Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Verkanting in stationssporen  (gelezen 11180 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #45 Gepost op: 29 April 2017, 17:32:02 »
in het kort: in de overgangsboog (clothoïde).
Tschuss Genossen

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #46 Gepost op: 29 April 2017, 17:34:58 »
Recht stuk voor en na de bocht.
De zogenaamde scheluwen?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #47 Gepost op: 29 April 2017, 17:37:47 »
In theorie zodra de straal begint te veranderen (< ∞), dus direct waar de rechtstand overgaat in een overgangsboog.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #48 Gepost op: 29 April 2017, 18:41:42 »
Het probleem is dat dit alleen klopt voor een loc van 100 gram met een snelheid van 46 cm/s, voor andere waarden klopt het al niet meer, vooral als de snelheid anders is.
De benodigde verkanting is alleen maar afhankelijk van de snelheid en de boogstraal. De massa verdwijnt in de rekensommen. Het is ook niet nodig om met de massa te rekenen. Je moet alleen de centrifugale versnelling vergelijken met de versnelling van de zwaartekracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #49 Gepost op: 29 April 2017, 18:50:52 »
[...]
De Roco 1142 weegt ca 100 ouderwetse gram = 1 N (de massa m is dan 1/10 = 0,1 kg)
[...]
Dus, inderdaad, pakkembeet 5 gram zijdelingse kracht... waar hebben we het over ???
We hebben het dus over 5% van het totale gewicht wat gebruikt kan worden om de lok minder rijweerstand te geven dmv verkanting, en dus soepeler en met beter verdeelde tractie door de helix rijd. Of dat nu in model is of niet, dat is niet bepaald een verwaarloosbaar getal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #50 Gepost op: 29 April 2017, 18:57:16 »
Net als anderen zie ik niet waarom de rijweerstand vermindert door verkanting. Een belangrijke oorzaak van wrijving in bogen is dat het buitenste wiel een grotere afstand af moet leggen dan het binnenste. Dat is gedeeltelijk mogelijk als het wielstel naar de buitenkant van de boog schuift, het buitenste wiel kan dan op een grotere diameter rijden. Maar door de verkanting laat je het wielstel juist naar de verkeerde kant zakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gleisbaumachine

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #51 Gepost op: 29 April 2017, 19:00:46 »
Helaas iets meer verkanting, tot 160mm neem de boog bij Harderwijk.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #52 Gepost op: 29 April 2017, 19:23:24 »
We hebben het dus over 5% van het totale gewicht wat gebruikt kan worden om de lok minder rijweerstand te geven dmv verkanting, en dus soepeler en met beter verdeelde tractie door de helix rijd. Of dat nu in model is of niet, dat is niet bepaald een verwaarloosbaar getal.
Je wil de zijdelingse krachten op de infra en je passagiers verminderen. Rijweerstand speel geen rol. Die wordt bij hogere snelheden vrijwel volledig bepaald door de luchtweerstand en die loopt kwadratisch op met de snelheid.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2017, 19:26:56 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #53 Gepost op: 29 April 2017, 20:08:33 »
Citaat van: Klaas Zondervan
De benodigde verkanting is alleen maar afhankelijk van ...
Je hoeft bij kantelbakken alleen maar de zijdelingse kracht te meten, via b.v. een versnellingsmeter, en die kracht terug te regelen naar 0 (nul) door de hoek van de kantelbak aan te passen. Ook de boogstraal hoef je dan niet te kennen.

Vergelijk het met een turn and bank indicator in een vliegtuig



Hier maakt het vliegtuig een bocht naar rechts, dus werkt er een kracht op de inzittenden die ze naar links wil duwen. Door de 'verkanting', de schuine stand van het vliegtuig, val je met een gelijke kracht mee naar rechts en per saldo blijf je stil zitten, de bal staat in het midden van het glaasje. Dit alles onafhankelijk van de snelheid, massa, bochtstraal van het vliegtuig of aantrekking vd aarde. Bij hoge snelheid en krappe bochten word je wel dieper in de stoel gedrukt, maar niet opzij.

Als de bal buiten de streepjes komt, moet je de 'verkanting' aanpassen door meer of minder rolroer te geven.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2017, 13:08:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #54 Gepost op: 29 April 2017, 20:26:53 »
Het oude Amsterdam Sloterdijk en Castricum werden al genoemd: ik denk dat je vooral jouw keuze wordt,  stevige snelheidsbeperking of verkanting; beide opties zijn realistisch en modelgetrouw... Voor het comfort van jouw Preisertjes h hoop ik dat je voor snelheidsbeperking gaat 😉

Verstuurd vanaf mijn SM-T230 met Tapatalk

Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #55 Gepost op: 29 April 2017, 21:40:46 »
Je hoeft bij kantelbakken alleen maar de zijdelingse kracht te meten, via b.v. een versnellingsmeter, en die kracht terug te regelen naar 0 (nul) door de hoek van de kantelbak aan te passen. Ook de boogstraal hoef je dan niet te kennen.
Kantelbakken is een heel ander verhaal. Die pas je toe als de verkanting onvoldoende is voor de gereden snelheid. Door de zaak naar nul te regelen verhoog je het comfort voor de reizigers, maar de zijdelingse krachten op het spoor blijven bestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #56 Gepost op: 29 April 2017, 21:59:09 »
@ Allen,
Waar hebben we het over?
Voor de modelbaan gaat het "voor het oog" of je wel of geen verkanting gaat aanbrengen. Tenzij je met geweldige MAXimale snelheden aan het rondracen bent.
Bij grootspoor is het wat anders.Comfort van de reizigers

@Hans
clothoïde is een soort overgangsboog, er zijn er meerdere (wie weet dat nog: de schaatsmal??)
een ronding waarbij de snelheid constant wordt gehouden en waarbij het stuur een vaste uitslag heeft is:  een boog
een ronding waarbij de snelheid constant wordt gehouden maar waarbij het stuur met een constante snelheid wordt gedraaid is: een clothoïde.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #57 Gepost op: 29 April 2017, 22:16:28 »
Als de bal buiten de streepjes komt, moet je de 'verkanting' aanpassen door meer of minder rolroer te geven.

Nee, richtingsroer (rudder)... ;)

Gr, Bert

Maar het principe klopt wel..

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #58 Gepost op: 29 April 2017, 22:23:14 »
Je wil de zijdelingse krachten op de infra en je passagiers verminderen. Rijweerstand speel geen rol. Die wordt bij hogere snelheden vrijwel volledig bepaald door de luchtweerstand en die loopt kwadratisch op met de snelheid.
Klopt, maar met rijweerstand bedoel ik eerder het effect dat een lange stoomlok niet door hele smalle bochten komt zonder wringen... verkanting heeft daar m.i. ook een positieve invloed op, echter daar zijn de meningen dus over verdeeld... zou mooi zijn als iemand met een helix dit zou kunnen testen (y)
« Laatst bewerkt op: 29 April 2017, 22:24:49 door jowi »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #59 Gepost op: 29 April 2017, 22:24:50 »
Richtingsroer en rolroer gebruik je altijd gecoördineerd - alleen in uitzonderlijke situaties doe je dat niet, dat is dan een zogenaamde "slip".

Sander