Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Ontwerp een Modelbaan  (gelezen 21367 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Ontwerp een Modelbaan
« Gepost op: 24 maart 2017, 10:31:20 »
Beste mensen,

Af en toe zie ik in het forum een vraag staan voor hulp bij het ontwerpen van een layout.
Ook op internet zie ik mensen die layouts bij ontwerpers vandaan halen.
En hoewel niet iedereen even creatief is, is het voor veel mensen verrassend hoeveel ze nog zelf kunnen bedenken.
Daarom had ik gedacht om een draadje te starten met een focus op het ontwerpen van een rail layout.
Niet het deel dat de pen op het papier komt, maar het deel daar voorafgaand: Hoe ontstaat een goede spoorbaan.
Waarbij natuurlijk niet voorbij gegaan wordt aan geweldige layouts die al zijn bedacht ooit en waar menig mens zich al aan heeft vergaapt.

Commentaar is natuurlijk altijd welkom.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2017, 10:47:43 »
Als eerste topic: Hoe kom je tot een goed ontwerp?

OK, de dood doener: Het maakt niet uit wat je voor ontwerp bedenkt, als je er maar plezier aan beleefd. Het is immers een hobby!
...maar stel dat je ergens begint, je komt een aardig eind en je weet het opeens niet meer? Of je bedachte patroon wordt toch niet zoals je had gehoopt en de lol gaat er dan toch vanaf. Halverwege je bouw werkzaamheden een baan weer afbreken verminderd toch je plezier in een hobby.

Daarom: plan vooruit.

Je wilt een spoorbaan, en met die spoorbaan wil je plezier.

Vraag jezelf één ding af vóór dat je begint. Dit is het belangrijkste van allemaal:
Welke ruimte heb ik tot mijn beschikking? Want behalve dat het leuk is om zo groot mogelijk te denken: elke hobbyist loopt tegen een beperking: ruimte. Opberg mogelijkheden en je persoonlijke reikwijdte.

Misschien niet het leukste bij het ontwerpen en bedenken van een mooie layout is je beperkingen zien. Want in ons hoofd zijn de plannen groot en de treinen klein, maar net als hiervoor gezegd: niks is vervelender dan halverwege het opbouwen weer moeten afbreken omdat een plan niet lukt.
Daarom: leg je ruimte (misschien op schaal) goed vast en wees realistisch in de ruimte die je baan echt nodig heeft:
Leg een paar bochten uit en zet een trein met aantal wagons neer, zodat je een realistisch beeld krijgt wat je baan echt aan ruimte nodig gaat hebben.

Bij deze de eerste tip van het ontwerpen.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2017, 16:27:16 »
Pen en papier zijn geduldig. Ik heb mijn plan op ruitjespapier ontworpen. Waarbij ik 1:10 heb getekend. Ieder ruitje is dan 5x5cm. Op die manier kun je de lengte van een perron en de boogstralen redelijk goed uitwerken, en als het niet in je ruimte past begin je weer op een nieuw vel papier. Je ziet dan vanzelf wat wel en niet past.
Groet Leon
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2017, 18:01:37 »
Computer en software zijn nog geduldiger, en nauwkeuriger. Op papier ontwerpen, dat doe je in deze tijd met de tooling die er is, niet meer. Nou, misschien voor wat initiele opzetjes en grove schetsen, maar de uitwerking wil je echt niet meer op papier doen, daarmee doe je jezelf tekort.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2017, 18:59:18 »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2017, 19:52:54 »
Computer en software zijn nog geduldiger, en nauwkeuriger. Op papier ontwerpen, dat doe je in deze tijd met de tooling die er is, niet meer. Nou, misschien voor wat initiele opzetjes en grove schetsen, maar de uitwerking wil je echt niet meer op papier doen, daarmee doe je jezelf tekort.

Nou, een nieuwe week, nieuwe inzichten, een nieuw plan :) het hele Rotterdam idee komt feitelijk te vervallen, het is te hoog gegrepen, te veel in 1x. Ik, als her-berginner moet een stuk kleiner en simpeler beginnen. Het doel is nu een verplaatsbare baan, 180x60cm. Er komt amper of geen gebouwen en scenery op, het is 90% bedoeld als technische oefening, maar wel iets wat een simpel ovaaltje achter zich laat, zodat er toch een rijdbaar geheel ontstaat. Station is nog wel enigszins gebaseerd op Maas, maar meer ook niet. Feitelijk is het een station met aan beide zijden een lus. De lussen zitten onder de grond. Op- en afritten zijn ca. 2.6%. Linksboven het station kan wat gerangeerd worden, los van het hoofdverkeer. Ook is er ruimte voor de draaischijf, maar dat is optioneel. Rechtsonder het station is ruimte voor een paar extra treinen neer te zetten en wat langere goederentreinen (olie/erts). 'Normaal' treinverkeer kan continue rondjes blijven rijden. Het idee is om eea in vakken te verdelen zodat er max. 2 treinen continue rondjes kunnen rijden, en eventueel een (handmatig) stoptreintje tussendoor die 1 lus maakt en dan terugkeert (2 sporen links/onder het station). Er zitten wat zwakke punten in (wissels die op bochten aansluiten wegens ruimtegebrek). Rails zijn Peco 55. Al met al toch nog wel een flinke uitdaging denk ik :)



Daar doe je jezelf inderdaad te kort mee ja. Een spaghetti brij van sporen.
Waar bijna iedere bouwer zich op stuk bijt, dan nog maar te zwijgen over het
kostenplaatje. Kijken via vriend Google wat je wil, pak dat voorbeeld vanuit
1:1. En werk dat vervolgens uit. Hier wat af, daar wat bij. Maar houd het
in evenwicht zodat je er plezier aan blijft beleven. Minder is veel meer.
Mvh Steef

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2017, 20:03:15 »
Op papier ontwerpen, dat doe je in deze tijd met de tooling die er is, niet meer.
O nee?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2017, 20:19:38 »
Duurde nog vrij lang Klaas... :D

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2017, 20:34:39 »
Computer en software zijn nog geduldiger, en nauwkeuriger. Op papier ontwerpen, dat doe je in deze tijd met de tooling die er is, niet meer. Nou, misschien voor wat initiele opzetjes en grove schetsen, maar de uitwerking wil je echt niet meer op papier doen, daarmee doe je jezelf tekort.

Eh, waarom  ???

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2017, 20:46:11 »
Waarom? Als je daar om moet vragen dan heb je het blijkbaar nog nooit geprobeerd. Met tools weet je zeker dat je zo correct mogelijk werkt, op papier maak je altijd fouten waar je pas met bouwen achter komt. Jouw potloodje en meetlatje en je ogen en je fantasie is niet erg nauwkeurig. Sjonge, dat ik dit ook nog echt uit zit te leggen, belachelijk.

Oh en commentaar op dat baanplan van mij? Je vind het niks? Prima, ik ook niet want dat was een probeersel van lang geleden, maar afgezien daarvan gaat het niet om het baanplan ZELF of je SMAAK of hoe het er uit ziet maar over de tooling. Dus niet over de inhoud maar over de techniek. Dankzij dat baanplan kwam ik er ook achter dat dat niet ging werken. Ik heb nu dan ook totaal iets anders.


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2017, 21:01:12 »
Laat mij dan maar lekker old-school blijven met papier, potlood en lineaal.
Mvh Steef

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2017, 21:08:17 »
.... op papier maak je altijd fouten waar je pas met bouwen achter komt.
Ik heb altijd op papier gewerkt en heb nog nooit achteraf fouten geconstateerd. Gewoon consequent 1:10 werken, dan kan je je bijna niet vergissen.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2017, 21:08:38 »
Heb eind vorig jaar mijn nieuwe baanplan weer op ruitjespapier getekend en in detail verder uitgewerkt in schaal 1:10.
Werkt prima. Als je maar eerlijk tekent en de juiste maatvoering aanhoud.

Wiebe

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2017, 21:26:21 »
Ik leg het gewoon 1:1 op de vloer. Alleen vervelend als je flexrails hebt die terug veren. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2017, 21:29:06 »
Wat is trouwens "tooling"?
Overigens; veel professionele ontwerpers zoals architecten en industrieel ontwerpers beginnen met schetsen op papier en werken het daarna pas in CAD uit.
En alles wat tot aan de jaren '90 in de echte wereld is gebouwd is tot stand gekomen zonder computertekenwerk.
Verder denk ik dat vooral als je alleen bouwt met standaard railstukken een computer handig is. Ik zelf schets vooral en teken soms, als het millimeterwerk is om te passen, het definitieve ontwerp in CAD uit.

@Ingenium; van die Fleischman Profi-dingen nemen. Die willen geen kant op.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.