Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Controleren printplaatje Fleischmann BR81  (gelezen 5692 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Controleren printplaatje Fleischmann BR81
« Gepost op: 12 mei 2017, 10:31:53 »
De frontverlichting van de Fleischmann BR81 wordt gevormd door een printplaatje met SMD-leds en dat wordt aangestuurd door een decoder. Die verlichting werkte tot op heden dan weer wel en dan weer niet. Een beetje tegen het printplaatje aanduwen (met de kap eraf) wilde nog wel helpen.
Maar nu helpt helemaal niets meer.

Ik vermoed dat er ergens een zwak contact in het printplaatje zit, maar geheel zeker weet ik het niet. Voordat ik een nieuwe bestel zou ik wel willen weten dat het inderdaad aan het printplaatje ligt. Het printplaatje wordt gevoed via de massa en gaat retour via een (witte) draad naar de decoder.
Mijn vraag:
Hoe kan ik (bijvoorbeeld met een multimeter) erachter komen dat het niet aan de voeding ligt zonder de decoder op te blazen?

Los van deze vraag moet ik nog even mijn ergernis kwijt over de constructie van deze fraaie loc. Het is namelijk niet eenvoudig om de kap eraf te krijgen zonder dat je ergens wat beschadigt. De kap ragt ondermeer langs dat bewuste printplaatje. Als je dan na veel moeite de kap er weer op hebt, dan kan het zomaar zijn dat de verlichting weer niet werkt. >:(
Ik zag er dan ook enorm tegenop om die kap er weer af te halen om de motor te kunnen smeren. Beter zou het geweest zijn om in plaats van een open motor een gesloten type toe te passen dat niet hoeft te worden gesmeerd.
Vervolgens komt een ongeluk nooit alleen:
Om het printplaatje te kunnen vervangen moet er flink wat gedemonteerd worden. Dat is altijd een spannende zoektocht, want je weet niet hoe zo'n model in elkaar zit. Het is allemaal gelukt, dat wel. Alleen de schuifbeweging bleek aan één zijde losgekomen. Wat een gepriegel zeg, om dat weer goed gemonteerd te krijgen. Gisterenavond is dat uiteindelijk gelukt. Maar vandaag bleek ter plekke de stoomverdeling (hoe heet dat?) weer losgekomen van het cilinderblok, dus ik kan alles nog eens overnieuw doen. Zo krijg je nog eens ervaring ;D

Terug naar mijn vraag:
Hoe kan ik controleren of er spanning op de voeding staat zonder de decoder op te blazen?

Groet, Bas

« Laatst bewerkt op: 12 mei 2017, 22:18:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2017, 10:45:03 »
Een foto

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2017, 11:00:14 »
Als de print inderdaad gevoed wordt vanuit een decoder zou je hem los kunnen solderen en met een losse voeding proberen. + aan de positie waar de  blauwe draad zat en - aan de witte. Eventueel hoeft maar één draad los maar als je toch al bezig bent. Je zou natuurlijk ook gewoon met de loc op de rails nu kunnen testen.

En wat betreft langs de loc schuren, zou je het printje niet een klein beetje bij kunnen vijlen / snijden? Kan het op de foto niet zien of er printbanen zicht langs de rand lopen maar zolang je die niet door snijdt kan je doen wat je wilt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2017, 11:21:30 »
Ik had de printplaat inmiddels al losgesoldeerd en ook al getest.
Ik heb 14V wisselspanning gezet op de plek van de witte draad en op het gat van de schroef waar die met de massa verbonden wordt.
Volgens mij zouden de leds dan moeten oplichten, maar dat doen ze dus niet.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2017, 12:28:37 »
Pak maar geen wisselspanning, dat vindt de led minder.... ::)

En weet je of de massa aan een spoorstaaf ligt of aan de blauwe draad van de decoder?

En een trucje (wat meestal in circuit ook wel goed gaat) is de multimeter in doorpiepstand over de ledjes zetten (beide kanten om). Ledje zou dan op moeten lichten als deze nog goed is.


Timo
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2017, 12:30:11 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2017, 15:04:52 »
Wat is het bezwaar van wisselspanning? Mijn seinen van Viessmann met leds staan ook allemaal op 14V wisselspanning (met weerstand ertussen natuurlijk).

De massa ligt aan de spoorstaaf (want er is maar 1 (witte) aansluitdraad aanwezig)

De "doorpiepstand" daar heb ik nog nooit van gehoord. Zal eens wat surfen.

Groet, Bas

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2017, 15:53:13 »
Doorpiepstand is waar het diodetekentje bij staat. Geen idee of dat op relatief goedkoop universeelmetertje ook zit, maar op een Fluke zeer zeker.

Gr Hans

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2017, 16:26:22 »
Omdat Viessmann seinen een diode er tussen hebben.* ;)

Zet je er wisselspanning op ga je ruim over de maximale reverse voltage van het ledje heen. In de praktijk gaan ze er gelukkig meestal ook niet in één keer dood van maar liever dus niet. (Better safe than sorry.)

En ja, die stand met diode, vaak ook wel de diode-stand of continuïteit-stand genoemd. En die zit op bijna elke meter, ook de goedkope. Heb je hem er niet op dan heb je wel een hele goedkope. Te goedkoop zou ik dan zeggen ;D Want die stand is zoooooo vaak handig rond de modelspoorbaan.


Timo

* Of dat 100% voldoende is verschillen de meningen over. En auww ::) Knipper knipper knipper ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2017, 17:39:30 »
Dan zal ik wel een te goedkoop ding hebben ;D

of kijk ik niet goed?

En auww ::) Knipper knipper knipper ;D
Dat komt me bekend voor, maar heel storend vind ik dat niet

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2017, 17:45:14 »
Dan zal ik wel een te goedkoop ding hebben ;D
Valt mee, het is die links van hFE ;) Vaak wordt dat symbool alleen gecombineerd met de diode en die is makkelijker te omschrijven :angel:

Dat komt me bekend voor, maar heel storend vind ik dat niet
Zou het aan de leeftijd liggen? ;D Ik kan er echt niet naar kijken ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2017, 18:04:19 »
De user-manual van deze multimeter is gewoon te downloaden bij Velleman..
Een van de functies is 'diode and continuity', het symbooltje is een punt met drie haakjes rechts er naast, als de weerstand minder is dan 60 Ohm gaat er een zoemer....

Groet van oudebiels

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: check printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2017, 19:48:03 »
Zou het aan de leeftijd liggen?
Mijn ogen zijn in ieder geval nog goed genoeg om er last van te kunnen hebben ;D

De user-manual van deze multimeter is gewoon te downloaden bij Velleman..
Sterker nog: ik heb de handleiding gewoon liggen...(waar ik overigens wel mijn bril voor moet opzetten ;D), maar dat terzijde

Dank voor jullie uitleg in ieder geval.
Ik kan dus die ledjes gewoon testen. Alleen lijkt me dat niet het punt, want die ledjes deden het gewoon allemaal (of allemaal niet).

Mij lijkt dat er ergens in het printje een contact verbroken is (en zie dat dan maar eens te vinden). In dat geval is het een kwestie van een nieuw printje bestellen. Maar het zou theoretisch ook nog kunnen zijn dat er iets stokt in de aansluiting (witte draad en massacontact). In dat geval heeft een nieuw printje geen zin.
Mijn vraag in eerste instantie was dan ook of je kunt meten of er spanning staat tussen de witte aansluitdraad en de massa zònder dat je daarmee de decoder om zeep helpt.

(Een andere vraag is hoe je kunt testen of het printje werkt. Met die wisselspanning erop gebeurde er dus niets (zal ik ook nooit meer doen ;)). Maar daarvoor had ik ook al getest eens met gelijkstroom (beide polariteiten), maar ook toen niets. Het zou dan heel misschien ook nog kunnen zijn dat ik me vergis in positie van het massacontact...)

Groet, Bas

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Controleren printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2017, 23:55:35 »
Die verlichting werkte tot op heden dan weer wel en dan weer niet. Een beetje tegen het printplaatje aanduwen (met de kap eraf) wilde nog wel helpen.
........................
Het printplaatje wordt gevoed via de massa en gaat retour via een (witte) draad naar de decoder.
Het lijkt me een mogelijkheid dat de stroomdraad van de printplaat naar de decoder een breuk heeft.
Op de eerste foto in de draad zie ik de witte draad vlakbij de print een nogal scherpe knik maken.
Stel dat de aders op die plaats gebroken zijn...
Misschien kun je met de meter tussen begin en einde van de witte draad de weerstand meten wanneer je -al of niet bebrild- tegelijkertijd die draad wat heen en weer beweegt.
Of je daarmee je decoder met de dood bedreigt weet ik niet, maar de andere electroneuten hier vast wel!!

Groet van oudebiels

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Controleren printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2017, 11:15:57 »
Goede tip.

Inmiddels heb ik gisteravond een aantal zaken doorgemeten.
- De witte draad blijkt oké te zijn. Ik heb hem doorgemeten vanaf het uiteinde (bij de knik) tot het aansluitpunt van de decoder.
- De verbinding van massa met de printplaat blijkt ook oké

De conclusie moet dan welhaast luiden dat er iets mis is met de printplaat zelf. Ik heb er nogmaals gelijkstroom op gezet, in wisselende polariteit, maar zonder resultaat.
Vervolgens heb ik een aantal connecties op de printplaat zelf doorzocht op mogelijke onderbrekingen. Ik heb echter geen storingen kunnen vinden. (Sommige componenten zijn dusdanig klein dat er met mijn apparatuur niets te meten valt.)
Maar aan de leds zelf kan het volgens mij niet liggen, omdat die het alle gelijktijdig wel of niet deden.

Dat het waarschijnlijk toch aan de printplaat zelf ligt ligt, leid ik ook af van het feit dat het aanvankelijk hielp om de printplaat wat te bewegen. Maar nu helpt ook dat dus niet meer. Ik vermoed dat er ergens een verbinding in de printplaat definitief in het ongerede geraakt is.

Ik ben nu zover dat ik een nieuw printplaatje ga bestellen.

Jullie allen dank voor hulp tot zover.

Groet, Bas

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Controleren printplaatje Fleischmann BR81
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2017, 17:07:41 »
De verbindingen op de printplaat kun je ook nog doorpiepen. De kans dat er iets mee opblaast is klein. Maar ik kan me voorstellen dat een nieuw printje makkelijker is.