht over SBB Graantrein; lengte, inzet, vervoerder, etc. door Rick
06 juli 2022, 15:48:15
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door H0_trainiac
06 juli 2022, 15:41:23
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 25710 keer)


ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #121 Gepost op: 17 december 2021, 11:51:18 »
Tja knap dat 1 bakfietshuisvrouw uit Groesbeek de hele reactivering kan tegenhouden. De schuldige is uiteindelijk de provincie Gelderland, die het wel makkelijk vindt dat een onbeduidende gemeente als Berg en Dal tegen is en dat steeds als argument blijft gebruiken. Als je nagaat dat bij de uitbreidingen van de luchthavens Schiphol of Lelystad de hele omgeving bestuurlijk monddood wordt gemaakt kan het alleen maar ambtelijke willekeur zijn.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • Austria Express by Night
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #122 Gepost op: 05 januari 2022, 11:23:08 »
Ik woon in de buurt van dit spoor en heb het gebruik van het spoor nog meegemaakt.  Zie mijn avatar (de Austria Express by night) aan de rand van Nijmegen.
Inmiddels is het spoor zo slecht dat je dit helemaal moet vervangen wil je er iets van kunnen maken. Ik geloof er niet in dat dit ooit rendabel te maken is.
Vraag me ook af hoeveel mensen er per dag tussen Kleef en Nijmegen pendelen. En als dit forensen zijn zullen ze maar 2x per dag de trein pakken: 's-ochtends en 's avonds.
Niesten blijft het proberen maar dat is nooit rendabel te krijgen.

Het lukt niet eens om de Maaslijn te elektrificeren en uit te bouwen. Telkens wordt de planning vertraagd en zijn de kosten hoger. En dat is dan nog een relatief drukke lijn.
Herintreder sinds 2010

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2816
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #123 Gepost op: 05 januari 2022, 12:00:51 »
Dachten ze ook toen Abellio naar Arnhem ging rijden.
Eerst reed er alleen in de ochtend en avondspits wat treinen en waren ze vaak leeg.
Nu er een halfuursdienst is zitten ze vaak vol en niet alleen tot Emmerich maar ook verder.
( mijn schoonouders wonen in daar in de buurt)


Dus ik denk zeker wel dat t nut zou hebben.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #124 Gepost op: 05 januari 2022, 15:48:26 »
Precies wat Dave zegt, nu is er niets, dus kun je ook niet met zekerheid zeggen dat het niet gebruikt gaat worden. En die Duitsers zijn zo dom nog niet. Als zij potentie zien, dan zal daar wel een kern van waarheid in zitten.  Het gaat natuurlijk niet alleen om de mensen die tussen Kleef en Nijmegen pendelen, Zowel in Kleef als in Nijmegen kun je overstappen op andere treinen, bussen etc. Het uiteindelijke bereik is veel groter dan die twee steden.
Gr,

Jan Willem

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10078
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #125 Gepost op: 05 januari 2022, 16:01:40 »
Als je nagaat dat bij de uitbreidingen van de luchthavens Schiphol of Lelystad de hele omgeving bestuurlijk monddood wordt gemaakt kan het alleen maar ambtelijke willekeur zijn.
Ambtelijke of politieke willekeur?  ;)

Ik geloof er niet in dat dit ooit rendabel te maken is.
Als dàt het uitgangspunt moet zijn kunnen we beter de stekker uit al het openbaar vervoer trekken. Rendabel wordt dat nooit. Autowegen trouwens ook niet.  8)

Reactiveren dus die lijn. Goed en frequent openbaar (rail)vervoer trekt reizigers aan!
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #126 Gepost op: 25 januari 2022, 09:37:04 »
De Gelderlander 25-01-2022:
weer-hoop-op-spoorlijn-nijmegen-kleef
Wordt vervolgd.....
François

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #127 Gepost op: 25 januari 2022, 10:07:00 »
Er zijn weer gemeenteraadsverkiezingen in aantocht.. Dan komen dit soort zaken keer op keer uit de bureaulades  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #128 Gepost op: 25 januari 2022, 12:13:40 »
Joop, in dit geval heeft het bericht niet met de NL gemeenteraadsverkiezingen te maken. Van een tijdje geleden:

De Kreis Kleve heeft (volgens dat artikel) de spoorlijn ingebracht voor het Bedarfsplan, een document met voorstellen voor herbouw/nieuwbouw van spoorinfrastructuur voor de komende jaren. Dat zegt nog niets over de prio binnen dat lijstje.

Dit plan van de gemeente Kleef is nu bij de deelstaat Noordrijn-Westfalen óók op het officiële lijstje verschenen. Dat is de reden dat het in het nieuws komt.
(Hoewel ook hier staat dat ze qua overleg wel even wachten totdat de verkiezingen zijn geweest, dat praat makkelijker).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11404
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #129 Gepost op: 25 januari 2022, 15:46:23 »
Ja ,en het is op EEN agenda gezet voor 2030-2040.
Kortom het is niet meer dan dat,dan moet er alweer ,nog meer gepraat worden,en als dat klaar is,pak m beet 5 jaar verder,dan moet plannen,vergunningen regelen,plan van aanpak en aanbesteding nog beginnen.
En DAN pas als dat allemaal is gelukt, is er wellicht een keer tijd om een schop in de grond te schoppen ::)
Tegen die tijd dan zijn de potentiele voorstanders en karren trekkers wellicht allemaal al verhuist naar een bejaarden huis/met pensioen/wellicht zelfs overleden,en dan kan je (in het slechtste geval)weer vanaf 0 beginnen.
Dus ik geloof er niet echt in zeg maar :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1726
  • **
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #130 Gepost op: 25 januari 2022, 15:54:14 »
Afgelopen vrijdag ben ik nog even naar het station van Kranenburg geweest..

Het spoor is echt aan het einde daar, het merendeel van de bielzen is verrot, die railfietsen kan nog net maar dat is het dan ook wel.


Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #131 Gepost op: 25 januari 2022, 22:02:53 »
Volgens de krant is er begin dit jaar ook nog een onderzoek gedaan, dus dat is géén drie jaar stilte  :)

 Gelukkig heb je ook een compromis:



In noord Japan is er zo'n trein/bus. Een keer gezien op YouTube.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #132 Gepost op: 25 januari 2022, 22:24:27 »
het is op EEN agenda gezet voor 2030-2040.

Prima toch, eerst laten we de duitsers even de lijn tot de grens opknappen met als tijdelijk eindpunt Kranenburg en dan herindelen we de gemeente Berg en Dal bij de gemeente Nijmegen en is het laatse probleem opgelost. Dat moet in dat tijdsbestek wel lukken.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • Metrop-Märklin
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #133 Gepost op: 25 januari 2022, 22:45:34 »
eerst laten we de duitsers even de lijn tot de grens opknappen met als tijdelijk eindpunt Kranenburg en dan

Dan hebben ze wel een klein probleempje,
want ze hebben het spoor opgeheven t.b.v. een autoweg
(de spoorbomen sluiten het spoor af in plaats van de weg).
Dat zie je als je de bus neemt van Nijmegen naar Kleef.
Dat draaien ze niet meer terug. En ongelijkvloers wordt te duur.

Ook loopt dat lijntje door het industriegebied van Kleef,
en ik kan me niet voorstellen dat ze de verkeerssituatie daar gaan aanpassen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #134 Gepost op: 25 januari 2022, 23:25:41 »
Reizigers willen niet overstappen op een koud station, die willen rechtstreeks naar het centrum.

Het is een wonder hoeveel van het oude spoorlijn zichtbaar en gebleven is. Al wordt het steeds minder.