Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.  (gelezen 11286 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #15 Gepost op: 07 april 2017, 17:11:11 »
Goed bezig, André, en ook René!  (y)

Leen.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #16 Gepost op: 07 april 2017, 17:52:05 »
Ongeveer een half uur na mijn laatste bericht stond de koerier voor de deur met het pakketje (y).

Heb meteen een paar plaatjes gemaakt van mijn nieuwe aanwinst.

Loc 1450 met Autocoach (vindt st00mboy denk ik ook wel leuk ;D).
De stoomloc is van DJ Models/Hattons
En de autocoach (auto trailer) is er een van Bachmann.



Had al zoiets rondrijden op de N-gauge baan.
N-spoor is toch wel erg klein (voor mij), ben blij dat ik overgestapt ben naar de Orrible Oversized schaal :).


Het lokje heeft net al een half uurtje gereden op het ronde testbaantje op DC spanning.
Hij rijdt fantastisch, mooi soepel en zonder geschok of gewaggel (y).
Zelfs op 2 volt rijdt ie nog braaf in de rondte incl de autocoach, ben er wel blij mee.

Zal hem later voorzien van een decoder maar eerst nog even een baantje maken :P.

Tot later,

André

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #17 Gepost op: 07 april 2017, 17:57:30 »
Dat is ook een heel mooie autocoach, die van Bachmann.  (y)
Jammer dat er zoiets niet in GWR is.
OK, er is de oude van Airfix,maar die is een stuk minder mooi.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #18 Gepost op: 07 april 2017, 22:00:08 »
... Ben nog lekker aan het knutselen met de scharnierbare ontkoppelmagneten.

Een stuk m4 draadeind (op zijn plek gehouden dmv kleine schroefoogjes) wordt gebruikt om de magneten via de voorzijde te kunnen bedienen.
Een paar knopjes erop en klaar.

@André,

Wat een leuke en originele oplossing. Deze oplossing lijkt ook prima te gebruiken op onze baan. Welke magneetjes heb je er voor gebruikt? Daarnaast sluit ik me bij Werner aan, het is fantastisch dat er op het BNLS forum steeds meer mensen aangeven belangstelling te hebben voor Brits modelspoor.

Gr, Hans

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #19 Gepost op: 08 april 2017, 10:38:01 »
Goedemorgen,

Hans,
Het Litter Bin topic van Leen heeft mij ook mede over de streep getrokken om over te stappen van N naar 00 (y).

De magneetjes zijn gekocht bij Conrad (nr 542519 ).
Ze zijn niet goedkoop daar (prijs is per stuk), via een andere webshop zullen ze vast wel voordeliger aan te schaffen zijn.

Die kleine handige scharniertjes zijn ook gekocht bij Conrad ( nr 227692 ).

Leen,
Deze autocoach is toch een oudje van de GWR, of bedoel je iets anders?
Als ik het goed gezien heb is die stoomlok met nummer 1450 nog in bedrijf bij de Severn Valley Railway.
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_1400_Class

En de autocoach W231 schijnt nog gebruikt te worden door de Didcot Railway Centre
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Autocoach

Deze 231 aangeboden wordt "as preserved" bij Hattons in de kleuren Chocolate & Cream en zo te zien rijdt ie nu rond in Red & Cream.

Misschien kopen we er later nog een mooie rooie bij en wordt de 1450 "ge-sandwiched" ;D.
https://www.youtube.com/watch?v=yGQPLNadmlk

André

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #20 Gepost op: 09 april 2017, 13:03:23 »
@André
De autotrailer van Bachmann is een model van de GWR coach van Hawksworth, die in 1941 Collett opvolgde als CME van de GWR.
Het ontwerp is dus nog uit de GWR-periode, maar ik zie dat dit type rijtuig blijkbaar pas onder BR in 1951 en 1954 gebouwd is. Ik kan er geen eerder gebouwde versies van vinden. Autocoach no. 231 is (evenals ikzelf ;D) gebouwd in 1951.
Dat zou betekenen dat dit type nooit in GWR-uitvoering rondgereden heeft en dat zou wel eens heel goed de reden kunnen zijn dat Bachmann ze alleen in BR-uitvoering uitbrengt.

De GWR had een hele reeks steam railcars en autotrailers. Er werden ook steam railcars omgebouwd tot auto trailer.
In 1979 bracht Airfix een model uit van een ouder type GWR-autotrailer.
Dat model maakt nu deel uit van het Hornby-assortiment.
Voor zijn tijd was het een heel geslaagd model, maar na 35 jaar kan het niet tippen aan de fraaie autotrailer van Bachmann.

Kernow Models komt binnenkort uit met een geheel nieuwe GWR steam railcar.

Leen.



« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 18:00:30 door St00mboy »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2017, 16:36:16 »
Leen,

Bedankt voor de info, zo leren we elke dag weer wat (y).
Ik heb alleen gekeken naar wat er nu nog rondrijdt.

Die Steam Railcar is echt mooi, die zal zich ook wel thuis voelen op mijn baantje (wishful thinking :laugh:).

Nog een leuk filmpje gevonden van die railcar/railmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=XpVa9__P2XE

En natuurlijk een kleine update mtb de bouw:
De eerste 4 wissels zijn gelegd en voorzien van een (omgebouwde) servo aandrijving.

Meer details over deze aandrijving zijn hier te vinden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71759.msg3221703317.html#msg3221703317

Heb als test weer een simpel 5v USB voedinkje van 1000mA gebruikt, deze kan zonder problemen 3 aandrijvingen tegelijk voeden.
Er is 1 route die over 3 wissels loopt, meer zullen er nooit geschakeld worden hier.

De onderzijde met de wisselaandrijvingen en ontkoppelmagneten.
De oranje draadjes voeden het puntstuk van de wissels.


En de bovenzijde met de eerste wissels, we hopen dit weekend nog wat rails te leggen.



André
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 16:41:09 door Andre64 »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #22 Gepost op: 23 april 2017, 14:33:51 »
Hoi,

Weer een kleine update.
Ik neem me elke keer voor om wat vaker te posten maar de tijd gaat zo snel :).

Het bedieningstableau is klaar en operationeel.
Heb hiervoor een fotolijstje gebruikt van 18x24cm (Praxis).
Deze heeft een mooie hoge lijst om alles in weg te werken.
Hier zit wel een glazen frontje in, deze wordt weggegooid en vervangen door een kunststof plaatje.
De tekening is gemaakt in PowerPoint en afgedrukt op een simpel printertje.

De onderdelen zijn klaar om in elkaar gezet te worden.


Er kunnen 7 verschillende routes worden ingesteld worden dmv een draaischakelaar, hierna het rode schakelaartje indrukken en alle benodigde wissels gaan in de juiste stand.
Het schakelen van de juiste wisselaandrijvingen gebeurd dmv een kleine diodematrix.
Elke wissel heeft een eigen bistabiel relais die de 5v schakelt naar de servo en tevens het puntstuk de juiste polariteit geeft.
Er zullen in dit ontwerp nooit meer als 3 wissels tegelijk aangestuurd worden, heb de servo aandrijvingen getest door deze 100 keer te schakelen en ze blijven heel (y)



De draaischijf schiet ook al aardig op, plaatjes volgen spoedig.

André

« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 13:48:13 door Andre64. Reden: Foto\'s aangepast »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #23 Gepost op: 29 april 2017, 16:45:14 »
Hoi,

Zoals beloofd een paar plaatjes van de draaischijf in aanbouw.

Heb hiervoor mijn oude Peco N-spoor draaischijfje geslacht.
Eerste klusje was de brug te voorzien van een paar wieltjes tbv een soepele rotatie ;D


Hiervoor zijn een paar draaistellen van een donor N wagonnetje gebruikt.




Ik wilde wel graag de originele stroomtoevoer van de Peco draaischijf herbruiken, deze werkte perfect (er wordt vanzelf omgepoold als de schijf rond gaat).
De N-rails is verwijderd en vervangen door 2 stukje koperdraad, deze worden straks aan de rails gesoldeerd.


De aandrijving.
Op Ebay een goedkoop 12v motortje met vertraging (3,5 omwentelingen per minuut) gekocht.
Deze draait zelfs nog goed op 2 volt en dan echt superlangzaam (y)


2 Draadjes gaan naar de motor en 2 naar de rails in de draaischijf.


Er moest ook een nieuwe constructie bedacht worden voor het dek.
Heb hiervoor een rond plaatje aluminium geknipt/gevijld, duurde wel even voor ie mooi rond was :).
In het middelste gat komt een M4 schroef gekoppeld aan de motor.
De 2 grote gaten zijn voor de stroomtoevoer, 2 gaatjes om de alu plaat op de brug te bevestigen en 2 gaatjes om de draaistellen vast te schroeven.


Hier zijn de koperdraadjes gesoldeerd aan de rails, deze zijn natuurlijk geisoleerd van het aluminium.


Het uitzicht van boven, er ligt nu al een laagje balsahout van 2mm op ter opvulling.
Later wordt het hele dek volgelegd met balsa planken, lekker knippen en plakken ;D.


Volgende de opzichter gaat het de goede kant op ;D


Ik hoop morgen een klein filmpje te maken van de schijf in actie, ben zelf ook wel benieuwd hoe het er uitziet incl lok.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2017, 16:12:16 »
Hoi,

Weer een kleine update.
De draaischijf is bijna klaar.
Nou ja, hij ligt in ieder geval op zijn plek en kan gebruikt worden, afwerken komt later wel ;D.

Hier staat een klein filmpje van de schijf in actie.


Hij wordt bedient dmv van regelbare 12v voeding, met een schakelaartje wordt de spanning omgepoold en draait de schijf de andere kant op.
De aandrijving draait op 1,2 volt voor de laagste snelheid en 10 volt voor de (onrealistische) hoogste snelheid.
Het uitlijnen gaat gewoon op het oog dus het is allemaal erg simpel om mee te werken.

Beide lokjes zijn nu voorzien van een decoder (Lenz Silver Mini).
Het was wel even een klusje om ze mooi langzaam te kunnen laten rijden op DCC maar het gaat de goede kant op.
Een kruipsnelheid heb ik nog niet voor elkaar gekregen maar dat komt nog wel.

De wisselaandrijvingen blijven ook prima funtioneren.
Het blijft toch wel een beetje wennen hoe stil ze zijn vergeleken met die goeie ouwe Seeps.
Er kan nu ook al naar hartlust gerangeerd worden dmv de Kadee koppelingen en de scharnierbare ontkoppelmagneetjes.
Nou ja, naar hartelust. Ik heb pas 2 wagonnetjes dus daar zijn we gauw op uitgekeken  ;D.
Hopen dat het rijdend materieel binnenkort een beetje wordt uitgebreid met een paar personenrijtuigen.

Er moeten nog een paar lengtes rails worden gelegd richting het schaduwstation en dan kunnen we eindelijk testen of het roteergedeelte ook naar wens werkt.

Tot later,

André




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2017, 22:16:48 »
Mooie constructie, André.  (y)

Leen.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #26 Gepost op: 20 mei 2017, 08:25:43 »
Mooi gedaan en een fijne uitleg.

Groet Harry

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #27 Gepost op: 20 mei 2017, 08:43:51 »
Ziet er prima uit! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #28 Gepost op: 20 mei 2017, 10:18:25 »
Hoi Andre,

Ontzettend strak gebouwd! en briljant simplistisch voor het oog. (Hoewel er toch leuk veel klein pielwerk ingaat) Ik hang zelf het spul allemaal graag aan een laptop maar deze opzet is wel echt ontzettend leuk.

Ik volg.

Succes!

Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #29 Gepost op: 20 mei 2017, 16:18:47 »
Hoi,

Bedankt voor de veren in ...... ;D.

Goed nieuws,
De bouwmaterialen voor het dek van de draaischijf zijn afgeleverd (en dat op zaterdag  (y)).
Ik had planken besteld maar in deze schaal lijken het wel zware balken :o.


Het lossen schiet zo te zien niet erg op, de chauffeur is in discussie met de voorman en maakt hem duidelijk dat ie het spul alleen hier naar toe hoefde te rijden.

Graag een beetje opschieten mannen, André wil graag verder met de bouw :P.

Wordt vervolgd,
André