Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 12:21:14
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door SvenW
Vandaag om 12:19:29
Heen, En en Weer door martijn v m
Vandaag om 12:19:15
Ergensnergens in H0e door Scratchbuilt
Vandaag om 12:15:16
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door edwin1974
Vandaag om 11:51:36
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door VvKan
Vandaag om 11:46:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:45:52
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door Duikeend
Vandaag om 11:31:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door St00mboy
Vandaag om 11:25:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:18:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door zuylen
Vandaag om 11:03:15
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Sven
Vandaag om 10:55:44
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Sven
Vandaag om 10:47:00
Digikeijs DR5013 schakelt keerluswissel niet? door Bert_Apd
Vandaag om 10:31:07
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 10:31:04
Restauratie TEE treinstel door Luit
Vandaag om 10:30:57
Nieuwe Plan V (Roco 63138) door Benelux795
Vandaag om 09:59:10
Raccordement diorama door Edsko Hekman
Vandaag om 09:52:00
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Benelux795
Vandaag om 09:39:50
Drukke spoorlijn Den Dolder? door henk
Vandaag om 09:20:30
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door henk
Vandaag om 09:10:57
Falkenheim door Wim Hesselink
Vandaag om 09:00:40
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door RobGood
Vandaag om 08:53:08
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 08:23:06
Vervanging HTM GTL-8 II door Pauldg
Vandaag om 08:06:09
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Leolin
Vandaag om 07:07:11
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 06:45:58
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 18399 keer)

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 1310
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2018, 23:16:39 »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2018, 23:51:07 »
Kan me niet voorstellen dat de G isemeente Groesbeek, sorry, de gemeente Berg en Dal  ;) (y), Al echt om is.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2018, 00:14:01 »
Bemoedigend is dit wel, alleen blijft het probleem dat Nijmegen en Berg en Dal een tram wilden. Linkse ideeën die veel geld kosten en niet erg realistisch zijn. Ook aan Duitse zijde niet, want dan beschouwt de deelstaat NRW het als een lokale gelegenheid en draagt geen cent bij. Gaat Kleef niet doen. In hoeverre rechts tegenwerkt is mij niet duidelijk. Ik kan me voorstellen dat nu de VVD zwaar inzet op Lelystad Airport een rechtstreekse treinverbinding Arnhem - Nijmegen - luchthaven Weeze bij de provincie Gelderland weer verkeerd valt, die overigens zwemt in het geld.

De LINT'jes van NWB voldoen goed en ik blijf het idioot vinden dat voor die laatste 20 kilometer een dure oplossing zou moeten worden bedacht. Voor mij als inwoner van het uiterste oosten van Brabant zou het heel aantrekkelijk zijn wanneer ik in Nijmegen Heyendaal op een rechtstreekse verbinding met het Ruhrgebied zou kunnen overstappen. Binnen 1,5 uur op Düsseldorf Hbf. Trouwens: de NWB en deelstaat NRW werken aan een elektrificatieplan voor het traject van de Niers-Express, omdat de infra zwaar verouderd is (armseinen en overwegen met trekdraden), vergelijkbaar met de Maaslijn die nu op de schop gaat.

Nijmegen heeft als vanouds een slechte verkeersinfrastructuur waar pas vrij recent met de nieuwe stadsbrug enige verbetering in is gekomen, verder ligt het er bij zoals 40 jaar geleden. Kleef is met 50.000 inwoners niet groot maar enorm druk door de dagelijkse stroom Nederlandse kooplustigen en vanuit het zuiden via de Rijnbrug bij Emmerich richting Achterhoek het enige alternatief voor de omslachtige route A73-A50-A12 zolang de A15 nog niet is doorgetrokken.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 00:24:19 door ReneN »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2018, 01:27:12 »
Even zoeken leert dat in Duitsland langzaam de wissels worden gesteld voor elektrificatie van het traject Krefeld - Kleef. De redenen zijn hetzelfde als aan de Nederlandse kant op de Maaslijn: steeds meer reizigers, te beperkte capaciteit, teveel enkelspoor en dat bij de enige spoorverbinding in de hele regio Niederrhein. Zie : http://www.rp-online.de/nrw/staedte/kevelaer/haupt-will-moderneren-niers-express-aid-1.7016751

Het hele traject is hier als cabinerit goed te volgen: https://www.youtube.com/watch?v=gZlPWxDVtM8 Erg leuke video waarbij blijkt dat de dieseltjes lange tijd onder de draad rijden... beetje zonde. Volgens Wiki staat de elektrificatie voor 2026 op de agenda, dan verloopt de concessie van NordWestBahn. Ik hoop wel dat de Nederlandse bestuurders aansluiten op de Duitse ontwikkelingen in plaats van te blijven toeteren over een veredelde stadstram. Het is bij ons in het ov een traditie geworden om het wiel o zo graag zelf opnieuw uit te willen vinden :P Daarom pleitte ik al eerder voor het afkappen van de wensen van zweverige plaatselijke wethouders.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 01:29:26 door ReneN »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2018, 09:47:54 »
Daar zit hem nou net de crux. Groesbeek/Berg en Dal heeft geen grote bezwaren tegen iets tramachtigs voor bestemmingsverkeer naar Groesbeek danwel Kleve.
Maar ja de bus Nijmegen<>Groesbeek puilt niet echt uit en de NIAG-bus naar Kleef al helemaal niet. Daarvoor een tram? Mwah.
En doorgaande treinen door het centrum moeten ze in dorp Groesbeek al helemaal niet aan denken.

My two cents, Carel.
(uit Berg en Dal hoog.)
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2018, 10:01:43 »
Maar ze hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, de tram op de buitenlijn bestaat al jaren. Het KVV doet niet anders rond Karlsruhe. Van de buitenlijnen naar het tramnet vv.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19471
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2018, 10:06:39 »
Ja, snap ook niet wat daar zweverig aan is. Het aanjagen van verzet in Groesbeek lijkt me minstens zo onhandig. ???

Als de vervoersbehoefte nu beperkt is, dan wordt zoiets aangelegd om een behoefte te creëren. Zijn er plannen voor ontwikkeling tussen Nijmegen en Kleve?

Overigens ben ik ook in 1,5 uur per trein in Düsseldorf Hbf, bedenk ik net.  ;D
Nooit uitgestapt trouwens.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 10:20:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2018, 11:07:02 »
Daar zit hem nou net de crux. Groesbeek/Berg en Dal heeft geen grote bezwaren tegen iets tramachtigs voor bestemmingsverkeer naar Groesbeek danwel Kleve.
Maar ja de bus Nijmegen<>Groesbeek puilt niet echt uit en de NIAG-bus naar Kleef al helemaal niet. Daarvoor een tram? Mwah.
En doorgaande treinen door het centrum moeten ze in dorp Groesbeek al helemaal niet aan denken.

My two cents, Carel.
(uit Berg en Dal hoog.)

Ach ja....   ze rijden voor niets geleed.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2018, 13:36:41 »
Het zweverige is dat er niet wordt gekeken naar het grotere geheel, maar de gemeenten voor zichzelf iets leuks en duurs binnen proberen binnen te halen. Voor het stadstramtraject zal geheel nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd in Nijmegen en apart materieel nodig zijn. Een doorgaande reismogelijkheid naar Düsseldorf vervalt hiermee.  :(

De bestaande LINTjes door laten rijden en straks aansluiten op de Duitse elektrificatie lijken me zowel handiger als veel goedkoper. Op andere grensoverschrijdende trajecten wordt dit idee wel toegepast. Dat lokale belangen hier zo zwaar wegen komt mede doordat de provincie Gelderland nooit veel interesse heeft getoond (verkeer is VVD-portefeuille; Conny Bieze). Bovendien zal NRW in dit geval weinig of niet meebetalen - de belangrijkste reden waarom het gerommel in de marge zo lang duurt.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2018, 15:05:10 »
Ik heb die NIAG bus altijd een afgang gevonden, een dikke drie kwartier van Nijmegen naar Kleef, als je pech had zat je in de bus die ook nog een aantal buurtschappen aandeed, duurde de reis nog langer. In de jaren 80 nog meegemaakt dat de reis per trein 20 minuten duurde.
Groeten,
Richard

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2018, 15:13:57 »
Die ervaring had ik ook. In Duitsland wordt de bus veel voor scholierenvervoer gebruikt, fietsen doen ze daar traditioneel weinig. Gevolg is in de ochtend en middag propvolle bussen en heel veel stoppen. Moet wel zeggen dat de omgeving deels erg heuvelachtig is en daarom een goede conditie verlangt.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2018, 18:03:29 »
een spoorverbinding zou ideaal zijn voor duitse scholieren die in Nijmegen studeren, het station heyendaal ligt naast de hogeschool en op loopafstand van de universiteit. Daarbij zou een 1 of 2 extra treinen naar Heyendaal de buslijnen kunnen ontlasten. Het komt regelmatig voor dat je 3 bussen moet wachten om naar het centraal station te komen...

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 1310
  • Oude meuk in h0
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 19:53:29 door Arjen52 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5876
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2018, 20:29:42 »
Huishoudelijke mededeling: de stellige "van de baan" in de titel heb ik gezien de recente ontwikkelingen maar even van een voorzichtige "(niet)" voorzien. Dat leek me wel gerechtvaardigd, toch?

Reinout-als-moderator


Ter opleuking van deze mededeling ook maar een bescheiden fotootje dat ik als scholier maakte bij de afscheidsritten:


Reinout-half-off-topic
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 1310
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2018, 22:16:52 »
Citaat
Dat leek me wel gerechtvaardigd, toch?
Inderdaad. Zoiets was ik eerder ook van plan, maar dat kon ik niet.
Arjen52, als topicstarter. ;)

Klopt het dat de foto op station Kranenburg genomen is?
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 22:18:39 door Arjen52 »