Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 17:34:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 17:16:31
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
  

Auteur Topic: De treinfabriek (SGB)  (gelezen 7367 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
De treinfabriek (SGB)
« Gepost op: 04 March 2017, 12:25:27 »
Op nmld ( http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=32&t=4210&p=87603#p87603 ) lees ik dat de SGB de grote hal uit 1916 van de RET werkplaats aan de Kleiweg heeft verworven. Demontage en transport zijn al gedekt  (y)

In Goes gaat deze hal gebruikt worden voor de stalling van gerestaureerd en nog te restaureren materieel.

Eelco

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2017, 23:39:43 »
http://rtvr.nl/5PLb

Nieuwsbericht over het verplaatsen van de oude Allan-RET hal op RTV Rijnmond

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2017, 01:31:07 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2017, 11:51:44 »
Groeten Joop, machinist Lls

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2017, 12:59:18 »
Ik denk dat je het oude station Houten wel een paar keer in deze hal kwijt kunt.
Dit zal best wel een van de grootste panden zijn die in Nederland verplaatst wordt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2017, 13:00:57 »
Alleen de vergunning en fondsen voor de herbouw moeten nog geregeld. Ik hoop dat dat snel lukt. Ik herinner me nog de oude stationskappen van Utrecht die nu ergens in het struikgewas liggen...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2017, 13:11:33 »
Helaas was door de sloper het laatste deel "vergeten" naar Goes te brengen, maar in stukken geknipt naar de smelterij.  Een complete zijgevel was manco hierdoor. Dit was de hoofdreden waardoor de oude kap van Utrecht niet meer opgebouwd kon worden. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2017, 13:18:09 »
Klopt. De Utrechtse kap kon niet meer in oorspronkelijke staat worden herbouwd. Er is wel overwogen een andere kap te bouwen met gebruikmaking van de beschikbare materialen. Een gesloten hal zoals de Allan-fabriek is uiteindelijk echter nog beter als het gaat om het beschermd stallen van de collectie.
Reinier

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #8 Gepost op: 01 June 2017, 13:19:19 »
Duidelijk  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #9 Gepost op: 01 June 2017, 13:45:02 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2017, 14:27:41 »
Hoe zit het nu precies met de Utrechtse kappen? Die worden in de toekomst geheel niet meer gebruikt?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2017, 14:35:40 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout

Bolders hebben toch een iets andere vorm! Dit gebouw is duidelijk geïnspireerd op de vorm van een Kaapstander! en dat is heel wat anders.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2017, 16:48:16 »
Vertel de firma Mammoet dat ze de naam moeten wijzigen  ;D , wij zijn wel overtuigd....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2017, 17:03:55 »
Dat krijg je als zware tillers zich met het natte gebeuren gaan bezig houden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2017, 17:10:27 »
Je bedoelt de Kursk? ;) Ten slotte heeft van Seumeren Mammoet overgenomen en niet andersom. (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!