Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Verkanting in stationssporen  (gelezen 11182 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #60 Gepost op: 29 April 2017, 22:29:33 »
Off-topic: dat is niet het antwoord op de opmerking "als je buiten de streepjes komt".
Dat voorkom je alleen door het richtingsroer te gebruiken.. Niet met je rolroer...

Gr, Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #61 Gepost op: 29 April 2017, 22:34:53 »
Bij hoge snelheid en krappe bochten wordt je wel dieper in de stoel gedrukt, maar niet opzij.
Ik heb het steeds over minder rijweerstand maar ik bedoel bovenstaand principe. Door de verkanting zal een lok harder op de rails gedrukt worden en is er meer tractie, dus minder kracht nodig om de trein door de helix te trekken, kun je met wat fantasie zien als 'minder weerstand' :P effect is dat de helix makkelijker genomen kan worden. Of met langere treinen. Vergelijkbaar soort effect wat ik al eerder riep, wat optreedt als je de straal van de helix groter zou maken.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #62 Gepost op: 29 April 2017, 22:44:14 »
Nee dus, want de rolweerstand is weer evenredig met de kracht die loodrecht op het wiel wordt uitgeoefend. Hoe harder een trein dus in een bocht op de rails duwt, hoe groter de rolweerstand.
No dress rehearsel, this is our life.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #63 Gepost op: 29 April 2017, 22:55:19 »
Wat je wel bereikt, maar dat is misschien maar een klein beetje, is dat je met een verkanting harder door de bocht kunt gaan. Ik durf niet te zeggen of je daar in h0 nu echt zoveel van merkt. De rolweerstand is in theorie iets groter maar ook daar denk ik dat je er niets van merkt.

Zelf zou ik verkanting alleen toepassen omdat het mooier uitziet, niet direct voor rij eigenschappen.
Mvg, Bjorn.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #64 Gepost op: 29 April 2017, 22:59:41 »
Nee dus, want de rolweerstand is weer evenredig met de kracht die loodrecht op het wiel wordt uitgeoefend. Hoe harder een trein dus in een bocht op de rails duwt, hoe groter de rolweerstand.
Ja, ik begrijp je punt. Toch... zeker in N schaal helpt het vaak heel veel om een lok die slipt, juist zwaarder te maken ;)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #65 Gepost op: 29 April 2017, 23:07:34 »
Slippen heeft te maken met de wrijving tussen het wiel en de rails. Zand ertussen.
Des te harder je door een bocht gaat des te harder er een kracht naar buiten wordt uitgeoefend. Door verkanting wordt de kracht groter richting "beneden". Daardoor lijkt het alsof de loc zwaarder is en neemt de wrijvingskracht toe. Hierdoor kan er meer meegetrokken worden lijkt het: het is echter de snelheid die het mechanisme veroorzaakt.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #66 Gepost op: 29 April 2017, 23:44:55 »
Goedenavond heren,

Ik heb blijkbaar een hele discussie losgemaakt  :)
Vandaag een deel van de boog gelegd, met een verkanting van 0,4 mm, in mijn beleving oogt het goed.

Een ieder bedankt voor de bijdragen en tips.
Zal proberen een foto op te laden van hetgeen er nu ligt.

Met vriendelijke groet,
Gert
« Laatst bewerkt op: 30 April 2017, 09:25:12 door Gert van Opbroek »
Met vriendelijke groet,
Gert

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #67 Gepost op: 30 April 2017, 00:08:23 »


Eerste deel van de boog.



Buurtjes vroegen vanmiddag al wanneer er gereden kan worden  ;D
Met vriendelijke groet,
Gert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #68 Gepost op: 30 April 2017, 08:57:26 »
De buurtjes hebben zeker "oog" voor detail.
Prachtig werk. Niet de verkanting te abrupt laten overgaan in vlak.
Voor zover van mijn kant.
Ik blijf volgen.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #69 Gepost op: 30 April 2017, 09:10:17 »
Verkanting van 4 mm? Dat is wel erg heftig. Of is dat een vergissing?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #70 Gepost op: 30 April 2017, 09:26:30 »
Schrijffoutje Klaas, moet 0,4 mm zijn, inmiddels aangepast.

Zal proberen vandaag met daglicht een betere foto te maken.

Met vriendelijke groet,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #71 Gepost op: 30 April 2017, 13:39:53 »
De schroeven waar het spoor mee vast zit zijn ook precies op schaal zie ik...  ;)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #72 Gepost op: 30 April 2017, 17:44:24 »
Ik ga toch uit van 4 mm als ik de houtjes zie.  0,4 mm is zo dun, dat verdwijnt in de zachte ondergrond.
Goed werk in ieder geval.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #73 Gepost op: 30 April 2017, 23:37:21 »
Het eerste spoor is nu gereed. Ik heb een verkanting van 0,4 mm toegepast en vanmiddag even proefgereden, treinen rijden er mooi overheen en het oogt fraai, vind ik.

De houtjes op de eerste foto, zijn afstandhouders tussen de twee perronsporen, komt een eiland perron.

Hier nog een plaatje van vanmiddag.

 

Het rechter spoor (DE 2 en DE 1) ligt nu met een verkanting van 0,4 mm, het linker spoor ligt nog vlak.

Met vriendelijke groet,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #74 Gepost op: 01 May 2017, 08:58:55 »
OK,
oogt in iedergeval goed.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...