Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 09:29:41
Kurk, welke dikte gebruiken als demping? door Erik Mijd
Vandaag om 09:29:09
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Marc tramt
Vandaag om 09:28:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 09:24:48
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 09:13:52
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Johnnytrein
Vandaag om 08:59:12
Marktwerking ;) door Sander.
Vandaag om 08:38:34
Youtube video’s Marcel Timmer. door mallet96
Vandaag om 08:31:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
Vandaag om 08:26:38
Artitec SS700/NS3700 door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:08:00
Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn? door henk
Vandaag om 07:55:57
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
Vandaag om 07:54:05
NS ABC-rijtuig, gezocht: afmetingen ramen door klusser
21 september 2018, 23:43:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
21 september 2018, 23:41:21
via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
21 september 2018, 23:19:57
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door becasse
21 september 2018, 23:18:32
Artitec 6300 door Gerke
21 september 2018, 23:11:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
21 september 2018, 23:02:18
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door DJV
21 september 2018, 22:22:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 september 2018, 22:06:16
MB-module: "Sweet Home Chicago" door Hendrik Jan
21 september 2018, 22:05:19
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 september 2018, 21:54:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door Modellbahnwagen
21 september 2018, 21:51:13
Twincenter toont geen bezetmelding bij Digikeys DR4088LN door Joost77
21 september 2018, 21:40:45
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 7409 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
The Intercontinental Railroad Company
« Gepost op: 15 juni 2017, 19:52:17 »
Nu dan toch eindelijk het bouwdraadje.
Waarom duurde het zo lang? Omdat ik jarenlang geen bevredigende oplossing kon vinden voor het opstellen van mn verzameling treinen. Ik zou er een opstelterrein met honderden meters rails voor nodig hebben, tientallen wissels of een ingewikkeld fiddle yard systeem. En dan nog: dat is leuk als je je treinen nooit van samenstelling verandert. Als je dat wél wilt, moet je heel ingewikkeld gaan zitten rangeren en ben je eindeloos bezig. In een schaduwstation, ook nog! Niet te doen, lijkt me.

Toen viel ineens het kwartje: de standaard A0 ladenkast. De laden zijn van binnen 6cm hoog, dat kón gewoon niet beter! Op marktplaats komen ze geregeld langs, hele mooie voor 100 euro, roestbakken voor beduidend minder. Wel allemaal in de uithoeken van het land, na een maandje kwam er een te koop op een half uurtje rijden en kon het feest beginnen.

Natuurlijk paste hij niet door het trapgat, maar dat is nou precies waarom geen enkel modern huishouden zonder haakse slijper kan;-)

Ik ben niet zomaar gaan slijpen, bang dat ik het verband nooit op de juiste maat terug zou krijgen. Dus eerst 12mm multiplex op een kant schroeven, dan eraf halen, doorslijpen, er weer op schroeven, dan hetzelfde op de volgende kant. Alleen de zijkanten, waar de lade-railtjes zitten, bijven heel.


Dit is geloof ik de achterkant. Fijn is dat de onderkant van deze dinegn open is, dan kan je er nog een beetje bij.


maar niet altijd ;-)


onderkant


 onderkant met achterkant doorgezaagd


Spannend moment: reality check! Het werkt! Bovenkant was echter nog niet doorgezaagd.


na demonteren de boel in en op de auto (hoef nu geen busje meer te lenen ;-) en naar de treinenzolder.


na montage. Heb nog allerlei spleten en gaten dichtgemaakt met hout en stalen muggengaas, tegen stof resp. muizen.

De laden moesten nog wel modeltrein-ready gemaakt worden, dat komt in volgende aflevering.

tot zover,

Diederik
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 20:34:11 door Reinout van Rees »
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2017, 22:47:27 »

In het midden van de lade een lat geschroefd tegen het doorhangen. 2mm dik "vilt" (polyester nep-vilt helaas) en daarop iedere 3,5 cm schuimrubber strips 1cm breed, 1,5 hoog. Anderhalve familie-tube bison-tix zit er al in, en ik heb alleen nog de achterste helft van de laden gedaan. Ik wil moet eerst een ventilator vinden voordat ik verder ga, die laatste hersencellen ga ik ineens zuinig op zijn!


Eerste poging. De wagons blijven goed staan. Wel waggelen ze een beetje heen en weer als de lade open of dicht gaat - misschien velletjes acetaat er omheen om op lange termijn de lak te beschermen? Een grote zak van mooi dik acetaat bij het ABC Schuimplastichuis (Govert Flincstr, Amsterdam, ze hebben ook heel vriendelijk de 1,5cm strips gesneden) was 1,50 euro, ik ga er nog een paar halen.

gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2017, 15:53:01 »

De kast werkt als een droom. Deze 9 bakken uit hun doosjes gehaald om ter plekke te kijken hoe een realistische S-bocht in de beschikbare ruimte zou passen. Veel gedoe en stress altijd weer, rijtuigen uit hun doosjes halen. Maar na afloop in een zucht en een vloek in de kast ondergebracht, laatje dicht, wég zijn ze. 
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2017, 16:14:53 »

Overzicht een tijdje terug. Van het oude "testbaantje" kan je links nog de oostlus zien hangen - ophangen is makkelijker dan op poten zetten, als je onder de dakbalken werkt.  Met de plankjes op de vloer is een mogelijk tracé geschetst. Ik teken niet in de computer, heel af en toe een schetsje op papier als het met de maten ingewikkeld wordt, het liefst timmer ik gewoon uit de losse pols.

Hoofdzaak van de modelbaan wordt scheuren met treinen door een lange S-boch in een zachtjes glooiend landschap. Baanplan zo simpel mogelijk: dubbelgeklapt hondebot met in de lussen opstelsporen, halverwege een locdepot.
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2017, 16:29:04 »

Ook een tijdje terug, schets van de oostlus. 4 doorgaande sporen, worden ca 11 meter lang, en 3 kopsporen van zo'n 2,5 meter. Het geheel staat momenteel op zn definitieve poten. Binnenkort meer plaatjes.
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2017, 16:30:51 »
Edit: "honderden meters opstelspoor nodig" schreef ik hierboven, nou nou, schromelijk overdreven hoor. Het is meer iets van honderd, 125 meter. Teveel, zei u?
gr, Diederik

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3591
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2017, 17:42:41 »
Mooie zolder zo  :)  Als je eenmaal aan lange treinen gaat beginnen wil je niet meer terug (heb ik zelf ondervonden  8) )Dat met die ladekast is een hele klus geweest, netjes gedaan. Ik gebruik overigens meestal de originele doos. Zo'n LSM doos zonder de schuimrubber vulling kan vaak 6 tot 8 rijtuigen kwijt in plaats van 3. Dan moet je alleen opletten dat de deksel niet op de daken van de rijtuigen rust maar dat er nog een beetje ruimte is. Die gevulde dozen kun je dan opstapelen en de lege die ik over heb gaan achter het luik.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2017, 22:14:19 »
kwam nog wat foto's tegen in m'n telefoon.

1/3 van de oostlus. De Quick & Dirty methode, lomp maar effectief. Vooral de driepoot in de hoek is een gedrocht, was bedoeld als tijdelijk - om later elders te gebruiken - maar ik heb hem per ongeluk ingebouwd en ach, hij doet wat hij moet doen dus waar zou ik me druk over maken. Straks onzichtbaar.

De trapezium plankjes had ik gezaagd voor een lus met minimum radius 91 cm. Bedacht me net op tijd te kijken wat de PRR T1 nodig zou hebben met een kortgekoppelde tender: 109 minimum dus. In plaats van nieuwe trapezia te zagen heb ik er rechthoekige stukjes tussen bedacht. Same difference.
In het brede stuk komen binnen de 4 doorgaande ook 3 kopsporen voor treinstellen en trek-duw treinen - aldaar minimum radius 91 cm.


Dit is de constructie, met de 'spanten' nu bovenop de planken om af te tekenen waar de schroeven er doorheen moeten.


2/3 van de oostlus.

En hier staat het op voorlopige pootjes.

Martijn ja die grote grijze dozen van LS Models zijn wel fijn, in ieder geval beter dan elk rijtuig z'n eigen doosje.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2017, 22:50:31 door clickmaniac »
gr, Diederik

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2017, 10:20:21 »
Wauw

Ben jaloers op je zolder hahaha.
Ben benieuwd naar je baanopbouw.
MVG Dave

Rheinburg

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2017, 11:52:36 »
thx, ja een méga-zolder. Enige minpuntje is dat het op 45 minuten rijden is van waar ik woon.

Vraag me soms af of ik geen spijt ga krijgen dat er, eigenlijk, technisch gesproken, alleen maar een ovaaltje met een paar opstelsporen in ga bouwen. Ook al komt het op een rijlengte van ca 90 meter. Als je ziet wat anderen doen met een fractie van de ruimte: meerdere stations, industriegebieden, hele spoorlijnen!
Het idee is nu: één lange (7,5 meter) S-bocht waar ik van m'n verzameling rollend materieel kan genieten. En een draaischijf met hetzelfde doel. De overige 82,5 meter zijn om treinen daarheen en vandaan te krijgen. Keep it simple, stupid! liever iets simpels dat werkt, dan het gevaar te lopen gefrustreerd te raken door iets dat nèt te ingewikkeld is voor mijn beperkte brein.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2017, 11:54:25 door clickmaniac »
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2017, 11:56:36 »
dus op mijn beurt ben ik jaloers op mensen die al die stations en spoorlijnen aandurven ;-)
gr, Diederik

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2017, 15:36:41 »
Dat is een luxeprobleem hahaha
MVG Dave

Rheinburg

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2017, 22:55:50 »
Dat is een luxeprobleem hahaha
Klopt. Dit is toch het Beneluxeprobleem- forum?


Sent from my iPhone using Tapatalk
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #13 Gepost op: 21 juni 2017, 14:08:30 »
Zo staat de oostlus op zn pootjes. Onderling met ijzerdraad kruizen en spanners strakgezet, je zou er viool op kunnen spelen. Nou, bas dan.

Uitneembaar deel moet nog spantje krijgen.

 

En eem houten vloer waar je gewoon schroeven in kunt jassen, wat een zegen (om met de lokale bevolking te spreken ;-)

Vandaag: tracékeuze en MER in volle gang. Op de achtergrond onderdelen onderstel klimspiraal, hopelijk vandaag klaar.

.
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • The perfect is the enemy of the good
Re: the Quick & Dirty Railroad Company
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2017, 14:21:04 »


Zo ongeveer moet de ingang van de lus worden, niveau -1.


Sent from my iPhone using Tapatalk
gr, Diederik