Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Simpele wisselaandrijving dmv een Mini Servo op 5v DC  (gelezen 4397 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Simpele wisselaandrijving dmv een Mini Servo op 5v DC
« Gepost op: 26 November 2016, 16:39:37 »
Op mijn huidige baan zijn al een tijdje de "ouderwetse" Seep wisselaandrijvingen in gebruik.
Deze werken op zich prima, heb er nooit problemen mee behalve dat ze een beetje luidruchtig zijn.

Een tijdje geleden zijn we hier al eens bezig geweest met een servo aandrijving.
Ik zie net dat het alweer 2,5 jaar geleden is :-\.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57190.msg3221436009.html#msg3221436009

Voor mijn kleine testbaantje wilde ik graag de stillere servo's gebruiken en bedienen dmv een schakelcontact.
Na een kleine ingreep in de servo kan dit kleine schema worden gebruikt om de servo de wissel om te laten zetten.
Niet mooi langzaam zoals met "echte" servo schakeling maar daar is deze ook niet voor bedoeld.


De servo's en schakelaars zijn tegenwoordig schandalig goedkoop dus dat mag de pret niet drukken.
Als men er niet tegenop ziet om het te bestellen in China hoeft deze wisselaandrijving niet meer te kosten dan een paar Euro.
Zoek maar eens naar "mini servo lot" en "toggle switch lot" op bv Aliexpress.

Heb natuurlijk wel eerst het kleine printplaatje uit de servo verwijderd (de eindnokken zijn nog aanwezig maar kunnen eventueel ook vervallen).
Het enige wat nu nog in de servo zit is het motortje en tandwielen.

Dit is het uiteindelijke resultaat na wat proefopstellingen.
Het schakelaartje dient als eindschakelaar en zorgt ervoor dat de servo alleen de andere kant op kan als de polariteit op de zwarte draad veranderd.
Hier kan ook een dubbelpolige schakelaar voor worden bebruikt tbv puntstuk polarisatie enz.
De verbinding naar de wissel is een stukje verenstaal van 1mm, had wel iets dunner gemogen.
Op deze korte afstand zit er weing vering meer in maar het gaat goed.
Er kan ook een andere positie op de servo-arm worden gekozen voor meer of minder uitslag.

Beide printplaatjes zijn aan elkaar gesoldeerd en het geheel is sterk genoeg voor onder de treinbaan.




En een kort filmpje van de aandrijving in actie.



Het spul is nu alweer een tijdje in gebruik en werkt nog steeds prima.
Heb zelfs een test gedaan door hem meerdere keren zo'n 100x te schakelen, de servo en wissel willen het maar niet opgeven ;D.

Als voeding wordt nu een standaard USB lader/voeding van 5 volt gebruikt, rood is Plus, zwarte is Min.
De ene is 1000mA en de ander 500mA, de servo werkt prima op die van 500mA.
Als er meerdere tegeliik worden geschakeld zal het wel een ander verhaal worden.


Een voordeel van de strokenprint is dat er niets uitgemeten hoeft te worden, alleen maar de gaatjes tellen.
De zwarte gaatjes uitboren met een 2,5mm boortje en daarna het gat een beetje glad vijlen. De servo zou nu perfect moeten passen.
Het gele gaatje is tbv het verenstalen draadje.


André

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Simpele wisselaandrijving dmv een Mini Servo op 5v DC
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2016, 17:03:05 »
Het wiel opnieuw aan het uitvinden?  ;D
Had je dit al gezien: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66995.90.html
Te beginnen bij #94, en dan vooral even het YouTube filmpje bekijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Simpele wisselaandrijving dmv een Mini Servo op 5v DC
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2016, 12:12:58 »
Hoi Klaas,

Heb net met veel plezier jouw bouwverslag gelezen, ziet er leuk uit. Ik mag dat wel, die "old school" techniek (y).
Ik zie dat we met verschillende varianten van hetzelfde wiel bezig zijn ;D.
Die vertraging dmv hefbomen is ook leuk gevonden, is alleen voor mijn aandrijving niet zo van toepassing.
Voor mijn N-spoor wissels vind ik het niet belangrijk om ze langzaam om te zetten, heb eigenlijk altijd spoel aandrijvingen gebruikt.

Heb net ook nog even het schemaatje aangepast, er zijn nu 2 leds toegevoegd tbv de wisselstandsignalering.
Rechts geven de leds de "echte" wisselstand aan dmv de stand van de eindschakelaar.
Links geven de leds de stand van de bedieningsschakelaar aan, in theorie zou in geval van het niet correct schakelen van de servo het verkeerde ledje kunnen branden.
Voordeel is wel dat dit ledje direct aangesloten kan worden op de bedieningsschakelaar, scheelt ook weer bedrading :).


André

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele wisselaandrijving dmv een Mini Servo op 5v DC
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2016, 12:40:16 »
Eigenlijk is het dus geen servo meer, maar gewoon een motorische aandrijving.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Simpele wisselaandrijving dmv een Mini Servo op 5v DC
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2016, 14:03:22 »
Inderdaad, dat heet een gecastreerde servo. ;D
Je sloopt alles er uit wat hem tot servo maakt, en dan hou je een motor met tandwielkast over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.