Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:43:56
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Verkanting in stationssporen  (gelezen 11179 keer)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Verkanting in stationssporen
« Gepost op: 28 April 2017, 19:43:02 »
Ik heb een vraag met betrekking tot de NEM norm 114, verkanting in bogen. Ben begonnen met de bouw van een nieuwe modelspoorbaan schaal Ho. Het betreft een enkelsporig traject met daarin een station met een eilandperron en een aantal goederensporen met aansluiting naar enkele bedrijven.

De perronsporen hebben een straal van variërend van 1.70 tot 1.90, nu is mijn vraag of er in de perronsporen ook verkanting wordt toegepast, kan hierover niets vinden in de NEM norm en op Google.

Wie weet hier meerover?

Met vriendelijke groet,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2017, 19:52:34 »
Ik dank dat het afhangt van het gebruik van de perronsporen. In het oude station Sloterdijk lagen de perronsporen verkant omdat daar de sneltreinen en internationale treinen nogal stevig doorreden. Maar ik kan me voorstellen dat er geen verkanting wordt toegepast als op het betreffende spoor alle treinen stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2017, 19:59:35 »
Dank je wel Klaas, voor jouw reactie.

Bedoeling is dat alle personentreinen stoppen op het station.Het station kan gebruikt worden als kruisingsstation voor personentreinen, maar doorgaande goederentreinen en/of omgeleide treinen zouden door moeten kunnen rijden.
Ik kan mij zo voorstellen, dat als er geen verkanting in de doorgaande sporen wordt toegepast er dan een snelheidsbeperking zou moeten gelden.

Met vriendelijke groet,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2017, 20:10:29 »
Castricum, aan de lijn Alkmaar-Uitgeest, ligt ook in een boog en daar is zeker verkanting toegepast, deze is duidelijk merkbaar, zowel in stoppende als doorgaande treinen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2017, 20:45:25 »
Zijn er in Castricum doorgaande treinen? Als ik op de actuele spoorkaart kijk lijkt het erop dat alle treinen daar stoppen.

Het probleem is dat bogen in het grootbedrijf niet makkelijk zijn te vertalen naar model.
De boogstralen die je noemt zijn voor modelbouwbegrippen tamelijk ruim. Maar doe je ze maal 87, dan kom je gemiddeld uit op 160 meter, en dat is voor grootbedrijfbegrippen heel krap.
In model is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Maar voor het mooi zou je in deze situatie een subtiele verkanting kunnen toepassen. De NEM114 noemt 1 mm als maximum, maar ik zou niet verder gaan dan 0,5 mm. Is net genoeg om zichtbaar te zijn, en toch niet te overdreven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2017, 21:15:47 »
Zover ik weet stoppen in de huidige dienstregeling alle Intercity's en Sprinters op het traject te Castricum, maar dat is niet altijd zo geweest.
Van de extra spitstreinen weet ik het niet zeker.
Daarnaast rijdt er ook nog wel eens ledigmaterieel daar en dat gaat zover mij bekend op baanvaksnelheid door Castricum heen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2017, 21:41:34 »
In Helmond en in Sittard liggen de sporen ook verkant terwijl daar alle personentreinen stoppen. In Sittard is het betreffende spoor alleen gebruikt door stoppende treinen.

(Of ik vergis me met het een en ander)
Mvg, Bjorn.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2017, 22:20:24 »
En Hoek van Holland Haven (de sporen richting Strand) had het ook. Ik kan nog wel meer stations herinneren waar dat ook zo was, maar weet niet wat de situatie wat betreft het treinverkeer daar is (en kan me de namen ook niet zo snel voor de geest halen)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2017, 22:37:01 »
Citaat van: Gert van Opbroek
...Bedoeling is dat alle personentreinen stoppen op het station.
Dan is verkanting niet nodig, werkt zelfs averechts omdat er helemaal geen zijwaartse kracht optreedt waarvoor gecompenseerd moet worden, het verkantingsoverschot zorgt er dan voor dat je 'naar binnen valt'.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2017, 22:57:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2017, 22:50:42 »
Heren, allemaal dank voor jullie reacties.

Zoals Klaas aangeeft is het technisch gezien niet nodig om verkanting aan te brengen, maar uit visueel oogpunt bekeken, lijkt mij een kleine verkanting wel mooi.
 
Ik ga het morgen eens even uitproberen, de rails worden voorlopig toch, totdat er geballast wordt, voorlopig met een klein schroefje vast gezet.
Ook vanwege het uitgangspunt dat doorgaande goederentreinen en/of omgeleide treinen niet zullen stoppen, dacht ik dat een verkanting wel realistisch zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Gert

 
Met vriendelijke groet,
Gert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2017, 23:07:43 »
Verkanting voor een spoorbaan is niet echt noodzakelijk.
Kijk maar eens naar een indoor wielerbaan. Deze heeft oplopende zijkanten omdat er zeer hard gereden wordt.
Al eerder aangegeven: het gaat om het opheffen van de centripetale/centrifugale kracht.

Comfort voor de reizigers.
Gaat er met de modelloks met zeer grote snelheden gereden worden dan is een verkanting in de bogen wel nuttig.
De loks vliegen anders uit de bocht.
Bij snelheden "op schaal" is een verkanting niet echt noodzakelijk.
Voor het oog zou 1 a 1,5 graden al genoeg zijn.

Snelwegen worden op rechte stukken ontworpen met 2,5 % verkanting (2,5 cm over een lengte van 1 meter). Dat is meer voor de afwatering dan dat een verkanting nodig vanwege snelheden.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

guest7823

  • Gast
Verkanting in stationssporen
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2017, 23:09:12 »
Beverwijk.....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2017, 23:18:17 »
Voor het oog zou 1 a 1,5 graden al genoeg zijn.
Verkanting bij spoorwegen wordt niet in graden, maar in millimeters hoogteverschil aangegeven. Bij 1,5 graden kom ik voor H0 op 0,45 mm, dat lijkt erg op de 0,5 mm die ik eerder noemde. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #13 Gepost op: 28 April 2017, 23:27:25 »
Kan me herrineren dat de maximale verkanting in groot bedrijf 12 cm is, het hoogte verschil tussen de ene en de andere spoorstaaf. Maximaal zou je dus tot ongeveer 1,5 mm kunnen?

Gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #14 Gepost op: 28 April 2017, 23:29:05 »
Ga het morgen eens uitproberen met maximaal 0,5 mm verkanting.

Goed weekend,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert