Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Piko h0 NS 2200  (gelezen 281677 keer)

rob oude mulders

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #915 Gepost op: 03 februari 2021, 20:25:57 »
Hallo Koen,

Je kunt er zelf een L sein verlichting in knutselen. Is niet zo moeilijk. Zie https://webshop.pijplines.nl/Piko-NS-2342-met-L-sein

Met vriendelijke groet,

Rob Oude Mulders

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #916 Gepost op: 03 februari 2021, 22:04:27 »
Ik doe het er maar mee. Beetje jammer van het dimlichteffect. Maar verder prachtig ding.  8)
Is een leuke gimmick maar in de regel worden bij het opstarten de frontseinen toch pas ontstoken na het opstarten van de loc.

Grtz. Frits
Grtz. Frits

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #917 Gepost op: 03 februari 2021, 22:28:09 »
Hallo Koen,

Je kunt er zelf een L sein verlichting in knutselen. Is niet zo moeilijk. Zie https://webshop.pijplines.nl/Piko-NS-2342-met-L-sein

Met vriendelijke groet,

Rob Oude Mulders

Bedankt voor de tip Rob. Ik had hier op het forum er ook al een topic over gevonden en inmiddels van Wim Wolters ook een beschrijving gekregen die erg op die van het forum lijkt :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #918 Gepost op: 03 februari 2021, 23:46:51 »
Is een leuke gimmick maar in de regel worden bij het opstarten de frontseinen toch pas ontstoken na het opstarten van de loc.

Grtz. Frits
Dank je Frits, daar hou ik me dan maar aan vast  ;D (y)
met de groeten van Maarten

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #919 Gepost op: 04 februari 2021, 07:45:08 »
Is een leuke gimmick maar in de regel worden bij het opstarten de frontseinen toch pas ontstoken na het opstarten van de loc.
Klopt, maar is wel afhankelijk van het tijdperk, vanaf een zeker moment moest ook op stilstaande krachtvoertuigen seinverlichting branden.
Maar als tp III liefhebber irriteerde het mij dus dat juist de cabineverlichting, die tijdens duisternis juist wél zou branden bij het opstarten van de loc, nou net niet dimde bij het starten van de motor. Vandaar dat ik dat aangepast heb  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #920 Gepost op: 04 februari 2021, 11:22:59 »
Inderdaad vind ik het in model een leuke gimmick. Net zoals het hele sound gebeuren trouwens.

Wel heb ik een wat hogere pet op van ESU decoders dan Piko decoders dus daarom blij dat mijn model een ESU heeft.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #921 Gepost op: 04 februari 2021, 11:29:26 »
Klopt, maar is wel afhankelijk van het tijdperk, vanaf een zeker moment moest ook op stilstaande krachtvoertuigen seinverlichting branden.

Bedieningsvoorschriften Locomotieven en Locomotoren:
"Wegzetten loc. 2200: Batterijschakelaar uitzetten, controleren: Seinverlichting uit;)

Grtz. Frits
Grtz. Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #922 Gepost op: 04 februari 2021, 12:06:40 »
Dat had ik ook al eens gelezen :)
Maar al jaren zie ik bij in Alkmaar en Hoorn in "de tuin" gestald staande voertuigen minimaal 1 wit/geel sein branden aan de zijde waaruit een ander stel kan naderen ...

Maar hier lees ik dan weer onder Nr. 401c:
Citaat
Het aan de voor- en aan de achterzijde voorzien van tenminste een brandend wit licht is niet van toepassing gedurende de periode dat een locomotief of een trein op een hoofdspoorweg binnen een spoorwegemplacement is geparkeerd.

Wellicht dat één van de machinisten hier op het forum, daar uitsluitsel over kan geven.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #923 Gepost op: 14 februari 2021, 00:43:37 »
Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Piko 2200 met Smartdecoder. Wat me opvalt is dat de zwaailampen erg traag 'zwaaien' (aan- en uitgaan). Dus niet zo snel als bij de Piko 2200 met ESU-decoder, wat op mij realistischer overkomt, als ik filmpjes bekijk van een echte 2200.

Is er een manier om dat bij de Piko smartdecoder wat te versnellen? O.b.v. de handleiding kom ik er niet uit, maar ik kan er overheen kijken...

grt
Marc
Grt
Marc

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #924 Gepost op: 16 februari 2021, 11:58:47 »

Toevallig iemand die hier een oplossing voor weet?

Ander iets dat mij opvalt: het duurt behoorlijk lang voor de loc wegrijdt; is dat aan te passen? Wat ik bedoel: als je de rijcontroller in de eerste stand zet (wegrijden) dan hoor je de motor aanzwengelen en na enige tijd zet de loc zich in beweging. Als je die tijd vergelijkt met een Piko 2200 met ESU-sounddecoder, dan duurt dat bijna 2x zo lang. Is er een manier om die tijd in te korten bij de Smartdecoder? Mocht die oplossing er niet zijn, is er dan een mogelijkheid om die tijd bij de ESU-sounddecoder op te rekken?
(Ik wil namelijk een mogelijkheid hebben om de 2200 met Smartdecoder te kunnen laten samenrijden met de 2200 met ESU-decoder)

grt
Marc
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 21:02:46 door Bert van Gelder »
Grt
Marc

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #925 Gepost op: 22 februari 2021, 17:02:59 »
Dan ga je een enorme uitdaging tegemoet. Ik heb wat slechte ervaringen met tandem rijden. Ik ben ervan overtuigd dat je locs technisch exact gelijk moeten zijn en exact gelijk ingesteld. Wat je wilt voorkomen is dat de locs elkaar tegenwerken. Is dat het geval, dan gaat na verloop van tijd (een jaar of 3-4) de aandrijving aan gort, omdat de slijtage dan veel te snel gaat. Met twee verschillende decoders krijg je dat vrijwel nooit goed is mijn ervaring, maar ik sta open voor andere meningen en ervaringen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #926 Gepost op: 22 februari 2021, 17:14:06 »
Helemaal eens met 1200blauw. Neem ajb 2 dezelfde decoders of althans iig van hetzelfde merk. Bijv een Esu  loksound 5 en een LokPilot 5 samen gaat ook.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #927 Gepost op: 22 februari 2021, 21:29:25 »
Niet alleen hetzelfde merk, maar ook dezelfde versie. Dus niet bv. een ESU Lokpilot 3 en een ESU Lokpilot 5 kombineren.

Freek.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #928 Gepost op: 22 februari 2021, 21:32:55 »
Bijv een Esu  loksound 5 en een LokPilot 5 samen gaat ook.
Een geluidsloc wacht toch langer met optrekken (eerst geluidjes afspelen van het gas geven bijvoorbeeld)? Dat zou dan al heibel geven lijkt me, of heb ik het mis? Of bedoel je dat bij de soundloc dan wel het geluid uit moet?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #929 Gepost op: 22 februari 2021, 22:54:13 »
Toevallig iemand die hier een oplossing voor weet?

Ander iets dat mij opvalt: het duurt behoorlijk lang voor de loc wegrijdt; is dat aan te passen? Wat ik bedoel: als je de rijcontroller in de eerste stand zet (wegrijden) dan hoor je de motor aanzwengelen en na enige tijd zet de loc zich in beweging. Als je die tijd vergelijkt met een Piko 2200 met ESU-sounddecoder, dan duurt dat bijna 2x zo lang. Is er een manier om die tijd in te korten bij de Smartdecoder? Mocht die oplossing er niet zijn, is er dan een mogelijkheid om die tijd bij de ESU-sounddecoder op te rekken?
(Ik wil namelijk een mogelijkheid hebben om de 2200 met Smartdecoder te kunnen laten samenrijden met de 2200 met ESU-decoder)

Heeft met de drivelock instelling in het geluidsbestand te maken. Dat kun je niet zomaar even aanpassen.

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 22:06:26 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gefixt »
Met groet,

Ger.