Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Martijn193
Vandaag om 13:09:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 13:07:58
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
NS-1000 in spoor-1 door Michiel2
Vandaag om 12:32:11
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Bollenwagen, diverse vragen door Jeroen Water
Vandaag om 12:08:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Klompentrein door j.ossebaar
Vandaag om 11:39:54
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
  

Auteur Topic: De treinfabriek (SGB)  (gelezen 7276 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
De treinfabriek (SGB)
« Gepost op: 04 March 2017, 12:25:27 »
Op nmld ( http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=32&t=4210&p=87603#p87603 ) lees ik dat de SGB de grote hal uit 1916 van de RET werkplaats aan de Kleiweg heeft verworven. Demontage en transport zijn al gedekt  (y)

In Goes gaat deze hal gebruikt worden voor de stalling van gerestaureerd en nog te restaureren materieel.

Eelco

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2017, 23:39:43 »
http://rtvr.nl/5PLb

Nieuwsbericht over het verplaatsen van de oude Allan-RET hal op RTV Rijnmond

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2017, 01:31:07 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2017, 11:51:44 »
Groeten Joop, machinist Lls

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2017, 12:59:18 »
Ik denk dat je het oude station Houten wel een paar keer in deze hal kwijt kunt.
Dit zal best wel een van de grootste panden zijn die in Nederland verplaatst wordt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2017, 13:00:57 »
Alleen de vergunning en fondsen voor de herbouw moeten nog geregeld. Ik hoop dat dat snel lukt. Ik herinner me nog de oude stationskappen van Utrecht die nu ergens in het struikgewas liggen...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2017, 13:11:33 »
Helaas was door de sloper het laatste deel "vergeten" naar Goes te brengen, maar in stukken geknipt naar de smelterij.  Een complete zijgevel was manco hierdoor. Dit was de hoofdreden waardoor de oude kap van Utrecht niet meer opgebouwd kon worden. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2017, 13:18:09 »
Klopt. De Utrechtse kap kon niet meer in oorspronkelijke staat worden herbouwd. Er is wel overwogen een andere kap te bouwen met gebruikmaking van de beschikbare materialen. Een gesloten hal zoals de Allan-fabriek is uiteindelijk echter nog beter als het gaat om het beschermd stallen van de collectie.
Reinier

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #8 Gepost op: 01 June 2017, 13:19:19 »
Duidelijk  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #9 Gepost op: 01 June 2017, 13:45:02 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2017, 14:27:41 »
Hoe zit het nu precies met de Utrechtse kappen? Die worden in de toekomst geheel niet meer gebruikt?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12496
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2017, 14:35:40 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout

Bolders hebben toch een iets andere vorm! Dit gebouw is duidelijk geïnspireerd op de vorm van een Kaapstander! en dat is heel wat anders.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2017, 16:48:16 »
Vertel de firma Mammoet dat ze de naam moeten wijzigen  ;D , wij zijn wel overtuigd....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12496
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2017, 17:03:55 »
Dat krijg je als zware tillers zich met het natte gebeuren gaan bezig houden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2017, 17:10:27 »
Je bedoelt de Kursk? ;) Ten slotte heeft van Seumeren Mammoet overgenomen en niet andersom. (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!