Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: Veranderingen in en aan Mat 46  (gelezen 33224 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #15 Gepost op: 18 March 2017, 13:26:27 »
Er komt bij mij geen binnenverlichten of welke verlichting dan ook in dit treinstel. Mijn treinen rijden altijd overdag en in zomerse omstandigheden. Ook in een op een brand er dan nooit licht in de stellen en/of rijtuigen. Front en sluitseinen zijn ook niet nodig daar het stel aan een zijde door de Pec met sluitseinen afgedekt word , en aan de andere zijde door het trekkende "motor"voertuig.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2017, 11:49:34 »

Koplampen opgeboord naar 2.4 mm
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2794
  • Duitsland TP III/IV
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2017, 17:32:30 »
Citaat:"Mijn treinen rijden altijd overdag en in zomerse omstandigheden. Ook in een op een brand er dan nooit licht in de stellen en/of rijtuigen."

Hans,

1 op 1 brand er altijd licht in de treinstellen en rijtuigen, ook in de zomer. In sommige treinen niet maar dit is dan "ledig" mat.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5354
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2017, 18:07:59 »
Maar daar zie je aan de buitenzijde overdag niets van. Ik vind modeltreinen die bij daglicht rijden zonder interieurverlichting dan ook realistischer ogen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2017, 18:59:13 »
Rob dat is al gedaan, komen dinsdag.


Hier komen we aan het volgende levens grote probleem. De te gebruiken Att.koppelingen zijn op!

Ik doe hierbij een dringend beroep op Artitec om de bij de Pec meegeleverde werkende koppelingen ook in de losse verkoop te brengen. Met mij zijn er nog veel meer mensen die een of meer Mat46 rond hebben rijden. Ook deze mensen willen zeker wel de prachtige Pec achter hun al dan niet verbouwde Mat 46 hangen.


Lampringen en trekogen op beide bakken aan gebracht.
@44 mis jij toevallig niemand?

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2260
    • Biesje.nl
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2017, 19:12:31 »
Ziet er goed uit (y) Maar voor ik in de schortplaten ga hakken wacht ik ook op eventuele losse levering van de koppelingen. Ik heb er spijt van dat ik ze toen niet gekocht had. Ze waren even leverbaar nadat de DE2 uit kwam geloof ik. Ik heb 2 Mat '46 die ik wil voorzien van koppelingen en ook 3 Hondekoppen. En dan wil ik alle koppelingen vervangen (dus niet aan één kant een nep koppeling).

Binnenverlichting regel ik af zodat je het inderdaad niet ziet als het 'dag' is voor extra realisme. Maar ik doe wel eens het licht uit in de kamer.

Mvg,

Robert.

ReneN

  • Gast
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2017, 20:48:27 »
Ik ben eind vorig jaar bij Artitec op bezoek geweest en heb reeds voorgesteld de koppelingen los te leveren. Ik zal zeker niet de enige zijn geweest...  ;) Herbert en Diederik weten ervan, ook van het probleem met de Mat '46 stellen van Lima en Rivarossi.

Ik had reeds een idee voor een alternatief zonder zaagwerk: een kleine kunststof koppelboom met aan 1 zijde een vierkant plaatje dat onder een schuine hoek op de dichte schortplaat van de Mat '46 kan worden gelijmd. Aan de andere zijde een "Artitec-koppeling" die met een (te verwijderen) pen/gatverbinding aan de koppelboom vastzit en zo draaibaar is om het lopen door bogen mogelijk te maken.

Grtz, Rene

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2017, 13:26:27 »
Vandaag onderstaande meel naar Artitec verzonden. Nu maar wachten op antwoord.

Heren van Artitec,

Ik ben op BNLS bezig met een artikel over het koppelen van de Artitec Pec aan de Mat 46 van Lima.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73389.0.html
Bij de aanschaf van de Pec (via MTE) zaten enkele werkende koppelingen voor plaatsing onder de Pec en het Mat 54 van Piko. Helaas was een van de koppelingen niet geheel compleet en kan ik dus niet gebruiken.
Mijn algemene vraag is; komen de werkende koppelingen, zoals geleverd bij de Pec, als los onderdeel in de handel? U zou hier een groot deel van de modelspoorder een groot plezier doen.

Hopende spoedig van u te horen,
Verblijf ik met vriendelijke groet,
Sobat Kras
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2017, 20:55:22 »

In afwachting op de dingen die komen gaan, alvast begonnen met het interieur van de ABDk bak
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5354
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2017, 21:29:33 »
Gaaf, die opengewerkte bagagedeuren, Sobat!  (y)

Komt er nog een ketting of een balk in de opening te hangen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2017, 12:51:51 »
Ik wél! Dat is even lang geleden! Maar toen Jeroen het had over ketting zag ik 't weer helemaal voor me!
Met de trein van Zwolle naar Steenwijk ging ik vroeger wel met zo'n groene trein. En daar zat tussen een paar stationnetjes een ketting tussen de deuren! En dan bleven de deuren open staan. Nooit geweten waarvoor dat was!
Moet ergens 1977-1978 ofzo zijn geweest. Hooguit 1980!
(toen was ik dus resp 3-4 of 6).

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #26 Gepost op: 21 March 2017, 15:38:36 »
De post liet even op zich wachten, maar hier zijn ze dan (y)



Nu nog even de kleur van de vloerbedekking opzoeken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1625
    • Dwangrail.nl
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #27 Gepost op: 21 March 2017, 23:23:16 »
Hoi Sobat,

De vloerbedekking is Bruin linoleum.
Zal zondag wel enkele foto's maken van het interieur van de mat '46.
De kleur van de bagageruimte is donkergrijs of reseda, ligt een beetje aan het tijdsbeeld wat je wilt uitbeelden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #28 Gepost op: 22 March 2017, 23:14:27 »

De eerste klas begint vorm te krijgen


Banken en bagagenetten staan nog los. Eerst de vloer in de juiste kleur krijgen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Veranderingen in en aan Mat 46
« Reactie #29 Gepost op: 23 March 2017, 11:50:38 »
Rob onder het laatste plaatje staat dan ook ; "eerst de vloer in de juiste kleur krijgen" Ik ga wat sneller als de gene die wat toegezegd hebben. Dit is dan ook voor het totaal plaatje!!


Artitec Pec Gekoppeld met een Piko Mat 54. Voor het gemak heb ik de koppelingen opengelaten maar het past perfect


Pec gekoppeld met de vaste Artitec lange boom aan het Mat 46.Korte boom onder de Pec en de lange boom onder de Bk Mat 46


Lima Mat 46 met de Artitec koppelingen gekoppeld aan de Piko Mat 54. Door dat alles nog een beetje los zit is de hoogte van de koppeling Mat 54 niet optimaal. Maar dat heeft geen invloed op het koppelen en rijgedrag.


Ik krijg het idee dat de 46 wat hoger op de wielflensen staat als de 54

Nu maar hopen dat Artitec met de losse koppelingen uitkomt. Ik heb op mijn meeltje nog geen antwoord gehad.


http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70487.msg3221734617.html#msg3221734617
Dit mag je lezen als het officiële antwoord van Artitec. Iets naar boven scrollen tot aan Artitec
« Laatst bewerkt op: 23 March 2017, 16:26:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.