Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.  (gelezen 12756 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
In dit Topic wil ik mijn ervaring delen over analoge DC treinen, aangestuurd met Dinamo en Itrain.

Zelf heb ik gekozen voor Dinamo omdat ik computer gestuurd wil rijden en analoge treinen heb.
Het is niet mijn bedoeling om het ene te promoten of het andere af te kraken, maar om ervaring te delen, die ik heb opgedaan met divers materieel en Dinamo.

Digitale treinen rijden uitstekend op Dinamo, en heb ook al goede ervaringen met analoge treinen.
Helaas moet ik ook af en toe een teleur stelling verwerken bij analoge treinen.
Vaak gaat het tot een schaal snelheid (H0 in mijn geval) tot 50 km per uur gewoon goed. Echter lage snelheden zijn vaak dramatisch.
Door middel van het plaatsen van de ijk gegeven en lok merk en type kan zien of je een langzaam loper hebt of alleen maar 1 die geschikt kan zijn voor het parade spoor.

Wat heb ik gebruikt voor deze test set up:
Itrain
Dinamo Plug en Play met de standaard voeding uit de startset.
Gebruikte rails Fleischmann Profi
En een kleine test pendel lay out, waar langzaam gereden moet worden.



De ijk lat


En omdat het vandaag mooi weer was heb ik lekker buiten in de tuin de eerste test kunnen doen, want binnen zitten met dat mooie weer is zonde,



Als Eerste heb ik mijn aller eerste Piko lok getest.
Een BR101







Zoals op de ijk grafiek te zien reed dit ding fanatisch.
Boven verwachting, ook op de test pendelbaan blijft deze keurig rijden.
Hier hoeft voor mijn doeleinden absoluut geen decoder in.

En zo komen straks meerdere locomotieven aan bod van nieuw zoals deze Piko tot 50 jaar oude Fleischmann.

 
mvg
Marco




« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 16:51:25 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
mvg
Marco

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Analoog Computer Dinamo Itrain
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2017, 09:45:43 »
Marco,

Op de club rijden wij ook met Dinamo en iTrain.
Ook op zeer lage snelheden rijden zowel analoge als digitale treinen super mooi.

Dus ik verwacht dat er iets anders met je analoge trein is. Of misschien nog wat instellen in Dinamo. Dat systeem kan echt veel maar is wel iets lastiger in te stellen als bijv. een IB of ECoS.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Analoog Computer Dinamo Itrain
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2017, 10:24:28 »
Ik vind Dynamo een inventief, slim systeem, maar de extra kosten t.o.v. bijv. een standaard DCC systeem wegen in de meeste gevallen niet op tegen de kosten van het digitaliseren van je analoge materiaal.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Analoog Computer Dinamo Itrain
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2017, 12:20:07 »
Ook hier wordt gebruik gemaakt van Dinamo i.c.m. Koploper. Op dit moment sturen wij een modelbaan aan van zo'n 25 mtr. lengte. Alles rijdt naar tevredenheid metname de analoge loc's die, als ze goed zijn ingereden, net zo goed rijden als de digitale loc's.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2017, 23:40:47 »
Hallo Eric,

Ik ben benieuwd of je de instellingen wilt delen, dan kan ik daar mee experimenteren.

Vandaag een beetje aan rommelen geweest met de RMU instellingen.
Deze stonden voor de eerste test op PWM 2 en HF (voor de verlichting op 0)
Doe eens gek, zet de PWM op 32 en HF op 5.
De Piko BR101 reed slechter en gilde het uit.

Ook een andere lok die prima reed op de oude instellingen, reageerde ook niet goed op de nieuwe instelling.
PWM nu op 8 HF op 2 de Piko rijdt weer prima, maar de wisselende verlichting werkt niet meer naar behoren, De HF is de storende factor op zo'n nieuwe lok.

Wat ook uitstekend analoog op Dinamo rijdt is de Liliput 7224



Uit doos zonder opsmuk.



Vooral lage snelheden (onder 50km/u) prima rijeigenschappen, zo wel warm als koud.

En dan de grote vraag, de oude Fleischmann rondmotoren, ik had al wat ervaring met een paar stomers die prima reden.

Een aantal V60 loks (met kunstof kap) rijden prima.
Maar hebben wel last van verschil in koude of warme toestand.



Deze zijn prima zonder decoder te rijden, waar ze niet tegen kunnen is als ze van 1.10 m naar beneden vallen. Was iets te enthousiast bezig.

De grootse verassing was:



Een Bachmann Toby the tram engine.



Deze bleef maar langzamer en langzamere rijden.

Er wachten nog een aantal loks, Maar die moeten eerst goed schoongemaakt worden want die hebben al jaren niet meer gereden.






mvg
Marco

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2017, 02:10:05 »
Een tijdje terug was er bij de buren een draadje, en dat heet: Analoog rijden met Koploper.

Citaat
Momenteel rijden mijn analoge locs enkel gebruik makend van een blauwe trafo, de centrale staat uit en toch houdt Koploper alles onder controle met behulp van een OC32 om wissels en relais te sturen en een HSI-88 om de terugmelders in te lezen.

Je hebt 1 relais nodig per blok om de spanning voor de analoge locs aan of af te zetten, 1 terugmelder per blok om te weten dat loc er is en dat is alles. Alle logica zit in Koploper.

De bedenker ervan, Fredi, een Marklin rijder, is daar inmiddels helaas niet meer actief. Maar het idee was grappig.

Je hebt Dinamo niet nodig om computergestuurd te rijden. Of toch wel?
Citaat
- snelheid regelen (die analoge hardlopers temmen :D - daar verzin ik nog wel iets op);
- rijrichting omkeren.

Een voor de hand liggende gedachte is om een OC32 in te zetten om in AC de rijrichting om te keren met een monostabiel relais. De vraag is of Koploper daarmee overweg kan.
Maar de snelheid regelen, is lastiger met een blauwe Marklintrafo.

Maar Fredi dacht verder:
Citaat
met een OC32 zou het moeten mogelijk zijn de snelheid te regelen, zelfs langzaam optrekken en afremmen, die heeft 32 PWM uitgangen (indien gewenst). Als je daar een transistor mee stuurt ipv een relais heb je een snelheidsregelaar.

Rijrichting omkeren kan ook, intern de overspannings tap van een analoge rij trafo aftakken en met een relais kort doorschakelen naar de railsectie waar je een trein wilt keren (zoals bij een oude analoge pendelsturing).

Voor de goede orde:
Het aftakken in de blauwe trafo zag ik mezelf niet doen. en is ook niet nodig.
voor de AC rijrichtingomschakeling gebruik ik een losse stekkertrafo en een monostabiel relais.
FRU's van HAG schakelen al bij 17 V,  FRU's van Marklin schakelen bij 22 V.

Ik geef het maar even mee voor de andere analoge puzzelaars.
Sommigen zullen eerder naar Arduino grijpen. Anderen eerder naar Dinamo.

Het grootste probleem zonder Dinamo is het afregelen van de snelheden.
 Zelf rijd ik met een soort analoge pulsregelaar. Maar Lima locs rijden domweg niet weg
 op het moment dat een Fleischmann of Marklin loc weg sluipt.
Dat is een bekend fenomeen, en heeft bij menigeen geleid tot het vervangen van de Lima motor.

@Marco
Ik hoop nog veel van je experimenten hier te kunnen lezen.
Voor zover mijn kennis strekt zijn OC32 en HSI bruikbaar, direct in iTrain,
ook zonder het Dinamo Systeem ertussen. Maar dan moet je meer zelf verzinnen.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2017, 02:21:02 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2017, 08:09:19 »
Hallo Jan Willem,

Het is niet mijn ding om zelf een treinbesturing te verzinnen, dat heb een paar andere al gedaan.
Ik maak domweg gebruik van de systemen die reeds beschikbaar zijn.

Omdat ik wat oud analoog spul heb kwam ik uit op het hybride Dinamo systeem.
Over het algemeen ben ik best tevreden met de mogelijkheden van Dinamo, geen keerlus modules nodig , relais blokschakelingen, en analoog en digitaal door elkaar.

De digitale loks rijden wel veel mooier en constanter, maar ik wil er juist achter zien te komen hoe ook de analoge loks zich als digitale gaan gedragen.

En als ik de oplossing heb gevonden dan wil ik die gewoon delen, veel mensen vertellen dat het kan, maar niet hoe het kan.

Misschien krijg ik ook iemand zo gek om met dezelfde test baan de resultaten in koploper te gaan uitproberen.
Er gaat wel veel tijd inzitten, want iedere wijziging in de software/hardware instellingen vereist weer dat alle loks opnieuw geijkt moeten worden.

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2017, 10:47:54 door Marco EB »
mvg
Marco

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2017, 08:56:11 »
Hallo Marco,

Helaas zelf nog geen idee over de instellingen van de RMU.

Wil ik me nog wel een keer in gaan verdiepen.
Maar helaas kan ik je nu dus niet helpen.

Maar er zijn diverse club's / mensen die het gebruiken, daar zal vast iemand zijn die je kan helpen.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Red Racing Rebel

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2017, 09:45:41 »
Buurman,

Lekker bezig! ;). Gisteren met Marco de nodige oude en nieuwe loks getest met van allerlei verschillender resultaten ook bij dezeflde lok's.
Ben zelf ook Dinamo en iTrain rijder (in schaal N) en helaas voor Willem-Jan, Dinamo gaat hem niet worden bij onze 3 rail rijders. Voor de digitale loks zal het nog wel gaan, maar de schakelpuls die nodig is om de analoge omschakel relais te laten bewegen, krijg je niet voor elkaar met Dinamo.

Dit is helaas dus alleen voor de DC rijders (zie topic).

Wat gisteren erg opviel is dat de analoge loks wat ijking betreft er last hebben van wel of niet warm zijn. Als de lok van hoge snelheid naar lage geijkt werd, kon deze veel lagere snelheidsstappen aan dan wanneer je de lok koud op de rails zette en dan van laag naar hoog ging ijken.

Maar wat nog veel belangrijker is: de loks hebben wat TLC nodig.

We gaan dus nog wel lekker aan het stoeien met diverse instellingen en misschien ga ik me ook nog wel 'even' in Koploper verdiepen om dezelfde test met dezelfde loks op dezelfde baan e.d. te gaan doen.

Groeten,

John


eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2017, 11:42:56 »
Je kunt zowel 2- als 3-rail rijden met Dinamo en maakt het niet uit of je lok digitaal of analoog is.

Het kan verstandig zijn om 2 metingen te doen.
1. meting koud
2. meting warm

Ik heb het zelf niet gedaan en de treinen rijden perfect. Een andere clublid heeft het wel. Ik kan nou niet zeggen dat er super veel verschil is.

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2017, 12:16:19 »
Je kunt zowel 2- als 3-rail rijden met Dinamo en maakt het niet uit of je lok digitaal of analoog is.
Zoals eerder al vermeld, bij 3-rail analoog heb je het probleem dat Dinamo de omschakelpuls niet kan leveren.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2017, 15:44:06 »
maar de schakelpuls die nodig is om de analoge omschakel relais te laten bewegen, krijg je niet voor elkaar met Dinamo.

Je kunt zowel 2- als 3-rail rijden met Dinamo en maakt het niet uit of je lok digitaal of analoog is.

Dat was ook het idee van Fredi's opzetje. De Dinamo website biedt alleen ondersteuning aan DC, neemt niet weg dat er clubs zijn die er ook AC op laten rijden. En tja, waarvoor is ondersteuning nou eigenlijk nodig? Voor een knutselaar is het juist spannend hoe je  in Dinamo in AC de rijrichting wel om kunt schakelen. Loc verbouwen (met 2 diodes)  of Dinamo verbouwen? Van het eerste geval ken ik voorbeelden. Van het tweede niet.

Maar wie weet, loopt er hier eentje rond die net als Fredi met z'n OC32 en een monostabiel relais, er een simpele draai aan heeft gegeven. Je moet het tradioneel denken ervoor overboord willen zetten.

Ik blijf dit draadje volgen, altijd interessant om te zien hoe mensen hun problemen willen tackelen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2017, 17:33:36 »
Het klopt dat er aan dinamo iets gewijzigd moet worden.
Daar hebben we een zeer technische man voor. 


Hij denkt ook niet meer traditioneel, waardoor er dus veel meer mogelijk is.

Dat gaat mijn pet ook te boven, dus kan ik je niet mee helpen.
Geen idee waar je woont Marco, op de club kunnen we het je tonen.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2017, 17:03:05 »
Met een paar loks wat zitten spelen in de instellingen
voor de PWM kan je kiezen tussen 2, 4, 8, 16 en 32.
Ik heb horen vertellen dat hoger beter zou zijn.
Dus getest, de HF wel eerst op 0

De snelheid stappen blijven ongeveer even groot bij elke elke instelling, ik heb nog niet mogen ervaren dat op 32 een kleiner stap zit, dan wanneer er 2 ingesteld staat.
Wat mij opvalt, is dat bij een hogere PWM instelling de snelheid per stap verschuift, bijvoorbeeld:
op PWM 32 stap 30 snelheid 40 km/u
bij PWM 2 stap 30 snelheid 60 km/u

De loks die gebruikt worden, maken bij PWM 32 een hoge pieptoon en naar mate de PWM lager wordt, wordt ook de pieptoon aanzienlijk minder.

De volgende stap is nu Kijken hoe ik op PWM 2 de HF kan gaan gebruiken.
mvg
Marco

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2017, 01:23:49 »
De PWWM zelf is niet in te stellen, wel de vernieuwingstijd. Dat doe je in de RMU instellen.

32 is meer bedoeld voor de grote schalen zoals LGB. Voor schaal N is 4 de beste optie, ik denk dat deze voor H0 ook voldoende zou moeten zijn.

Doe eens met elke pwwm instelling een ijking met die loc. Een vergelijk het eens elke de mooiste bandbreedte kan geven.

Wel leuk dat er weer wordt geroepen dat Dinamo duurder is als DCC :) dat is niet in alle gevallen zo. Vaker andersom juist.

Maar goed daar draait dit draadje niet om.

Voor wie met iTrain rijdt. De reactievertraging helpt het corrigeren van de temperatuur verschillen in de snelheid.

Een analoge loc kan net zo mooi rijden en kruipen als een digitale. Alleen is het meer afhankelijk van de mechanische eigenschappen zoals type motor en overbrenging.

 Ga zo door Marco!! Laat je de resultaten van de ijking nog zien?

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?