Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?  (gelezen 11397 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Gepost op: 29 april 2017, 18:44:42 »
Als je als relatief nieuweling onderzoek doet naar digitaal rijden en bezetmelders etc. kom je al snel adviezen tegen die 20 jaar geleden nog valide waren, maar nu wellicht wat achterhaald. Zo loop je al snel tegen de 'diodeschakeling' aan, bedoeld om baanstukken en wissels etc. die niet van bezetmelding zijn voorzien, een spanningsval te geven zoals de gedeteceerde stukken, zodat er geen problemen ontstaan met de detectie.

Echter, bezetmelders kosten tegenwoordig niet veel meer, en met moderne software zoals iTrain en Traincontroller etc. zijn er ook per blok niet meer dan 1 nodig, waar men vroeger nog wel 3 melders per blok (moest) gebruiken. Ook merk ik dat meer en meer mensen hun wissels of wisselstraten, en de losse stukjes rails die in een wisselstraat tussen de wissels zitten, ook gewoon aan bezetmelders hangen. En waarom ook niet? De software kan er mee omgaan, het geeft meer info over de treinenloop, en last but not least... op die manier is er eigenlijk geen noodzaak meer voor onze oude vriend de diodeschakeling... zie ik dat goed?

Waarom zou je geen 100% detectie in je baan willen? Is er uberhaupt nog noodzaak voor een diodeschakeling?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2017, 18:49:25 »
Waarom zou je geen 100% detectie in je baan willen? Is er uberhaupt nog noodzaak voor een diodeschakeling?
100% detectie? Ja, als je besturingsprogramma daar iets nuttigs mee doet.
Diodeschakeling nodig? Ja, als je geen 100% detectie hebt. Dat is een natuurwet, en die verandert niet doordat detectors goedkoper worden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2017, 20:44:12 »
Ja, altijd!!!!

Hopelijk wordt deze discussie snel gesloten.

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2017, 20:51:09 »
Wim, zo makkelijk kom je hier niet mee weg. Leg mij dan eens uit, als ik elk stuk rails wat je normaal aan een diodeschakeling zou hangen, zoals wissels, en stukken rails tussen wissels, zou voorzien van detectie (of de software daar nu iets 'nuttigs' mee doet of niet) en uiteraard alle blokken, WAAR heb je dan nog een diodeschakeling voor nodig? Mijn blokken hebben overigens maar 1 detectie. Dat is genoeg voor itrain of TC. De lengte van de melder is net zo lang als het blok zelf, dus er zitten ook geen undetected stukken in de blokken tussen de melders, want die stukken bestaan niet...

« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 21:23:39 door jowi »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2017, 21:37:02 »
Een diodeschakeling is altijd goedkoper dan een detector, zelfs als je elke ongedetecteerde sectie zijn eigen diodes geeft.
Dus alleen detecteren waar het nodig is. Je zou 100% detectie kunnen overwegen als je ook verloren wagens wil zien, maar dan moeten wel alle wagens stroom afnemen. Kortom, vraag je af of het nuttig en nodig is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2017, 21:55:02 »
Ik denk dat Wim vooral bedoelt dat de discussie over wel of geen voledige detectie al een keer of tig is gevoerd. Het is een persoonlijke voorkeur. Met een recente prijsontwikkeling heeft het niet veel meer te maken. Detectie hoeft al vrij lang niet erg duur meer te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2017, 22:41:47 »
Duidelijk. Zoals ik al zei, ik kan me voorstellen dat met het verstrijken der jaren en de voortgang van o.a. software en technieken, er andere inzichten ontstaan. Ik was in de veronderstelling dat het toepassen van de diodeschakeling vooral ingegeven was door het feit dat melders duur waren en daardoor spaarzaam toegepast moesten worden. Zo'n hele gekke gedachte is dat nou ook weer niet. Het komt in deze hobby wel vaker voor dat zaken die 20 of 30 jaar geleden normaal waren, of noodgedwongen werden toegepast, nu ten onrechte als wetmatigheid wordt gezien (zo hóórt het nu eenmaal, ik doe dat al 30 jaar zo!!!), zonder dat mensen er bij nadenken of dat wel terecht is. Er is echt niks mis met af en toe dezelfde vraag nog eens te stellen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2017, 22:45:08 »
Je stelt een vraag en wel deze
Citaat
Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?

Daar kreeg je een antwoord op, en dat heeft niets met de kosten te maken, maar alleen met de techniek, als je die begrijpt stel je deze vraag niet.

Groetjes

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2017, 22:54:21 »
Dan lees je niet goed!

Hij vraagt of het gezien de kosten nog wel interessant is. Niet vanwege de techniek!

Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2017, 23:03:34 »
In die vraag welke ik in mijn quote laat zien, zie ik met de beste wil van de wereld niets over een prijs staan, maar zoals Klaas ook al zei,
100% detectie geen diodeschakeling nodig.
geen volledige detectie, diodeschakeling een must, verder geen discussie voor en bij nodig.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2017, 23:10:48 »
Jouw quote is een kopie van de titel, niet van de tekst van het eerste bericht. En zoals je weet is een titel slechts een samenvatting van het verhaal (van het eerste bericht, in dit geval).

Voor jou geen discussie nodig, prima. Dan graag een bondig antwoord, technisch gezien, ook goed. Maar er zijn meerdere facetten (zoals in bericht 1), waarom je misschien wel of niet op volledige detectie zou overgaan. Dus de vraag is veelzijdiger dan alleen de technische kant.

Wat mij betreft dan ook de discussie afgelopen..

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2017, 23:14:52 »
In een stroomdetector zit ook een diodeschakeling. Als je de detectie in een sectie goed wil laten werken, dan moeten de naburige secties ook een diodeschakeling hebben, als deel van een detector of "kaal". Dat is een technische wetmatigheid waar we het wel over eens zijn.

Verder begint een gedetecteerde sectie op een plaats waar je een actie wil laten beginnen. Waar die sectie eindigt is voor die actie van weinig belang. Je kan die sectie dus b.v. laten doorlopen in een aangrenzend wissel. Het is alleen de vraag of het in de andere rijrichting dan ook nog goed werkt. Is dat niet zo, dan krijg je dus een stuk wat een aparte sectie wordt. En dan kan je kiezen, geef ik die nieuwe sectie ook een detector, of een diodeschakeling? Dan is mijn mening: als de detectie nodig is voor het triggeren van een zinvolle actie, dan een detector. Zo niet, dan diodes.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2017, 06:35:55 »
De software is zo slim geworden dat minder detectiepunten nodig zijn en dat de exacte positie van een detectiepunt er minder toe doet voor een mooi rijgedrag. Het kan ook werken als een actie al op een wissel wordt getriggered. Dan is die steeds slimmere software (meer dan de kostendaling van detectiepunten) misschien wel een ontwikkeling die ongedetecteerde secties minder zinvol maakt dan voorheen. En dus de diodeschakeling overbodig maakt.

Het is dan vooral de vraag of het nog zinnig is een aparte ringleiding voor aansluiting van eventuele ongedetecteerde secties op een diodeschakeling te trekken. Als je zoals Klaas iedere ongedetecteerde sectie toch een eigen diodeschakeling geeft, maakt het weinig uit.

Zelf voel ik me prettiger bij wat meer scheidingen in een blok en het apart aansluiten van wisselstraten, maar dat zou inmiddels best te behoudend kunnen zijn.

En verder waren er ook 20 jaar geleden al mensen die sowieso de hele baan gedetecteerd wilden hebben. Daar werden toen maanden durende discussies over gevoerd.  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 april 2017, 09:48:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WR

  • Gast
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2017, 12:08:38 »
Hallo diode gangers.

Ik ken verschillende spoorhobbyisten die nergens diode,s toepassen in hun ongedetecteerde baanvakken.
Daarbij zijn er nooit problemen, dus het regeltje het moet.###

Wie heeft trouwens hier de zeggenschap of een discussie klaar is.
Je bent vrij om het wel of niet te volgen.
Als je het niet lijkt ga je toch lekker grasmaaien. ;D
Mvg.Wesly
« Laatst bewerkt op: 30 april 2017, 12:10:16 door wesly »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2017, 13:01:23 »
Ik ken verschillende spoorhobbyisten die nergens diode,s toepassen in hun ongedetecteerde baanvakken.
Daarbij zijn er nooit problemen, dus het regeltje het moet.###
Definieer problemen ;) Wat er gebeurd als je geen diodeschakeling op de ongedetecteerde stukken hebt is dat als een loc of rijtuig de detectie overbrugt je geen detectie hebt. Dit kan heel kort zijn door een enkele as, en dit zal door de software niet gezien worden als onderbreking van de detectie Maar dit kan ook aardig lang zijn als je een treinstel hebt wat van alle assen stroom af neemt. Zolang er dan nog stroomafname plaats vind in het ongetecteerde stuk zal alle stroomafname daar plaats vinden en heb je geen detectie. Immers, als stroom de keuze krijgt tussen rechtstreeks of via een diode (in de detectie) zal het vrolijk de diode overslaan ;D Dus het is geen onzin / regeltje wat weg moet. Het is gewoon een simpele toevoeging die de boel stabieler maakt. Iedere loc en treinstel heeft op die manier op hetzelfde punt detectie.

Wie heeft trouwens hier de zeggenschap of een discussie klaar is.
Je bent vrij om het wel of niet te volgen.
Dat is simpel, de moderators  ;) En laat Bert dat nu zijn ;D

Als je het niet lijkt ga je toch lekker grasmaaien. ;D
Goed idee 8) Eindelijk weer een beetje zon.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox