Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"  (gelezen 64396 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Gepost op: 18 maart 2017, 15:57:45 »
In 2013 ben ik begonnen met mijn bak "Backwater Goods Yard" voor de BNLS-Forumbaan.
Ik heb met de bouw van deze bak en de deelname aan de Forumbaan en later aan de BMB in de afgelopen 3 jaar op allerlei gebied de nodige ervaringen opgedaan en hoop daarmee nu een veel mooiere en betere bak te kunnen maken.  ::)

In de oude bak lag alles op 3mm triplex en ik kan het oude spul er bij wijze van spreken in een paar minuten uittillen en opnieuw beginnen. De nieuwe bak wordt groter, het wordt een dubbele van 2 x 1m20 breed:


Het thema blijft gelijk: een goederenstation in een afgelegen "backwater", gelegen naast een dubbel hoofdspoor van de LNER. De "L" in Blackwater dient ter onderscheid van de oude bak, maar wordt niet of nauwelijks uitgesproken.  ;D

De bedoeling is nog steeds dat de periode in de stoomtijd ligt, ergens tussen 1923 en 1960.
Voor de inspiratie ga ik uit van twee foto's.
Deze uit 1925 is van Meldreth op de GNR bij Cambridge:


Deze uit 1911 is van Waltham's Cross op de GER ten noorden van Londen:


Hoewel ik het liefste de periode tussen 1900 en 1939 zou willen uitbeelden, wil ik het daarmee niet te nauw nemen. Ik heb nu eenmaal ook een zwak voor sommige treinen uit de periode erna: een Deltic met 9 crimson/cream Mk1's mag op deze bak niet misstaan, vind ik:


Ook moeten deze keer de nieuwe bakken beide geïntegreerd worden in de thuisbaan. Daarvoor moet ik 8 L-vormige beugels verzonken vastmaken aan de twee balken die de thuisbaan moeten dragen. Eén daarvan hangt al een paar jaar aan de muur, de andere hangt er ca. 60 cm voor. vreemd genoeg past de bak er ongeveer precies tussen, dat kon ik nooit weten toen ik dat zo maakte.  :D Soms zit het wel eens mee. De 8 beugels heb ik vorige week al gemaakt.

Ik had gedacht om vandaag in de balken de verdieping van 3mm in te frezen met mijn 20 jaar oude Dremel, maar die begaf het vanmorgen toen ik bijna begonnen was.
Gelukkig heb ik op internet gevonden wat er aan de hand is en hoe je dat kan repareren:
https://www.youtube.com/watch?v=VfG0z6Z7Jm4

Het betreffende onderdeel is in dit land niet makkelijk te krijgen, maar het is al bijna uit Engeland onderweg.

Verder wil ik de bak op wielen gaan zetten. Ik heb bij de Forumbaan gezien dat dat grote voordelen biedt, vooral bij het opzetten en afbreken.
Over hoe we dat het beste kunnen doen heb ik samen met Henk gebrainstormd. Het gaat erom dat de bakken wel in hoogte verstelbaar blijven.
Daarover hebben we samen gisteren even de ideeën uitgewisseld en ik denk dat we er nu ongeveer wel uit zijn.
In ieder geval ga ik het z.s.m. met mijn bak uitproberen en het verslag komt hier ter plekke.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 23:21:43 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2017, 18:22:07 »
Het meeste van wat hier volgt heb ik even uit het topic van de oude bak gehaald, omdat dit tevens het begin inluidt van de nieuwe bak.

De illusie van een enkele bak is dat hij 1 meter lang is:


De illusie van een dubbele bak is dat hij 3 meter lang is:




Op deze foto lijkt hij weer wat korter, maar het lijkt in het echt alsof de lengte meer dan verdubbeld is:


Het gaat er nu even om om ideeën op te doen.
Ik ben van plan om aan de linker kant geen talud meer te maken, zodat de treinen daar niet meer schuin onder je rijden.
Bij het lage gedeelte zie je de treinen dan vlak voor je neus voorbij razen.  (y)
Dat was bij mijn oude bak nooit zo, omdat ik een talud gemaakt had.
Toevallig reed er vanmiddag ineens zomaar een trein langs:


Goh, wat voor lok is dat eigenlijk?:


Het talud blijft er, maar komt op het nieuwe gedeelte:


Ik wil deze bakken ook thuis gaan gebruiken, maar dan andersom, dus met het hoofdspoor achteraan.
Dat heeft de nodige repercussies:


Nee, dat lijkt niet op sneeuw, en de rails moeten daarom nu aan beide zijden geverfd gaan worden i.p.v. alleen aan de voorkant.  :-\

Over rails gesproken, die losse stukken nieuwe rail die je op de foto ziet is de nieuwe Peco bullhead rail:


Ik wil overal op mijn bak bullhead gaan gebruiken. In de periode die ik wil uitbeelden was er alleen nog maar bullhead rail.
Dit is het verschil in profiel met Peco code 100:


Op de nieuwe bak komt het spoor helemaal recht te lopen. Ik ben er bij de oude bak vaak genoeg tegenaan gelopen dat er extra (denk-) werk voor nodig is om op de BB's het kromme spoor goed te laten lopen. Met recht spoor is dat natuurlijk een eitje....

Nu de bak langer is komen de in- en uitgangen ook meer in het gezicht. Aan de rechterkant:


Maar ook aan de linkerkant, zelfs het kleine poortje achteraan is nu zichtbaar:


En de grote vooraan helemaal:


Daar moet dus nog wel wat mee gebeuren.
Ja, het is misschien een idee om er een gordijntje voor te hangen zoals op de foto.
Of anders een met een mooie foto van het ideaalbeeld van de vrouw, dan stoort het in ieder geval niet zo.  ::)
Dan moeten we dat misschien gelijk maar bij alle poorten doen. ;D

Nou ja, er is in ieder geval nog genoeg te doen......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2017, 18:27:14 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2017, 18:47:27 »
Voortvarend bezig, Leen (y)
Het is wel een trend deze lente: bakken overhoop halen...
Vóór eind oktober klaar?

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2017, 19:02:53 »
Dat moet!
Vorige keer is het nog net gelukt, maar nu wil ik er wat eerder mee beginnen.

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2017, 19:27:00 »
 (y) (y) (y) Goed bezig Leen ik hou het in de gaten :police:
Mvg Henk.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2017, 20:13:02 »
Ik zou die L in de naam weer weghalen. Dan past die bij de totem die voor je gemaakt is.  ;)

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2017, 20:50:29 »
Nee, die totem is prima.
De "L" is alleen schrijftaal, geen spreektaal.
Zulk soort dingen komen wel vaker voor bij Engelse plaatsnamen, denk maar aan Harwich.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2017, 21:09:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2017, 19:46:27 »
Vanmiddag de oude bak in orde gemaakt voor het nieuwe project en eens gekeken hoeveel ruimte ik met recht spoor over houd voor de yard.
Ik had op de oude bak het spoor in een boog max. 4 cm naar voren liggen.
Als het spoor recht geweest zou zijn, dan kon het buitenste rangeerspoor er niet eens op, dan wordt het wel een heel mager emplacementje... :-\

Het rangeer terrein zou pas op +/- 25cm vanaf de voorkant beginnen.
Achteraan wil ik ook weer een spoortje laten lopen, dat is dus een kleine 10 cm.
Dan zou ik maar ruim 25cm overhouden voor de hele yard, dat is op schaal een meter of 18.  ;D
En als ik het achterste spoortje meetel, dan is het een meter of 25.
En als ik vooraan nog 3 à 4 cm pik dan wordt het nog iets meer.

Ik heb besloten dat ik ook nu het spoor niet recht ga laten lopen.

Leen.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2017, 19:57:47 »
Twee bakken.... een stukkie scrapyard dan? Je hebt locomotieven genoeg  ::)
Mvh Steef

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2017, 23:04:30 »
....en eigenlijk ruimte te weinig...... ;)

Nee, geen scapyard op mijn bak. Zonde van die mooie loks.  :(

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2017, 21:57:02 »
Met dank aan Noah Vawter van DIYDSP is mijn Dremel weer gemaakt, een fluitje van een cent.
Nu kan ik de beugels voor mijn bak weer op gaan hangen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 23:05:33 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2017, 18:42:04 »
Twee jaar geleden heb ik erover gedacht om mijn forumbaanbak in de thuisbaan te integreren. Om diverse redenen heb ik er toen vanaf gezien.
Maar nu ik helemaal opnieuw begin met een dubbele bak heb ik definitief het plan weer opgevat om de bakken ook thuis te gaan gebruiken.
De voordelen zijn legio:
1) Je hebt gelijk opslag.
2) Je hebt de hele tijd profijt van je bakken.
3) Je hoeft maar één keer iets te bouwen i.p.v. twee keer. Daarna kun je lekker gaan doen wat je ècht leuk vindt.  ::)

De beugels hangen eindelijk op. Met de Dremel heb ik in de balken een verdieping voor de beugels ingefreesd, want de beugels moesten er iets verdiept in komen. Daarna kon ik de beugels ophangen. Dat moest heel precies want anders klopt de hoogte niet. Bovendien kun je de beugels niet vastschroeven met de bak erin. Je moet passen en meten en vooral hopen dat het goed zal blijken te zijn. Ik heb van hout een malletje gemaakt en daarmee ging het allemaal best aardig. Ik heb het binnen ca. 0,5mm goed kunnen krijgen dus zal het hoogteverschil geen problemen op gaan leveren. Om de metalen beugels, die ik zelf van stukken strip gezaagd en gebogen heb, zit een stuk fietsenband om het hout en het lakwerk van de bakken te beschermen.
Hier zie je de twee bakken hangen. Vooraan hangt de gesloopte goods yard, de nieuwe bak hangt erachter:


Achter de twee bakken hangt een stuk plaat uit mijn oude baan, en ervoor komt nog zo'n stuk, maar dat moet ik eerst nog even op maat maken.
Op die oude stukken plaat komen de bogen naar de fiddle yard. Ach, het is al een oud plan, maar ik ga er gewoon mee verder.

Op de thuisbaan hangen de twee BMB-bakken achterstevoren, d.w.z. het hoofdspoor komt aan de achterkant i.p.v. aan de voorkant, anders kan ik de bogen niet maken.
Om het zowel bij de BMB als thuis te laten passen moet ik dus tijdens het opbouwen van de bakken wel om van alles denken.... ::)
Zo moet het hoofdspoor op de bakken zoveel mogelijk naar voren komen om ruimte te creëren voor de goods yard. Maar op de BMB moet het spoor op de BB naar achteren en thuis moet het eigenlijk eerst verder naar voren als intro naar een wijdere boog. Ik zal wel zien hoe ik me uit dit soort dilemma's red.
Hopelijk gaat het wel allemaal goed.  ???

Twee bakken.... een stukkie scrapyard dan? ::)

Dus ja, er hangen hier nu inderdaad twee bakken en een stukkie scrapyard, het is niet anders....:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 21:24:43 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2017, 19:19:28 »
De voordelen zijn legio:
....
3) Je hoeft maar één keer iets te bouwen i.p.v. twee keer. Daarna kun je lekker gaan doen wat je ècht leuk vindt.  ::)
Maar als je nu bouwen ècht leuk vindt ....?  ::)

 ;D

Goed bezig!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2017, 20:38:27 »
Ja, als je bouwen ècht leuk vindt dan sloop je elke keer je bak en bouw je weer wat anders. Voor sommigen is dat de hobby. Zonde van die mooie gesloopte bakken..... :-\

Ik ben liever met rollend materieel bezig dan met tuinieren of een baan bouwen en daarom wil ik het bouwen van een bak of baan graag maar één keer doen.
De kitgebouwde loks op de foto hierboven heb ik vorig jaar een keer op Catawiki gekocht. Over het algemeen zijn deze kits netjes gebouwd, maar wel alleen voor de vitrine. De chassis van de loks hebben geen motor, geen overbrenging, geen stroomopnemers en geen koppelingen en soms nog de oude platte Romford wielen, m.a.w. elk chassis moet helemaal opnieuw gemaakt worden. Daarna moet zo'n lok hier en daar nog een beetje gepimpt worden en dan heb je weer een mooie pre-grouping lok.  (y)

De Patriot op de voorgrond heeft geen cabine en bovendien is er een goed Bachmann model van. De cabine was losgekomen en ligt nu in een doos, ik denk dat hij geplakt zat i.p.v. gesoldeerd. Als ik de cabine er weer op maak dan kan hij ergens op de baan mooi dienst doen als static display of misschien zelfs als een train engine bij een double header met een 4F of zo ervoor als pilot engine. Ik heb een heleboel van dit soort kitgebouwde loks en ook nog ongebouwde kits. Ik zal blij zijn als de baan en de bakken klaar zijn, dan kan ik dat eindelijk eens gaan doen en dan kan ik hier thuis eindelijk ook weer eens treintje spelen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 21:17:00 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2017, 08:29:03 »
Leen,

Even een vooraadje roestverf eroverheen en je kunt zo de Scrapyard in Barry nabouwen....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden