Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker  (gelezen 778 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Gepost op: 04 oktober 2017, 11:29:08 »

foto; J.H.Meffert
Soort voertuig      6x6 artillerietrekker 6 ton
Fabrikant      DAF, Nederland
In dienst       1956
Motor         Continental Red Seal R 6602/183 9,9 liter 6-cilinder benzine 232 PK
Tankinhoud      700 liter
Wielbasis      4160 mm
Gewicht      10.850 kg
Max. snelheid       80 km/h
Afmetingen       7270-2420-3320 mm ( L-B-H)
Bemanning           1 + 1passagier      

In de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de behoefte om het rijdend materieel, dat nog voornamelijk bestond uit overgenomen voertuigen uit de geallieerde voertuigdumps, te vervangen. Doordat de tot dan gebruikte transportmiddelen een mix van Engelse en Amerikaanse voertuigen was, bleek het onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.

Voor het middelzware en zware geschut werd nog steeds gebruikgemaakt van de M4 16 tons High Speed Volrups tractor alsmede de 6-tons White en Mack 6x6 Artillerietrekkers.

ergens in zeeland, eigen plaatje

Ter vervanging van de 6×6  Macks en Whites ontwikkelde DAF daartoe het type YA 616, een drie asser met 6×6 aandrijving en een zescilinder Continental benzinemotor, type R6602 met een vermogen van 232 pk/2800 toeren. Via een vijfversnellingsbak en een hulpbak met hoge en lage overbrenging werden alle wielen aangedreven. De Timken achterassen waren voorzien van dubbele reductie en de wagen had hydraulische remmen met luchtdrukbekrachtiging, terwijl ook de stuurinrichting hydraulisch bekrachtigd werd. De eerste DAF YA 616 werd in 1956 geproduceerd. Tot 1968 zijn er ca. 300 stuks van geproduceerd. De YA 616 werd ingezet voor de tractie van middelzwaar en zwaar geschut (o.a. de 155 mm houwitser M114). De laadbak bood ruimte aan 20 man. De opbouw vertoonde veel overeenkomst met de YA 328. Achter de cabine bevond zich een winch met 80 meter kabel en een trekkracht van 9000 kg. De YA 616 kon een aanhangerlast van 14.500 kg trekken en werd dan ook vaak als trekker gebruikt voor zwaar geschut. De prototypen waren gereed in 1956, de productie liep van 1957 tot 1968. Gedurende deze periode werden er talrijke opbouwvarianten op dit 6×6 chassis geïntroduceerd zoals o.a. de YT 616 een trekker voor 25 tons opleggers of diepladers, in hoofdzaak ingezet bij de genie. Voor de berging van defecte voertuigen werden voor leger en luchtmacht ca 300 takelwagens op het 6×6 chassis gebouwd , de typen YB 616 en YB 626. Ze waren uitgerust met een 10 tons Austin Western kraan en met twee lierinstallaties, 1 voor en 1 achter, resp met 9 ton en 20 ton trekkracht. Voor het transport van containers en pallets bouwde men het type YA 616 VL met lage en vlakke laadvloer en neerklapbare zij en achterschotten. Bij deze uitvoering was de winch voorop de wagen geplaatst. In 1959 kwam het type YK 616 in productie, een 6×6 kipper met driezijdige hydraulische kipinstallatie van BAVO en 1100×20 banden, achter dubbel. De 616 stond bekend om de robuuste bouw en enorme trekkracht, maar was ook berucht om het hoge benzineverbruik, 1 liter benzine per kilometer was geen uitzondering. De waarde van het voertuig bedroeg 140.000 gulden.
De YX616 serie is vanaf eind jaren zeventig van de 20e eeuw vervangen door de tientonner serie Yx2300. Zelfs voor de YA-616 AT is een vervanger gebouwd: YHZ2300, Artillerietrekker 40kN, 6x6 Deze zijn echter snel uitgefaseerd toen het getrokken geschut werd vervangen door de gemechaniseerde artillerie op rupsbanden.
Gegevens zijn ontleend van  Patrick Pille uit Vlaardingen.
Totaalproductie van de 616/626 serie bedraagt: 1.270 stuks


De Dinnissen verpakking voor de DAF YA-616


De inhoud. Duidelijk zijn de gietdelen te zien. Gelukkig zijn het er niet zo veel als bij de laatst door mij aangeschafte modellen van Artitec. Dit ziet er aanmerkelijk beter uit.


De eerste onderdelen die aanbod gaan komen. Er zit een redelijk hoeveelheid overbodig materiaal aan de bak en het chassisdeel, dit gaan we eerst als eerste verwijderen. Gebruik voor dit werk een scherp hobbyzaagje en kleine sleutelvijltjes.


Voorzichtig de eerste delen van bramen, vliezen en gietdelen ontdaan.
De raamsponning en de stoelleuningen zijn uiterst kwetsbaar.
Helaas kon ik in de doos geen spiegels en ruitenwissers vinden. Ook niet iets wat daar op zou moeten lijken. Zelfbouw dus.


Cabine op het chassis geplaats, stoelen en stuur op hun plek (stuurstang moet wat ingekort worden) Luchtfilter, brandstoftank en winch geplaatst. Al met al geen model voor een beginner.


Onderzijde van de wagen nog zonder veren en assen. Het schoonmaken van de uitlaat vergt enig geduld en een vaste hand. Gelukkig is hier alles niet zo dicht gelopen als op mijn laatste Artitec Dikke DAF


Heel voorzichtig begonnen met het fatsoeneren van de grill. Hier doet Artitec en Alsacast het aanmerkelijk beter met hun geëtste onderdelen


Zoals reeds gemeld door Chris is het een crime om de bak heel van de gietstukken te krijgen. Reparatie is noodzakelijk!


Het begint al aardig op een YA-616 te lijken


Nog een beetje fine-tunen en dan ziet de grill er ook gelikt uit
Ik heb met een heel scherp mesje de (soms wel erg dikke) vliezen tussen de stijlen uitgesneden. Hierbij is maar een klein ongelukje gebeurd.


Het complete chassis klaar voor de spuiter. Bakboordszijde


Stuurboordzijde


Om in stijl te blijven, gezien over de kielplaten


Met canvas cabinedak



De eerste groene grondlaag zit er op.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 20:47:48 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2017, 14:16:49 »


Reeds gebouwd.
Leuke kit weer.

Rooster aan de voorzijde is een uitdaging :) (qua vijl en schuurwerk)
Laadbak, kijk uit met losknippen, breukgevoelig.

Veel plezier !

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:26:08 »
Zo we gaan weer verder.
Ik heb nog een punt van kritiek, buiten het frontrooster, wat beter van messing had kunnen zijn, zijn er vrij zware gietdelen voor de wielen gebruikt. Op zich zijn de wielen en banden goed gedetailleerd. Alleen wordt deze detaillering  voor een groot deel teniet gedaan door het afsnijden, zagen en/of breken van deze delen. Een ietsje minder materiaal had absoluut geen kwaad gekund.


Door de zware gietstukken is het haast onmogelijk om de banden goed te zwarten.


Spreekt voor zich.


Maar een goede modelbouwer/kitjesplakker is niet snel voor een gat te vangen.
De lelijke stukken van de wielen/banden gaan gewoon naar onderen! ;D

Balen.....

Schiet de wagen uit mijn jatten.... Brandstoftank van het chassis gebroken en de sponning van de voorruit geheel verdwenen. Dat wordt een nieuwe maken!


Brandstoftank weer gerepareerd en geplaatst. Windscherm komt nog.
Voor de tweede maal legergroen gespoten.


Gaat er op lijken.
Nu nog een Wash met zwart, beschrifting aanbrengen, voorwindscherm met glas maken en de grill aanbrengen....
LONG TOM M2 155mm U.S.Army geschut WO2 schaal 1:72 Hasegawa


Nieuw windscherm met glas aangebracht (moet nog geschilderd worden) en de tactische kentekens aangebracht. Ivm de kwetsbaarheid van de grill komt deze als allerlaatste op de wagen


De laadklep bijgewerkt en een nieuwe trekhaak aangebracht.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2017, 16:14:22 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2017, 03:24:56 »

De "Oude" situatie


en de DAF situatie
LONG TOM M2 155mm U.S.Army geschut WO2 schaal 1:87 is een Roco Minitank productie
Beschermcanvas is gemaakt van een oude gewassen panty :)
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2017, 16:16:50 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2017, 06:36:04 »
Mooi Hans  (y)

Aangespoord door jouw activiteit met deze 616, kwam ik er gisteravond achter dat Arsenal een model heeft uitgebracht van "mijn" oude bakkie, de M113 C&V.
Meteen besteld natuurlijk :)

Vandaag tijdens de vriendendag van het cavaleriemuseum nog maar wat extra (detail) foto's maken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2017, 17:34:52 »

Ik weet dat ik "ze", de spiegels en ruitenwissers, ergens moet hebben liggen!!! Maar zoals gewoonlijk kan ik "ze" weer eens niet vinden


Praatje Pot en lekkere verse broodjes


En nu alleen nog in de blanke matte vernis zetten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2017, 20:31:43 »
Mooi Hans  (y)

Aangespoord door jouw activiteit met deze 616, kwam ik er gisteravond achter dat Arsenal een model heeft uitgebracht van "mijn" oude bakkie, de M113 C&V.
Meteen besteld natuurlijk :)

Vandaag tijdens de vriendendag van het cavaleriemuseum nog maar wat extra (detail) foto's maken.

Ha, da's grappig, heb er jaren naar gezocht, twee weken geleden gevonden bij arsenal, heb de eerste twee binnen, de eerste gebouwd, mooi model ! Moet er nog acht hebben om heel a103 verkennings eskadron na te bootsen (gelukkig kan ik charlie peleton in de motteballen laten) Mijn spoortijdperk is ca 1977, dus ik doe het met leo 1 tanks, (4 stuks) toen ik er zelf zat deden we het met leo2.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2017, 13:54:44 »

Ik weet dat ik "ze", de spiegels en ruitenwissers, ergens moet hebben liggen!!! Maar zoals gewoonlijk kan ik "ze" weer eens niet vinden



Ik heb ze gevonden.!! Weinert Modellbau No 4305. Ooit eens gekocht bij Willem Moerman.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2017, 14:44:27 »

Mijn YA616 op de openbareweg.


Het gaat bij Defensie ook niet altijd goed met de voertuigen. Takeldoos YB626 er op af gestuurd. Je ziet nu wel dat de verhoudingen niet kloppen. De takeldoos is ontstaan uit een Brekelmans 6 x 6 YA328 die eigenlijk wat te groot was tov de Artitec, Alsacast en Dennisse broertjes en zo voor een YA616 door kon gaan.


Iets met de achtertrein!!!


De YA met de Long Tom staat niet erg gelukkig geparkeerd. Het spul blokkeer de hele A27


Voertuigen zijn beide van de zelfde (model)fabrikant. De modellen zijn echt 1 op 87 maar het is wel wennen aan het verschil in grote van de wagens.


YA 328 en de YA616 gezusterlijk naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 14:12:19 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Dennissen DAF YA 328 Cargo en Att.trekker
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2017, 23:12:58 »
 ;D ;D ;D ;D ;D geweldig dit!!wat een zootje :P
Snelweg met N weg afmetingen...
Geheime takeldoos op diezelfde geheime weg.
Ik zou Rijkswaterstaat aanklagen voor dit wan produkt...
Zelfs de belijning is van duister alooi :angel: net als de vangrails...... :D
Helemaal top ;)

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.