BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Marco EB op 11 juni 2017, 00:19:30

Titel: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 11 juni 2017, 00:19:30
In dit Topic wil ik mijn ervaring delen over analoge DC treinen, aangestuurd met Dinamo en Itrain.

Zelf heb ik gekozen voor Dinamo omdat ik computer gestuurd wil rijden en analoge treinen heb.
Het is niet mijn bedoeling om het ene te promoten of het andere af te kraken, maar om ervaring te delen, die ik heb opgedaan met divers materieel en Dinamo.

Digitale treinen rijden uitstekend op Dinamo, en heb ook al goede ervaringen met analoge treinen.
Helaas moet ik ook af en toe een teleur stelling verwerken bij analoge treinen.
Vaak gaat het tot een schaal snelheid (H0 in mijn geval) tot 50 km per uur gewoon goed. Echter lage snelheden zijn vaak dramatisch.
Door middel van het plaatsen van de ijk gegeven en lok merk en type kan zien of je een langzaam loper hebt of alleen maar 1 die geschikt kan zijn voor het parade spoor.

Wat heb ik gebruikt voor deze test set up:
Itrain
Dinamo Plug en Play met de standaard voeding uit de startset.
Gebruikte rails Fleischmann Profi
En een kleine test pendel lay out, waar langzaam gereden moet worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_002.jpg)

De ijk lat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_003.jpg)

En omdat het vandaag mooi weer was heb ik lekker buiten in de tuin de eerste test kunnen doen, want binnen zitten met dat mooie weer is zonde,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_001.jpg)

Als Eerste heb ik mijn aller eerste Piko lok getest.
Een BR101

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_004.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_005.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR101_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR101_2.jpg)

Zoals op de ijk grafiek te zien reed dit ding fanatisch.
Boven verwachting, ook op de test pendelbaan blijft deze keurig rijden.
Hier hoeft voor mijn doeleinden absoluut geen decoder in.

En zo komen straks meerdere locomotieven aan bod van nieuw zoals deze Piko tot 50 jaar oude Fleischmann.

 
mvg
Marco




Titel: Re: Analoog Computer Dinamo Itrain
Bericht door: eric10nl op 11 juni 2017, 09:45:43
Marco,

Op de club rijden wij ook met Dinamo en iTrain.
Ook op zeer lage snelheden rijden zowel analoge als digitale treinen super mooi.

Dus ik verwacht dat er iets anders met je analoge trein is. Of misschien nog wat instellen in Dinamo. Dat systeem kan echt veel maar is wel iets lastiger in te stellen als bijv. een IB of ECoS.

Eric
Titel: Re: Analoog Computer Dinamo Itrain
Bericht door: jowi op 11 juni 2017, 10:24:28
Ik vind Dynamo een inventief, slim systeem, maar de extra kosten t.o.v. bijv. een standaard DCC systeem wegen in de meeste gevallen niet op tegen de kosten van het digitaliseren van je analoge materiaal.
Titel: Re: Analoog Computer Dinamo Itrain
Bericht door: Ronald69 op 11 juni 2017, 12:20:07
Ook hier wordt gebruik gemaakt van Dinamo i.c.m. Koploper. Op dit moment sturen wij een modelbaan aan van zo'n 25 mtr. lengte. Alles rijdt naar tevredenheid metname de analoge loc's die, als ze goed zijn ingereden, net zo goed rijden als de digitale loc's.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 11 juni 2017, 23:40:47
Hallo Eric,

Ik ben benieuwd of je de instellingen wilt delen, dan kan ik daar mee experimenteren.

Vandaag een beetje aan rommelen geweest met de RMU instellingen.
Deze stonden voor de eerste test op PWM 2 en HF (voor de verlichting op 0)
Doe eens gek, zet de PWM op 32 en HF op 5.
De Piko BR101 reed slechter en gilde het uit.

Ook een andere lok die prima reed op de oude instellingen, reageerde ook niet goed op de nieuwe instelling.
PWM nu op 8 HF op 2 de Piko rijdt weer prima, maar de wisselende verlichting werkt niet meer naar behoren, De HF is de storende factor op zo'n nieuwe lok.

Wat ook uitstekend analoog op Dinamo rijdt is de Liliput 7224

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_008.jpg)

Uit doos zonder opsmuk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/liliput_7224_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/liliput_7224_1.jpg)

Vooral lage snelheden (onder 50km/u) prima rijeigenschappen, zo wel warm als koud.

En dan de grote vraag, de oude Fleischmann rondmotoren, ik had al wat ervaring met een paar stomers die prima reden.

Een aantal V60 loks (met kunstof kap) rijden prima.
Maar hebben wel last van verschil in koude of warme toestand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170611_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170611_003.jpg)

Deze zijn prima zonder decoder te rijden, waar ze niet tegen kunnen is als ze van 1.10 m naar beneden vallen. Was iets te enthousiast bezig.

De grootse verassing was:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170610_016.jpg)

Een Bachmann Toby the tram engine.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Toby_the_tram_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Toby_the_tram_1.jpg)

Deze bleef maar langzamer en langzamere rijden.

Er wachten nog een aantal loks, Maar die moeten eerst goed schoongemaakt worden want die hebben al jaren niet meer gereden.






Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Te 2/2 op 12 juni 2017, 02:10:05
Een tijdje terug was er bij de buren (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54178.0) een draadje, en dat heet: Analoog rijden met Koploper.

Citaat
Momenteel rijden mijn analoge locs enkel gebruik makend van een blauwe trafo, de centrale staat uit en toch houdt Koploper alles onder controle met behulp van een OC32 om wissels en relais te sturen en een HSI-88 om de terugmelders in te lezen.

Je hebt 1 relais nodig per blok om de spanning voor de analoge locs aan of af te zetten, 1 terugmelder per blok om te weten dat loc er is en dat is alles. Alle logica zit in Koploper.

De bedenker ervan, Fredi, een Marklin rijder, is daar inmiddels helaas niet meer actief. Maar het idee was grappig.

Je hebt Dinamo niet nodig om computergestuurd te rijden. Of toch wel?
Citaat
- snelheid regelen (die analoge hardlopers temmen :D - daar verzin ik nog wel iets op);
- rijrichting omkeren.

Een voor de hand liggende gedachte is om een OC32 in te zetten om in AC de rijrichting om te keren met een monostabiel relais. De vraag is of Koploper daarmee overweg kan.
Maar de snelheid regelen, is lastiger met een blauwe Marklintrafo.

Maar Fredi dacht verder:
Citaat
met een OC32 zou het moeten mogelijk zijn de snelheid te regelen, zelfs langzaam optrekken en afremmen, die heeft 32 PWM uitgangen (indien gewenst). Als je daar een transistor mee stuurt ipv een relais heb je een snelheidsregelaar.

Rijrichting omkeren kan ook, intern de overspannings tap van een analoge rij trafo aftakken en met een relais kort doorschakelen naar de railsectie waar je een trein wilt keren (zoals bij een oude analoge pendelsturing).

Voor de goede orde:
Het aftakken in de blauwe trafo zag ik mezelf niet doen. en is ook niet nodig.
voor de AC rijrichtingomschakeling gebruik ik een losse stekkertrafo en een monostabiel relais.
FRU's van HAG schakelen al bij 17 V,  FRU's van Marklin schakelen bij 22 V.

Ik geef het maar even mee voor de andere analoge puzzelaars.
Sommigen zullen eerder naar Arduino grijpen. Anderen eerder naar Dinamo.

Het grootste probleem zonder Dinamo is het afregelen van de snelheden.
 Zelf rijd ik met een soort analoge pulsregelaar. Maar Lima locs rijden domweg niet weg
 op het moment dat een Fleischmann of Marklin loc weg sluipt.
Dat is een bekend fenomeen, en heeft bij menigeen geleid tot het vervangen van de Lima motor.

@Marco
Ik hoop nog veel van je experimenten hier te kunnen lezen.
Voor zover mijn kennis strekt zijn OC32 en HSI bruikbaar, direct in iTrain,
ook zonder het Dinamo Systeem ertussen. Maar dan moet je meer zelf verzinnen.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 12 juni 2017, 08:09:19
Hallo Jan Willem,

Het is niet mijn ding om zelf een treinbesturing te verzinnen, dat heb een paar andere al gedaan.
Ik maak domweg gebruik van de systemen die reeds beschikbaar zijn.

Omdat ik wat oud analoog spul heb kwam ik uit op het hybride Dinamo systeem.
Over het algemeen ben ik best tevreden met de mogelijkheden van Dinamo, geen keerlus modules nodig , relais blokschakelingen, en analoog en digitaal door elkaar.

De digitale loks rijden wel veel mooier en constanter, maar ik wil er juist achter zien te komen hoe ook de analoge loks zich als digitale gaan gedragen.

En als ik de oplossing heb gevonden dan wil ik die gewoon delen, veel mensen vertellen dat het kan, maar niet hoe het kan.

Misschien krijg ik ook iemand zo gek om met dezelfde test baan de resultaten in koploper te gaan uitproberen.
Er gaat wel veel tijd inzitten, want iedere wijziging in de software/hardware instellingen vereist weer dat alle loks opnieuw geijkt moeten worden.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: eric10nl op 12 juni 2017, 08:56:11
Hallo Marco,

Helaas zelf nog geen idee over de instellingen van de RMU.

Wil ik me nog wel een keer in gaan verdiepen.
Maar helaas kan ik je nu dus niet helpen.

Maar er zijn diverse club's / mensen die het gebruiken, daar zal vast iemand zijn die je kan helpen.

Eric
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Red Racing Rebel op 12 juni 2017, 09:45:41
Buurman,

Lekker bezig! ;). Gisteren met Marco de nodige oude en nieuwe loks getest met van allerlei verschillender resultaten ook bij dezeflde lok's.
Ben zelf ook Dinamo en iTrain rijder (in schaal N) en helaas voor Willem-Jan, Dinamo gaat hem niet worden bij onze 3 rail rijders. Voor de digitale loks zal het nog wel gaan, maar de schakelpuls die nodig is om de analoge omschakel relais te laten bewegen, krijg je niet voor elkaar met Dinamo.

Dit is helaas dus alleen voor de DC rijders (zie topic).

Wat gisteren erg opviel is dat de analoge loks wat ijking betreft er last hebben van wel of niet warm zijn. Als de lok van hoge snelheid naar lage geijkt werd, kon deze veel lagere snelheidsstappen aan dan wanneer je de lok koud op de rails zette en dan van laag naar hoog ging ijken.

Maar wat nog veel belangrijker is: de loks hebben wat TLC nodig.

We gaan dus nog wel lekker aan het stoeien met diverse instellingen en misschien ga ik me ook nog wel 'even' in Koploper verdiepen om dezelfde test met dezelfde loks op dezelfde baan e.d. te gaan doen.

Groeten,

John

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: eric10nl op 12 juni 2017, 11:42:56
Je kunt zowel 2- als 3-rail rijden met Dinamo en maakt het niet uit of je lok digitaal of analoog is.

Het kan verstandig zijn om 2 metingen te doen.
1. meting koud
2. meting warm

Ik heb het zelf niet gedaan en de treinen rijden perfect. Een andere clublid heeft het wel. Ik kan nou niet zeggen dat er super veel verschil is.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 juni 2017, 12:16:19
Je kunt zowel 2- als 3-rail rijden met Dinamo en maakt het niet uit of je lok digitaal of analoog is.
Zoals eerder al vermeld, bij 3-rail analoog heb je het probleem dat Dinamo de omschakelpuls niet kan leveren.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Te 2/2 op 12 juni 2017, 15:44:06
maar de schakelpuls die nodig is om de analoge omschakel relais te laten bewegen, krijg je niet voor elkaar met Dinamo.

Je kunt zowel 2- als 3-rail rijden met Dinamo en maakt het niet uit of je lok digitaal of analoog is.

Dat was ook het idee van Fredi's opzetje. De Dinamo website biedt alleen ondersteuning aan DC, neemt niet weg dat er clubs zijn die er ook AC op laten rijden. En tja, waarvoor is ondersteuning nou eigenlijk nodig? Voor een knutselaar is het juist spannend hoe je  in Dinamo in AC de rijrichting wel om kunt schakelen. Loc verbouwen (met 2 diodes)  of Dinamo verbouwen? Van het eerste geval ken ik voorbeelden. Van het tweede niet.

Maar wie weet, loopt er hier eentje rond die net als Fredi met z'n OC32 en een monostabiel relais, er een simpele draai aan heeft gegeven. Je moet het tradioneel denken ervoor overboord willen zetten.

Ik blijf dit draadje volgen, altijd interessant om te zien hoe mensen hun problemen willen tackelen.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: eric10nl op 12 juni 2017, 17:33:36
Het klopt dat er aan dinamo iets gewijzigd moet worden.
Daar hebben we een zeer technische man voor. 


Hij denkt ook niet meer traditioneel, waardoor er dus veel meer mogelijk is.

Dat gaat mijn pet ook te boven, dus kan ik je niet mee helpen.
Geen idee waar je woont Marco, op de club kunnen we het je tonen.

Eric
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 16 juni 2017, 17:03:05
Met een paar loks wat zitten spelen in de instellingen
voor de PWM kan je kiezen tussen 2, 4, 8, 16 en 32.
Ik heb horen vertellen dat hoger beter zou zijn.
Dus getest, de HF wel eerst op 0

De snelheid stappen blijven ongeveer even groot bij elke elke instelling, ik heb nog niet mogen ervaren dat op 32 een kleiner stap zit, dan wanneer er 2 ingesteld staat.
Wat mij opvalt, is dat bij een hogere PWM instelling de snelheid per stap verschuift, bijvoorbeeld:
op PWM 32 stap 30 snelheid 40 km/u
bij PWM 2 stap 30 snelheid 60 km/u

De loks die gebruikt worden, maken bij PWM 32 een hoge pieptoon en naar mate de PWM lager wordt, wordt ook de pieptoon aanzienlijk minder.

De volgende stap is nu Kijken hoe ik op PWM 2 de HF kan gaan gebruiken.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 17 juni 2017, 01:23:49
De PWWM zelf is niet in te stellen, wel de vernieuwingstijd. Dat doe je in de RMU instellen.

32 is meer bedoeld voor de grote schalen zoals LGB. Voor schaal N is 4 de beste optie, ik denk dat deze voor H0 ook voldoende zou moeten zijn.

Doe eens met elke pwwm instelling een ijking met die loc. Een vergelijk het eens elke de mooiste bandbreedte kan geven.

Wel leuk dat er weer wordt geroepen dat Dinamo duurder is als DCC :) dat is niet in alle gevallen zo. Vaker andersom juist.

Maar goed daar draait dit draadje niet om.

Voor wie met iTrain rijdt. De reactievertraging helpt het corrigeren van de temperatuur verschillen in de snelheid.

Een analoge loc kan net zo mooi rijden en kruipen als een digitale. Alleen is het meer afhankelijk van de mechanische eigenschappen zoals type motor en overbrenging.

 Ga zo door Marco!! Laat je de resultaten van de ijking nog zien?

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 17 juni 2017, 09:50:12
Ja dit wordt een saai topic, want het is inderdaad de bedoeling om de ijk resultaten weer te geven.
Jammer genoeg kan je niet even snel de ijk resultaten kopiëren en in een Excel lijst plakken.

Het is ook een tijdrovend klusje, begin steeds meer aan een LS digital railspeed te denken.

Maar als ik straks klaar ben weet ik wel hoe ik mijn analoge loks acceptabel aan het rijden heb.

Doel is dat vooral de oude Fleischmann rondmotoren fatsoenlijk rijden, maar dat ook de moderne analoge loks goed rijden.
Alles rijdt mooi tot ongeveer 40 km/u daaronder beginnen de uitdagingen.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: eric10nl op 17 juni 2017, 19:31:22
Heb je de kickstart bij Itrain ingesteld op 25 ?
Dit alleen voor de analoge locs

En reactie vertraging op 0 ms zetten

Eric
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Te 2/2 op 17 juni 2017, 23:48:03
Doel is dat vooral de oude Fleischmann rondmotoren fatsoenlijk rijden, maar dat ook de moderne analoge loks goed rijden.
Verbaast me niets dat daar de uitdagingen beginnen, vooral bij rondmotoren.
Als je het aantal draadjes ziet van mensen die een pannenkoek motor vervangen door iets beters, dan weet je dat onder die 40 km/u inderdaad een heel grote uitdaging ligt.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 18 juni 2017, 00:19:48
Verbaast me niets dat daar de uitdagingen beginnen, vooral bij rondmotoren.
Als je het aantal draadjes ziet van mensen die een pannenkoek motor vervangen door iets beters, dan weet je dat onder die 40 km/u inderdaad een heel grote uitdaging ligt.
Of gewoon schaal N rijden. Heb je geen pannenkoeken :)

Langzaamste ijking analoog hier 0,6 km/h

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 18 juni 2017, 15:53:58
Maar goed ondanks alles zie ik nog steeds niemand, die goed kan zeggen wat de juiste instelling zou kunnen zijn.

Dus ga ik gewoon verder met harde test feiten, die ik gewoon ga delen.

De Fleischmann rond motor is nu eenmaal een motor die in veel oudere treinverzamelingen te vinden. En alle motoren vervangen of alles digitaliseren is niet de bedoeling.

Eerst even voorstellen:
Testlok:
Fleischmann 4200
Oorsprong rond 1975
Staat perfect rijdend analoog, is uiteraard een vereiste (ook als je gaat digitaliseren)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testlok.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testlok.jpg)

Hoe is testlok in iTrain ingevoerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testlok_iTrain.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testlok_iTrain.png)

Wat heb ik gedaan.
Als eerste heb ik met PWM 2 en HF 0 gestest
Vervolgens de volgende series
PWM 2 HF 7
PWM 2 HF 11
PWM 4 HF 0
PWM 4 HF 7
PWM 8 HF 0
PWM 8 HF 7

dat geeft de volgende ijk resultaten.

PWM 2 HF 0

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM2_HF_0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM2_HF_0.png)

PWM 2 HF 7

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM2_HF_7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM2_HF_7.png)

PWM 2 HF 11

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM2_HF_11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM2_HF_11.png)

PWM 4 HF 0

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM4_HF_0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM4_HF_0.png)

PWM 4 HF 7

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM4_HF_7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM4_HF_7.png)

PWM 8 HF 0

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM8_HF_0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM8_HF_0.png)

PWM 8 HF 7

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM8_HF_7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testlok_PWM8_HF_7.png)


Als ik de gegevens zo naast elkaar zet, te beginnen met PWM 2 met de verschillende HF instellingen
Ik dacht de de hoog frequent wel eens een extra boost kon geven aan de motor, maar zie er geen bijzondere bijdrage van

onderstaand het ijkvergelijk met PWM 2 HF 0 - 7 - 11

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PWM2_HF_0_7_11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PWM2_HF_0_7_11.png)

En een vergelijk tussen de PWM 2- 4- 8  met de HF 0

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PWM2_4_8_HF_0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PWM2_4_8_HF_0.png)

PWM 8 geeft een irritante pieptoon dus die valt af.
Op PWM 2 lijkt de lok net iets beter te presteren.

Ook nog even de nieuwe Piko er bij gepakt. en met de HF in geschakeld branden zowel de vooruit als achter uit verlichting.

Keuze is geworden PWM 2 HF 0

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_BR_101_PWM2_HF0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_BR_101_PWM2_HF0.png)

Voor mij hoeven de loks niet 0,5 km per uur te rijden, maar als een lok 10 km per uur kan rijden analoog, dan ben ik dik tevreden.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 18 juni 2017, 15:57:48
De HFI is voor de verlichting. Ik zie niet in dat die echt invloed kan hebben op de pwwm. De verschillen aan de top kan veroorzaakt worden door temperatuur verschil in de motor. Je kunt je het beste concentreren op de curve verloop.

Ijking is netjes, ik vind zelf wel de pwmm 4 e het mooiste uitzien.

Verder leuk, ga zo door man

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 18 juni 2017, 17:51:37
Toch nog heel even getest met ander loks.

Alles op PWM2 HF0

Mijn goed rijdende liliput 7224

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170618_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170618_003.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_mak_7224.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_mak_7224.png)

Deze rijdt fantastisch, geen decoder nodig.

doe eens gek.
Wie heeft er nog Lima. Als kind vond ik het al niets. en de test zeggen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170618_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170618_004.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIma_218-217-6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIma_218-217-6.png)

Maar dan heb ik, een Lima die ik wil gebruiken, op hoop van zegen op het ijkspoor gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170618_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170618_005.jpg)
Wat een rare trein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_Tram_Javanse_jongens.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_Tram_Javanse_jongens.png)

Deze tram heeft een zeer acceptabel analoge ijk curve, die gaan we op de trambaan verder onderzoeken.
Zeker gezien de vorige Lima, is deze wel een klasse beter.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 19 juni 2017, 17:31:39
Omdat er beweerd wordt dat Dinamo analoge treinen net zo mooi kan laten rijden als digitale, heb ik de proef op de som genomen.
Testlok is even snel gedigitaliseerd.
Lenz decoder er in, bevallen mij uitstekend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170619_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170619_003.jpg)

Gaat niet om het fraai gaat om het functioneel

Decoder setting
CV 3 en 4 op 0
CV 5 op 70
CV 6 op 35

En mooie van Dinamo alle adressen kunnen gewoon hetzelfde zijn, 3 dus bij mij.

Met deze hitte even snel op het ijk spoor.

Ja en kijk eens naar die resultaten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testlok_digitaal.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testlok_digitaal.png)

Zo makkelijk zo langzaam.

Ja digitaal loopt veel mooier en veel makkelijker langzaam, zeker voor die oude rondmotoren.

toch blijf ik bij mijn keuze van Dinamo, voordeel dat veel loks gewoon acceptabel rijden die eigenlijk alleen maar op doorgaande sporen rijden.
Geen keerlus problemen, en relais geschakelde schaduw stations.

En als ik echte langzaam lopers op het stoomdepot of rangeer werk wil, dan maar een decoder.

Mocht iemand het geheim van de smit weten qua instelling om met iTrain de oude Fleischmann zo mooi aan het rijden krijgen, dan probeer ik dat graag.

Volgende stap is toch ook eens te testen in Koploper, maar daar moet ik mij eerst in gaan verdiepen.

Verder zal ik dit topic regelmatig spammen met verschillende loks.
Wat ik tot nu toe heb ervaren is dat Liliput, Roco, en Trix erg goed presteren, Fleischmann is erg afhankelijk van de overbrengingen.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 19 juni 2017, 17:49:23
Maak de loc weer eens analoog en polijst de collector en reviseer de loc eens. Dan is hij als nieuw en ik denk dat de pwmm dan misschien wat meer kan doen op lage snelheden.

Zet dan wel de pwwm op 4 en vervang ook de koolborstels :)

In N merk je wel verschil of een motor gereviseerd is of flink gebruikt.

Groetjes

P.s.: vergeet niet de kortlsuitvastheid!!!! Zo blij dat ik daar geen.last van heb met Schellenbacg

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 10 juli 2017, 23:07:56
Je gaat niet naar de beurs en je bent toch in één keer wat treinen zooi rijker.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170710_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170710_004_1.jpg)

Dit is een beetje het tijdperk wat ik mooi vind, maar dat ter zijde.

De lok is nieuw, hed misschien beter eerst even moeten inlopen, maar ongeduldig als ik ben even op de Dinamo slachtbank.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170710_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170710_006.jpg)

Lok is dus gewoon analoog rechtstreeks uit de doos.

en wat is het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PR_T18_PWM_2_HF_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PR_T18_PWM_2_HF_0.jpg)

Op zich een redelijk resultaat helaas stopt het rijden net onder de 20 km/u, Een decoder is niet noodzakelijk lijkt mij zo. is ook geen rangeer lok.

Digitaal zou deze waarschijnlijk heel mooi rijden.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 06 november 2017, 22:52:57
Op Eurospoor nog even een paar analoge lokjes getest.

Begonnen met een Lima, een Lima?
Ja een Lima V80, wel een wat modernere.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima_V80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima_V80.jpg)

en het ijk resultaat

het begon er heel goed uit te zien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_V80_meeting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_V80_meeting.jpg)

Op zich een mooie curve, maar na 10 km per uur was het afgelopen.

Op het pendelbaantje wilde deze nog net wel rijden.

Ook had ik wat Bachmann Thomas de trein spul bij.
Diesel en Iron Bert beide analoog.

Was voorbereid dat dit goedkope speelgoed waardeloos zou rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diesel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diesel.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diesel_meeting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diesel_meeting.jpg)

En wat schetst mijn verbazing deze rijdt ook nog onder de 10 km/u, de stappen verlopen niet mooi vloeiend meer maar het rijdt wel.

Daarna Iron Bert op de slachtbank, ook Bachmann

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/iron_Bert.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iron_Bert.jpg)

En ook die rijdt prima op Dinamo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/iron_Bert_meeting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iron_Bert_meeting.jpg)

Maar wel moet ik zeggen dat weer bij de hele lage snelheden het niet helemaal meer super rijdt.

maar op de pendelbaan hebben ze hele zondag op Euro spoor zonder een storing gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20171105_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20171105_002_1.jpg)

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 06 november 2017, 23:33:30
Mooie curve kerel, welke pwwm heb je gebruikt?

Had laatst eens getest met 8, had lagere snelheden dan 2 maar wel een steilere curve.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 06 november 2017, 23:39:18
Alles op PWWM 2

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 06 november 2017, 23:42:06
Heb ik nu de demo ook op staan. :)
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Hornis op 07 november 2017, 00:40:53
Afgelopen zondag met bewondering naar deze pendelbaan op slechts één module gekeken. Alle locs reden om beurten, maar soms twee tegelijk. Hoe iets kleins toch groots kan zijn.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Domburg op 07 november 2017, 07:34:20
Hé Martin,

Kom zaterdag kijken in Houten. Ik heb zoiets vergelijkbaars met Dinamo maar dan kleiner in de schaal N. En met analoge kleine locjes.

Groetjes
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 07 november 2017, 08:58:31
Ik zag dat ik mijn V60 serie nog niet geplaats had.
Allemaal Fleischmann V60 of V261 voorzien van rondmotor
4225 serie en een 4227 technisch allemaal gelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170611_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170611_003_1.jpg)

Deze lopen allemaal zeer acceptabel, echter is 10 km/u weer het laagste.
En ja de temperatuur geeft wel schommelend rij gedrag, houd rekening met een verloop van 5 cm.

de V260-108-6
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V260-108-6_Meeting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/V260-108-6_Meeting.jpg)

de V261-199-4
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V261_199_4_meeting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/V261_199_4_meeting.jpg)

Deze stopte ook meer abrupt omdat de laagste stap waar nog leven zat rond de 10 km/u is.

V261-199-3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V261_199_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/V261_199_3.jpg)

V60-1109
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V60_1109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/V60_1109.jpg)

Allemaal redelijk goed rijdend maar geen echte kruipers.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Martin Hornis op 07 november 2017, 18:55:03
Hé Martin, Kom zaterdag kijken in Houten.
Helaas, op zaterdagen ga ik nooit naar treinenbeurzen.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 18 februari 2018, 00:14:09
Door andere projecten heeft het pendelbaantje even een tijdje stilgestaan.
Voor de modelspoordagen in Rijswijk is deze even uit de mottenballen gehaald.
Daar heb ik ontdekt dat frequent de blok aan en uit schakeling van de sporen, niet echt gewaardeerd werd door de digitale soundloks.

Wel afgelopen dagen bezig geweest met verder ijken van diverse loks.
Er is inmiddels een simpel Piko lokje bijgekomen.
Een zo genaamde Kö

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180208_202402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180208_202402.jpg)

Rijdt prima op Dinamo analoog, maar geen super kruiper.

Beetje teleur stellend resultaat gehad met een Fleischmann BR64

Voor Rail mag de de bak weer mee. En ben ik bezig geweest met een aantal analoge oude loks
De Fleischmann 1306, de dertien in een dozijn lok.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180216_191323.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180216_191323.jpg)

Wonder boven wonder rijden deze loks ook op dit baantje.

1 exemplaar deed het wel heel bijzonder goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180215_175402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180215_175402.jpg)

Daarnaast ben ik op deze baan gaan positie rijden, het is even een beetje puzzelen met de instellingen, maar dan zou iTrain gaan rekenen met het afremmen.
En dat is gelukt, het principe werkt goed, houdt rekening met wagonlengte.

Met digitale loks werkt het uiteraard erg goed, echter is het hier de uitdaging om analoog lekker te kunnen rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180216_202104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180216_202104.jpg)

Keurig stoppen op de ingestelde lengte, zelfs met wagon.

Helaas hebben analoog loks veel last van stemming wisseling, koud rijden te langzaam en naarmate ze warmer worden gaan ze steeds harder rijden.
Ja er zijn allerlei ijk theorieën en heb ook meerdere manieren geprobeerd.
En leuk dat er een losse wagon geijkt wordt maar zodra er een paar wagons aan gaan hangen dan wijkt het rijgedrag compleet af van de ijking

Maar dit komt later.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 24 maart 2018, 12:07:52
Helaas heeft nog niemand zijn geheime instelling kunnen geven, om analoge locs net zo mooi als digitale locs te laten rijden.
En volgens mijn ervaring is dat eigenlijk ook niet haalbaar.
Een decoder zorgt voor een veel mooier rijgedrag.
Zeker als er ook last regeling in zit.
Daarnaast hebben analoge locs enorme last van stemmingswisselingen.
Als het ze koud zijn willen sommige niet vertrekken, ondanks de korte kickstart puls.
En hang je er wagons achter dan is de ijking niet goed meer.

Teleur gesteld?
Ja een beetje wel.

Keuze voor 100% DCC?
Nee.

Wat is mijn conclusie.
Wil je rangeren, stoomdepot of een ander langzaam rijdend spoor emplacement hebben, dan moet je waarschijnlijk echt wel digitaal ombouwen, er zullen echt wel locs zijn waar dat niet hoeft, maar houdt daar gewoon rekening mee.

Heb je een parade spoor en doorgaande sporen en treinstellen die lekker mogen doorrijden en op een station wel +5 en -5 cm variabel kunnen en mogen stoppen? dan voldoet Dinamo prima.

Uiteraard is de bepalende factor ook hoe goed is de gebruikte locomotief.

Wat ik wel erg storend vind, is dat koude locs niet lekker weg rijden of helemaal niet weg rijden en als ze warm zijn weer te hard rijden of te laat stoppen.
Met koploper zijn we een dagje aan het stoeien geweest, en daar kan je koude locs wel beter helpen als in Itrain.
Ook het leren remmen is een compleet andere benadering in koploper als iTrain met zijn snelheid stappen.

Voor mij zou het een hele uitkomst zijn als er in iTrain een correctie factor zou zitten.
Daar mee bedoel ik, dat je in je loc overzicht je ijking stap naar boven of benden zou kunnen bijstellen
Dan zou stap 20 +2 stap 22 worden. de koude trein rijdt makkelijker weg, en je corrigeert dan ook een eventuele sleep wagons, want analoog zit er geen last regeling op de motor.
Gaat de warme lok te hard rijden dan zet je de snelheid stappen naar -1 dan wordt stap 20 dan 19 en 19 wordt 18 enz.

Het is een "handmatig" proces maar een je mag toch nog wel iets met je treintjes spelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locomtief-besturing-rev1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locomtief-besturing-rev1.jpg)

Het lijkt mij sterk dat ik de enige gebruiker ben die hier last van heeft. En daarom heb ik dit op het itrain forum voorgesteld als verbeteringsvoorstel.
https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=51&t=10238
Mochten er meer gebruikers dit een oplossing vinden dan is het handig om dit ook te melden in het topic zodat er gekeken kan worden of dit een ontwikkeling waard is.

Je kan ook zeggen lengte blok is X cm ijking is V km/u dus de tijd is T sec over die sectie. zo niet pas de stappen aan naar boven en beneden, dat had ik een paar jaar gelden wel verwacht dat iTrain zo zou werken, maar helaas.

De correctie of trim factor lijkt mij wel redelijk eenvoudige doch doeltreffende oplossing.
De schuifbalk doet ongeveer hetzelfde, maar gaat weer naar de originele snelheid zodra de trein een nieuwe sectie inrijdt.

Verder ga ik gewoon vrolijk tussen door verder met ijkingen, als de tijd het toelaat.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 26 maart 2018, 21:46:31
Een opmerking was dat de oude locs minder zouden presteren dan een moderner stuk speelgoed.

Goed mijn allernieuwste loc op de testbaan
Een Liliput L133030
DRG Diesel Gepäcktriebwagen VT 10 001

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuckgutt-liliput-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuckgutt-liliput-2.jpg)

En het ijk resultaat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuckgutt-liliput.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuckgutt-liliput.jpg)

Het verloop begint mooi, maar zodra de snelheid onder de 25 km/u komt gaat het snel berg afwaarts.

Dan maar weer wat oude troep er bij gepakt

Roco E44 106 / 43410

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E44-106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E44-106.jpg)

met de ijking

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-E44-grijs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-E44-grijs.jpg)

En een Roco E9120  / 43427

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E9120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E9120.jpg)

en de Ijking

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E9120-ijking.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E9120-ijking.jpg)

Dit oude ding loopt fantastisch analoog.

Roco en Dinamo is een prima optie.

Binnenkort maar weer eens wat Fleischmann tender stomers uitproberen.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 29 maart 2018, 20:34:42
Toch eerst maar even mijn nieuwe aanwinsten voor Trammenlandt getest.

Roco loopt goed dus eerst een nieuwe oude Roco er op gegooid.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180329-164019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180329-164019.jpg)

En het ijk resultaat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tram-GT-6-roco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tram-GT-6-roco.jpg)

Acceptabel, op het pendelbaantje rijdt deze met Dinamo plug en play, ben benieuwd hoe die het straks doet op de trambaan met Dinamo Classic.

Dus de volgende Roco er op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180329-201123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180329-201123.jpg)

en wat blijkt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-GT-8-day-Night.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-GT-8-day-Night.jpg)

Niet echt geweldig

Dan de Lima,
Ja ik durfde Lima te kopen omdat mijn Javaanse Jongens tram super loopt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180329-163959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180329-163959.jpg)

De Lima Party tram, wat een lelijk ding.

En de ijking

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIma-Party-tram.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIma-Party-tram.jpg)

Op zich te doen, Maar het ding klink als een diesel en heeft standaard geen antislipbandjes rij eigenschappen, zijn bedroevend.






Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 31 maart 2018, 13:33:10
Zoals beloof nog even sleeptenderlocs geprobeerd.

Een Fleischmann BR 50 (4174)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180330-125050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180330-125050.jpg)

En de Ijking

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM-BR-50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM-BR-50.jpg)

Gek genoeg vooruit wel leven onder de 13 km/u maar een enorme stap naar beneden en blijft dan weer kruipen. Achteruit was het klaar.



Dan een Fleischmann G10 5307 loc was ongebruikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180330-154210.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180330-154210.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5307-flm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5307-flm.jpg)

Deze loopt heel mooi

Maar heeft wel last van temperatuur opbouw in de motor.
Rijdt super warm, wil ook wel koud rijden maar dan ligt het aantal stappen een stuk uit elkaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verschil-warm-koud.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verschil-warm-koud.jpg)

de ijking van stap 63 naar beneden geeft dat en nog veel leven in de motor zit bij lage stappen
als je dan een koude start maakt dan rijdt het ding voor geen meter.
Met opnieuw ijken blijkt dat stap 27 maar 7.9 km/u is en was warm 26,9 km/u

Op het pendelbaantje waar op positie wordt gereden is ook met de reactie vertraging niet goed het rij gedrag in te regelen, koud stop hij te vroeg en naar mate deze warmer wordt gaat die steeds verder door rijden.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 22 april 2018, 12:34:39
Inmiddels heb ik mijn ijk / test lat (spoor) een beetje aangepast, zo kan ik ook N, maar in mijn geval H0e op Dinamo uitproberen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180420-201708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180420-201708.jpg)

Als eerste test heb ik een Jouef mijnbouw ding gepakt. geen idee hoe het heet, maar goed het is oud en is van Jouef, dus zal wel niet zo bijzonder rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/jouef-nr4-foto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/jouef-nr4-foto.jpg)

En hoe rijdt dit op Dinamo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jouef-nr4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jouef-nr4.jpg)

Het is een echte racer, boven in bij de hoge stappen even warm draaien.
Dan daalt de snelheid met grote stappen.
Maar bijzonder genoeg rijd dit ding wel weer erg langzaam, een soort alles of niets.

Zo denk ik meteen weer aan een stukje verbetering in de Dinamo iTrain combi.
In de trant van dat je de ijking kan aanpassen, per lok.
Zeg in dit geval, de maximum stap is 30 die wordt dan 63 en de PWM per stap wordt dan weer anders verdeeld?
Geen idee of dat kan, maar daar ga ik eens over nadenken hoed dat op het iTrain forum te verwoorden, als idee.

Op zich reed dit gekke ding best aardig.
Maar een koude start bij stap 20 (als contra ijking) geeft een start snelheid van 50 km/u.

Typisch weer het analoge warmte probleem.
Gelukkig heeft Xander (iTrain) gezegd dat hij gaat kijken naar een mogelijke oplossing.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 22 april 2018, 21:43:03
Omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet in bedwang kon houden ook even mijn nieuwste H0e exemplaar getest.

een Liliput D16

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180422-123724.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180422-123724.jpg)

En wat rijdt dat ding mooi.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoe-D16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoe-D16.jpg)

Die kan hel mooi decoder loos rijden

Ook even een Roco H0e Susi er op gezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180422-202217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180422-202217.jpg)

Dat viel even tegen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0e-Roco-Susi.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0e-Roco-Susi.jpg)

Geheel niet wat ik van Roco gewend was, lage snelheden waren niet mogelijk.

Ook een oude Liliput WB 5 er op gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180422-205530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180422-205530.jpg)

niet een al te verfijnd technisch exmplaar, maar zie het test resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0e-Liliput-WB5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0e-Liliput-WB5.jpg)

die rijdt gewoon heel netjes.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 23 april 2018, 21:27:54
De best wel goed rijdende WB 5 kon ik op de ijklat net voorzien van zijn 3 wagons, die in de set zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180423-200807.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180423-200807.jpg)

En als ik hen dan ga ijken met wagons

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0e-Liliput-WB5-wagons.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0e-Liliput-WB5-wagons.jpg)

Prima rijden hoor niets mis mee, maar zet je de twee grafieken naast elkaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/delta-wagons.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/delta-wagons.jpg)

Dan zie duidelijk de verschuiving. In dit geval maar 2 stappen.
losse lok leeft nog bij stap 10 maar met 3 wagons is stap 12 de minimale stap.

Begin me toch af te vragen of niet meer mensen dit is opgevallen.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: borotof op 23 april 2018, 22:29:46
Dat is de reden dat decoders lastregeling hebben...
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 02 november 2018, 10:31:28
Het Pendel baantje gaat naar Eurospoor.
Het stond eigenlijk op de recycle lijst, maar er is een kleine bouw demo op gekomen;
tip: het is geen berg werk.
Je hoeft het niet zo te doen maar je kan het zo doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180922_130539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180922_130539.jpg)

Daarnaast kan ik gaan uitproberen hoe in een computer gestuurde baan je ook Analoge loks, handmatig kan besturen.

De WLANMAUS is net binnen, dus wordt voor mij ook nog een kunst om dat uit te vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181102_090909.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181102_090909.jpg)

Want de wens ik wil handmatig kunnen rangeren terwijl de rest automatisch rijdt is geen onbekende.
Misschien ga ik dat zelf ook wel ooit eens leuk vinden, je weet nooit.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 04 november 2018, 21:48:19
Het hele weekend met treintje bezig geweest. Testen testen nog eens testen. De wlanmaus, de iTrain update. Wat loks. Analoog en digitaal.

Maar alles werkt nu naar verwachting. Wel twee loks die gewoon te oud zijn geworden, vermoedelijk de kracht van de magneet..

Ook met de sprong wat decoders en loks van de tandradbaan gecontroleerd. 8 overleden decoders. 4 x Laisdcc, 1 Uhlenbrock, 1 Lenz, 1 Fleischmann en een digitrax. Daarnaast nog wat decoders die nog werken. Maar de vraag is hoe lang? Een tandrad Lok van Fleischmann trekt waarschijnlijk nogal wat stroom.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181104/5d80f7fa99c0e6818fe5aa5cf7a7851d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181104/4dc744cfd27641b866e8d2d060ce78bb.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181104/c841fe3886bea09f0e527bb0b6e9b09b.jpg)

De pendelbak is gereed, mocht je willen weten of je lok op dinamo wil rijden, dan kan die getest worden.

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Rich M. op 12 november 2018, 13:06:10
Na ons gesprek gisteren middag zit ik nog steeds te twijfelen...  ???

Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: Marco EB op 13 november 2018, 09:15:47
Ja er is veel op de markt.
DR 5000 met Arduino kan ook, is schijnbaar een stuk goed koper, echter heb ik daar geen kennis van.
Die kennis is wel hier op het forum te vinden.
Titel: Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
Bericht door: gvandersel op 13 november 2018, 14:29:57
Als je naar een DR5000 gaat dan kies je voor DCC (met decoders in je locomotieven). Als je zoals jij met Dinamo blijft rijden, kan je nog steeds met analoge locs rijden. Dat deze niet netjes rijden verbaast mij. Dinamo heeft een een pulsbreedte sturing voor analoog rijden, waardoor analoge veel beter presteren als met een normale trafo.

Groet,

Gerard van der Sel.