Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door Hasenwald
Vandaag om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
De wijntrein door MOVisser
Vandaag om 12:50:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:22:27
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: De treinfabriek (SGB)  (gelezen 7257 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
De treinfabriek (SGB)
« Gepost op: 04 March 2017, 12:25:27 »
Op nmld ( http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=32&t=4210&p=87603#p87603 ) lees ik dat de SGB de grote hal uit 1916 van de RET werkplaats aan de Kleiweg heeft verworven. Demontage en transport zijn al gedekt  (y)

In Goes gaat deze hal gebruikt worden voor de stalling van gerestaureerd en nog te restaureren materieel.

Eelco

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2017, 23:39:43 »
http://rtvr.nl/5PLb

Nieuwsbericht over het verplaatsen van de oude Allan-RET hal op RTV Rijnmond

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2017, 01:31:07 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2017, 11:51:44 »
Groeten Joop, machinist Lls

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2017, 12:59:18 »
Ik denk dat je het oude station Houten wel een paar keer in deze hal kwijt kunt.
Dit zal best wel een van de grootste panden zijn die in Nederland verplaatst wordt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2017, 13:00:57 »
Alleen de vergunning en fondsen voor de herbouw moeten nog geregeld. Ik hoop dat dat snel lukt. Ik herinner me nog de oude stationskappen van Utrecht die nu ergens in het struikgewas liggen...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2017, 13:11:33 »
Helaas was door de sloper het laatste deel "vergeten" naar Goes te brengen, maar in stukken geknipt naar de smelterij.  Een complete zijgevel was manco hierdoor. Dit was de hoofdreden waardoor de oude kap van Utrecht niet meer opgebouwd kon worden. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2017, 13:18:09 »
Klopt. De Utrechtse kap kon niet meer in oorspronkelijke staat worden herbouwd. Er is wel overwogen een andere kap te bouwen met gebruikmaking van de beschikbare materialen. Een gesloten hal zoals de Allan-fabriek is uiteindelijk echter nog beter als het gaat om het beschermd stallen van de collectie.
Reinier

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #8 Gepost op: 01 June 2017, 13:19:19 »
Duidelijk  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #9 Gepost op: 01 June 2017, 13:45:02 »
Wat ik me afvraag, is er ooit eerder in Nederland weleens zo'n groot gebouw verhuisd al?

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2017, 14:27:41 »
Hoe zit het nu precies met de Utrechtse kappen? Die worden in de toekomst geheel niet meer gebruikt?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12495
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2017, 14:35:40 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolder. Het complete 10 verdiepingen grote hoofdkantoor van Mammoet :) Zelfde geintje hebben ze in de USA gedaan.

Reinout

Bolders hebben toch een iets andere vorm! Dit gebouw is duidelijk geïnspireerd op de vorm van een Kaapstander! en dat is heel wat anders.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2017, 16:48:16 »
Vertel de firma Mammoet dat ze de naam moeten wijzigen  ;D , wij zijn wel overtuigd....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12495
    • sleutelspoor
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2017, 17:03:55 »
Dat krijg je als zware tillers zich met het natte gebeuren gaan bezig houden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: De treinfabriek (SGB)
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2017, 17:10:27 »
Je bedoelt de Kursk? ;) Ten slotte heeft van Seumeren Mammoet overgenomen en niet andersom. (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!