Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.  (gelezen 11268 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #45 Gepost op: 09 augustus 2017, 18:06:32 »
Tijdens het ontwerpen van de nieuwe baan bleek dat een schaduwstation met keerlus toch wel erg groot wordt in schaal h0.
Toen de knoop doorgehakt en besloten dat als we toch een Britse baan gaan maken waarvoor dan niet een "rotating fiddle yard".
Op internet de nodige voorbeelden gevonden maar toch besloten om het weer op mijn eigen manier te doen (ikke eigenwijs :laugh:).

Als eerste een baseboard gemaakt van 120x42cm.
Met deze breedte past ie mooi op het Zweedse kastje ;D (Zie foto eerste post).
De as in het midden is een M10 bout.


Het roteerbare deel bestaat uit een witte meubelpaneel van 110x25cm.
Dit is niet al te lang maar de langste trein op deze baan zal uit 1 stoomlok en 3 rijtuigen bestaan, dat past makkelijk op 110cm (wel op tijd remmen :P).
In het midden een gat met een messing bus van 10mm (gemaakt van een soldeersokje 10mm) om het lekker soepel te laten draaien.


Aan de onderzijde zijn de allersimpelste en goedkope wieltjes gemonteerd die ik kon vinden.
De plaat kan nu zonder horten en stoten 360 graden in de rondte.


De rails moet natuurlijk goed gefixeerd zijn en mag geen millimeter afwijken.
Dus eerst een paar stukjes strokenprint gezaagd en de rails hierop gesoldeerd.
Ik ben gek op strokenprint, gebruik het voor allerlij doeleinden :)


Zo, een "paar uurtjes" verder en de rails kan worden gemonteerd.


Een klein stukje rails tijdelijk vastgezet om de exacte maat  te bepalen.


Hier zijn alle uiteinden gefixeerd, volgende klus is om alles netje op maat te knippen en vast te schroeven.


Alles zit nu redelijk strak op zijn plaats.


Aan de zijkant van elke rail wordt een stukje draad gesoldeerd die via een gaatje naar de achterkant gaat.


Dit is het technische deel aan de onderkant.
2 Stroken aluminium strip waar alle draadjes op zijn aangesloten.
Alle linker rails aan 1 strip en de rechter rails uiteraard aan de andere strip.
De alu strips krijgen hun spanning via een soort sleepcontact.
Op deze wijze wordt er ook automatisch omgepoold als de fiddle yard 180 graden draait.
De stukjes printplaat dienen tijdelijk als opvulplaatjes om de sleepcontacten soepel van de ene alu strip naar de ander te laten glijden.
Deze plaatjes zijn inmiddels vervangen door plastic plaatjes van de juiste dikte (was even zoeken)


Dit zijn aan de bovenkant van het baseboard de sleepcontacten gemaakt van 1mm verenstaal.


En zo zijn verend gemaakt, de contactjes hebben genoeg druk om de spanning goed door te geven.
De stukjes printplaat dienen alleen maar om het soepel door het hout te laten bewegen.


Het lijkt nog steeds goed te gaan (met een proefopstelling).
Er wordt straks ook nog een (voet)schakelaar ingebouwd zodat de sporen alleen spanning krijgen als er in- of uitgereden wordt.
Dit om te voorkomen dat er geen lok de afgrond in rijdt als ik bij het station aan het spelen ben en er per ongeluk een verkeerd adres wordt ingetikt.

André



Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #46 Gepost op: 09 augustus 2017, 19:06:49 »
Het ziet er ingenieus uit!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #47 Gepost op: 08 december 2017, 14:53:33 »
Zo,
We zijn een paar maandjes verder en er is weer schandalig weinig gepost en gewerkt aan de baan door mij.
Maar er zijn toch wel een paar dingetjes te melden.

Het nieuwe materieel.
Een paar rijtuigen, wagonnetjes en voertuigen.


En deze mooie lok.


Vorige week is deze Dapol Sentinel binnengekomen.
http://www.modelrailoffers.co.uk/pg/135/Project-Sentinel
Vind het echt een heel leuk lokje. Heb hem gelijk voorzien van een decoder en hij rijdt als een zonnetje.
Dit 2-assertje rijdt zonder problemen heel langzaam over alle wissels.
De decoder is alleen een beetje overmaats (Lenz 8 polig Nem 652) en is heel goed te zien in de cabine.
Ze hadden van mij de lok beter kunnen uitvoeren met een 6 polige Nem 651 aansluiting.
Misschien dat ik er later een keer een kleinere decoder inprop.

Ondanks dat er weinig gebouwd wordt kan er wel naar hartelust worden gereden.
Technisch is de baan klaar, alle ontkoppelaars en wisselaandrijvingen werken prima.


De lok wordt omgeleid (en eventueel omgedraaid) dmv de draaischijf naar het andere spoor om te kunnen kopmaken met de rijtuigen.




Een overzicht van het rijdend materieel gestald op het roteerbare schaduwstation.


Zo, en nu gaan we weer even spelen met de treintjes ;D.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2018, 10:41:08 »
Eindelijk weer een update mbt de bouw, maar dit is dan ook waarschijnlijk de laatste :o.

Afgelopen maand is er totaal niet gewerkt aan de baan dus de vaart is er helemaal uit.
Had gehoopt met de laatste aankopen weer een nieuwe impuls te geven maar het komt er gewoon niet van.

En wij hebben besloten om de ruimte een andere functie te geven dus dat gaf eigenlijk de doorslag.

De baan is al afgebroken (netjes gedemonteerd :)) en het oude hout is ook al afgevoerd.
Ruimt wel lekker op.

Heb ook besloten om alles op Marktplaats te zetten omdat we niet verwachten dat de hobby weer opgepakt wordt in de toekomst.
Hoop vandaag en morgen al een paar advertenties te plaatsen.

André



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #49 Gepost op: 24 januari 2018, 10:48:22 »
Jammer, André.  :-\
Maar wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.

Leen.