Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:18:04
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 23:09:30
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
Vandaag om 22:30:12
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door T.Spat
Vandaag om 22:29:22
Roco railjet voorzien van een decoder door DBCargo
Vandaag om 22:20:50
Frans loodsje et cetera door T.Spat
Vandaag om 22:20:37
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
Vandaag om 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
Vandaag om 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
Vandaag om 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
Vandaag om 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
Vandaag om 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
Vandaag om 20:40:01
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 20:25:58
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
Vandaag om 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
Vandaag om 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
Vandaag om 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
Vandaag om 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
Vandaag om 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
Vandaag om 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
Vandaag om 15:47:17
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 15:26:41
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 137433 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23932
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #885 Gepost op: 05 October 2024, 16:42:22 »
Faller levert meestal wel onderdelen hoor. Gewoon een super aardig mailtje sturen en het merk wat ophemelen. Doet wonderen  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #886 Gepost op: 05 October 2024, 16:58:25 »
 ;D Dank voor de tip. Gaan we proberen!

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #887 Gepost op: 09 October 2024, 20:16:31 »
Ik heb weer een bezoek gebracht aan de bouwmarkt voor een nieuwe plaat populierenmultiplex.
Dit voor de sporen op niveau 1.
Om te beginnen met de uitbreiding van het opstelterrein (het maagdelijke multiplex rechts op de foto).

Het was gisteren dat ik de plaat multiplex op maat heb gezaagd. Maar het paste niet meteen. Dan moet je kleine stukjes “bijzagen” en dat kan niet anders dan met de decoupeerzaag. Ik wilde geen stof op m'n treinenkamer, dus ben ik met de plaat naar beneden, de tuin in gegaan. Het paste ook daarna niet meteen want ik ben geloof ik wel 7x met die plaat naar boven en beneden gesjouwd, 2 trappen op en af.
Ik kon er maar niet achter komen op welke plek die plaat maar niet wilde passen. Uiteindelijk bleek het de betonnen achterwand waarvan ik veronderstelde dat die vlak was. Niet echt dus. Er hoeft maar een klein verschilletje in te zitten en dan deugt je uitgangspunt niet.
Het is goedgekomen :).

Nou ja goedgekomen?
Ik moet de houten onderconstructie nog maken. En daarvoor is het weer nodig dat je sporenplan vastgelegd is, want ja, die wisselaandrijvingen mogen niet in conflict komen met de houten regels.
Dus ben ik nu eerst bezig het sporenplan uit te zoeken.
En daarbij blijkt dat m’n ontwerptekening afwijkt van de realiteit (lees: de sporen die er al liggen). En dat heeft weer als gevolg dat ik de plaat aan het einde iets te krap heb afgezaagd. Dus zal ik er nog een stukje plaat aan moeten breien.
Het is allemaal wel te doen, maar alles kost veel meer tijd dan ik gedacht had.

Intussen heb ik ook naar de wissels gekeken. Welke heb ik reeds en welke moet ik nog bijbestellen.
Een tegenvaller was dat bij het verwijderen van een railverbinder een spoorstaaf van een van de te hergebruiken wissels los kwam. Dat kan ik misschien wel repareren maar betrouwbaarheid is een groot goed. Maar het is vooral de perfectionist in mij die zo’n wissel liefst toch maar vervangt. Een nachtje over slapen dan maar :-\.

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #888 Gepost op: 09 October 2024, 21:39:17 »
Voordeel van de trap zeven keer op en af lopen dat je niet meer naar de sportschool hoeft ;D

Een nachtje slapen kan geen kwaad. Daar krijg je alleen maar een betere beslissing van.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23932
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #889 Gepost op: 09 October 2024, 22:10:39 »
Goed dat je geen gehaaste beslissing neemt Bas.
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4614
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #890 Gepost op: 10 October 2024, 15:27:59 »
Bas,

Het is geen aangenomen werk, dus rustig aan. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 002  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #891 Gepost op: 17 October 2024, 17:44:41 »
Nog dank voor jullie reacties.

Een update.
Multiplexplaat mer een strookje uitgebreid
Sporenplan uitgetekend.

Pas daarna kon de positie van de ondersteuningslat worden bepaald.
Dit vanwege de wisselaandrijvingen.

In het midden de bewuste ondersteuningslat.


En dan de plaat erop.
Die moet afneembaar blijven.

Bij het laatste wissel is het begin van de extra aangezette strook te zien.

De volgende stap is het markeren van de rails (met spijkertjes vanaf de onderzijde, zoals ik dat eerder deed).
Daarna kan de kruklaag erop.
Nu nog zorgen voor voldoende (en goede) wissels, wisselmotoren en een schakeldecoder. Dan kunnen de sporen gelegd worden.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #892 Gepost op: 26 October 2024, 20:20:26 »
Hier staat de (afneembare) plaat voor de opstelsporen op z'n kant.

De positie van de wissels is bepaald. En de hartlijnen van de opstelsporen staan uitgetekend.
Nu moet er een kurklaag overheen komen, waardoor het tekenwerk wordt afgedekt.
Daarom zijn er gaatjes geboord waar van onderaf spijkertjes door gestoken zijn, teneinde hartlijnen en positie van de wissels te verklikken.
Die spijkertjes prik ik straks door de kurklaag.

Op deze foto is goed te zien dat ik de plaat rechtsonder heb moeten uitbreiden met een extra strookje. Uiteindelijk bleek dat ook nog eens gunstig voor de buigstijfheid van de plaat.

Volgens de regelen van de (ontwerp)kunst had ik de sporen wat schuiner willen leggen ten opzichte van de haakse zijde. Uiteindelijk lopen de sporen maar een paar centimeter schuin ten opzichte van de parallel. Ik was nu eenmaal gebonden aan de wisselhoek en de beschikbare breedte.
Maakt niet uit. Als de plaat op z'n plek ligt, dan ziet het er heel vanzelfsprekend uit.

Nu dus kurk aanbrengen.
Kurk schilderen in de basiskleur.
Dan rails en wissels leggen, inclusief voeding van de sporen.
Wisselmotoren monteren en elektrisch aansluiten.
Aansluiten en configureren wisseldecoder.

Afwerken (schilderen rails, ballasten, scenery, begroeiing) geschiedt allemaal in een later stadium.

Omdat de plaat afneembaar is, kan ik er allemaal gemakkelijk(er) bij.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8717
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #893 Gepost op: 26 October 2024, 22:09:55 »
Hoi,

Je hebt heel wat werk doorgevoerd.
Hopelijk zullen de wijzigingen je bevallen

De dubbele boog ziet er al fraai uit.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #894 Gepost op: 26 October 2024, 22:26:21 »
Dank je Koen.

Ja, ik ben heel tevreden over het nieuwe baanplan. Veel ruimtelijker en meer een eenheid.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23932
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #895 Gepost op: 26 October 2024, 22:29:42 »
Best een heftige klus Bas maar daar heb je jaren profijt/plezier van  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4614
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #896 Gepost op: 27 October 2024, 09:07:49 »
Ziet er weer strak uit Bas. (y)

Je bent lekker bezig en het resultaat komt naar je toe. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 002  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2205
Re: Aachenau West
« Reactie #897 Gepost op: 27 October 2024, 09:17:04 »
Bas, nog even door buffelen, maar het ziet er goed uit  (y)

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #898 Gepost op: 27 October 2024, 12:58:06 »
Dank heren voor de aansporingen ( ;D )

Het is inderdaad even doorbuffelen, Meino.
Zo'n reactie stimuleert me om dat dan ook werkelijk te doen.
De vaart erin houden dus.

Groet, Bas