Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 11:58:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 11:54:38
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:50:34
MRDirect aansturen door JMRI door Robert E
Vandaag om 11:38:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Haradigi
Vandaag om 11:36:47
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 11:35:53
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:34:21
Een nieuw begin in 0 door Huup
Vandaag om 11:32:06
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 11:28:46
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door MathynK
Vandaag om 11:11:03
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 10:46:07
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door moonlicht
Vandaag om 10:41:12
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
Vandaag om 10:38:36
keerlus door Bert_Apd
Vandaag om 10:32:05
Bob Ross tentoonstelling door Tomasso
Vandaag om 10:16:31
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door atte
Vandaag om 09:41:02
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Arjan6511
Vandaag om 09:01:45
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Koerts
Vandaag om 08:47:01
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:39:31
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 17836 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2018, 23:16:39 »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 736
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2018, 23:51:07 »
Kan me niet voorstellen dat de G isemeente Groesbeek, sorry, de gemeente Berg en Dal  ;) (y), Al echt om is.
Carel
...Vroeger moest je je best doen om beroemd te worden, nu moet je je best doen om anoniem te blijven... Peter Pannekoek in =Dit was het nieuws=.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2018, 00:14:01 »
Bemoedigend is dit wel, alleen blijft het probleem dat Nijmegen en Berg en Dal een tram wilden. Linkse ideeën die veel geld kosten en niet erg realistisch zijn. Ook aan Duitse zijde niet, want dan beschouwt de deelstaat NRW het als een lokale gelegenheid en draagt geen cent bij. Gaat Kleef niet doen. In hoeverre rechts tegenwerkt is mij niet duidelijk. Ik kan me voorstellen dat nu de VVD zwaar inzet op Lelystad Airport een rechtstreekse treinverbinding Arnhem - Nijmegen - luchthaven Weeze bij de provincie Gelderland weer verkeerd valt, die overigens zwemt in het geld.

De LINT'jes van NWB voldoen goed en ik blijf het idioot vinden dat voor die laatste 20 kilometer een dure oplossing zou moeten worden bedacht. Voor mij als inwoner van het uiterste oosten van Brabant zou het heel aantrekkelijk zijn wanneer ik in Nijmegen Heyendaal op een rechtstreekse verbinding met het Ruhrgebied zou kunnen overstappen. Binnen 1,5 uur op Düsseldorf Hbf. Trouwens: de NWB en deelstaat NRW werken aan een elektrificatieplan voor het traject van de Niers-Express, omdat de infra zwaar verouderd is (armseinen en overwegen met trekdraden), vergelijkbaar met de Maaslijn die nu op de schop gaat.

Nijmegen heeft als vanouds een slechte verkeersinfrastructuur waar pas vrij recent met de nieuwe stadsbrug enige verbetering in is gekomen, verder ligt het er bij zoals 40 jaar geleden. Kleef is met 50.000 inwoners niet groot maar enorm druk door de dagelijkse stroom Nederlandse kooplustigen en vanuit het zuiden via de Rijnbrug bij Emmerich richting Achterhoek het enige alternatief voor de omslachtige route A73-A50-A12 zolang de A15 nog niet is doorgetrokken.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 00:24:19 door ReneN »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2018, 01:27:12 »
Even zoeken leert dat in Duitsland langzaam de wissels worden gesteld voor elektrificatie van het traject Krefeld - Kleef. De redenen zijn hetzelfde als aan de Nederlandse kant op de Maaslijn: steeds meer reizigers, te beperkte capaciteit, teveel enkelspoor en dat bij de enige spoorverbinding in de hele regio Niederrhein. Zie : http://www.rp-online.de/nrw/staedte/kevelaer/haupt-will-moderneren-niers-express-aid-1.7016751

Het hele traject is hier als cabinerit goed te volgen: https://www.youtube.com/watch?v=gZlPWxDVtM8 Erg leuke video waarbij blijkt dat de dieseltjes lange tijd onder de draad rijden... beetje zonde. Volgens Wiki staat de elektrificatie voor 2026 op de agenda, dan verloopt de concessie van NordWestBahn. Ik hoop wel dat de Nederlandse bestuurders aansluiten op de Duitse ontwikkelingen in plaats van te blijven toeteren over een veredelde stadstram. Het is bij ons in het ov een traditie geworden om het wiel o zo graag zelf opnieuw uit te willen vinden :P Daarom pleitte ik al eerder voor het afkappen van de wensen van zweverige plaatselijke wethouders.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 01:29:26 door ReneN »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 736
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2018, 09:47:54 »
Daar zit hem nou net de crux. Groesbeek/Berg en Dal heeft geen grote bezwaren tegen iets tramachtigs voor bestemmingsverkeer naar Groesbeek danwel Kleve.
Maar ja de bus Nijmegen<>Groesbeek puilt niet echt uit en de NIAG-bus naar Kleef al helemaal niet. Daarvoor een tram? Mwah.
En doorgaande treinen door het centrum moeten ze in dorp Groesbeek al helemaal niet aan denken.

My two cents, Carel.
(uit Berg en Dal hoog.)
...Vroeger moest je je best doen om beroemd te worden, nu moet je je best doen om anoniem te blijven... Peter Pannekoek in =Dit was het nieuws=.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2018, 10:01:43 »
Maar ze hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, de tram op de buitenlijn bestaat al jaren. Het KVV doet niet anders rond Karlsruhe. Van de buitenlijnen naar het tramnet vv.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19307
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2018, 10:06:39 »
Ja, snap ook niet wat daar zweverig aan is. Het aanjagen van verzet in Groesbeek lijkt me minstens zo onhandig. ???

Als de vervoersbehoefte nu beperkt is, dan wordt zoiets aangelegd om een behoefte te creëren. Zijn er plannen voor ontwikkeling tussen Nijmegen en Kleve?

Overigens ben ik ook in 1,5 uur per trein in Düsseldorf Hbf, bedenk ik net.  ;D
Nooit uitgestapt trouwens.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 10:20:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2018, 11:07:02 »
Daar zit hem nou net de crux. Groesbeek/Berg en Dal heeft geen grote bezwaren tegen iets tramachtigs voor bestemmingsverkeer naar Groesbeek danwel Kleve.
Maar ja de bus Nijmegen<>Groesbeek puilt niet echt uit en de NIAG-bus naar Kleef al helemaal niet. Daarvoor een tram? Mwah.
En doorgaande treinen door het centrum moeten ze in dorp Groesbeek al helemaal niet aan denken.

My two cents, Carel.
(uit Berg en Dal hoog.)

Ach ja....   ze rijden voor niets geleed.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2018, 13:36:41 »
Het zweverige is dat er niet wordt gekeken naar het grotere geheel, maar de gemeenten voor zichzelf iets leuks en duurs binnen proberen binnen te halen. Voor het stadstramtraject zal geheel nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd in Nijmegen en apart materieel nodig zijn. Een doorgaande reismogelijkheid naar Düsseldorf vervalt hiermee.  :(

De bestaande LINTjes door laten rijden en straks aansluiten op de Duitse elektrificatie lijken me zowel handiger als veel goedkoper. Op andere grensoverschrijdende trajecten wordt dit idee wel toegepast. Dat lokale belangen hier zo zwaar wegen komt mede doordat de provincie Gelderland nooit veel interesse heeft getoond (verkeer is VVD-portefeuille; Conny Bieze). Bovendien zal NRW in dit geval weinig of niet meebetalen - de belangrijkste reden waarom het gerommel in de marge zo lang duurt.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2018, 15:05:10 »
Ik heb die NIAG bus altijd een afgang gevonden, een dikke drie kwartier van Nijmegen naar Kleef, als je pech had zat je in de bus die ook nog een aantal buurtschappen aandeed, duurde de reis nog langer. In de jaren 80 nog meegemaakt dat de reis per trein 20 minuten duurde.
Groeten,
Richard

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2018, 15:13:57 »
Die ervaring had ik ook. In Duitsland wordt de bus veel voor scholierenvervoer gebruikt, fietsen doen ze daar traditioneel weinig. Gevolg is in de ochtend en middag propvolle bussen en heel veel stoppen. Moet wel zeggen dat de omgeving deels erg heuvelachtig is en daarom een goede conditie verlangt.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2018, 18:03:29 »
een spoorverbinding zou ideaal zijn voor duitse scholieren die in Nijmegen studeren, het station heyendaal ligt naast de hogeschool en op loopafstand van de universiteit. Daarbij zou een 1 of 2 extra treinen naar Heyendaal de buslijnen kunnen ontlasten. Het komt regelmatig voor dat je 3 bussen moet wachten om naar het centraal station te komen...

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
  • Oude meuk in h0
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 19:53:29 door Arjen52 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2018, 20:29:42 »
Huishoudelijke mededeling: de stellige "van de baan" in de titel heb ik gezien de recente ontwikkelingen maar even van een voorzichtige "(niet)" voorzien. Dat leek me wel gerechtvaardigd, toch?

Reinout-als-moderator


Ter opleuking van deze mededeling ook maar een bescheiden fotootje dat ik als scholier maakte bij de afscheidsritten:


Reinout-half-off-topic
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2018, 22:16:52 »
Citaat
Dat leek me wel gerechtvaardigd, toch?
Inderdaad. Zoiets was ik eerder ook van plan, maar dat kon ik niet.
Arjen52, als topicstarter. ;)

Klopt het dat de foto op station Kranenburg genomen is?
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 22:18:39 door Arjen52 »