Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:06:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 86941 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #45 Gepost op: 10 December 2007, 14:02:53 »
Citaat van: Ed K.
...met niet uitschakelbare sluitseinen...

Hoeft niet hoor Ed !

Als je het gewoon zo aansluit als ik gedaan heb, kun je ook zonder functiemapping hetzelfde effect bereiken, alleen zit automatische omschakeling met de rijrichting er niet in  :P  Je 'speelt' dan met het handje via F1 en F2 de functie mapping ;)

Grtzz,

Karst

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #46 Gepost op: 10 December 2007, 14:05:45 »
Ed,

Ik weet niet waar je woont, maar misschien woont er iemand bij je in de buurt met een uitgebreide centrale die een en ander voor je kan programmeren.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #47 Gepost op: 10 December 2007, 14:12:20 »
Karst en Bart, bedankt voor de suggesties, ik zal op de club eens vragen naar het uitbesteden van de functiemapping.
Maar eerst ga ik even ledjes bakken. ;D

Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #48 Gepost op: 10 December 2007, 14:16:38 »
Ik heb geen 2400 maar dat functionmapping verhaal is wel bere-interessant!

Ik print het uit en ga me er vanavond onder het genot van een kop koffie eens in verdiepen!  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #49 Gepost op: 11 December 2007, 20:13:22 »
@koen

Was het lekker, dat kopje koffie  ;D


Vraag:

Wanneer was het toegestaan/verplicht het zwaailicht op de locs te gebruiken ?

Reden van de vraag: Als het zo is dat het zwaailicht alleen icm het rangeersein gebruikt mocht worden, opent dat nieuwe perspectieven in de 'mapping'...  :P

Grtzz,

Karst

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #50 Gepost op: 12 December 2007, 09:20:18 »
De koffie was wel lekker maar nog geen tijd gehad om dit verhaal erbij te nemen  :)
Het ligt nog steeds klaar om te lezen dus het komt vanzelf...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #51 Gepost op: 12 December 2007, 12:41:51 »



Vraag:

Wanneer was het toegestaan/verplicht het zwaailicht op de locs te gebruiken ?


Grtzz,

Karst

een zwaailicht mag/moet gebruikt worden op momenten dat de zichtbaar heid een rol gaat spelen. en dan met name op pleken en situatie's waar het een gevaar op levert
« Laatst bewerkt op: 12 December 2007, 12:47:48 door wimke »

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #52 Gepost op: 13 December 2007, 23:44:49 »
Naast de gebruikelijke functies als F0 ( licht ), F1, F2 enz. Onderscheidt ESU ook de functie 'Stilstand' en 'Rijden'
Ook de functies zijn in een tabel gedefinieerd:

Mapping tabellen

CV  Functie           Rijrichting  Tabel  Standaard
--------------------------------------------------
129 Stilstand         Vooruit      A      0
130 Stilstand         Vooruit      B      0
132 Stilstand         Achteruit    A      0
133 Stilstand         Achteruit    B      0

135 Rijden            Vooruit      A      0
136 Rijden            Vooruit      B      0
138 Rijden            Achteruit    A      0
139 Rijden            Achteruit    A      0
:
:
:
Kijk dit is de oplossing voor een heel ander probleem.
Nu kan ik eindelijk een kraandecoder maken die alle functies van de Roco joystick aankan! Het schakelen van motoren lukt wel, maar om die magneet/lamp/grijper werkend te krijgen was het probleem. Om dat ding aan te krijgen moet je F0voor uit en naar F0achter aan zetten en dan snelheid nul hebben. Probleem is dat je F0voor en F0achter samen met F1 ook gebruikt om de switchen tussen de motoren (alleen als die snelheid hebben). Nu kan je de functies scheiden. Perfect!
Ik heb zelf geen LP3 thuis liggen, dus heb nooit die handleiding kunnen zien (LP1 en LP2 wel, maar die kunnen dat weer niet).
Thnx :)

Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #53 Gepost op: 14 December 2007, 00:11:21 »
Handleiding LoPi 3.0

Grtzz en suc6 met je kraan,

Karst

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #54 Gepost op: 14 December 2007, 01:51:56 »
Heb een vraag over het zwaailicht. Honderden malen heb ik deze loc's over het straatspoor in Roden en Leek zien rijden. Dit was een erg gevaarlijke situatie. En hoewel ik als kind/tiener ontzettend vaak ademloos dit taffereel volgde kan ik me niet herinneren ooit een 2400 te hebben gezien die z'n zwaailicht aanhad.

In welke gevaarlijke situaties gebeurde dit dan wel? Of kan dit misschien liggen aan de betreffende machinisten die gewoon het zwaailicht niet aandeden? Eigenlijk deed in mijn voorbeeld dus geen één machinist de zwaailampen aan. Omdat ik dit toch wel een situatie vond als door Wimke hierboven omschreven vraag ik me af wanneer en in welke (specifieke) situatie deze zwaailampen dan wel werden gebruikt.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #55 Gepost op: 14 December 2007, 08:02:00 »
@ Karst,

Gisterenavond de stoute schoenen aangetrokken, met zweet op mijn hoofd en trillende handen, mijn leesbril en een vergrootglas, ben ik ledjes gaan solderen.
Wat zijn die dingen klein,zeg.
Op jouw foto's zien ze er een stuk groter uit.
Maar het is gelukt, aan 1 kant heb ik nu uit en in schakelbare sluitverlichting. Staat erg gaaf en geeft veel voldoening de lok nu te zien rijden met sluitverlichting.
Zodra ik ben bijgekomen ( ;D ) ga ik de andere kant doen.
Nog bedankt voor de duidelijke uitleg en het idee.

Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #56 Gepost op: 14 December 2007, 09:45:05 »
Gefeliciteerd Ed  ;D

Heb nogal wat vragen gehad over het bepalen van de ploariteit van de SMD leds.

Hier een kopie van een deel van een eerder geplaatst bericht:

Citaat
hoe zie je b.v. wat + en - is

Met de multimeter. Er moet ergens een aanduiding op staan, maar die kan ik niet (meer ;) ) lezen.

Zo dus:



Als je met een multimeter op het diode of een laag Ohm bereik meet, is de rode pen de plus en de zwarte de min. De meter stuurt een klein stoompje door de led, enkele mA. Als hij oplicht heb je de aansluitingen gevonden  :D

Grtzz,

Karst

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #57 Gepost op: 14 December 2007, 13:06:44 »
Heb een vraag over het zwaailicht. Honderden malen heb ik deze loc's over het straatspoor in Roden en Leek zien rijden. Dit was een erg gevaarlijke situatie. En hoewel ik als kind/tiener ontzettend vaak ademloos dit taffereel volgde kan ik me niet herinneren ooit een 2400 te hebben gezien die z'n zwaailicht aanhad.

In welke gevaarlijke situaties gebeurde dit dan wel? Of kan dit misschien liggen aan de betreffende machinisten die gewoon het zwaailicht niet aandeden? Eigenlijk deed in mijn voorbeeld dus geen één machinist de zwaailampen aan. Omdat ik dit toch wel een situatie vond als door Wimke hierboven omschreven vraag ik me af wanneer en in welke (specifieke) situatie deze zwaailampen dan wel werden gebruikt.

genoemde voorbeeld gebeurde  vaak overdag bij een goede zicht zwaailamp werd dan ingezet als het voorbeeld in het donker werd uitgevoerd

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #58 Gepost op: 15 December 2007, 23:19:49 »


Met de CV's 113, 114, 115 en 116 is op de ESU-lokpilot 3.0 het langzaam aan- en uitgloeien van de lampen in te stellen. Wanneer je SMD-LED's gebruikt, de waarde niet te hoog stellen, standaard de lichtwaarde + 112. Staat je licht dus op maximaal (15) dan tel je daar 112 bij en zet je dus de CV-waarde op 117.

Geeft een leuk effect, zeker met de langzame overgang van rood naar wit v.v. in het lensje boven. Dat imiteert het voorzetten van een rode schijf voor het witte lampje waarmee in werkelijkheid bij de stroomlijnstellen en locs van het topsein een sluitsein werd gemaakt.

succes,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #59 Gepost op: 15 December 2007, 23:25:49 »
Jah ! Fraai effect he ?

Had het al in bijna alle materieel met ESU decoder aan staan  8)

Voor RailZ bezoekers: De Plan U aldaar heeft het ook !