Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: De treinfabriek (SGB)  (gelezen 7157 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
De treinfabriek (SGB)
« Gepost op: 04 March 2017, 12:25:27 »
Op nmld ( http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=32&t=4210&p=87603#p87603 ) lees ik dat de SGB de grote hal uit 1916 van de RET werkplaats aan de Kleiweg heeft verworven. Demontage en transport zijn al gedekt  (y)

In Goes gaat deze hal gebruikt worden voor de stalling van gerestaureerd en nog te restaureren materieel.

Eelco

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2017, 23:39:43 »
http://rtvr.nl/5PLb

Nieuwsbericht over het verplaatsen van de oude Allan-RET hal op RTV Rijnmond

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2017, 01:31:07 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2017, 11:51:44 »
Groeten Joop, machinist Lls

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2017, 12:59:18 »
Ik denk dat je het oude station Houten wel een paar keer in deze hal kwijt kunt.
Dit zal best wel een van de grootste panden zijn die in Nederland verplaatst wordt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2017, 13:00:57 »
Alleen de vergunning en fondsen voor de herbouw moeten nog geregeld. Ik hoop dat dat snel lukt. Ik herinner me nog de oude stationskappen van Utrecht die nu ergens in het struikgewas liggen...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2017, 13:11:33 »
Helaas was door de sloper het laatste deel "vergeten" naar Goes te brengen, maar in stukken geknipt naar de smelterij.  Een complete zijgevel was manco hierdoor. Dit was de hoofdreden waardoor de oude kap van Utrecht niet meer opgebouwd kon worden. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2017, 13:18:09 »
Klopt. De Utrechtse kap kon niet meer in oorspronkelijke staat worden herbouwd. Er is wel overwogen een andere kap te bouwen met gebruikmaking van de beschikbare materialen. Een gesloten hal zoals de Allan-fabriek is uiteindelijk echter nog beter als het gaat om het beschermd stallen van de collectie.
Reinier

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #8 Gepost op: 01 June 2017, 13:19:19 »
Duidelijk  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #9 Gepost op: 01 June 2017, 13:45:02 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2017, 14:27:41 »
Hoe zit het nu precies met de Utrechtse kappen? Die worden in de toekomst geheel niet meer gebruikt?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2017, 14:35:40 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout

Bolders hebben toch een iets andere vorm! Dit gebouw is duidelijk geïnspireerd op de vorm van een Kaapstander! en dat is heel wat anders.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2017, 16:48:16 »
Vertel de firma Mammoet dat ze de naam moeten wijzigen  ;D , wij zijn wel overtuigd....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2017, 17:03:55 »
Dat krijg je als zware tillers zich met het natte gebeuren gaan bezig houden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2017, 17:10:27 »
Je bedoelt de Kursk? ;) Ten slotte heeft van Seumeren Mammoet overgenomen en niet andersom. (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!