Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Dave.......
Vandaag om 10:41:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:39:22
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 10:38:42
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:37:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:32:38
Baan in Los Angeles door charp
Vandaag om 10:12:11
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd. door henk
Vandaag om 10:11:41
'Mini'-elektrostaat van WW Scenics: ervaringen? door Carel Ruysink
Vandaag om 10:07:11
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 10:01:58
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 09:50:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:22
25 jaar geleden door HRP
Vandaag om 09:24:19
Een sleepje vierassers door Gert Arkema
Vandaag om 08:44:13
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Wim Vink
Vandaag om 08:31:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:12:43
ACTS 1200 overspuiten berlijns blauw door tonberingen
Vandaag om 06:28:28
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 05:24:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dwergsein
Vandaag om 00:35:54
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
03 maart 2021, 23:35:22
Roco Donderbus bagagewagen door Freek Heite
03 maart 2021, 23:21:21
Team Mitropa SS ABd 623/626, het grote avontuur door Tomasso
03 maart 2021, 23:19:43
Haarsem aan Zee H0 door Aford
03 maart 2021, 22:02:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
03 maart 2021, 21:45:33
Hoe groot is de vertikale beweging van een Marklin onkoppelaar? door Peter Kleton
03 maart 2021, 21:35:43
baanplan zolderbaan H0 4400x3100 door Baakie
03 maart 2021, 21:31:39
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan? door ruudns
03 maart 2021, 21:26:50
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels door wob
03 maart 2021, 21:21:39
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
03 maart 2021, 21:12:15
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
03 maart 2021, 20:58:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Andereré
03 maart 2021, 20:58:39
  

Auteur Topic: Piko h0 NS 2200  (gelezen 194412 keer)

rob oude mulders

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #915 Gepost op: 03 februari 2021, 20:25:57 »
Hallo Koen,

Je kunt er zelf een L sein verlichting in knutselen. Is niet zo moeilijk. Zie https://webshop.pijplines.nl/Piko-NS-2342-met-L-sein

Met vriendelijke groet,

Rob Oude Mulders

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #916 Gepost op: 03 februari 2021, 22:04:27 »
Ik doe het er maar mee. Beetje jammer van het dimlichteffect. Maar verder prachtig ding.  8)
Is een leuke gimmick maar in de regel worden bij het opstarten de frontseinen toch pas ontstoken na het opstarten van de loc.

Grtz. Frits
Grtz. Frits

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
    • nederlof.net
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #917 Gepost op: 03 februari 2021, 22:28:09 »
Hallo Koen,

Je kunt er zelf een L sein verlichting in knutselen. Is niet zo moeilijk. Zie https://webshop.pijplines.nl/Piko-NS-2342-met-L-sein

Met vriendelijke groet,

Rob Oude Mulders

Bedankt voor de tip Rob. Ik had hier op het forum er ook al een topic over gevonden en inmiddels van Wim Wolters ook een beschrijving gekregen die erg op die van het forum lijkt :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #918 Gepost op: 03 februari 2021, 23:46:51 »
Is een leuke gimmick maar in de regel worden bij het opstarten de frontseinen toch pas ontstoken na het opstarten van de loc.

Grtz. Frits
Dank je Frits, daar hou ik me dan maar aan vast  ;D (y)
met de groeten van Maarten

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4403
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #919 Gepost op: 04 februari 2021, 07:45:08 »
Is een leuke gimmick maar in de regel worden bij het opstarten de frontseinen toch pas ontstoken na het opstarten van de loc.
Klopt, maar is wel afhankelijk van het tijdperk, vanaf een zeker moment moest ook op stilstaande krachtvoertuigen seinverlichting branden.
Maar als tp III liefhebber irriteerde het mij dus dat juist de cabineverlichting, die tijdens duisternis juist wél zou branden bij het opstarten van de loc, nou net niet dimde bij het starten van de motor. Vandaar dat ik dat aangepast heb  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
    • nederlof.net
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #920 Gepost op: 04 februari 2021, 11:22:59 »
Inderdaad vind ik het in model een leuke gimmick. Net zoals het hele sound gebeuren trouwens.

Wel heb ik een wat hogere pet op van ESU decoders dan Piko decoders dus daarom blij dat mijn model een ESU heeft.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #921 Gepost op: 04 februari 2021, 11:29:26 »
Klopt, maar is wel afhankelijk van het tijdperk, vanaf een zeker moment moest ook op stilstaande krachtvoertuigen seinverlichting branden.

Bedieningsvoorschriften Locomotieven en Locomotoren:
"Wegzetten loc. 2200: Batterijschakelaar uitzetten, controleren: Seinverlichting uit;)

Grtz. Frits
Grtz. Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4403
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #922 Gepost op: 04 februari 2021, 12:06:40 »
Dat had ik ook al eens gelezen :)
Maar al jaren zie ik bij in Alkmaar en Hoorn in "de tuin" gestald staande voertuigen minimaal 1 wit/geel sein branden aan de zijde waaruit een ander stel kan naderen ...

Maar hier lees ik dan weer onder Nr. 401c:
Citaat
Het aan de voor- en aan de achterzijde voorzien van tenminste een brandend wit licht is niet van toepassing gedurende de periode dat een locomotief of een trein op een hoofdspoorweg binnen een spoorwegemplacement is geparkeerd.

Wellicht dat één van de machinisten hier op het forum, daar uitsluitsel over kan geven.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #923 Gepost op: 14 februari 2021, 00:43:37 »
Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Piko 2200 met Smartdecoder. Wat me opvalt is dat de zwaailampen erg traag 'zwaaien' (aan- en uitgaan). Dus niet zo snel als bij de Piko 2200 met ESU-decoder, wat op mij realistischer overkomt, als ik filmpjes bekijk van een echte 2200.

Is er een manier om dat bij de Piko smartdecoder wat te versnellen? O.b.v. de handleiding kom ik er niet uit, maar ik kan er overheen kijken...

grt
Marc

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #924 Gepost op: 16 februari 2021, 11:58:47 »

Toevallig iemand die hier een oplossing voor weet?

Ander iets dat mij opvalt: het duurt behoorlijk lang voor de loc wegrijdt; is dat aan te passen? Wat ik bedoel: als je de rijcontroller in de eerste stand zet (wegrijden) dan hoor je de motor aanzwengelen en na enige tijd zet de loc zich in beweging. Als je die tijd vergelijkt met een Piko 2200 met ESU-sounddecoder, dan duurt dat bijna 2x zo lang. Is er een manier om die tijd in te korten bij de Smartdecoder? Mocht die oplossing er niet zijn, is er dan een mogelijkheid om die tijd bij de ESU-sounddecoder op te rekken?
(Ik wil namelijk een mogelijkheid hebben om de 2200 met Smartdecoder te kunnen laten samenrijden met de 2200 met ESU-decoder)

grt
Marc
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 21:02:46 door Bert van Gelder »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1714
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #925 Gepost op: 22 februari 2021, 17:02:59 »
Dan ga je een enorme uitdaging tegemoet. Ik heb wat slechte ervaringen met tandem rijden. Ik ben ervan overtuigd dat je locs technisch exact gelijk moeten zijn en exact gelijk ingesteld. Wat je wilt voorkomen is dat de locs elkaar tegenwerken. Is dat het geval, dan gaat na verloop van tijd (een jaar of 3-4) de aandrijving aan gort, omdat de slijtage dan veel te snel gaat. Met twee verschillende decoders krijg je dat vrijwel nooit goed is mijn ervaring, maar ik sta open voor andere meningen en ervaringen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #926 Gepost op: 22 februari 2021, 17:14:06 »
Helemaal eens met 1200blauw. Neem ajb 2 dezelfde decoders of althans iig van hetzelfde merk. Bijv een Esu  loksound 5 en een LokPilot 5 samen gaat ook.

Freek Heite

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #927 Gepost op: 22 februari 2021, 21:29:25 »
Niet alleen hetzelfde merk, maar ook dezelfde versie. Dus niet bv. een ESU Lokpilot 3 en een ESU Lokpilot 5 kombineren.

Freek.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1714
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #928 Gepost op: 22 februari 2021, 21:32:55 »
Bijv een Esu  loksound 5 en een LokPilot 5 samen gaat ook.
Een geluidsloc wacht toch langer met optrekken (eerst geluidjes afspelen van het gas geven bijvoorbeeld)? Dat zou dan al heibel geven lijkt me, of heb ik het mis? Of bedoel je dat bij de soundloc dan wel het geluid uit moet?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2009
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #929 Gepost op: 22 februari 2021, 22:54:13 »
Toevallig iemand die hier een oplossing voor weet?

Ander iets dat mij opvalt: het duurt behoorlijk lang voor de loc wegrijdt; is dat aan te passen? Wat ik bedoel: als je de rijcontroller in de eerste stand zet (wegrijden) dan hoor je de motor aanzwengelen en na enige tijd zet de loc zich in beweging. Als je die tijd vergelijkt met een Piko 2200 met ESU-sounddecoder, dan duurt dat bijna 2x zo lang. Is er een manier om die tijd in te korten bij de Smartdecoder? Mocht die oplossing er niet zijn, is er dan een mogelijkheid om die tijd bij de ESU-sounddecoder op te rekken?
(Ik wil namelijk een mogelijkheid hebben om de 2200 met Smartdecoder te kunnen laten samenrijden met de 2200 met ESU-decoder)

Heeft met de drivelock instelling in het geluidsbestand te maken. Dat kun je niet zomaar even aanpassen.

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 22:06:26 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gefixt »
Met groet,

Ger.