Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 87164 keer)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #225 Gepost op: 15 November 2009, 23:47:39 »
 8) Maarrre, die Gamma bril, dat begint wel intressant te worden.
 ;D Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #226 Gepost op: 15 November 2009, 23:48:57 »
Jazeker ! Je weet niet wat je allemaal ( weer ) ziet als je zo'n ding opzet ;)

Aanradertje voor ons soort oude ... ;)

Grtzz,

Karst

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #227 Gepost op: 21 November 2009, 12:55:19 »
Karst,
Ik heb je raad (voor een deel) opgevolgd, door bij het solderen gebruik te maken van een leesbrilletje. Gevolg is dat ik tenminste alles zie wat ik doe. In combinatie met een nieuwe soldeerstift lukt zelfs het kleine werk.
Een nadeel; het is het brilletje van mijn vrouw.
Bedankt voor de tip.
groet,
Hans 

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #228 Gepost op: 22 November 2009, 14:10:13 »
Spoorgenoten,
Ik heb een wellicht simpele vraag. Wie kan mij licht geven in de duisternis?
Ik heb de verlichtingset van Digirails aangesloten zoals aangegeven in de handleiding en geconstateerd dat alles het doet.
Dat betekent dus dat de sluitlichten altijd branden als de L-verlichting wordt aangezet. Omdat ik sluitverlichting echter apart wil bedienen dacht ik dat hiervoor simpel de aansluitdraad voor de rode leds aan te moeten sluiten op de groene resp. paarse draad van de decoder. Helaas b lijft de achterkant nu donker.
In de handleiding lees ik:
nr 5 = aansluitpunt rode leds
nr 6 = massa rode leds

Omdat ik reeds het een en ander heb uitgeprobeerd, echter zonder resultaat, de navolgende vraag:
Als de rode draad van nummer 5 van de verlichtingsprint aangesloten wordt op de groene decoderdraad, waar moet dan de zwarte draad nummer 6 op aangesloten worden? Dit uitgaande van de kant met de korte huif.

Ik ben in het bezit van een goede soldeerbout met dunne stift, een leesbril en reserve decoders.
Mijn electronica kennis is echter beperkt en ik heb tot op heden nog geen rokende decoders gehad.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Spoorse groet,
Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #229 Gepost op: 22 November 2009, 14:26:33 »
Citaat van: Hans.F
Als de rode draad van nummer 5 van de verlichtingsprint aangesloten wordt op de groene decoderdraad, waar moet dan de zwarte draad nummer 6 op aangesloten worden? Dit uitgaande van de kant met de korte huif.

Hoi Hans,

Ten eerste de ZWARTE draad aansluiten op de groene, resp. de paarse draad. Vervolgens de RODE via een 1k2 weerstand ergens aan de blauwe draad ( volgens mij 1 van de zijden van de dikke zwarte diodes ) die van de decoder komt.



... de plaats waar de groene/paarse draad komt voor de sluitseinen. Er is hier een SMD weerstand gebruikt, waaraan de draad rechtstreeks gesoldeerd wordt. De blauwe op positie 5 gaat naar de eerdervermelde aansluiting






Grtzz,

Karst

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #230 Gepost op: 22 November 2009, 15:35:57 »
Hallo Karst,
Dank voor jouw antwoord, ik ben gelijk aan de slag gegaan. Helaas nog niet het gewenste resultaat.
Ik heb alles aangesloten zoals jij aangeeft.
De zwarte draad (=massa draad rode leds) aangesloten op de groene/paarse draad.
De rode draad (=aansluitpunt rode leds) via een 1k2 weerstand op een zwarte diode. (Hierbij heb ik alle mogelijkheden uitgeprobeerd, dus ene kant, andere kant, andere diode).

Het bereikte resultaat is nu:
Indien functie verlichting aan, dan brandt de frontverlichting.
Indien F3 of F4, dan geen sluitverlichting.
Indien F1, dan gaan aan de achterzijde zowel de front als sluitverlichting branden.

Waar gaat het fout? Ik hoop dat jij of iemand anders nog een idee heeft.

spoorse groet,
Hans


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #231 Gepost op: 22 November 2009, 15:42:52 »
Foto ??

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #232 Gepost op: 22 November 2009, 16:27:59 »
Hallo Karst,
Ik zal een dezer dagen enkele foto's maken om aan te geven wat ik precies heb gedaan. Ook zal ik aangeven waar ik jouw raad heb opgevolgd. Een check leert dat alle leds het nog steed doen (dus frontverlichting en altijd sluitlicht).
Op basis van ervaring op dit forum, ben ik ervan overtuigd dat ik met een denk- en dus aansluitfout zit. Het zal ongetwijfeld wel goed komen.
Helaas wordt het 's-middags al weer vroeg donker, waardoor ik moeite heb met kleine dingen zien. Is dit misschien een van de weinige nadelen van het overschrijden van de magische grens van 50 jaar? (ben verdorrie al 52+).

Dus wordt vervolgd en je hoort nog van mij.
Groet,
Hans

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #233 Gepost op: 22 November 2009, 22:22:03 »
Hans,
Heb je soms al de CV-waarden van de Functietoetsen voor AUX1 en AUX2 (groene/paarse draad) al aangepast en/of gewijzigd? Normaliter werkt AUX1 onder F1 en AUX2 onder F2.
Groeten van Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #234 Gepost op: 23 November 2009, 19:22:58 »
Spoorgenoten (en met name Karst en Martin),

Nadat ik nog eens goed naar de foto's van Karst (enkele posts hiervoor) had gekeken, viel mij op dat op de verlichtingsprint:
- op nummer 5 een blauwe draad was gesoldeerd die aangesloten was op een zwarte diode,
- op nummer 6 een weerstand was gesoldeerd en daaraan vast een groene resp. paarse
  draad was gesoldeerd, dit zijn de kleuren van de decoder.

Na een herbevestiging van Karst heb ik alles op deze wijze aangesloten, waarna het werkt zoals de bedoeling is. In plaats van een smd weerstand, heb ik gebruik gemaakt van zo'n langwerpig ding van 1K2 die iets meer ruimte in beslag neemt.
Indien de loc vooruit rijdt, brandt wel de frontverlichting, doch niet de sluitverlichting. Deze kunnen d.m.v. de F1-toets geactiveerd worden.
Hetzelfde beeld ontstaat als de loc de andere kant oprijdt, dan wordt de sluitverlichting geactiveerd d.m.v. de F2-toets.
(Martin; je had gelijk. F1 en F2 en natuurlijk niet F3 en F4)

Omdat er nog geen functiemapping heeft plaatsgevonden, ontstaat er een kerstboom-verlichting indien de loc frontverlichting voert en tevens F1 en F2 zijn geactiveerd.

Karst, bedankt voor je uitleg en foto's. Ik ga mij vervolgens wagen aan jouw verhaal over genoemde mapping. Ook dit is nieuw voor mij.

groet,
Hans



Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #235 Gepost op: 23 November 2009, 19:49:41 »
Als je een ESU (of Zimo, sommige Lenz?) gebruikt, kun je het met 1 funktietoets afdoen.

Dan kan je zeggen AUX1 reageert op F1 voorwaards en AUX2 op F1 achterwaards.

Dan kan je met F1 de sluitseinen aanzetten die dan alleen branden in de geldige richting.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #236 Gepost op: 23 November 2009, 20:06:49 »
Hallo Sander,
Ik heb er een ESU Lokpilot V3.0 in zitten.
Nu alles is aangesloten kom ik eindelijk toe aan het doorlezen van de handleiding en dan met name de hogere VC's.

groet
Hans

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #237 Gepost op: 25 November 2009, 16:53:01 »
Hans,
In CV 147 (= F1 vooruit) moet een 4 (= AUX1) staan;
In CV 150 (= F1 achteruit) moet een 8 (= AUX2) staan;
In CV 153 (= F2 vooruit) moet een 0 staan omdat deze toets niet meer gebruikt wordt voor de verlichting. Dat geldt ook voor CV 156 (= F2 achteruit).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #238 Gepost op: 25 November 2009, 17:25:40 »
Martin (en andere spoorgenoten),
Dank voor je uitleg. Alle hulp, foto's en voorbeelden die ik in deze draad heb gekregen, hebben er toe geleid dat ik in een zeer korte tijd veel te weten ben gekomen over de diverse mogelijkheden en instellingen die je met een decoder kan bereiken.
Dit betekent echter wel dat ik ook mijn andere vier 2400 locs onderhanden moet nemen, waarbij ik dan ook maar ga proberen om er echt werkende zwaailichten in te krijgen.

groet,
Hans 


MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #239 Gepost op: 18 March 2010, 11:57:19 »
Hallo,

aangezien ik een 2400 wil gaan updaten vond ik dit draadje op het forum. Buiten dat dit draadje erg leerzaam is, gaat het wel over hogere decoder- en soldeerkunde.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om met het digirails setje en mogelijk een speciale decoder het voor elkaar te krijgen om ook de zwaailichten te laten knipperen ?
Daarnaast ben ik benieuwd of iemand weet of het mogelijk is om de knipperlichten dan langzaam aan en uit te laten gaan waardoor het draaien gesimuleerd wordt (ipv het "hard" aan en uit)


Alvast bedankt voor de reacties.

Gr,
Marc