Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ontwerp een Modelbaan  (gelezen 21372 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2017, 21:40:11 »
Waarom? Als je daar om moet vragen dan heb je het blijkbaar nog nooit geprobeerd. Met tools weet je zeker dat je zo correct mogelijk werkt, op papier maak je altijd fouten waar je pas met bouwen achter komt. Jouw potloodje en meetlatje en je ogen en je fantasie is niet erg nauwkeurig. Sjonge, dat ik dit ook nog echt uit zit te leggen, belachelijk.

Oh en commentaar op dat baanplan van mij? Je vind het niks? Prima, ik ook niet want dat was een probeersel van lang geleden, maar afgezien daarvan gaat het niet om het baanplan ZELF of je SMAAK of hoe het er uit ziet maar over de tooling. Dus niet over de inhoud maar over de techniek. Dankzij dat baanplan kwam ik er ook achter dat dat niet ging werken. Ik heb nu dan ook totaal iets anders.

Kun je mij dan vertellen waarom zoveel professionals met teken tablets etc werken...deze programmatuur met de beperkingen van vaste railstukken beperkt je in je creativiteit...en wt Marc a zegt, ik heb aardig wat architecten, interieurontwerpers en andere creatieve beroepen in mijn vriendenkring en die maken allen hun eerste ontwerpen gewoon met potlood, marker en papier..
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 21:42:19 door Milocomarty »

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2017, 21:51:15 »
Computer programma's remmen het ontwerp proces. Je ziet gelijk of iets kan of niet en dat stopt het creatief denkproces, in het begin is het nog niet zo belangrijk of iets uitgevoerd kan worden of niet, dat komt later als het ontwerp vastere vormen aanneemt. Een computer programma is handig om te controleren of je "definitieve" ontwerp uitvoerbaar is.

Groet, Michel

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2017, 21:51:42 »
Hoe ontstaat een goede (model) spoorbaan.

Groet,
Arbhin

Begin eerst met een voorstudie, dat doe ik zelf bij elke nieuwe baan.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69129.0.html

En ik teken eigenlijk niks, hooguit een pandje. Het railmateriaal leg
ik net als Ingenium uit over de bakken, dan zie je meteen resultaat.
Ook een voordeel van een voorstudie, je weet al wat je nodig hebt.
Mvh Steef

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2017, 07:07:14 »
Uiteindelijk is het sporenplan maar een stap in het hele proces om tot een modelbaan te komen. Je kunt het moeilijk los zien van het landschap en de gebouwen. Om het even of je een heel klein baantje bouwt of een hele grote baan.
En wat is een goede modelbaan? Uiteindelijk is een baan ook niet voor iedereen het hoogste doel. Dat vergeten we misschien wel eens. Er zijn zat mensen die het plannen en ontwerpen, het snuffelen in oude archieven en fotobestanden het leukste deel van de hobby vinden. En anderen bouwen liever. Zodra een baan af is, beginnen ze opnieuw. En volgens de Britse modelbouwer en ontwerper Iain Rice zijn er zelfs mensen die gelukkig zijn als ze een rij pingpongballen kunnen rangeren, zolang het maar volgens het dienstvoorschrift gaat.

Op enig moment start het hele proces in je hoofd. Je bent ergens geweest, je ziet foto's of filmpjes, boeken, tijdschriften of iets hier op het forum. Zo kan je doorgaan, iets is de kiem voor een nieuwe baan. Ik denk dat de meesten in die fase wel een soort beeld hebben hoe het eindplaatje voor hen zou moeten worden, of ten minste een aantal motieven er uit zouden moeten zien. Dit kan zowel als je een werkelijk bestaand iets wil nabouwen, of als je meer een fantasiebaan bouwt.
Volgens mij eindigt daar het gemeenschappelijke idee en volgt iedereen zijn eigen weg. De een zoekt eerst (meer) inspiratie en informatie om zijn of haar ideeën uit te werken. De ander gaat direct bouwen. De een schuift rails op een plank, de ander pakt potlood en papier en weer een ander kruipt achter een tablet of pc. Ik geloof niet dat er een juiste manier is.
Bij mijzelf gebeurt het meeste in mijn hoofd. Zodra ik een beetje een beeld heb van wat het moet worden, schuif ik meestal ook wat rails heen en weer, soms met een mock-up van gebouwen. Een enkele keer maak ik een ruwe schets. Nu bouw ik vaak maar hele kleine baantjes en is dat misschien wat makkelijker dan wanneer je 30m2 wil volbouwen. Voor mij werkt het.

Groet,
Gerard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2017, 07:59:36 »
Afgelopen jaren heb ik  modelbanen van klein (in H0) tot megagroot (in spoor 0) gebouwd. Mijn ervaring is dat voor een goede ongestoorde exploitatie er een perfect liggende onderbouw nodig is. Voordat je dat hebt moet je donders goed weten wat je als geheel wilt gaan bouwen. Geen stukjes aanfrotten als het uitkomt. Tekenen, bedenken, uitleggen... maakt niet uit als je het maar doet en de railligging voorop stelt.

Kom ik nu ook weer tegen bij mijn huidige "modelbaan". Nu komt er alleen nog een factor bij....planning. Daadwerkelijke uitvoering is een tweede maar ik blijf op details voor een juiste ligging van de rails letten.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42101.540.html
blz. 37 en verder.

Modelbouw of 1:1 maakt eigenlijk niks uit.

Het spreekwoord luidt: "bezint eer ge begint"

1.IMG_9695 by Nulpunt0, on Flickr


Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2017, 10:59:17 »
Whow.

Ik had niet verwacht bij het starten van dit draadje dat er zoveel los zou komen.
Allen bedankt voor jullie input/attenties op allerlei ideeën.
Ook begint er een discussie te ontstaan over hoe mensen ontwerpen. Vóór dat deze discussie in een 'welles-nietes' verzandt wil ik het alvast stoppen:
Ontwerpen is niet volgens 1 regel.
Alles behalve wil ik met dit draadje laten zien hoe men ontwerpt en hoe niet.

Vanuit mijn hobby geboren wil ik graag ontwerpen. Ik houd van modelbouw en samengevoegd ontwerp ik graag modelbanen. Maar proefondervindelijk bestaat er geen 'goede' methode.

Wat ik met dit draadje wél wil doen is mensen op ideeën brengen, aansporen de lol te vinden bij het starten van een modelbaan en te proeven wat men zelf kan, ondanks dat zij denken dat zij het niet kunnen. Veel hobbyisten kunnen modelbanen bouwen, de voorbeelden zijn overal te vinden, maar ook zijn er die het niet kunnen. En dat is geen ramp en geen slechte eigenschap, maar zij kunnen middels deze ideeën en tips een handje geholpen worden.

Toch: Blijf vooral uw reakties posten, ze worden allemaal gelezen en zijn ook mogelijk voer voor een volgende post.

Groet,
Arbhin
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2017, 07:48:08 door Arbhin »
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2017, 13:30:20 »
Deze week: Alle begin is moeilijk.

Goed, je hebt je beslissing gemaakt en je hebt je eerste trein en rails aangeschaft. Dan komt het er op aan: je gaat je treinbaan maken. Je zet de rails in elkaar en je rijdt je trein een paar rondjes. Na de eerste week komen daar misschien een paar huisjes bij, wat boompjes en het begint allemaal een beetje te leven. Maar de trein blijft hetzelfde rondje rijden. En op de grond raken de wielen al gauw verstoft. Dus verhuist de trein naar een betere plek: een tafel. Maar een tafel is een gebruiksvoorwerp en wordt te pas en te onpas gebruikt voor glazen en kommen en dagbladen, dus krijgt de trein een eigen bestemming: De trein tafel.
So far so good. De meeste mensen zullen het voorgaande scenario wel herkennen. Mogelijkerwijs niet geheel in dezelfde volgorde.
Op de trein tafel krijgt de trein alle ruimte, dus je gaat nadenken over wat er allemaal kan.
Zoals voorgaand besproken zijn de meeste ideeën oneindig dus wordt de beperking in kaart gebracht. Aan de hand van deze beperking gaan er baanplannen gemaakt worden: Een rondje, een achtje of heen-en-weer. Zolang de trein nog niet vast ligt worden er diverse baanplannen neergelegd en uitgeprobeerd. Elk type heeft zijn eigen beperkingen. Hoe nu verder?

Doe inspiratie op!
Inspiratie vind je op de vreemdste plekken (ik heb van componisten gehoord dat ze de beste nummers schreven op de WC!). Ga in het echt kijken hoe de treinen bewegen. In het klein op een rangeerspoor, of in het groot aan de hand van een kaart. Ga een dagje met een stoomtrein mee, of bekijk boeken over niet meer actieve spoorwegen.
Soms kun je 1:1 (nou ja, misschien 1:87, of 1:120) een stukje spoor namaken. Dan gaat het erom om de werkelijkheid zo goed mogelijk om te zetten naar schaal. Maar je kunt ook aan de hand van een onderwerp daar een baan rondom uitdenken:
Een lokloods, een groot station, of juist heel klein.

Alle begin is moeilijk, dus schroom niet om fouten te maken. Hiervan kan alleen maar geleerd worden met het juiste beetje doorzettingsvermogen. Het is een hobby dus je mag er plezier aan beleven; toch kan de uitdaging van iets nieuws absoluut geen kwaad.

Voor alle bouwers:
Succes

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #22 Gepost op: 07 april 2017, 11:41:47 »
Deze week: Papier is geduldig

Of je nu digitaal wilt werken, of juist op papier, karton, in het zand: Het maakt niet uit. Alles om een gedachte de eerste realiteit te brengen is het uittekenen. En hier kan heel veel tijd in gaan zitten.
Soms tot frustratie aan toe: Je had zo'n geweldig idee: Met een tunnel door een hoge berg, net vóór die berg komt dan een station, met een dorpje iets hoger en dan tussen station en dorp een mooi paadje waar dan mensen met bagage en een kar omhoog, of omlaag gaan. En je ziet het bijna voor je. Dat station is dan tweesporig op een enkelspoor zijlijn. Tot je het gaat uittekenen: moet die tunnel echt in de bocht komen? En daarna? Waar komt het spoor dan weer uit. En het station wil je niet als kopstation, dus ook daar ligt een hiaat in je plan. En eigenlijk past je hele plan niet zo goed want op schaal komt die berg dan wel heel erg hoog. Frustratie!

Geeft niet, we beginnen gewoon opnieuw. Nieuw A4'tje en de eerste ideeën opzetten.
Eerst heel ruw: Hier komt een station, daar een tunnel (of juist niet) hier dubbelspoor, daar enkelspoor.
Goed, een paar ruwe lijnen links en rechts op het papier (of digitaal in Paint). Nog geen landschap, dat wordt later om het plan heen gelegd.
Of juist wel: Je wilt werken met een landschap als basis. Zet dan de basis ideeën op papier voor het landschap en daarna ga je kijken waar je het spoor daarin kan verwerken. Want misschien wil je wel een haven uitbeelden: Dan komt het nauw waar het water komt en waar de kade en misschien een overkant met groen?

Er wordt wel eens gezegd: een plan is 90% transpiratie en 10% inspiratie.
Ergo: voor het maken van een concreet plan is een enkel idee voldoende, maar voor het uitwerken van zo'n plan komt veel werk kijken.
Een grafisch ontwerper maakt minimaal 2 á 3 plannen voor hij zijn ideeën terug legt bij de opdrachtgever.
Bij Modelbouw ben je zowel Ontwerper als Opdrachtgever.

Als je uiteindelijk iets op papier hebt gezet wat een beetje geloofwaardig is en waar je van denkt daar wel een flinke tijd plezier van te hebben: Dan hebben we een gedegen ontwerp. Ga dan rustig zitten, maak het plan concreet (digitaal, of met meetlat op papier op schaal) en teken je baanplan technisch uit. Mogelijk kom je zelfs dan nog punten tegen die je niet had gezien tijdens het plannen, maar zelfs bij het uitwerken kun je daar nog tegenaan lopen. Hoe vaker je ontwerpt hoe beter de overgang van bedacht idee naar concreet werk verloopt. Maar zelfs dan blijft de realiteit harder dan het bedachte ontwerp.

Voor alle ontwerpers (en modelbouwers):
Succes!

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Basoldskool

  • Gast
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #23 Gepost op: 07 april 2017, 14:56:08 »
L.S.,

Leuk om te lezen, volgens welke invalshoeken men werkt.

Ik ben een herintreder en heb dus het geluk een klein beetje inzicht te hebben in hoeveel oppervlak spoor kan innemen.
Ik ben voor mijzelf op een andere manier begonnen. Ik heb mij eerste een paar maanden suf gesurft op het internet en gekeken, wat er zoal was en hoe men het deed. Vervolgens heb ik mijzelf de vraag gesteld: Wat wil ik?
Het antwoord was uiteindelijk:
- een scenery uit de tijd van ongeveer 1930 - 1950
- een scenery met kolen, staal en landbouw
- als het past het Faller Car System
- treinen, langskomen met enige regelmaat, maar niet steeds dezelfde
- een lokaal spoortje
- als het mogelijk is, gedeeltelijk automatiseren en gedeeltelijk met de hand
- bergen geen must, omdat verhouding vaak lastig zijn

Met dit antwoord kom je al gauw op de noodzaak van een schaduwstation met meerdere opstelsporen. Dus moet je iets bedenken in twee lagen en dus kwam de helix. Om het schaduwstation bereikbaar te houden kreeg de helix al meerdere omwentelingen. Boven de helix ontstaat een soort van heuvel. Deze is natuurlijk mooi te gebruiken voor mijnbouw, dus kolen. en zo ontstond in mijn hoofd steeds meer een beeld.
Op het internet ook diverse ontwerpprogramma's gezien, drie uitgeprobeerd en bij Anyrail blijven hangen. Op dit moment ongeveer 90% tevreden over het ontwerp.
Ondertussen spullen verzamelen en uitleggen of het ontwerp past en klopt en tot dusver doet het dat. En zo ben ik bezig met het ontwerpen van mijn baan.





Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #24 Gepost op: 07 april 2017, 15:12:22 »
Basoldskool,

Goed om te lezen! Behalve het tijdperk, heb je ook een omgeving?
Tussen 1930 en 1950 ligt nogal wat ontdekkingen en uitvindingen. 1930: toen begon telefonie net een beetje gewoongoed te worden, maar waren de bewegende beelden behouden aan de cinema's en eventueel had iemand een film projector.
1950: de telefoon was niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en de televisie had zijn intrede gedaan. Ook heeft er tussen die twee jaren een kleine oorlog gewoed die nogal wat impact heeft gehad op het uiterlijk van diverse steden in Nederland, België en Frankrijk. Maar Engeland bv heeft iets minder te lijden gehad (hoewel ook hier sporen zijn te vinden).

En ga je voor een vaste baan, of module-matig?
Graag lees ik het ontstaan en de bouw van je baan.

Groet,
Arbhin
« Laatst bewerkt op: 07 april 2017, 15:15:59 door Arbhin »
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #25 Gepost op: 07 april 2017, 16:05:45 »
Laat mij dan maar lekker old-school blijven met papier, potlood en lineaal.

Idd.... werkt prima!

Ik leg het gewoon 1:1 op de vloer. Alleen vervelend als je flexrails hebt die terug veren. ;D

Dat is vaak stap 2 die ikzelf ook gebruik en samen met stap 1 levert dat al jaren leuke baantjes op :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2017, 16:49:39 »
Jaren geleden de eisen op schrift gezet waaraan mijn baan zou moeten voldoen.
Omdat jullie nu hier dit leuke topic hebben, heb ik het nog eens even te voorschijn gehaald en geactualiseerd.
Ik hoefde maar heel weinig aan te passen:
1. Een dubbel hoofdspoor voor goederen- en passagiersverkeer voor snel- en stoptreinen van enkele maatschappijen (LMS en LNER).
2. Evt. in een hoekje een lokaal spoortje voor een klein passagiers-, goederen- of gemengd treintje.
3. Baan moet bestuurd kunnen worden door 1, maar ook door een tweede persoon.
4. Ergens een stenen viaduct.
5. Een goederen- en bedrijventerrein met kolenboeren e.d.
6. Max. lengte trein voor tenderlok met 6 x 60 voet rijtuigen, ca. 2m.
7. Min. radius 61 cm.
8. Materieel voorzien van Kadee koppelingen en metalen wielen.
9. Schaduwstation met 10 sporen.
10. Alle rail in het zicht moet code 75 bull head rail zijn.
11. Tijdperk ca. 1922 – 1939 met mogelijkheden pre-1923 en 1949/50. Wat mooi is moet altijd kunnen.
12. Er moet perspectief gemaakt worden in drie fasen. Fase 1: wat dichtbij is moet goed gedetailleerd worden. Fase 3: wat in de verte is hoeft niet goed gedetailleerd te worden en geen diepte te bevatten. Fase 2: wat tussenin op afstand zit mag platter, minder diep uitgevoerd worden, bijv. gras met strooipoeder, hoeft niet supergedetailleerd te zijn, maar moet wel diepte bevatten.
13. Er moet eerst een seinplan gemaakt worden.
14. De baan moet opgebouwd zijn uit modules die een voor een opgebouwd kunnen worden.
15. De baan moet zodanig opgebouwd zijn dat alles bij calamiteiten goed toegankelijk is.
16. De baan moet zodanig opgebouwd zijn dat de rails goed schoongemaakt kunnen worden.
17. De baan moet zowel vanaf de voorkant als van de achterkant gezien "kloppen".

Ik heb ooit een plan in Cadrail, een Amerikaans PC ontwerpprogramma, gemaakt en toen eigenlijk ontdekt, dat dat eigenlijk een ander aspect van de hobby is.
Overigens werkte het wel goed, nadat ik het ontwerp 1 op 1 had laten uitprinten.

Ik ga nu nog een keer een goederenstation maken en daarvoor ga ik gewoon eerst de rails neerleggen om visueel te kijken of het wel kan en of  het er een beetje uit ziet.
Het resultaat moet zowel bij de Forumbaan, bij de BMB als bij de thuisbaan inzetbaar zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2017, 16:54:11 door St00mboy »

Basoldskool

  • Gast
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #27 Gepost op: 07 april 2017, 17:01:30 »
L.S.,

Bijgevoegd een 3D-weergave van mijn huidige ontwerp (versie zoveel-tig) De drie sporen boven de helix zullen het thema kolenmijn/-opslag vormen. Soort van heuvel. het bovenste spoor heeft kenmerk spoordijk, overgaand in een stalenbrug. Vandaar ook die gekke vertikale rode staken(pijlers).
Aan dezelfde kant, maar dan in de grote lus rechts staal en de rest landbouw. Het rangeergedeelte vooraan heeft in mijn ogen nog niet een definitief karakter. Afmetingen zijn 3,00 m bij 2,5 m en 1,4 m breedte op de lange kant.



Ik sta open voor advies. Het is dus geen modulebaan, maar een tafelbaan.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2017, 17:04:36 door Basoldskool »

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #28 Gepost op: 08 april 2017, 11:05:25 »
Zie ik het goed dat je helix enkel spoor is?
Dat betekend dat er maar 1 trein tegelijkertijd in de helix aanwezig kan zijn?
Hoe komt een trein dan op het dubbelsporige bovenste deel? Op de buitensporen snap ik, dat is eenvoudig omdat een trein rechts rijd (als je tenminste Europees vasteland rijdt) maar de andere kant op?
Maar het ziet er imposant uit!
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #29 Gepost op: 08 april 2017, 12:09:49 »
...omdat een trein rechts rijd (als je tenminste Europees vasteland rijdt) maar de andere kant op?
Wat te denken van België, Frankrijk, Portugal, Italië, Zwitserland, Zweden? Allemaal landen waar de treinen links rijden.