Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Veranderingen in en aan Mat 46  (gelezen 31159 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2017, 13:26:27 »
Er komt bij mij geen binnenverlichten of welke verlichting dan ook in dit treinstel. Mijn treinen rijden altijd overdag en in zomerse omstandigheden. Ook in een op een brand er dan nooit licht in de stellen en/of rijtuigen. Front en sluitseinen zijn ook niet nodig daar het stel aan een zijde door de Pec met sluitseinen afgedekt word , en aan de andere zijde door het trekkende "motor"voertuig.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2017, 11:49:34 »

Koplampen opgeboord naar 2.4 mm
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2017, 17:32:30 »
Citaat:"Mijn treinen rijden altijd overdag en in zomerse omstandigheden. Ook in een op een brand er dan nooit licht in de stellen en/of rijtuigen."

Hans,

1 op 1 brand er altijd licht in de treinstellen en rijtuigen, ook in de zomer. In sommige treinen niet maar dit is dan "ledig" mat.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2017, 18:07:59 »
Maar daar zie je aan de buitenzijde overdag niets van. Ik vind modeltreinen die bij daglicht rijden zonder interieurverlichting dan ook realistischer ogen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2017, 18:59:13 »
Rob dat is al gedaan, komen dinsdag.


Hier komen we aan het volgende levens grote probleem. De te gebruiken Att.koppelingen zijn op!

Ik doe hierbij een dringend beroep op Artitec om de bij de Pec meegeleverde werkende koppelingen ook in de losse verkoop te brengen. Met mij zijn er nog veel meer mensen die een of meer Mat46 rond hebben rijden. Ook deze mensen willen zeker wel de prachtige Pec achter hun al dan niet verbouwde Mat 46 hangen.


Lampringen en trekogen op beide bakken aan gebracht.
@44 mis jij toevallig niemand?

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2017, 19:12:31 »
Ziet er goed uit (y) Maar voor ik in de schortplaten ga hakken wacht ik ook op eventuele losse levering van de koppelingen. Ik heb er spijt van dat ik ze toen niet gekocht had. Ze waren even leverbaar nadat de DE2 uit kwam geloof ik. Ik heb 2 Mat '46 die ik wil voorzien van koppelingen en ook 3 Hondekoppen. En dan wil ik alle koppelingen vervangen (dus niet aan één kant een nep koppeling).

Binnenverlichting regel ik af zodat je het inderdaad niet ziet als het 'dag' is voor extra realisme. Maar ik doe wel eens het licht uit in de kamer.

Mvg,

Robert.

ReneN

  • Gast
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2017, 20:48:27 »
Ik ben eind vorig jaar bij Artitec op bezoek geweest en heb reeds voorgesteld de koppelingen los te leveren. Ik zal zeker niet de enige zijn geweest...  ;) Herbert en Diederik weten ervan, ook van het probleem met de Mat '46 stellen van Lima en Rivarossi.

Ik had reeds een idee voor een alternatief zonder zaagwerk: een kleine kunststof koppelboom met aan 1 zijde een vierkant plaatje dat onder een schuine hoek op de dichte schortplaat van de Mat '46 kan worden gelijmd. Aan de andere zijde een "Artitec-koppeling" die met een (te verwijderen) pen/gatverbinding aan de koppelboom vastzit en zo draaibaar is om het lopen door bogen mogelijk te maken.

Grtz, Rene

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2017, 13:26:27 »
Vandaag onderstaande meel naar Artitec verzonden. Nu maar wachten op antwoord.

Heren van Artitec,

Ik ben op BNLS bezig met een artikel over het koppelen van de Artitec Pec aan de Mat 46 van Lima.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73389.0.html
Bij de aanschaf van de Pec (via MTE) zaten enkele werkende koppelingen voor plaatsing onder de Pec en het Mat 54 van Piko. Helaas was een van de koppelingen niet geheel compleet en kan ik dus niet gebruiken.
Mijn algemene vraag is; komen de werkende koppelingen, zoals geleverd bij de Pec, als los onderdeel in de handel? U zou hier een groot deel van de modelspoorder een groot plezier doen.

Hopende spoedig van u te horen,
Verblijf ik met vriendelijke groet,
Sobat Kras
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2017, 20:55:22 »

In afwachting op de dingen die komen gaan, alvast begonnen met het interieur van de ABDk bak
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2017, 21:29:33 »
Gaaf, die opengewerkte bagagedeuren, Sobat!  (y)

Komt er nog een ketting of een balk in de opening te hangen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2017, 12:51:51 »
Ik wél! Dat is even lang geleden! Maar toen Jeroen het had over ketting zag ik 't weer helemaal voor me!
Met de trein van Zwolle naar Steenwijk ging ik vroeger wel met zo'n groene trein. En daar zat tussen een paar stationnetjes een ketting tussen de deuren! En dan bleven de deuren open staan. Nooit geweten waarvoor dat was!
Moet ergens 1977-1978 ofzo zijn geweest. Hooguit 1980!
(toen was ik dus resp 3-4 of 6).

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2017, 15:38:36 »
De post liet even op zich wachten, maar hier zijn ze dan (y)



Nu nog even de kleur van de vloerbedekking opzoeken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2017, 23:23:16 »
Hoi Sobat,

De vloerbedekking is Bruin linoleum.
Zal zondag wel enkele foto's maken van het interieur van de mat '46.
De kleur van de bagageruimte is donkergrijs of reseda, ligt een beetje aan het tijdsbeeld wat je wilt uitbeelden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2017, 23:14:27 »

De eerste klas begint vorm te krijgen


Banken en bagagenetten staan nog los. Eerst de vloer in de juiste kleur krijgen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #29 Gepost op: 23 maart 2017, 11:50:38 »
Rob onder het laatste plaatje staat dan ook ; "eerst de vloer in de juiste kleur krijgen" Ik ga wat sneller als de gene die wat toegezegd hebben. Dit is dan ook voor het totaal plaatje!!


Artitec Pec Gekoppeld met een Piko Mat 54. Voor het gemak heb ik de koppelingen opengelaten maar het past perfect


Pec gekoppeld met de vaste Artitec lange boom aan het Mat 46.Korte boom onder de Pec en de lange boom onder de Bk Mat 46


Lima Mat 46 met de Artitec koppelingen gekoppeld aan de Piko Mat 54. Door dat alles nog een beetje los zit is de hoogte van de koppeling Mat 54 niet optimaal. Maar dat heeft geen invloed op het koppelen en rijgedrag.


Ik krijg het idee dat de 46 wat hoger op de wielflensen staat als de 54

Nu maar hopen dat Artitec met de losse koppelingen uitkomt. Ik heb op mijn meeltje nog geen antwoord gehad.


http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70487.msg3221734617.html#msg3221734617
Dit mag je lezen als het officiële antwoord van Artitec. Iets naar boven scrollen tot aan Artitec
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 16:26:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.