Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Starten vanaf 1/de meisjes van verkade  (gelezen 80281 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #105 Gepost op: 02 augustus 2017, 17:56:25 »
Zo dan weer, wat stapjes gezet.

Zoals de in dit baantje geïnteresseerden kunnen zien is er een vervolg. Op de derde module wordt nu de wissel gemaakt ten behoeve van het omloopspoor. Deze wissel is 90 cm lang, best mooi. Het eerder uitgewerkte baanplan toont exact de huidige positie - dus nogmaals bedankt voor de bijdragers.
Heb inmiddels ook een gedeelte van de achterwand in de grondverf klaar liggen.

In vervolg wacht ik geduldig op de fiddle-yard die gaat komen en meteen ook maar de volgende 4 modules laten maken. (heb er zelf nog 2 en wat 'specials' voor de rondloop)

Dat gaat betekenen als volgt, als de zolder vrijkomt (maand of 2) kan alles uitgezet worden. De inmiddels getoonde modules maken het mogelijk om direct 3.60 uit te leggen en meteen uit te breiden met 2.40 en de aanvang voor rondloop. Pendelen op 8 meter, dus best aardig.
Eerder al eens een balletje voor opgegooid, er moet een lichtplan komen om de baan uit te lichten.

En... je kunt maar gesch.. zijn. Voor de hele spoorbaan komt luxaflex om bij niet-gebruik alles uit het zicht te zetten. Doel voorkomen van zonlicht op de baan, waardoor door het zonlicht de kleuren zouden kunnen verbleken. (heb veel zonlicht op zolder)

In de tijd die resteert tussen zolder en nu - de 2mnd - ga ik de electronica aansluiten, wissels afwerken. Denk dan nog wel wat te kort te komen, maar kopen is niet zo moeilijk.



« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2017, 11:47:07 door Ad Cleijsen »

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #106 Gepost op: 06 augustus 2017, 07:33:59 »
Goed bezig zou ik zo eggen zo  (y) (y) 8)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #107 Gepost op: 06 augustus 2017, 16:39:41 »
Samuel, bedankt.

De voortgang zit erin. Vandaag de fiddle-yard opgehaald. Deze is zo uitgemeten dat er een gebouw omheen gemaakt kan worden, waarmee deze dan ook een integraal onderdeel van de baan gaat worden.

Dat gaat GEEN locloods worden.


Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #108 Gepost op: 11 augustus 2017, 20:34:21 »
Flink aan de bak(ken).

Zo ziet de kamer er uit, veel te veel werk in een veels te kleine kamer, alles wat ik als organisatieadviseur adviseer gebeurt hier niet. ;D


Gestart met het uitzetten van de electronica. Alles gericht naar beveiligen, beveiligen, beveiligen. Er moet nog veel aangeschaft worden, dus op naar Houten straks.


Fiddle yard in aanbouw. De bielzen gereed, spoor wordt nu in gebed. Dan volgt het aansluiten (elk spoor op een aparte bezetmelder en dan rails eronder om de fiddle yard electrisch te maken.


Laatste gewone wissel in aanbouw - wel 90 centimeters.



« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2017, 20:41:25 door Ad Cleijsen »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #109 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:57:15 »
Hallo Ad,

Volg met veel belangstelling je verhandelingen al een poosje,
Spoor 1 is mij weliswaar een beetje te groot, maar het  laat wel zien wat je daaraan met (zelf)bouw allemaal mee kan doen.
Complimenten voor de nauwkeurige en degelijke uitvoering, niet alleen van de rails en wissels maar ook de fraaie en strakke onderbouw, een aspect dat vaak (onterecht) wordt vergeten.
Ik ben erg benieuwd hoe het zich allemaal verder ontwikkelt op de nieuwe zolder!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

guest7822

  • Gast
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #110 Gepost op: 12 augustus 2017, 10:15:56 »
Houd je voor je bezetmelders rekening met de maximale stroom??? Kijk ff in der specs, maar sommige loks trekken zo'n 3A als alles aan staat. Digikeijs kan max 2A aan....

Walter

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #111 Gepost op: 12 augustus 2017, 21:12:22 »
@Michiel
Bedankt voor het compliment. Ik zag met een grote vermurwing de strakke en perfecte uitwerkingen van bijvoorbeeld Ferry (no hard feelings Ferry, hoop je niveau te gaan halen) voorbij komen en dan volgt een verzuchting.
Ben er ronduit blij mee dat een en ander ook inspireert bij anderen (jij bijvoorbeeld)

Met de onderbouw, inderdaad. Daar wordt, mijns inziens, maar de huidige ervaringen rijker, te weinig aandacht aangegeven.
Heb zelf veel geleerd van de beurzen en tentoonstellingen om ook ACHTER de baan te kijken. Hoe is het opgebouwd, de tafel, de verbindingen. Staat het stevig. Als je wat anders wilt - wat zijn dan de mogelijkheden van hergebruik enz enz.
Maar zoals eerder al eens aangegeven. Ik ben gezegend met een zwager die meubelmaken als vakgebied heeft en ook nog eens een meer dan goed geoutileerde werkplaats (van houtverwerking tot metaalverwerking) heeft en dan het ook nog eens leuk vindt om wat voor je te willen doen.

Met betrekking tot een goede onderbouw - investeren hierin betaalt zich ALTIJD terug. Enerzijds voor hergebruik, anderzijds een en ander ligt/staat perfect en dat komt de rijeigenschappen van je treintje altijd ten goede.

@Walter
De opmerking dat de meeste terugmelders ontwikkeld zijn op basis van HO. Dus inderdaad niet altijd geschikt voor spoor 1. Nu heb ik dit bij Picommit nagevraagd en deze hebben mij voorzien van een tussendingetje (dat met die gele draden), met schakelschema. Dit komt tussen spoor en terugmelder te staan en vangt dus de stroomverschillen op.

Eerlijk is braaf - nog niet in de praktijk gezien, maar Ernst had die dingen ook op zijn baan zitten. Picommit heeft me steeds van goede adviezen voorzien dus. Met vertrouwen.

Maar bedankt in ieder geval.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #112 Gepost op: 12 augustus 2017, 22:13:53 »
Ad, voor zover ik weet heeft Ernst geen problemen met de melders gehad. Maar ik zou zeggen, vraag even na bij hem wat zijn ervaringen zijn.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #113 Gepost op: 12 augustus 2017, 22:19:35 »
Wies,

Klopt. Ernst bleek dezelfde voorziening getroffen te hebben. Dus ik zie het met vertrouwen tegemoet.
En och, anders naar een andere oplossing en het spul op marktplaats.

Vindt overigens het 'schakelbord' wel gaaf. Dit gaat onder de tafel gebouwd worden, waardoor alles uit zicht is. Preventief voor beschadigingen.

Dus gewoon door freubelen lijkt me. Met de huidige 4 modules in aanbouw is het doel om voor de kerst te gaan rijden weer dichterbij gekomen. Nu nog bepalen welke kerst (y) ???

gr. Ad

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #114 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:07:23 »
Hoi Ad,

Ik heb ook dezelfde stroomtrafo's. Deze gaan officieel maar tot 3 Amp, maar in de praktijk is het voldoende. Met veel dubbl traktie is het aan te bevelen om de nieuwe printen van Hans Deloof te gebruiken. Dan kunnen tot 15 Amp. aan.

Je kunt ze niet direct aan LocoNet hangen, ondanks, dat ze dezelfde connectoren hebben. Ik gebruik zelf voor de print naar LocoNet ook de printen van Hans Deloof. Daar kunnen 4 stroomtrafo-printen op, maar ook eventueel minder en nog wissel aansturingsprinten of aansturingen van seinen, al dan niet met LED's.

Mijn demobaan wordt met vier dergelijke printen aangestuurd. Hier gebruik ik op elke print 1 wisselaansturing voor 5 wissels in totaal en elf stroomtrafo-printen. De overige poorten worden gebruikt voor alle seinen. Ik kan dan ook met vijf lokomotieven op die baan rijden. Als ze allemaal roken en geluid maken, dan moet iker een booster tussen zetten, maar anders kan de Digikeijs DR 5000 het goed aan. Als handregelaar gebruik ik dan een IB-Control, maarmeestal alles via iTrain en een seriele omzetter van Wim Ros.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #115 Gepost op: 13 augustus 2017, 09:10:17 »
Bert,

Die prints die jij bedoelt heb ik van Frans Staal al gekregen. Dus dat klopt, inclusief het schakelschema.

Ik ga de HDL website eens verder uitdiepen. We gaan het gewoon proberen en dat/dit uitzoekwerk is gewoon leuk.

gr. Ad

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #116 Gepost op: 19 augustus 2017, 17:40:17 »
Hoi,

Vandaag gewerkt aan de voorbereiding voor besturing. Zie foto - dat ruimt op en maakt ook meteen het boodschappenlijstje inzichtelijk.

gr. Ad


Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #117 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:13:41 »
Hallo Ad.

Bind al aardig wat te worden,.
Heb jij nog iets van HEGOB gehoord>
Ik hoor het graag.

Groeten Ernst.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #118 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:59:10 »
Hoi Ad,

Een kleine opmerking. De kleine print moet het liefst zo dicht mogelijk bij de rails geplaatst worden, zodat de draden zo kort mogelijk zijn. Dit heeft twee redenen, n.l.  Verlies in de draad, maar voornamelijk minder storing, want lange draden gaan als antenne functioneren en geven dan valse bezetmeldingen.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #119 Gepost op: 20 augustus 2017, 07:49:40 »
Hoi,

@Ernst,
nee Hegob heeft nooit meer gereageerd. Ik vraag om een rekening om te kunnen betalen, zelfs die ontvang je niet. Ben er wel klaar mee
En och, ik moet het ook niet te serieus nemen, maar Hegob is wel van de shortlist af.

@Bert,
thnx, moet even kijken hoe ik dat ga aanpassen. Met name je tweede opmerking, is een goede. Dit komt recht onder de module te hangen en de afstanden zijn dan ook niet groot, maar toch.

gr. Ad