Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 81945 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #180 Gepost op: 31 januari 2008, 01:08:46 »
In RailMagazine hoop ik iets te pennen over de 2400-en in relatie met het Roco model, daartoe van alles doorgespit:

1959: 2441, 2448 en 2458 hooggeplaatst derde frontsein ten behoeve van de dienst op grensbaanvakken

18 maart 1963: L-sein.

20 mei 1963: gespiegeld L-sein.

1968: Webasto verwarming in machinstenhuis, uitlaat op het dak (paddestoel).

1969: handrails rondom de voetplaten.

Vanaf 1972: blauwe raccordement zwaailichten (volgens de wet: optische signalen die voorrang afdwingen).

Nb.: de blauwe zwaailichten waren er al veel eerder, namelijk in 1964. Destijds zaten ze op de daken van de machinistenhuizen van enkele Siks, de tramweglocomotieven van de serie 450 en enkele 600-en. Verder werden ze in
1967 ingevoerd bij de radiografisch bestuurbare locomotieven 2271-2293.

1981: 2415-2436 middengeplaatst derde frontsein ten behoeve van de dienst op grensbaanvakken

Vanaf 1984: rode raccordement zwaailichten (blauw = politie, brandweer en ambulance).

Modelspotter

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #181 Gepost op: 07 februari 2008, 15:28:45 »
Vandaag heb ik mijn printplaatjes ontvangen, deze heb ik ook al ingebouwd in mijn 2433 en 2445...


klik hier

het resultat is:



klik hier


klik hier

echt jammer, ik heb het foto van de rode sluitsein vergeten...

Groet

Bernd


Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #182 Gepost op: 07 februari 2008, 16:52:00 »
Bernd,

Van welke firma zijn die printplaatjes? Digirails?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #183 Gepost op: 07 februari 2008, 16:59:53 »
Nee, Bart. Deze heb ik bij een vriend etsen laten, geen digirails...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #184 Gepost op: 07 februari 2008, 17:13:41 »
@ Fissy

Waar zit de rangeerverlichting op aangesloten?
Is dat een aparte funktie op de decoder
De groeten van Rob

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #185 Gepost op: 07 februari 2008, 20:07:53 »
@ rob, deze zijn op funtion 5+6 aangesloten. Ik gebruik Digitrax DH 163D Dekoder, deze hebben 6 functies. en dan function mapping..
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #186 Gepost op: 07 februari 2008, 20:29:29 »
Bernd,

Het ziet er prima uit,
Al dat digitaal programmeren (fuction mapping etc) gaat me nu nog even te ver, er is hier alleen een Mobile stat beschikbaar en nog een oude digital controller uit een Märklin set met slechts 4 adressen en knoppen voor wissels erop. Maar het lijkt me wel leuk om me er eens in te verdiepen.

De sluitlichten van de lok zijn natuurlijk zoals het origineel ook weergeeft en moeten ook uit te schakelen zijn als er iets achter hangt.

Echter heb ik ook vaag in m'n herinnering dat ipv de sluitlichten in de huif  ook in de praktijk vaak een los knipperend sluitlicht links achter aan een lok werd gehangen ipv de gewone vaste sluitlichten.

Misschien zijn er meer forummers die hier verhalen en/of plaatjes van hebben.
De groeten van Rob

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #187 Gepost op: 24 maart 2008, 14:50:40 »
Ik heb zelf nog maar eens gezocht en in het Seinenenboek onder de tab Seinen op voertuigen, het volgende plaatje gevonden:

Alle mooie oplossingen met rode sluitseinen ten spijt, heb ik het idee dat losse sluitlantaarns veel vaker op Nederlandse dieselloks worde gebruikt dan de ingebouwde seinen.
Iemand daar al iets van nagebootst?
De groeten van Rob

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #188 Gepost op: 24 maart 2008, 19:44:00 »
Ja, typisch Nederlands zo'n knipperend rood sluitsein op goederentreinen en losse loc'en.

Ik moet ze nog maken in H0, maar heb het concept al wel bedacht.
Dun messing pijpje: daar een rondje afzagen, vullen met een SMD LED'je (wit of rood, het kleinste type, waaraan tevoren dun koperlakdraad is gesoldeerd) dan de lampenkap maken door ringetje te vullen met drup UHU-HART waarin de LED wordt ingekapseld. Zorg ervoor dat aan beide zijden een lensvorm ontstaat. Met een permanent-stift deze druppel na droging rood maken. Van een stukje kunststof maak je de batterijhouder, welke onder de lampring wordt gelijmd. De batterijhouder krijgt een lichtgele kleur. Van dun verenstaal maak je een handvat aan de achterzijde van de lamp. Het geheel monteren op een sluitseinhouder en de draadjes via een weerstand (1 kiloOhm) aansluiten op de blauwe decoderdraad en op een functieuitgang. Als je dmv function-mapping deze uitgang op knipperen zet, heb je een werkend sluitsein, dat met een functietoets geactiveerd kan worden. Typisch NS tijdperk 4 zo'n sluitsein. Ik ben me er van bewust dat ik de procedure hier wel in hele grote stappen heb neergezet, maar zodra ik het op een ROCO-diesel heb gebouwd zal ik t.z.t. plaatjes leveren.

Op een 1000 staat het ook leuk ;) http://www.nicospilt.com/dia/dia1737.JPG


Succes!
Wim
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2008, 19:52:50 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #189 Gepost op: 24 maart 2008, 20:33:05 »
IDD,

Zelf wil ik ook iets gaan maken met imitatie losse sluitseinen.
Als je op de site van Nico Spilt kijkt vins je inderdaad zat plaatjes van loks met losse sluitseinen.
Werkt schijnbaar alleen als je eerst de beginpagina hebt geopend.
Daarna zie je de ander plaatje die ik op deze site vond met voorbeelden van loks met sluitseinen.


(Hmm.. Plaatjes koppelen vanuit die site gaat blijkbaar niet echt.... ??? )

Enfin, jullie kunnen zelf kijken bij de foto pagina's van de diverse loks.
Ik ben er nog geen tegengekomen met werkende ingebouwde sluitlichten, alleen losse lantaarns.

Ook maak ik uit de gegevens van iVW op dat de niet werkende sluitseinen overdag ook zouden gelden als sluitsein dus kunnen een heleboel combinaties eigenlijk helemaal niet eens.

Eeen trekkende lok met een omgekeerd L of A en een nietwerkende sluitsein lamp ernaast.  ::)

Als ik die plaatjes bekijk, denk ik dat je ongestraft een los sluitsein op elke bufferbalk kunt zetten en dat in kunt schakelen zodra de gelegenheid zich voordoet.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2008, 09:30:38 door Robkop »
De groeten van Rob

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #190 Gepost op: 02 augustus 2009, 18:11:34 »
Walla,

Pak dit draadje nog maar even vond nog geen "pimp my 2400"
De mijne Roco 2427 is ook klaar. Compleet met ESU-Lopi 3.0, digirails printplaatjes, Holland rails leuningen (pas op zijn iets te hoog).
En dan nog een beetje gepimpt met de airbrusch.
Voorbeeld staat in het boek "Hondekoppen en Muizeneuzen blz. 101



grt dave

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #191 Gepost op: 02 augustus 2009, 20:14:57 »
Ziet er goed uit, Dave.
Maar waarom die metalen handgrepen die voor de DKM's zijn bedoeld?
Die van Roco zijn veel gedetailleerder, en zo snel breken die toch niet?
Grtz!
Tedo

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #192 Gepost op: 02 augustus 2009, 21:00:24 »
Tedo,

De 2427 heeft fabrieks uit korte leuningen, vandaar dat ik ze van Holland rail heb gebruikt.
De 2445 gaat hetzelfde worden. Misschien nog met extra zwaailichten.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #193 Gepost op: 02 augustus 2009, 21:14:27 »
Ah, vandaar! Daar was ik niet opgekomen omdat ik alleen geel-grijze 2400'en van Roco heb. Er komen dit jaar twee TP IV bruine 2400'en uit met geheel hekwerk; misschien kan je daar hekwerk van nabestellen voor jouw loc's.
Grtz!
Tedo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #194 Gepost op: 09 november 2009, 21:06:57 »
Hoi,

Al een paar weken stond deze mooie 2456 op de plank, wachtend om een decoder te krijgen...  :-\

Geen tijd, moed of zin, vul zelf maar in. Maar... waar een griep en een slapeloze nacht al niet goed voor is.
De inspiratie kwam, en er moest en er zou een complete kerstboom aan (sein)lichteffecten in en op.
De Digirails 2400 printjes lagen ook al een tijd klaar, evenals war kleine blauwe LEDs...

Maar tja, hoe krijg je en omgekeerde L, schakelbare sluitseinen, rangeerlicht en twee zwaailichting aan het werk met een decoder met 'maar' 4 uitgangen... antwoord: NIET !  Of toch.... Studerend door de nieuwste handleiding van de LoPi 3.0 DCC viel mijn oog ineens op de MTC plug. Hier zetten wel 6 uitgangen op ! Weliswaar 2 daarvan onversterkt, maar dat mag geen probleem opleveren.

Maar... LET OP !!  HETGEEN NU VOLGT IS VOOR HET ZELF NADOEN GEHEEL OP EIGEN RISICO, DE GARANTIE OP DE DECODER VERVALT MET DE VOLGENDE ACTIES VOLLEDIG !!  :o :o

Voorzichtig het krimpkous hoesje van de decoder losgesneden zodat de MTC soldeerpads benaderbaar worden en...
met de multimeter aan de slag, om te zien of de achterkant van de decoder ook inderdaad alle doorverbindingen van de MTC 21 plug heeft... En Ja hoor !  ;D 8) (y)

Vervolgens is natuurlijk de vraag of AUX3 en AUX4 zich ook laten aansturen... Daartoe het ding op de ESU LokProgrammer aangesloten en jawel hoor, keurig sturend op logica niveau ( 0- 5v ) werden AUX3 en AUX4 gemeten. Ook de GND is toegangkelijk, dus het maken van een versterkertje moest zo gepiept zijn.  ;D

Goed, twee extra uitgangen waren dus gevonden. Maar... de Digirails 2400 printjes hebben ( evenals het origineel van Roco ) commonkathode aansluiting, waardoor het niet echt simpel is om een apart rangeersein te maken. Normaal sturen we dit door 1 LEDje van de 3 apart aan massa te leggen via een diode combinatie rechtstreeks aan een functie uitgang. Dat ging hier dus niet op :(

Gelukkig heeft Digirails wel gescheiden 'plus' pads aangebracht, elk met hun eigen voorschakel weerstand. In de standaarduitvoering, zijn echter het linker en rechter lage frontsein met elkaar doorverbonden... Maar... Ook hier is een eenvoudige oplossing mogelijk  ;D De 000Ohm 'weerstand' verwijderen en twee gescheiden LEDs ( in feite 3, het topsein meegerekend ) zijn een feit.

Nu nog iets verzinnen waarmee de verschillende 'plussen' geschakeld kunnen worden... Simpel gaat dit met een PNP transistor aan de 'blauwe' uitgang van de decoder. Daar de Roco hoofdprint nogal eigenzinnig van opbouw is, kan e.e.a. vrij eenvoudig gedaan worden ;)

Voor de rest doet de 'firmware' van de LoPi het werk, in het bijzonder de functiemapping ;)

Genoeg tekst, nu plaatjes:



... de mooie, stoere 2456. Het lijdend voorwerp van deze ombouw  :P

Om te beginnen natuurlijk de loc geheel demonteren ( motor etc. kan blijven zitten ) om...




... het zwaailicht er af te pakken en voorzichtig het onderste pennetje zover terug te vijlen, totdat het gelijk ligt met de onderkant van de houder.



Tevens twee gaatjes van ca. 0.5mm boren voor...



... de twee lakkoperdraadjes die we aan twee blauwe 0603 SMD LEDs solderen en...



... door de gaatjes steken en de LEDs met een druppeltje Olba aan de houder vastzetten.




... de lakdraadjes zetten we met een stukje tape oid aan de kap vast, waarbij we aan het einde alvast decoderdraad met de correcte ( ! ) kleur solderen.



Dan volgt na enig electronisch sloopwerk hier en daar een kwartiertje creatief met SMD componenten. Tweemaal een BC846 met een 2k2 weerstand in de basis en de emitter aan GND voor het versterken van AUX3 ( oranje ) en AUX4 ( grijs ). Verder nog een BC857 voor het schakelen van de separate plussen naar de frontseinen.

Het makkelijkste bleek te zijn, de transistoren eerst met een druppeltje Olba op de print te lijmen, en daarna de rest van de onderdelen en draden er met een fijn soldeerpuntje aan te 'plakken'...




De gemodificeerde Digirailsprint, de 'weerstand' van 0Ohm in het midden is er af gesoldeerd...



... deze gaan in de lange huif...



... en deze in de korte.

De versterkertjes...




Hier zaten ooit twee diodes, niet meer nodig :) ...




De aansluiting van de 'plusschakelaar' aan twee van de 3 plus aansluitingen...



... tussen R10 en R11 is een spoortje weggefreesd !!!



... evenals aan de andere kant tussen R2 en R3


Dan de aansluitingen voor AUX3, AUX4 en GND op de MTC21 pads solderen...



De lange huif zijde netjes monteren en draden wegwerken...



... net zoals bij de korte huif...



... waarna het tijd is om e.e.a. te testen !


Doet het het allemaal, kan de kap er weer op en...



... worden de zwaailichten aangesloten.

Nu kan de loc weer verder geassembleerd en testgereden worden  ;D (y) Tevens een mooie gelegenheid om alle lichtsterktes en effecte goed in te stellen  :D


Maar....



... het bleek dat er nog wat onderdelen op de print zaten die de combinatie van de nieuwe plusschakeling en het dimmen zodanig verstoorden, dat er soms seinen lichtjes mee gingen branden bij het aan en uit schakelen van de hoofd functies. Vooral het rangeerlicht had hier last van :(

Dus... loc weer uitelkaar, alle overbodige zaken van de print af en...

Kijk maar naar het filmje....




Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 09 november 2009, 21:14:17 door Karst Drenth »