Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"  (gelezen 64502 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #30 Gepost op: 16 mei 2017, 23:44:06 »
Ik denk dat dit de oplossing is, Best of both worlds. Hoogte instelbaar en mobiel. Dat wil toch iedereen?  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #31 Gepost op: 17 mei 2017, 11:27:46 »
Nouououou....
Dat is nog maar de vraag. ???

Eerst zien, dan geloven.
Ook niet verkeerd hoor.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2017, 21:40:00 »
Ja, eerst zien:


en van dichterbij:


Dan eerst nog kijken hoe het werkt.
En dan pas geloven....
Het is soms net de kerk.  :angel:

In het hoofdspoor moeten 2 wissels en een kruising komen. Maar er zijn RTR nog geen wissels voor bullhead verkrijgbaar.
Daarom wil ik er zelfgemaakte tussen zetten.
Even kijken waar ze zo'n beetje moeten komen:


Een kruising heb ik niet, die moet ik eerst nog maken.
Het moet een soort electrofrog kruising worden. Als de trein er overheen rijdt moet de schakeling net als bij een wissel in de juiste stand staan.
Dus als je het afbuigende wissel bijv. op krom zet, dan schakel je ook de polarisatie van de kruising om, ook al beweegt er verder niets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 10:38:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #33 Gepost op: 30 mei 2017, 23:45:54 »
De kruising (diamond crossing) is in aanbouw.
Ik heb geen mal, en het kostte daarom nog wel wat hoofdbrekens om een goed begin voor de bouw te vinden. De Peco template pastte niet voor deze kruising en dus heb ik eerst maar een fotokopie gemaakt van het belendende wissel (zie rechts op de foto). Met behulp daarvan heb ik zelf maar een stel lijnen op een stuk papier getrokken.
Uiteindelijk ben ik met de (enigszins aangepaste) bielzenmallen van Werner aan de gang gegaan om de bielzen op de juiste afstand te krijgen en met een rechte Tracksetta heb ik de eerste rails erop gesoldeerd:


Nu even  ;) de frogs maken. Daarna de rechte stukken met de check rails erop solderen en tot slot zorgen dat er overal voldoende checkrails komen te liggen om de boel tijdens het rijden in de rails te houden.
Het lijkt erop dat deze rails nu goed liggen, dus dan zou het allemaal geen probleem meer mogen zijn.
We zullen zien en ik hoop maar dat het allemaal lukt. ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2017, 23:51:21 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #34 Gepost op: 31 mei 2017, 13:00:22 »
Leuk project Leen,

Succes d`r mee! (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #35 Gepost op: 31 mei 2017, 23:28:15 »
Vandaag verder met de kruising. Eerst nog een paar bielzen erbij en dan de frog:




Daarna de rechte stukken rails met de checkrail aan het einde. Dat is eigenlijk het lastigste.
Uiteindelijk werd het deze kruising:


Nog wat sfeerplaatjes:






De vraag is of onze treinen er overheen rijden zonder te ontsporen. Op kruisingen met een grote hoek gebeurt dat niet zo gauw, maar hoe kleiner de hoek..... :-\
We moeten het maar een keer proberen.
Hij moet nu "alleen nog"  ;D nog bedraad en afgewerkt worden.

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #36 Gepost op: 01 juni 2017, 06:37:16 »
Dat ziet er strak uit Leen  (y) (y) (y)
Mvg Henk.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #37 Gepost op: 01 juni 2017, 08:35:05 »
Ziet er goed uit! En dat zijn een boel kortsluitingen om op te lossen  :o
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #38 Gepost op: 01 juni 2017, 11:27:07 »
De puzzel van de kortsluitingen ga ik vandaag oplossen.
Zo'n kruising is net één grote frog.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #39 Gepost op: 01 juni 2017, 12:58:13 »
Zie er goed uit Leen.

Hoe en waarmee ga je de gaten tussen opvullen waar nu de flens de bielzen gaat raken als het loopvlak even geen rail raakt?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #40 Gepost op: 01 juni 2017, 20:31:11 »
@Richard
Ik neem aan dat je de gaten bij de frogs bedoelt waar een wiel in kan duiken:


Op de foto zie je links een medium Peco code 100 wissel (bij een lange wissel is het gat nog een stuk groter). Als ik daar mijn Bachmann karretje met de hand overheen rijdt, dan rijdt bijna het hele karretje het gat in en ik kan mijn hand er ook nog insteken om het karretje er weer uit te halen. ;D
Maar als ik over de kruising heenrijd met mijn vinger in het midden van het karretje, dan voel ik bijna niks. Alleen als ik op de plek druk boven het wiel dat boven het gat staat, dan voel ik een hobbeltje, maar niet meer dan dat.

De kruising is ongeveer volgens deze maatstaven gemaakt. Er is volgens mij maar één plek op de kruising waar het vaudt kan gaan, en dat is precies in het midden. Daar is geen checkrail en met de grote toleranties van H0/00 kan worst-case bijv. de combinatie van een scheef voortgetrokken karretje met een afwijkende back-to-back er op die plek voor zorgen dat het eruit loopt. De gewenste b2b is 14,3 - 14,5mm, maar al het moderne materieel wat wij van de Britse fabrikanten hebben, en ook dat voor H0, zou er zonder problemen overheen moeten kunnen. De koppelinghaken van onze tension lock koppelingen zitten helaas niet in het midden, dus het zou misschien kunnen.  ::) Maar de SL-E194 long crossing van Peco heeft hetzelfde euvel. Dat heeft Henk zojuist even voor me uitgetest.  (y)

Als desondanks blijkt dat deze kruising op de BMB voor teveel ontsporingen gaat zorgen dan zal ik mijn sporenplan moeten aanpassen. :-\
Ondertussen heb ik de kortsluitpuzzel opgelost en is het koper op alle bielzen doorgeslepen. Ik heb er nu een beetje plamuur op gesmeerd, anders zie je altijd die streepjes midden op de bielzen staan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2017, 13:08:31 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #41 Gepost op: 02 juni 2017, 13:05:04 »
@Richard
Ik neem aan dat je de gaten bij de frogs bedoelt waar een wiel in kan duiken:


Inderdaad

Op de foto zie je links een medium Peco code 100 wissel (bij een lange wissel is het gat nog een stuk groter). Als ik daar mijn Bachmann karretje met de hand overheen rijdt, dan rijdt bijna het hele karretje het gat in en ik kan mijn hand er ook nog insteken om het karretje er weer uit te halen. ;D
Maar als ik over de kruising heenrijd met mijn vinger in het midden van het karretje, dan voel ik bijna niks. Alleen als ik op de plek druk boven het wiel dat boven het gat staat, dan voel ik een hobbeltje, maar niet meer dan dat.

De kruising is ongeveer volgens deze maatstaven gemaakt. Er is volgens mij maar één plek op de kruising waar het vaudt  :o kan gaan,
en dat is precies in het midden. Daar is geen checkrail en met de grote toleranties van H0/00 kan worst-case bijv. de combinatie van een scheef voortgetrokken karretje met een afwijkende back-to-back er op die plek voor zorgen dat het eruit loopt. De gewenste b2b is 14,3 - 14,5mm, maar al het moderne materieel wat wij van de Britse fabrikanten hebben, en ook dat voor H0, zou er zonder problemen overheen moeten kunnen. De koppelinghaken van onze tension lock koppelingen zitten helaas niet in het midden, dus het zou misschien kunnen.  ::) Maar de SL-E194 long crossing van Peco heeft hetzelfde euvel. Dat heeft Henk zojuist even voor me uitgetest.  (y)

Als desondanks blijkt dat deze kruising op de BMB voor teveel ontsporingen gaat zorgen dan zal ik mijn sporenplan moeten aanpassen. :-\
Ondertussen heb ik de kortsluitpuzzel opgelost en is het koper op alle bielzen doorgeslepen. Ik heb er nu een beetje plamuur op gesmeer, anders zie je altijd die streepjes midden op de bielzen staan.

Leen.

"Bold" tekst ingevoegd, en volgens mij zitten er nog er meer kortsluitingen in
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2017, 13:08:23 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #42 Gepost op: 02 juni 2017, 15:23:50 »
Nee, er zitten geen kortsluitingen meer in.
Ik heb het voor alle zekerheid nog even doorgemeten nadat ik met de plamuur aan de gang geweest ben.

Hij is als volgt te bedraden, waarbij rood een rode, zwart een zwarte rijstroomdraad krijgt en grijs links en rechts elk een schakeldraad. Bij de rode streepjes is de rail onderbroken:


Dat zou alle voorkomende situaties moeten afdekken en het naastliggende wissel schakelt de frogs van de kruising om.
De doorgeslepen rail heb ik voorzichtig met epoxy opgevuld en die staat nu te harden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2017, 15:26:32 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #43 Gepost op: 07 juni 2017, 23:03:15 »
De laatste dagen best veel gedaan, maar eigenlijk maar weinig voortgang geboekt. :-\
Er is vooral ook nagedacht over hoe nu verder....
Het spoor lag op een punt te dicht bij het talud en dat beviel me nog niet helemaal.
Het talud is nu op maat gemaakt, maar moet nog wel afgewerkt worden.
De berg aan de rechterkant van de oude bak blijft er evenals het talud gewoon, maar ik ga hem lager maken dan hij was.
Ik wilde hem eigenlijk breder maken dan de huidige 6 cm, maar dat kost me alleen maar ruimte en dan staat er ineens alleen maar een groot stuk berg voor je neus en dan zie je de yard niet met al die mooie karretjes.  8) Het is Zwitserland niet.  ;D
Als ik hem alleen lager maak dan lijkt hij waarschijnlijk ook iets meer op een Engelse berg. Hij is nu eigenlijk te hoog en te steil voor zijn 6cm breedte.

Verder wil ik graag foam onder het spoor leggen, maar ik ben er op dit moment nog niet erg van overtuigd dat het daar fraaier van wordt.
Daarom heb ik eerst maar weer eens op RMweb naar de foto's van DaveF gekeken hoe de dubbelsporen aan de randen afgewerkt zijn, vooral in cuttings. Ik vroeg me af wat er zoal gemaakt is t.b.v. de regenwaterafvoer.
Ik heb wel een paar aardige voorbeelden gevonden.

Verder toch best nog een aantal dingen gedaan:
De kruising is inmiddels bedraad en ook geprimed en beschilderd. Hij is zo'n beetje klaar en met het wissel ernaast lijkt hij perfect te passen.
De constructie t.b.v. de klittenband voor het gordijn is gemaakt.
Alle nieuwe hogere gaten zitten nu op de BB's en de extra BB's en ook op 6 brackets. De balken op de brackets zaten soms in de weg van de bout, maar zijn indien nodig aangepast.
Er zijn M8 inslagmoeren verzonken op de extra BB's aangebracht om er een poot onder te kunnen zetten, zodat de baan vanaf nu op rijdagen een flink stuk vlakker wordt.
Henk heeft de poten al gemaakt.
De schroefjes voor de railbeschermers op de BB's hebben nu ook vaste ringetjes.

De eerstvolgende taak zal zijn om het spoor incl. de wissels en de kruising goed gelegd en vastgeplakt te krijgen.
Over 17 dagen is de BMB-rijdag en dan moet het technisch in orde zijn.
Ik heb uitgerekend dat ik daarvan nog een dag of 7 heb om eraan te knutselen.
We zullen wel zien hoe het lukt, maar spoor komt er natuurlijk hoe dan ook op te liggen....

Ik hoop op 24 juni het volgende klaar te hebben:
Wielen onder de bak (is gereed).
Gordijn onder de bak (alleen nog klittenband plakken).
Berg op hoogte en goed bevestigd.
Talud ook goed bevestigd en compleet met seinhuis.
Spoor gelegd, vastgeplakt en geballast (dit zal nog het lastigste worden, maar ik heb al wel een aanpak bedacht. Deze rails zijn lastig in een flauwe boog te krijgen).
Wissels voorlopig vastgezet op rechtdoor. Deze wissels moeten beslist met servo's gaan werken. Ik denk aan Mardec, maar het moet wel snel kunnen en ik heb me er nog niet in verdiept.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2017, 23:05:30 door St00mboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #44 Gepost op: 07 juni 2017, 23:37:45 »
Wauw Leen, ik heb het hele topic net door gelezen, maar wat superleuk om te volgen! Echt heel gaaf ook dat je gewoon ff je eigen wissel bouwt! Ik vind het fantastisch! Daarnaast lig ik elke keer in een deuk om je schrijfstijl, dus ik blijf dit nog ff volgen ;D

Met hartelijke groeten,

Tom.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Spoor 0 adept