Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 19:18:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:18:04
LIMA IRM Cardanassen door Biesje
Vandaag om 19:11:10
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:30:35
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:01:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
  

Auteur Topic: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?  (gelezen 13007 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 30 April 2017, 13:51:25 »
Timo, ik heb geen twijfel bij het nut van een dioderegeling voor ongedetecteerde stukken, mijn vraag was, waarom zou je tegenwoordig uberhaupt stukken ongedecteerd laten? Ik vermoedde dat dit kwam door vroeger, de relatief hoge kosten voor een melder destijds, iets waarvan ik dacht dat dit tegenwoordig niet zo'n probleem meer is, al zijn diodes natuurlijk altijd goedkoper. Een ander vermoeden was dat men dit zo deed omdat de software vroeger altijd minstens 3 melders per blok nodig hadden, waardoor het wederom een heel kostbaar verhaal zou worden als je dan ook nog eens alle losse undetected stukjes en wissels van (meerdere?) melders moest voorzien, wat het accepteren van ongedetecteerde stukken met diodeschakeling dan kostentechnisch weer rechtvaardigt, en dus neem je dan genoegen met <100% detectie uit praktische en kostentechnische overwegingen, maar ook om technische beperkingen. Althans, dat was mijn gedachtengang.

Ik begrijp nu echter dat het qua kosten nog steeds niet heel veel uitmaakt, de software/techniek kan inmiddels wel veel meer, en met minder melders. En de software is zelfs zo intelligent geworden dat 100% detectie wellicht niet eens zaligmakend meer is. Dat laatste vond ik dan wel weer een eyeopener. Dus wat mij betreft is deze discussie absoluut niet voor niets geweest.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 30 April 2017, 14:05:35 »

Daarbij zijn er nooit problemen, dus het regeltje het moet.###

Ja, het moet, als je begrijpt waarom, trek je dit niet in twijfel.

Wie heeft trouwens hier de zeggenschap of een discussie klaar is.

De moderator, en verder wordt dit door niemand gezegd, er wordt een wens uitgesproken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

WR

  • Gast
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2017, 14:18:01 »
Hallo Timo

Het technisch verhaal wat je schrijft zal best kloppen.
Vooral bij zeer korte ongedetecteerde stukjes.

Ik gaf alleen maar aan dat er toch uitzonderingen
zijn, ik schrijf "niet" dat het onzin is. ;)
Ik weet niet hoe groot die stukken zijn bij deze deugnieten. ::)
Ik denk niet dat dit om de kosten zal gaan.
Meer gemakzucht, vanaf de bouw.
En als het dan geen merkbare problemen oplevert.
Dus.
Gr. Wesly.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26765
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2017, 14:27:46 »
Ik denk niet dat dit om de kosten zal gaan.
Meer gemakzucht, vanaf de bouw.
Ik denk eerder dat ze er nooit bij stil hebben gestaan dat dit problemen kan opleveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2017, 14:45:43 »
@jowi, dat begrijp ik. :) Verhaal haakte dan ook niet in op jouw vraag maar de opmerking van wesly. Inderdaad, software technisch is het beter geworden en kan je in veel gevallen af met minder melders. Dus voor het rijden hoef je het (vaak) niet meer te doen. Maar je zou er nog steeds voor kunnen kiezen, zeker nu melders goedkoper zijn, omdat je dan fouten eerder kunt zien. Bijvoorbeeld dat een loc blijft steken (hoeft minder ver te rijden voor de software kan zien dat de melder niet in de verwachte tijd bereikt wordt) of dat er een deel is afgekoppeld. Voor het laatste is natuurlijk stroomafname van iedere wagon/rijtuig nodig. Maar goed, dat is dus meer eigen voorkeur geworden.

@wesly, nouwja, zo interpreteerde ik je:
dus het regeltje het moet.###

En het gaat niet zo zeer om hoe groot je detectie stukken zijn, maar of je rollend materieel hebt wat over grote lengte stroom af neemt. Ja, met een korte detectie kan je hem zelfs dan helemaal missen maar het is ook al niet handig als je niet iedere trein op het zelfde punt detecteert. Dus ik haak me bij Klaas aan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22552
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2017, 15:16:12 »
Bij een plan t met doorverbonden stroomafname is het best wel onhandig als die pas begint af te remmen als er al drieenhalve bak voorbij is.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 06 May 2017, 11:44:45 »
Vraagje, als je voor 100% detectie gaat, en je hebt een wisselstraat met een aantal wissels achter elkaar, zet je dan op elke wissel een detectie, of 1 voor de hele straat?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22552
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 06 May 2017, 13:21:59 »
Dat bepaal je zelf. Het hangt er bijvoorbeeld vanaf of je de wisseldetectie ook in je rijwegdetectie  opneemt. Erg zinvol is dat overigens niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26765
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 06 May 2017, 13:23:12 »
Ook hier kan je weer de vraag stellen: wat ga je doen met die detectie? En hoeveel treinen kunnen  er tegelijk over de wisselstraat rijden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 06 May 2017, 13:31:54 »
Wat Klaas zegt.

Mijn langste wisselstraat is in het schaduw kopstation, 10 wissels achtereen. Tussen wissel 2 en 3 heb ik een lichtsluis gezet om te zorgen dat wissel 1 en 2 eerder vrijgeven kunnen worden als er zich niets meer in de sluis bevind. Dat zorgt er voor dat er over die wissels weer een rijweg gelegd kan worden. In mijn ogen een zinvol detectiepunt dus, verder vind ik het onzinnig om alle wissels te detecteren.

Gr, Ben.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #25 Gepost op: 06 May 2017, 13:38:09 »
Ik realiseer me te weinig dat de antwoorden op dit soort vragen uiteraard sterk worden beinvloed door de software die de beantwoorder zelf gebruikt... maar goed, ik stel me voor dat als ik ook elke wissel kan detecteren, ik als alles goed gaat, precies weet waar een lok is, maar ook als deze ergens stopt en stroomloos is (dus de detectie ziet hem niet) je op enige wijze in de software zou moeten kunnen zien/achterhalen op welke detectie hij het laatst wel gezien is... of dat zinvol is? Weet ik niet, maar waarom zou je het NIET doen? Misschien kun je nu nog niets of niet genoeg met de info, maar later wel?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #26 Gepost op: 06 May 2017, 13:49:12 »
In mijn beleving zijn een aantal zaken universeel en niet afhankelijk van de gebruikte software. Treinen rijden van blok naar blok en niet van wissel naar wissel. Wissels liggen in de regel tussen de blokken en zijn geen onderdeel van een blok. Ik heb het idee dat je redenen zoekt om overal bezetmelders aan te hangen. ::)

Gr, Ben.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #27 Gepost op: 06 May 2017, 13:54:43 »
Ja dat klopt op zich wel, waarom zou ik niet elke wissel van een detectie voorzien?
Misschien moet ik de vraag anders stellen; hoe weten jullie dat een trein ergens tussen 2 blokken, op een ongedecteerd stuk, is gestopt?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #28 Gepost op: 06 May 2017, 14:17:51 »
Als een trein stil staat krijg ik na X tijd een seintje, de trein komt immers niet aan.

Gr, Ben.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #29 Gepost op: 06 May 2017, 14:29:29 »

Misschien moet ik de vraag anders stellen; hoe weten jullie dat een trein ergens tussen 2 blokken, op een ongedecteerd stuk, is gestopt?

Misschien handiger om je eerst eens te verdiepen in de software welke je gebruikt voor de aansturing van je baan, i.p.v. allerlei theorieën te bedenken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net