BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Andre64 op 15 maart 2017, 09:54:50
-
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met de bouw van een baan naar Zwitsers voorbeeld (Project Rhätische Bahn).
Daarna het avontuur aangegaan met Brits N-spoor ( http://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/index.php?topic=25868.0),
dat Britse spul is toch wel erg mooi. Maar na een tijdje begon het kleine N-spoor voor mij toch te priegelig te worden.
Dus maar weer het besluit genomen om het spul te verkopen en weer met een schone lei te beginnen.
Uiteraard weer naar Brits voorbeeld, deze keer in 00 schaal.
De eerste stap was de aanschaf van een Pannier Tank met een paar wagonnnetjes.
Het was wel even wennen aan het formaat en gewicht als je een tijdje met N-spoor gespeeld hebt.
Gelijk maar een paar Kadee koppelingen gemonteerd om te zien hoe dit werkt (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170128P1000571.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170128P1000571.jpg)
Het onderframe is een beetje aangepast tbv dit nieuwe project.
Plan is om het station en alle techniek (wissels en ontkoppelmagneten) te plaatsen op het verrijdbare deel (244x75cm).
Op het vaste deel komt een simpel enkelspoor richting een schaduwstation.
Het verrijdbare deel in de "speel positie" ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170305P1000606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170305P1000606.jpg)
En hier staat ie geparkeerd om wat meer ruimte over te houden voor andere hobbies.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170305P1000607.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170305P1000607.jpg)
Als inspiratie voor het kopstation diende het station van Rothbury.
Hier is (was :'() een draaischijf aanwezig om de stoomloks om te laten lopen of naar de naastgelegen lokloods te rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rothbury_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rothbury_03.jpg)
Deze draaischijf is veel te groot voor de beschikbare ruimte dus het besluit is genomen om een N-spoor draaischijf om te bouwen tot zo iets als dit:
Station Bembridge.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bembridge_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bembridge_01.jpg)
Het hopelijk definitieve baanplan (ben al een tijdje aan het puzzelen geweest :laugh:).
Rechtboven is het roteerbare schaduwstation te zien (lang genoeg voor 1 lok met 3 rijtuigen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout4.jpg)
Het oranje vlak is het perron met stationsgebouw.
De gele vlakken zijn een lokloods en een grotere loods tbv onderhoud van ander materieel.
Wit wordt een simpel bedieningstableau.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout3.jpg)
Leyden Station wordt anno nu (fictief ;D) niet meer gebruikt voor normale treindiensten maar is het domein geworden van
de Leyden Preservation Group die alles in het werk zal stellen om oud materieel van de Great Western Railway te restaureren en
zoveel mogelijk te laten rijden.
Momenteel heeft men nog maar 1 lokje in beheer maar er staat nog een en ander op het verlanglijstje :angel:.
Er is ook al een opklapbaar ovaaltje gemaakt om tijdens de bouw toch nog een paar rondjes te kunnen rijden.
Het is ook wel handig om loks in te kunnen rijden of te testen en het ding neemt dichtgevouwen niet veel ruimte in beslag (120x60).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170128P1000569.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170128P1000569.jpg)
Wordt vervolgd,
André
-
Een kleine update.
Afgelopen weken een paar kleine vorderingen gemaakt.
Alles is nu voorzien van de welbekende blauwe isolatieplaten en daarop weer 1 laagje wat dient als railbedding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170325P1000613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170325P1000613.jpg)
De gaten zijn gemaakt tbv de scharnierbare ontkoppelmagneten, heb dit op het N-spoor baantje ook toegepast en werkte uitstekend (y).
Ook is er al gewerkt aan de ombouw van de schaal N draaischijf.
De aluminium schijf heeft een diameter van 16,4 cm, hier wordt straks een stuk rails (incl bielzen) opgelijmd.
Daarna wordt alles voorzien van planken (balsa strookjes ;D) zodat het er ongeveer uit komt te zien als het voorbeeld op de zwart/wit foto.
Deze diameter moet voldoende zijn voor een Prairie Tank stoomlok (dit zal in de toekomst de langste stoomlok op deze baan worden).
Nu eerst nog even wat dingetjes bestellen bij Hattons, heb wel de flexrails al liggen hier maar nog geen wissels :(.
Hoop ook nog wat rijdend materieel en div aan te schaffen.
Volgende week weer een update.
-
Een lekker simpel baanplan, en je kunt je lekker uitleven op de scenery (y)
-
Hoi Steef,
Wilde het deze keer ook lekker simpel houden.
Toen ik de eerste baanplannen ging maken voor deze 00 baan besefte ik me eigenlijk pas hoeveel ruimte een fatsoenlijke boog in beslag neemt.
En dan hebben we het nog niet eens over een keerlus.
Ik denk dat dit plan genoeg speelplezier oplevert, lekker veel af- en aankoppelen, lok laten omlopen enzo (y)
André
-
Ziet er veelbelovend uit André! Ondanks mijn interesse voor oud-Nederlands spul raak ik steeds meer geïnteresseerd in het Engelse oude materieel.
Draadje om te gaan volgen dit!
Succes met de verdere bouw!
Hans.
-
Weer een leuk Engels baantje. Ik ga jouw vorderingen blijven volgen, Andre.
Groeten,
Werner
-
Leuk plan met voldoende ruimte voor fraaie scenery. (y)
Enne Bembridge... dat is Isle of Wight, dus (y) (y)
-
Hoi Marc,
Klopt Bembridge is Isle of Wight, geen station, maar wel een vliegveld, met zebra. Je mag niet oversteken als er een kist landt of vertrekt en als piloot niet starten of landen als er voetgangers oversteken.
-
Bembridge had wel een station dat in 1953, met de hele lijn vanaf Brading, is gesloten
De foto in het eerste bericht is van dat gesloten station.
-
Hallo Marc,
Dat station heb ik niet meer meegemaakt. Het vliegveld wel.
-
Hoi allemaal,
Leuk hè, dat Britse spul ;D.
Dat station Bembridge is inderdaad al lang gelden gesloten.
Ik weet dit ook alleen maar omdat ik hem voorbij zag komen op deze website (http://www.disused-stations.org.uk/).
Leuke website met veel info.
Heb vanmorgen een kleine bestelling gedaan bij eHattons (wissels en een kadootje voor mezelf :)).
Als ze weer zo snel leveren als de vorige keer (op dinsdag besteld, betaald via PayPal en donderdag geleverd) hebben we het spul nog voor het weekend binnen.
Er wordt nu nog volop gewerkt aan de scharnierbare ontkoppelmagneten, als dit klaar is kan de rails gelegd worden.
Foto's volgen spoedig.
André
-
Andre
ik ben ook begonnen met OO spoor te verzamelen dus ik ga je volgen .
Zelf eerst nog bezig nu met HOe module baan in aanbouw ,maar over een jaar denk ook een module in OO.
Maar een leuke opzet van je baan .
grt rene
.benel(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170329_204740.jpg) (http://wwwuxspoor.org/bnls/20170329_204740.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170315_210646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170315_210646.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170315_210750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170315_210750.jpg)
deze heb ik pas aangeschaft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170329_204701.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170329_204701.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170329_204623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170329_204623.jpg)
En nog wat personenrijtuigen van de l.m.s .
Dus ik verzamel nog even door voordat ik aan de eigenlijke baan kan beginnen.
Maar engels oo vind ik dus ook te gek , en ga me daar ook wat meer in verdiepen.
grt rene
-
Hoi Rene,
Dat is al een mooie start van de verzameling.
Heb zelf ook geen spijt van de overstap naar Brits 00-spul.
Er was in schaal N al genoeg te kiezen, in 00 is aanbod gigantisch.
Ik hoop morgen mijn 2e lokje binnen te krijgen.
Nog een kleine update mbt de bouw.
Ben nog lekker aan het knutselen met de scharnierbare ontkoppelmagneten.
Als dit klaar is kan de rails gelegd worden.
De eerste stap was het boren van de gaten met een 32mm gatenzaag, de uitgeboorde kern wordt herbruikt om de magneetjes op te plakken.
Daarna werd het gat afgedekt met dunne dubbelzijdige tape en het gat weer uitsnijden.
Op deze tape weer wat doorzichtig plastic geplakt, hier komt straks de rails op te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170331P1000618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170331P1000618.jpg)
Een stuk m4 draadeind (op zijn plek gehouden dmv kleine schroefoogjes) wordt gebruikt om de magneten via de voorzijde te kunnen bedienen.
Een paar knopjes erop en klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170331P1000616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170331P1000616.jpg)
André
-
Dat is een nette oplossing, André.
Lees ik hier nu dat we binnenkort twee nieuwe gezichten kunnen verwachten bij de BMB (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,143.0.html)?
Groeten,
Werner
-
Hoi Werner,
Ik heb stiekum al mee zitten lezen bij de BMB (y).
Nog een kleine update mbt de bouw:
De bestelde spulletjes bij Hattons zijn nog steeds niet binnen, ik zit met smart te wachten op mijn verjaardagscadeautje :'(.
Heb al vaker bestellingen gedaan daar en iedere keer was het met een paar dagen binnen, volgens de klantenservice van Hattons moet het echt één dezer dagen geleverd worden.
We wachten braaf af ;D.
Ben maar wel alvast begonnen met de bedrading/wisselaansturing, wel zo makkelijk nu er nog niets aan de bovenzijde gemonteerd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000621.jpg)
De ontkoppelmagneten zijn nu klaar, het linker printplaatje is een diodematrix met daarnaast 6 relais tbv aansturing/polarisatie van de wissels.
De wisselaandrijvingen zijn ook al klaar om gemonteerd te worden (moet ik eerst wel een paar wissels hebben).
Deze zijn lekker simpel en stil (y)(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71759.msg3221703317.html#msg3221703317).
Ik ga ook maar alvast beginnen aan het bedieningstableau.
Hier komt een eenvoudig plattegrondje op met 8 ledjes en 2 schakelaars.
De bediening van de wissels gaat dan als volgt:
Met een draaischakelaar (7 stappen) kan een route worden gekozen, hierna een schakelaartje indrukken en alle wissels gaan in de gewenste positie.
Hier komt de eerder gebouwde (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40590.210.html) diodematrix weer mooi van pas :)
Dit fotolijstje wordt straks omgebouwd tot bedieningstableau.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000622.jpg)
Wordt vervolgd,
André
-
Goed bezig, André, en ook René! (y)
Leen.
-
Ongeveer een half uur na mijn laatste bericht stond de koerier voor de deur met het pakketje (y).
Heb meteen een paar plaatjes gemaakt van mijn nieuwe aanwinst.
Loc 1450 met Autocoach (vindt st00mboy denk ik ook wel leuk ;D).
De stoomloc is van DJ Models/Hattons
En de autocoach (auto trailer) is er een van Bachmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000627.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000627.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000628.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000628.jpg)
Had al zoiets rondrijden op de N-gauge baan.
N-spoor is toch wel erg klein (voor mij), ben blij dat ik overgestapt ben naar de Orrible Oversized schaal :).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000626.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170407P1000626.jpg)
Het lokje heeft net al een half uurtje gereden op het ronde testbaantje op DC spanning.
Hij rijdt fantastisch, mooi soepel en zonder geschok of gewaggel (y).
Zelfs op 2 volt rijdt ie nog braaf in de rondte incl de autocoach, ben er wel blij mee.
Zal hem later voorzien van een decoder maar eerst nog even een baantje maken :P.
Tot later,
André
-
Dat is ook een heel mooie autocoach, die van Bachmann. (y)
Jammer dat er zoiets niet in GWR is.
OK, er is de oude van Airfix,maar die is een stuk minder mooi.
Leen.
-
... Ben nog lekker aan het knutselen met de scharnierbare ontkoppelmagneten.
Een stuk m4 draadeind (op zijn plek gehouden dmv kleine schroefoogjes) wordt gebruikt om de magneten via de voorzijde te kunnen bedienen.
Een paar knopjes erop en klaar.
@André,
Wat een leuke en originele oplossing. Deze oplossing lijkt ook prima te gebruiken op onze baan. Welke magneetjes heb je er voor gebruikt? Daarnaast sluit ik me bij Werner aan, het is fantastisch dat er op het BNLS forum steeds meer mensen aangeven belangstelling te hebben voor Brits modelspoor.
Gr, Hans
-
Goedemorgen,
Hans,
Het Litter Bin topic van Leen heeft mij ook mede over de streep getrokken om over te stappen van N naar 00 (y).
De magneetjes zijn gekocht bij Conrad (nr 542519 ).
Ze zijn niet goedkoop daar (prijs is per stuk), via een andere webshop zullen ze vast wel voordeliger aan te schaffen zijn.
Die kleine handige scharniertjes zijn ook gekocht bij Conrad ( nr 227692 ).
Leen,
Deze autocoach is toch een oudje van de GWR, of bedoel je iets anders?
Als ik het goed gezien heb is die stoomlok met nummer 1450 nog in bedrijf bij de Severn Valley Railway.
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_1400_Class
En de autocoach W231 schijnt nog gebruikt te worden door de Didcot Railway Centre
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Autocoach
Deze 231 aangeboden wordt "as preserved" bij Hattons in de kleuren Chocolate & Cream en zo te zien rijdt ie nu rond in Red & Cream.
Misschien kopen we er later nog een mooie rooie bij en wordt de 1450 "ge-sandwiched" ;D.
https://www.youtube.com/watch?v=yGQPLNadmlk
André
-
@André
De autotrailer van Bachmann is een model van de GWR coach van Hawksworth, die in 1941 Collett opvolgde als CME van de GWR.
Het ontwerp is dus nog uit de GWR-periode, maar ik zie dat dit type rijtuig blijkbaar pas onder BR in 1951 en 1954 gebouwd is. Ik kan er geen eerder gebouwde versies van vinden. Autocoach no. 231 is (evenals ikzelf ;D) gebouwd in 1951.
Dat zou betekenen dat dit type nooit in GWR-uitvoering rondgereden heeft en dat zou wel eens heel goed de reden kunnen zijn dat Bachmann ze alleen in BR-uitvoering uitbrengt.
De GWR had een hele reeks steam railcars en autotrailers. Er werden ook steam railcars omgebouwd tot auto trailer.
In 1979 bracht Airfix een model uit van een ouder type GWR-autotrailer (https://www.youtube.com/watch?v=F7qSmbHiiFc).
Dat model maakt nu deel uit van het Hornby-assortiment (http://www.hattons.co.uk/250874/Hornby_R4790_GWR_A30_autocoach_191_in_GWR_chocolate_and_cream/StockDetail.aspx).
Voor zijn tijd was het een heel geslaagd model, maar na 35 jaar kan het niet tippen aan de fraaie autotrailer van Bachmann.
Kernow Models komt binnenkort uit met een geheel nieuwe GWR steam railcar (http://www.kernowmodelrailcentre.com/p/50707/K2302-GWR-Steam-Railmotor-number-97-in-GWR-Choc-Cream).
Leen.
-
Leen,
Bedankt voor de info, zo leren we elke dag weer wat (y).
Ik heb alleen gekeken naar wat er nu nog rondrijdt.
Die Steam Railcar is echt mooi, die zal zich ook wel thuis voelen op mijn baantje (wishful thinking :laugh:).
Nog een leuk filmpje gevonden van die railcar/railmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=XpVa9__P2XE
En natuurlijk een kleine update mtb de bouw:
De eerste 4 wissels zijn gelegd en voorzien van een (omgebouwde) servo aandrijving.
Meer details over deze aandrijving zijn hier te vinden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71759.msg3221703317.html#msg3221703317
Heb als test weer een simpel 5v USB voedinkje van 1000mA gebruikt, deze kan zonder problemen 3 aandrijvingen tegelijk voeden.
Er is 1 route die over 3 wissels loopt, meer zullen er nooit geschakeld worden hier.
De onderzijde met de wisselaandrijvingen en ontkoppelmagneten.
De oranje draadjes voeden het puntstuk van de wissels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170412P1000635.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170412P1000635.jpg)
En de bovenzijde met de eerste wissels, we hopen dit weekend nog wat rails te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170412P1000636.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170412P1000636.jpg)
André
-
Hoi,
Weer een kleine update.
Ik neem me elke keer voor om wat vaker te posten maar de tijd gaat zo snel :).
Het bedieningstableau is klaar en operationeel.
Heb hiervoor een fotolijstje gebruikt van 18x24cm (Praxis).
Deze heeft een mooie hoge lijst om alles in weg te werken.
Hier zit wel een glazen frontje in, deze wordt weggegooid en vervangen door een kunststof plaatje.
De tekening is gemaakt in PowerPoint en afgedrukt op een simpel printertje.
De onderdelen zijn klaar om in elkaar gezet te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170422P1000637.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170422P1000637.jpg)
Er kunnen 7 verschillende routes worden ingesteld worden dmv een draaischakelaar, hierna het rode schakelaartje indrukken en alle benodigde wissels gaan in de juiste stand.
Het schakelen van de juiste wisselaandrijvingen gebeurd dmv een kleine diodematrix.
Elke wissel heeft een eigen bistabiel relais die de 5v schakelt naar de servo en tevens het puntstuk de juiste polariteit geeft.
Er zullen in dit ontwerp nooit meer als 3 wissels tegelijk aangestuurd worden, heb de servo aandrijvingen getest door deze 100 keer te schakelen en ze blijven heel (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Collage.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Collage.jpg)
De draaischijf schiet ook al aardig op, plaatjes volgen spoedig.
André
-
Hoi,
Zoals beloofd een paar plaatjes van de draaischijf in aanbouw.
Heb hiervoor mijn oude Peco N-spoor draaischijfje geslacht.
Eerste klusje was de brug te voorzien van een paar wieltjes tbv een soepele rotatie ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000604.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000604.jpg)
Hiervoor zijn een paar draaistellen van een donor N wagonnetje gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000599.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000599.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000602.jpg)
Ik wilde wel graag de originele stroomtoevoer van de Peco draaischijf herbruiken, deze werkte perfect (er wordt vanzelf omgepoold als de schijf rond gaat).
De N-rails is verwijderd en vervangen door 2 stukje koperdraad, deze worden straks aan de rails gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000598.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000598.jpg)
De aandrijving.
Op Ebay een goedkoop 12v motortje met vertraging (3,5 omwentelingen per minuut) gekocht.
Deze draait zelfs nog goed op 2 volt en dan echt superlangzaam (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11093339b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11093339b.jpg)
2 Draadjes gaan naar de motor en 2 naar de rails in de draaischijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11093340b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11093340b.jpg)
Er moest ook een nieuwe constructie bedacht worden voor het dek.
Heb hiervoor een rond plaatje aluminium geknipt/gevijld, duurde wel even voor ie mooi rond was :).
In het middelste gat komt een M4 schroef gekoppeld aan de motor.
De 2 grote gaten zijn voor de stroomtoevoer, 2 gaatjes om de alu plaat op de brug te bevestigen en 2 gaatjes om de draaistellen vast te schroeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000605.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170218P1000605.jpg)
Hier zijn de koperdraadjes gesoldeerd aan de rails, deze zijn natuurlijk geisoleerd van het aluminium.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170429P1000646-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170429P1000646-2.jpg)
Het uitzicht van boven, er ligt nu al een laagje balsahout van 2mm op ter opvulling.
Later wordt het hele dek volgelegd met balsa planken, lekker knippen en plakken ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170429P1000646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170429P1000646.jpg)
Volgende de opzichter gaat het de goede kant op ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170429P1000648.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170429P1000648.jpg)
Ik hoop morgen een klein filmpje te maken van de schijf in actie, ben zelf ook wel benieuwd hoe het er uitziet incl lok.
André
-
Hoi,
Weer een kleine update.
De draaischijf is bijna klaar.
Nou ja, hij ligt in ieder geval op zijn plek en kan gebruikt worden, afwerken komt later wel ;D.
Hier staat een klein filmpje van de schijf in actie.
https://vimeo.com/218151679
Hij wordt bedient dmv van regelbare 12v voeding, met een schakelaartje wordt de spanning omgepoold en draait de schijf de andere kant op.
De aandrijving draait op 1,2 volt voor de laagste snelheid en 10 volt voor de (onrealistische) hoogste snelheid.
Het uitlijnen gaat gewoon op het oog dus het is allemaal erg simpel om mee te werken.
Beide lokjes zijn nu voorzien van een decoder (Lenz Silver Mini).
Het was wel even een klusje om ze mooi langzaam te kunnen laten rijden op DCC maar het gaat de goede kant op.
Een kruipsnelheid heb ik nog niet voor elkaar gekregen maar dat komt nog wel.
De wisselaandrijvingen blijven ook prima funtioneren.
Het blijft toch wel een beetje wennen hoe stil ze zijn vergeleken met die goeie ouwe Seeps.
Er kan nu ook al naar hartlust gerangeerd worden dmv de Kadee koppelingen en de scharnierbare ontkoppelmagneetjes.
Nou ja, naar hartelust. Ik heb pas 2 wagonnetjes dus daar zijn we gauw op uitgekeken ;D.
Hopen dat het rijdend materieel binnenkort een beetje wordt uitgebreid met een paar personenrijtuigen.
Er moeten nog een paar lengtes rails worden gelegd richting het schaduwstation en dan kunnen we eindelijk testen of het roteergedeelte ook naar wens werkt.
Tot later,
André
-
Mooie constructie, André. (y)
Leen.
-
Mooi gedaan en een fijne uitleg.
Groet Harry
-
Ziet er prima uit! (y)
Groet Jaap
-
Hoi Andre,
Ontzettend strak gebouwd! en briljant simplistisch voor het oog. (Hoewel er toch leuk veel klein pielwerk ingaat) Ik hang zelf het spul allemaal graag aan een laptop maar deze opzet is wel echt ontzettend leuk.
Ik volg.
Succes!
Daniël
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
-
Hoi,
Bedankt voor de veren in ...... ;D.
Goed nieuws,
De bouwmaterialen voor het dek van de draaischijf zijn afgeleverd (en dat op zaterdag (y)).
Ik had planken besteld maar in deze schaal lijken het wel zware balken :o.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170520P1000747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170520P1000747.jpg)
Het lossen schiet zo te zien niet erg op, de chauffeur is in discussie met de voorman en maakt hem duidelijk dat ie het spul alleen hier naar toe hoefde te rijden.
Graag een beetje opschieten mannen, André wil graag verder met de bouw :P.
Wordt vervolgd,
André
-
Hoho, eerst nog even een cuppa..... :P
Leen.
-
We zijn ondertussen weer een paar liter thee verder ;D.
Het dek ligt erop.
Ondanks dat het allemaal nieuw hout is, is het de mannen toch gelukt om het niet al te strak te leggen.
Het moet natuurlijk wel een beetje oude en verweerde look krijgen :P.
Heb elke "plank" heel licht met fijn schuurpapier aan de bovenzijde een beetje afgeschuind om toch een idee van een soort voeg te krijgen.
De latjes zijn gemaakt van 1,5mm dik balsahout en meten 80x4mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170526P1000750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170526P1000750.jpg)
Ik hoop dat er niet te veel opleverpuntjes naar voren komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170526P1000752.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170526P1000752.jpg)
Volgende klusje is de aanleg van houtwerk in een ring rondom de draaischijf, maar dan moet er eerst nog wat rails gelegd worden zoals die naar de lokloods en de drie korte stukjes met stootblok.
Wordt vandaag niets meer denk ik, begint een beetje warm te worden op zolder :(.
-
We zijn weer een klein stukje verder met de bouw.
Het houtwerk op de draaischijf is zo goed als klaar.
Alleen nog even de randjes afwerken :).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170604P1000754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170604P1000754.jpg)
Het moet alleen nog een beetje verweerde donkere look krijgen maar da's voor later, weet ook nog niet hoe ik dat ga doen.
Bij mijn laatste bestelling zat ook deze "engine shed" van Metcalfe (om in de Britse stijl te blijven ;D).
Deze zal straks dienst gaan doen als onderhoudsloods voor het materieel van de Leyden Preservation Group.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170604P1000755.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170604P1000755.jpg)
Lijkt me wel een leuk klusje, heb mooie resultaten hiervan gezien zo hier en daar op internet.
Voor mij ook de eerste keer maar het is weer eens wat anders dan rails en bedrading aanleggen ;D.
André
-
Hoi,
Afgelopen weken met dat warme weer weinig gedaan op zolder.
Maar heb wel het eerste huisje van Metcalfe in elkaar geplakt.
Van een afstandje ziet het er best aardig uit.
Het dak en schoorsteen liggen nog los, misschien komt er nog iets van een interieur of verlichting in het gebouwtje.
Bij gebrek aan beter heb ik een paar kleurstiften gebruikt om de naadjes een beetje te kleuren.
Metcalfe zelf adviseert om waterverf te gebruiken https://www.youtube.com/watch?v=Kwi29CXtqCQ
Gaan we de volgende keer proberen als we met het echte werk gaan beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000834.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000834.jpg)
Van dichtbij bekeken is duidelijk te zien dat alles geprint is maar van een normale afstand bekeken zie je daar niets van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000837.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000837.jpg)
Was voor mij ook de eerste keer, weer eens wat anders dan plastic huisjes plakken ;D.
-
Deze metcalfe modellen zijn eenvoudig te verbeteren.
bv met dakgoten uit styreen, regenpijp uit oud snoer en dakleitjes uit papier.
Ter inspiratie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221593558.html#msg3221593558 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221593558.html#msg3221593558)
Als ik het kan, moet het jou ook wel lukken (y)
cheers
Hendrik Jan
-
Die draaischijf kun je mooi met houtbeits op kleur maken. Ik gebruik zelf beitspoeder, die je aanlengt met heet water. Zo heb ik voor jaren genoeg, waar een potje verf verouderd.
Die draaischijf lijkt mooi te maken van roerstokjes van de Costa.
-
Hendrik Jan,
Dat is een goed plan, hou ik in gedachte voor als het echte werk begint.
Dit gebouwtje was een leuk probeerseltje.
Heb jouw topic van Glen Moddle ook "even" doorgespit, ziet er leuk uit.
Alleen het slot was een beetje :(.
Sven,
Die tip van het beitspoeder houden we in gedachte :), ik kende dat helemaal niet.
Liep eigenlijk ook al een beetje aan donkere beits te denken maar om nou een hele pot beits te kopen voor dit kleine stukje.
Nog een kleine update mbt de bouw, de verbinding tussen het vaste en verrijdbare deel van de baan.
Heb hier weer een paar scharnieren gebruikt waar de originele scharnierpen uitgehaald is.
Twee stukjes M6 draadeind dienen nu als pen om het spul bij elkaar te houden.
Via deze scharnieren wordt ook tevens de railspanning doorgegeven van het vaste deel naar het verrijdbare deel.
Voorlopig lijkt het erop dat het contact goed is, heb nog geen problemen ondervonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000838.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000839.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624P1000839.jpg)
André
-
Weer een kleine update van dit trage project.
Heb niet veel tijd om lekker aan de treinbaan te rommelen maar we hebben toch weer wat gedaan.
De laatste 2 sporen naar de onderhoudsloods zijn nu ook aangelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170703P1000843.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170703P1000843.jpg)
Mijn idee was om de sporen door te laten lopen door de loods zodat wat materieel aan de achterzijde kan worden gestald.
De Metcalfe loods heeft maar 1 ingang dus die gaan we na proberen te maken aan de achterkant zodat er door de loods heen gereden kan worden.
Alles is nu aangesloten en er kan weer worden gespeeld met de treintjes (y).
Hoop binnenkort weer wat leuks te bestellen bij eHattons.
Er moet toch wat meer rijdend materieel bijkomen, het is een beetje eentonig nu ;D .
En er moet nog zoveel gebouwd worden zoals een lokloods bij de draaischijf, de perrons, een watertoren en natuurlijk een leuk stationnetje.
Gaat dus nog wel even duren met dit tempo :).
-
Erg fraai spoorverloop (y)
-
Hoi Wim,
Heb me wel moeten inhouden met het ontwerp, wilde in eerste instantie weer te veel rails op een te kleine oppervlakte proppen.
Ik denk dat het nu voor mij voldoende speelplezier geeft zoals loks afkoppelen, om laten lopen via de draaischijf en af en toe wat materieel parkeren en ophalen bij de onderhoudsloods.
Als het tenminste ooit af komt ;D.
Heb weer een paar kleine dingetjes gedaan afgelopen weken.
De binnenwanden even aan elkaar geplakt met tape om een idee van de grootte te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170713P1010020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170713P1010020.jpg)
Aan de achterkant van de loods kan straks wat materieel worden gestald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170713P1010021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170713P1010021.jpg)
De voorgevel is gescand en daarna op ware grootte afgedrukt.
Het lichtgekleurde metselwerk van de achterkant wordt straks herbruikt om de binnenzijde wat realistischer te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170713P1010022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170713P1010022.jpg)
Zo, de voor- en achtergevel zijn voorbereidt, de kopie is niet zo mooi als de voorgevel maar daar zien we straks niet veel meer van (hoop ik :)).
Het moet ook een oude loods worden dus niet alles hoeft even recht :angel:.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170715P1010024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170715P1010024.jpg)
Andre
-
Hoera, vakantie.
We kunnen weer wat knutselen aan de treinbaan (y).
De onderhoudsloods schiet al aardig op.
Heb de kopse kanten van het karton aardig kunnen camoufleren met waterverf.
Was ook weer een aparte ervaring, is denk ik meer dan 40 jaar geleden dat we met waterverf gekliederd hebben ;D.
Een kijkje door de loods, vindt het wel een stoer gezicht met al die dakspanten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170724P1010034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170724P1010034.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170724P1010035.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170724P1010035.jpg)
De verlichting is inmiddels ook afgeleverd (3mm ledjes).
Het komt straks vol te hangen met verlichting, de onderhoudsmonteurs van de Leyden Preservation Group willen graag zien wat ze doen :).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170724P1010038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170724P1010038.jpg)
We gaan kijken of er vanmiddag al gestart kan worden met het installeren van de verlichting (en dat in je vakantie :P).
André
-
Goochem, die kopieën voor de binnenkant.
Die truc ga ik onthouden.
cheers
Hendrik Jan
-
Hoi Hendrik Jan,
Ik heb maar 1 stukje gedaan met het gescande en uitgeprinte steentjes motief.
Altijd weer een verrassing hoe de kleur is ten opzichte van het origineel.
De lange binnenwanden zijn uiteraard ook origineel, alleen voor de binnenkant van de in- en uitgang is er wat knip- en plakwerk gedaan.
Weer een kleine update,
De ledjes zijn voorzien van een klein stukje krimpkous, had hier net de goede maat liggen (y).
Deze 3mm ledjes kunnen zo op de dakspanten worden geschoven. Het past precies.
Per spant komen 2 ledjes in serie geschakeld dmv een stukje koperdraad.
Uiteraard niet vergeten om er 1 om te draaien ivm de juiste polariteit.
De mannen lopen even uit te puffen van het zware werk en zijn wel toe aan bakkie.
Zo te zien heeft 1 van de mannen wat koffie (of thee) gemorst over zijn mooie gele shirt ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170726P1010044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170726P1010044.jpg)
Was eerst van plan om 3 rijen van 5 te maken maar dat werd toch een beetje teveel gepriegel voor mij dus het plan gewijzigd en toch maar 2 rijen van 5 ledjes gemaakt.
Hier is te zien hoe de ledjes aangesloten zijn, aan de ene kant van de dakspant zijn ze doorverbonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010045.jpg)
En aan de andere zijde zijn ze aangesloten op de + en - van de voeding die over de lengte door de loods loopt.
Vindt het nog aardig gelukt ondanks mijn grote handen en het feit dat ik aan een sterkere leesbril toe ben :-[.
Nu nog even alles een beetje uitlijnen en groen schilderen en dan kan het dak er op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010046.jpg)
Voor de foto even de verlichting aangesloten op een regelbare voeding.
Spanning 5v (2,5v per led)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010053.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010053.jpg)
Spanning 5,5v (2,75v per led)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010054.jpg)
Spanning 6v (3v per led)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170727P1010055.jpg)
Volgens de specs mogen deze witte ledjes max met 3,4v gevoed worden maar dan branden ze wel heel erg fel.
Ik denk niet dat de monteurs in de loods dit prettig zullen vinden ;D, ze mogen straks zelf kiezen voor 2,75 of 3 volt.
André
-
De loods is zo goed als gereed, alleen nog een vloertje maken met verzonken rails.
Er zit absoluut geen vaart in (had ik al gezegd dat dit een meerjaren project gaat worden? ::)).
Ben allang blij dat er wel gewoon gereden kan worden tijdens de bouw.
Nog even een plaatje van de carriage shed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170803P1010056.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170803P1010056.jpg)
André
-
Zo, we hebben weer lekker geknutseld aan de treinbaan.
Toch wel lekker zo'n vakantie thuis, heb je tenminste wat tijd voor de belangrijke klusjes thuis :angel:.
De vloer is zo goed als klaar, later wordt het nog op kleur gebracht en wat verouderd.
Heb 2 lagen balsa hout gebruikt. Eerst een laag van 2mm en daarboven nog een laagje van 1,5.
De rails ligt nu mooi verzonken en steekt nog een fractie van een milliter er boven uit.
De loods staat nog los en zo te zien moet ie rechtsachter nog een beetje worden uitgericht.
Van dichtbij gezien ziet de vloer er toch nog niet erg strak uit maar van een afstandje ziet het er toch best wel leuk uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170807P1010084.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170807P1010084.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170807P1010086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170807P1010086.jpg)
Een half jaar geleden is er ook al begonnen aan het roteerbare schaduwstation.
Zal vanmiddag of morgen nog een paar plaatjes van de bouw hier posten.
Denk dat ik nu nog even naar zolder ga, wordt toch slecht weer vanmiddag ;D.
André
-
Tijdens het ontwerpen van de nieuwe baan bleek dat een schaduwstation met keerlus toch wel erg groot wordt in schaal h0.
Toen de knoop doorgehakt en besloten dat als we toch een Britse baan gaan maken waarvoor dan niet een "rotating fiddle yard".
Op internet de nodige voorbeelden gevonden maar toch besloten om het weer op mijn eigen manier te doen (ikke eigenwijs :laugh:).
Als eerste een baseboard gemaakt van 120x42cm.
Met deze breedte past ie mooi op het Zweedse kastje ;D (Zie foto eerste post).
De as in het midden is een M10 bout.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000576.jpg)
Het roteerbare deel bestaat uit een witte meubelpaneel van 110x25cm.
Dit is niet al te lang maar de langste trein op deze baan zal uit 1 stoomlok en 3 rijtuigen bestaan, dat past makkelijk op 110cm (wel op tijd remmen :P).
In het midden een gat met een messing bus van 10mm (gemaakt van een soldeersokje 10mm) om het lekker soepel te laten draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000577.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000577.jpg)
Aan de onderzijde zijn de allersimpelste en goedkope wieltjes gemonteerd die ik kon vinden.
De plaat kan nu zonder horten en stoten 360 graden in de rondte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000578.jpg)
De rails moet natuurlijk goed gefixeerd zijn en mag geen millimeter afwijken.
Dus eerst een paar stukjes strokenprint gezaagd en de rails hierop gesoldeerd.
Ik ben gek op strokenprint, gebruik het voor allerlij doeleinden :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000582.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170201P1000582.jpg)
Zo, een "paar uurtjes" verder en de rails kan worden gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170202P1000584.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170202P1000584.jpg)
Een klein stukje rails tijdelijk vastgezet om de exacte maat te bepalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170202P1000586.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170202P1000586.jpg)
Hier zijn alle uiteinden gefixeerd, volgende klus is om alles netje op maat te knippen en vast te schroeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170202P1000588.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170202P1000588.jpg)
Alles zit nu redelijk strak op zijn plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000590.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000590.jpg)
Aan de zijkant van elke rail wordt een stukje draad gesoldeerd die via een gaatje naar de achterkant gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000591.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000591.jpg)
Dit is het technische deel aan de onderkant.
2 Stroken aluminium strip waar alle draadjes op zijn aangesloten.
Alle linker rails aan 1 strip en de rechter rails uiteraard aan de andere strip.
De alu strips krijgen hun spanning via een soort sleepcontact.
Op deze wijze wordt er ook automatisch omgepoold als de fiddle yard 180 graden draait.
De stukjes printplaat dienen tijdelijk als opvulplaatjes om de sleepcontacten soepel van de ene alu strip naar de ander te laten glijden.
Deze plaatjes zijn inmiddels vervangen door plastic plaatjes van de juiste dikte (was even zoeken)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000592.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000592.jpg)
Dit zijn aan de bovenkant van het baseboard de sleepcontacten gemaakt van 1mm verenstaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000593.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000593.jpg)
En zo zijn verend gemaakt, de contactjes hebben genoeg druk om de spanning goed door te geven.
De stukjes printplaat dienen alleen maar om het soepel door het hout te laten bewegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000594.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170208P1000594.jpg)
Het lijkt nog steeds goed te gaan (met een proefopstelling).
Er wordt straks ook nog een (voet)schakelaar ingebouwd zodat de sporen alleen spanning krijgen als er in- of uitgereden wordt.
Dit om te voorkomen dat er geen lok de afgrond in rijdt als ik bij het station aan het spelen ben en er per ongeluk een verkeerd adres wordt ingetikt.
André
-
Het ziet er ingenieus uit!
-
Zo,
We zijn een paar maandjes verder en er is weer schandalig weinig gepost en gewerkt aan de baan door mij.
Maar er zijn toch wel een paar dingetjes te melden.
Het nieuwe materieel.
Een paar rijtuigen, wagonnetjes en voertuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171025P1010419_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171025P1010419_1.jpg)
En deze mooie lok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171025P1010418_copy_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171025P1010418_copy_1.jpg)
Vorige week is deze Dapol Sentinel binnengekomen.
http://www.modelrailoffers.co.uk/pg/135/Project-Sentinel
Vind het echt een heel leuk lokje. Heb hem gelijk voorzien van een decoder en hij rijdt als een zonnetje.
Dit 2-assertje rijdt zonder problemen heel langzaam over alle wissels.
De decoder is alleen een beetje overmaats (Lenz 8 polig Nem 652) en is heel goed te zien in de cabine.
Ze hadden van mij de lok beter kunnen uitvoeren met een 6 polige Nem 651 aansluiting.
Misschien dat ik er later een keer een kleinere decoder inprop.
Ondanks dat er weinig gebouwd wordt kan er wel naar hartelust worden gereden.
Technisch is de baan klaar, alle ontkoppelaars en wisselaandrijvingen werken prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010468.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010468.jpg)
De lok wordt omgeleid (en eventueel omgedraaid) dmv de draaischijf naar het andere spoor om te kunnen kopmaken met de rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010464_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010464_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010466.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010466.jpg)
Een overzicht van het rijdend materieel gestald op het roteerbare schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010461.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171208P1010461.jpg)
Zo, en nu gaan we weer even spelen met de treintjes ;D.
André
-
Eindelijk weer een update mbt de bouw, maar dit is dan ook waarschijnlijk de laatste :o.
Afgelopen maand is er totaal niet gewerkt aan de baan dus de vaart is er helemaal uit.
Had gehoopt met de laatste aankopen weer een nieuwe impuls te geven maar het komt er gewoon niet van.
En wij hebben besloten om de ruimte een andere functie te geven dus dat gaf eigenlijk de doorslag.
De baan is al afgebroken (netjes gedemonteerd :)) en het oude hout is ook al afgevoerd.
Ruimt wel lekker op.
Heb ook besloten om alles op Marktplaats te zetten omdat we niet verwachten dat de hobby weer opgepakt wordt in de toekomst.
Hoop vandaag en morgen al een paar advertenties te plaatsen.
André
-
Jammer, André. :-\
Maar wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.
Leen.