Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 113755 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #60 Gepost op: 08 juni 2020, 23:39:36 »
Het baandeel inclusief viaduct moet uitneembaar blijven.

Het viaduct is echter (imaginair) opgelegd in een ander baandeel.
Het viaduct blijft "haken" achter de muur als je het baandeel naar je toe trekt. En omhoog lukt ook niet.


Zo kan het wel.


Maar dit biedt meer mogelijkheden om een strakke aansluiting te maken tussen oplegging viaduct en bestaande muur (DAS-klei)


Even een dummy gemaakt. (Zonder zo'n sjabloon lukt het nooit om een dergelijk element precies passend te maken)
Resultaat:
Wel strak, maar het totaalbeeld oogt me te grof in vergelijking met het viaduct.


Bekleden met metselwerkpapier dan.
Nog steeds grof.
De kleur past niet.
De stenen die worden uitgebeeld zijn bovendien veel te groot. Je komt omgerekend op schaal uit op een lagenmaat van zo'n 17cm. Dat is ongeveer 2,5x zo groot als onze in NL standaard toegepaste stenen (waalformaat). Verder is het met dit soort producten onmogelijk om een geloofwaardige buitenhoek te maken.


Het moet ranker.
Een visuele onderbreking - de verticale sleuf - helpt.
Zoiets gaat het worden.


Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #61 Gepost op: 09 juni 2020, 02:19:29 »
Een heel gepuzzel Bas!
En geduld is een eerst vereiste. Maar dat heeft Bas wel  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #62 Gepost op: 09 juni 2020, 13:49:57 »
....herkenbaar, toch? ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #63 Gepost op: 07 juli 2020, 21:23:08 »
Enige vorderingen....


Het viaduct in de witte grondverf.
Het wegdek ligt er nog los op en sluit daarom nog niet overal goed aan.


Zo hier en daar is nog wat plamuurwerk nodig voordat het wit in betonkleur wordt geschilderd.


Vandaag was het schilderen van de rotsen aan de beurt.


Ook de beëindiging rondom is nu geschilderd.


Om het plaatje compleet te maken is nu het viaduct er weer in gelegd.


Zicht op de rotsen


De rosten van onderen

Om de rotsen op eenzelfde kleur te krijgen als die van 7 jaar geleden was nog wel even een dingetje.
De toen gemengde verf bleek namelijk compleet uitgedroogd zodat ik nieuwe moest kopen en opnieuw moest mengen.
Gelukkig had ik wel ergens genoteerd welke verven ik gebruikt had.
Maar de mengverhouding had ik indertijd door te proberen bepaald. Dat moest dus nu opnieuw door telkens wat toe te voegen tot het leek op het grijs van 7 jaar geleden.
Helemaal hetzelfde is het niet geworden, maar wel zo ongeveer. Afgezien daarvan is ook de lichtinval op die plek anders. Met dit soort zaken moet je gewoon een beetje geluk hebben.
Ik ben redelijk tevreden.

Volgende stappen:
- bijwerken kleuren tunnelingangen
- aanbrengen vegetatie
- ballast bijwerken en inspectiepaden maken
- aanbrengen en aansluiten van een dwergsein

Los daarvan kan ik verder met het viaduct (plamuren / schilderen / wegdek / hekwerk etc.)
Ook moet er nog iets met de grijze achterwand gebeuren. Maar daar ben ik nog over aan het piekeren.

Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #64 Gepost op: 12 juli 2020, 22:35:36 »
Het dwergsein is aangesloten.
Het seinbeeld is gekoppeld aan de stand van het wissel dat naar het spoor leidt.

Bij voorbaat excuus voor de matige foto's.
(De rode sluitseinen van de loc tonen op de foto maar nauwelijks rood. En dat is dan nog maar één aspect).
Maar het gaat me nu even om het idee.

Onveilig


Veilig


Ik was overigens aangenaam verrast dat er voor de witte lichten nu witte leds zijn toegepast. Eerder werden er namelijk gele leds gebruikt.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #65 Gepost op: 14 juli 2020, 19:42:50 »
Even geen bouwnieuws.

Want het onderhoud vraagt ook z'n tijd.
Het heeft me namelijk een hele (zater)dag gekost om de baan te stofzuigen en om het materieel af te stoffen.
Precisiewerk, als je de schade tenminste beperkt wilt houden.

Toch is mijn baan maar vrij bescheiden van grootte.
Ik kan daarom maar nauwelijks begrijpen hoe sommige mensen het klaarspelen een veel grotere baan af te bouwen.

Misschien zijn het de uitzonderingen.
Zo las ik bijvoorbeeld in een Eisenbahn Journal uit 1999 van een man die het klaarspeelde een baan van 42 m2 in 7 jaar tijd compleet af te bouwen. En dat terwijl hij daarnaast voor z'n beroep zo'n 75 a 80 uur werkte.
Dat betekende voor hem dus iedere avond stug doorbouwen. Alleen kerstavond moest hij vanwege familiaire verplichtingen vrij houden.

Ik zou zoiets niet op kunnen brengen. Avond aan avond bouwen.
Daarnaast ligt mijn bouwtempo waarschijnlijk heel laag. Ik denk van tevoren misschien wel veel teveel na in plaats van direct aan te pakken ;D.

Het maakt me verder niet uit. Ieder z'n ding.
Maar ik bedenk me nog wel even voordat ik m'n baan afbreek om weer wat nieuws te beginnen.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #66 Gepost op: 15 juli 2020, 21:18:01 »
Hoi,

Met jou meerdere denk ik, waaronder ikzelf.

Maar eenmaal bezig pik je toch steeds weer wat op.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #67 Gepost op: 19 december 2020, 13:03:38 »


Met een beetje doorwerken is m'n baan zoals bovenstaande getekend, binnen niet al te lange tijd gereed.
Maar wat dan?

Mogelijk ga ik de boel dan rigoureus aanpassen.
Op dit moment moet ik er steeds onderdoor kruipen om bij het bedieningstableau te komen. En ook mijn werktafel is alleen op deze manier te bereiken.

Het rood gearceerde deel moet dan weg. Het nieuwe groene deel komt er voor in de plaats.


De bestaande rondlopende baan wordt dan dubbelsporig.
Bedieningstableau en bedradingen moet allemaal worden vernieuwd.
Het is een enorme ingreep.
Uiteindelijk worden de rijmogelijkheden beperkter. En ook de opstelmogelijkheden worden minder.
Maar de baan wordt wel meer een eenheid en ik hoef er niet steeds weer onderdoor te kruipen.

Vooralsnog zijn het alleen nog maar wilde plannen.
Ik moet eerst alles nog maar eens uitwerken, wat ik op zich al leuk vind (misschien zelfs wel het leukste van alles).

Eerst dat laatste baandeel maar eens voltooien.
Binnenkort daarover meer.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 13:07:56 door wob »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #68 Gepost op: 19 december 2020, 13:06:36 »
Zo Bas, grootse plannen  (y)
Ben benieuwd wat het precies gaat worden. Blijf je volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #69 Gepost op: 19 december 2020, 13:09:45 »
Hoi,

Is wel prettig als je überhaupt een werkplek hebt en er ook bij kan.

Miss dat eea minder wordt maar miss juist effectiever verloop van alles.

Hier nog wat inspiratie: (DA trains)
Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 13:13:55 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #70 Gepost op: 19 december 2020, 13:19:04 »
Ik kruip er dagelijks tientallen keren onderdoor. En dat al bijna 25 jaar lang.
Maar de ingreep is heel rigoureus.
Ik moet dan ook afscheid nemen van het deel waar ik alles zelf gebouwd heb. En het oorspronkelijke deel gaat daarnaast ook flink op de schop.
Eerst maar eens plannen uitwerken en kijken wat het me waard is.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #71 Gepost op: 19 december 2020, 15:54:33 »
Blijf je volgen  :police:
Oei!
Het is dan maar goed dat ik al een planning (van stevig doorbuffelen) gemaakt heb (net zoals jij voor jouw baan) ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #72 Gepost op: 26 december 2020, 16:14:28 »
Alvorens afscheid te nemen van het baandeel - als het tenminste zover komt - wil ik het laatste gedeelte eerst voltooien.

De weg over het viaduct moest "geasfalteerd" worden.
Daarvoor gebruik ik heel fijn strooimateriaal wat ik elders op de baan ook al heb toegepast.
Vanwege de houtlijm wordt de boel nat, dus ik hoopte maar dat de toegepaste verflagen voldoende dicht waren. Anders zou het karton (waaruit het viaduct is opgebouwd) gaan opbollen.

Met het karton is het gelukkig goed gegaan.
Maar het resultaat viel zelfs na twee keer "asfalteren" tegen.

Onregelmatig en niet-dekkend.
Vreemd, omdat het resultaat tot nu toe altijd bevredigend was.
Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat de ondergrond van het viaduct de lichte betonkleur heeft. Ik weet het niet zeker omdat ik me niet meer herinner hoe de ondergrond van eerder gemaakte wegen eruit zag. (Dat pleit ervoor om steeds vast te leggen welke methodes je gebruikt bij het bouwen. Deels heb ik dat wel gedaan, maar dus niet consequent)

De lichte ondergrond heb ik vervolgens geprobeerd alsnog donkerder te maken met ordinaire waterverf. Dit in de hoop dat het strooisel z'n eigen kleur zou behouden.

Daarvoor heb ik de kleur bruin gebruikt, want in de praktijk is bijna niets echt zwart, ook asfalt niet.
Het resultaat vind ik redelijk, zeker op deze foto waarop de boel nog aan het drogen is.
Maar die bruine kleur is me toch nog wat te nadrukkelijk aanwezig.

Zeker als je kijkt naar deze foto.

En bovendien ook nu nog steeds die lichte plekken.

Ik weet nog even niet in hoeverre ik verder ga proberen het resultaat te optimaliseren. Misschien toch nog een keer met zwart eroverheen. Of nog een derde laagje strooimateriaal?

Later meer.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #73 Gepost op: 26 december 2020, 21:44:04 »
Hoi,

Vind die met zwart het beste uitzien.

Miss de volgende ronde deze kleurlaag deppend met dat bruine afwerken zodat je aan de randen wat effecten erbij krijgt.
Wel uitkijken dat dat karton bij de 2e ronde niet gaat bollen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #74 Gepost op: 27 december 2020, 17:05:38 »
Die met zwart is dezelfde als de bruine :)
Het is de verlichting (de belichting) die het verschil maakt.

Eigenlijk ben ik toch wel redelijk tevreden met het resultaat. Voorlopig laat ik het er maar even bij.

Dat karton gaat overigens niet meer opbollen. Het heeft 2 ronden strooimateriaal met verdunde houtlijm, plus een ronde met waterverf al overleefd. De grondlaag met verf op alkydbasis, is gelukkig voldoende waterkerend gebleken.

Groet, Bas