Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 113734 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #30 Gepost op: 08 augustus 2017, 16:19:14 »
Nog even in de herhaling van wat ik eerder schreef:

Er valt natuurlijk nog heel veel meer te vertellen. Over de bouw, het ontwerp, de afwegingen, de details, het onderhoud, over wat beter kon, over wat misschien nog te veranderen en over nieuwe plannen.

Afbreken en opnieuw beginnen is ook een optie. Maar zover ben ik voorlopig nog even niet.

En dan de vraag:
Een baan die (bijna) af is. Kennen jullie dat gevoel?

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #31 Gepost op: 09 oktober 2017, 21:40:07 »
Hier moet eindelijk eens wat aan gebeuren.

Als je de kamer binnenkomt dat springt deze grijze achterkant meteen in het oog. Daar wil ik nu wat aan verbeteren.


Het idee was eigenlijk om hier complete treinen van vitrinekast (die ook nog gemaakt moet worden) in één keer op de baan te zetten. Per trein zou ik dan een spoor moeten maken dat op steunen gezet, aansluit op de gele doorgang.
(Om te voorkomen dat treinen naar beneden storten heb ik er tijdelijk maar een kartonnetje met punaise voor gezet)


Van dat idee ben ik afgestapt. Voor een beetje een trein heb je al snel 1.50m lengte nodig. Er bevindt zich daar een deur en als ik die 90 gr open wil blijven kunnen doen, dan houd ik maar 60 a 70cm over voor een spoortje.

Bovendien heb ik dan nog steeds niets gedaan met die lelijke grijze achterkant. Verder is het vreemd dat de weg ruw afgekapt is terwijl de treinendoorgang (in het geel) wel netjes afgewerkt is. Het klopt gewoon niet.

Ik heb nu besloten een uithaalspoor te maken en weg erboven door te zetten als brug op consoles die bevestigd worden aan het grijze deel. Vervolgens wordt het grijze deel ook netjes aangekleed en afgewerkt.
Hier zie je het eerste timmerwerk.


Al doende kom ik op ideeën. Ik ga opnieuw zagen, want ik wil er een schuine lijn in hebben (omdat dat wat spannender oogt).

Het is ook van belang dat alles demontabel blijft. De hele baan past nog steeds in delen door het trapgat (terwijl dat al 30 jaar niet nodig is gebleken). Maar ook voor onderhoud en schoonmaak moeten delen soms worden gelicht.

Misschien lukt het om tegelijkertijd ook nog iets te verzinnen wat het mogelijk maakt de harde overgang aan de andere zijde logisch te maken.


En wat tenslotte ook belangrijk is, is dat de gaten in de grijze achterkant open blijven. Vanaf de andere zijde blijft het dan mogelijk om de treinen in tegenlicht te bekijken.

Het is overigens moeilijk in woorden uit te leggen wat ik van plan ben. Ik werk soms met schetsen. En de rest van de ideeën volgen met de realisatie.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #32 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:56:03 »
Met kleine stapjes gaat het verder.


Een proefopstelling om gevoel te krijgen voor de verhoudingen.
Boven wordt de weg doorgezet over een viaduct (waarvan de overspanning op deze wijze veel te groot is en wat we dus anders gaan doen)
En beneden wordt het spoor doorgezet (als uithaalspoor)


Hier wat zitten prutsen met karton uit een schoenendoos om een idee te krijgen over de beëindiging.
De weg duikt een tunnelportaal in die familie wordt van het oranje portaal dat erachter te zien is.
Het spoor verdwijnt eveneens in een (doodlopend) tunnelportaal dat vooralsnog schuin in de andere richting staat (omdat me dat wat speelser lijkt). Boven dat portaal komt de oplegging voor het viaduct van de weg.


Hier de beeindiging van de 'afgesneden' zijde. Die kan ik qua hoogte laten aansluiten op het oude baandeel erachter zodat ik daar tzt de aansluiting ook kan verbeteren.
Het viaduct krijgt tussensteunpunten in de vorm van consoles tussen de bogen.
(Het blok hout staat er overigens alleen maar om het viaductdeel even te ondersteunen.)

Al met al kan ik nu uren vooruit met figuurzagen. ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2017, 15:27:23 »
Het vordert langzaam.



De consoles van triplex zijn uitgezaagd met een figuurzaag.
De triplex delen zijn aan de achterzijde met elkaar verbonden met een strook karton.
Aan de voorzijde zit nu een U-vormig stukje triplex gelijmd met 2-componentenlijm dat aan het uitharden is.
(Op de achtergrond een tweede console die ondersteboven staat)

Het U-vormig stukje strookt met de bestaande grijze achterzijde.
Het valt altijd weer tegen om alles precies strokend, evenwijdig en haaks te krijgen. Ook dit keer weer niet 100% gelukt. Waarschijnlijk zal er nog wat correctiewerk nodig zijn. Eerst de lijm maar eens hard laten worden.

Het is vervolgens de bedoeling de triplex console compleet te omkleden met karton, wat veel gemakkelijker strak en precies op maat te snijden is. (Figuurzagen is weinig strak en nauwkeurig).
Ik had het triplex casco ook weg kunnen laten en alles uitsluitend in karton kunnen uitvoeren. Dat casco leek mij echter beter voor de stevigheid. Het blijft tenslotte een uitneembaar deel.


Een 86-er staat al te wachten tot het spoor gelegd is. Dat gaat nog even duren...


Weer net niet haaks. Zou het straks nog opvallen?

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #34 Gepost op: 26 november 2017, 12:24:25 »
Ik begreep uit het draadje van Wim Vink (voor als je dit toevallig leest Wim, mijn complimenten voor je werk (y)) dat foto's veel groter mogen zijn dan 100kB. Dat scheelt mij een hoop verkleinwerk.
Dus van nu af post ik wat grotere plaatjes.


Het is de bedoeling de triplex consoles te omkleden met karton. Dan wordt het tenminste echt strak, wat met figuurzagen onmogelijk is.

Om het goed in de maat te krijgen maak ik gebruik van een sjabloon, hier in blauw karton. Dan kun je goed zien waar het niet past. Op basis van het sjabloon maak de definitieve bekleding in wit karton.
Dat probeer ik waar mogelijk met wat overmaat uit te snijden. En dan steeds passen en er kleine reepjes afsnijden totdat het naar wens is.


Het triplex randje halverwege bleek een fractie dunner dan het triplex van de grijze achterzijde waar de console tegen aansluit. Dus heb ik het maar opgedikt met een strookje karton van 0,5mm dik. Dat strakke strookje helpt straks tevens als ik het randje glad ga plamuren.


De consoles zijn hier beide geheel omkleed met karton.


Het voordeel van het triplex is dat de consoles straks momentvast op de ondergrond gelijmd kunnen worden. Dan heb je straks met het uitnemen een stabiel en stevig geheel.


Het element zou ik graag rechtstandig uitneembaar willen maken. Daarbij loop ik toch tegen een probleem aan. De grijze achterzijde moet beplakt worden met een muurplaat of iets dergelijks. Hoe dikker die is en met hoe meer reliëf, des te lastiger wordt het om het element rechtstandig omhoog te tillen. Theoretisch moet je 2 perfect gladde achterkanten hebben.
Misschien zit er wat speling in en dan is karton van 0,5mm dikte geen probleem.

Afgezien daarvan moet ik bij de gele overstekende rand ook nog iets verzinnen, dat de boel niet blokkeert als ik het element optil.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 26 november 2017, 12:27:04 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2018, 22:04:36 »
Enige vorderingen.


De consoles in de witte grondverf gezet. Huis-tuin-en-keuken-verf op waterbasis.
Tot nu toe gebruikte ik hier altijd zogenaamde betonverf van Flexa voor, omdat je daarmee een goede afsluitbare laag krijgt. Dan kan het karton niet zo snel meer opbollen als je er bijvoorbeeld water op morst.
Maar het is een enorme klus om dan je kwasten weer school te krijgen. Vandaar nu dus die witte verf.
Als de verf droog is worden vervolgens de uitwendige hoeken geplamuurd, zodat die niet meer open staan (vanwege de insnijdingen op de vouwlijnen). Dat plamuren is hier op de foto ook al gebeurd. Superstrak is het niet, maar dat stoort straks niet meer.


Nadat de consoles 2x met Heki betonverf zijn geschilderd, zijn ze aan de onderzijde op hun plek gelijmd met 2-componentenlijm. Dan komt het triplex geraamte van de consoles goed van pas.


De kleur van Heki betonverf is de beste benadering van betonkleur tot nu toe op mijn baan. Jarenlang ben ik in de weer geweest met allerlei mengsels, maar nooit tot volledige tevredenheid. Beton heeft een lastig na te bootsen kleur met ook nog eens behoorlijke verschillen, als je zo om je heen kijkt.


De kleuren zijn op de foto eigenlijk niet goed te zien. Ik had misschien beter kunnen flitsen. Een volgende keer dan maar.


Het eerste brugdeel in aanbouw.


Van bovenaf.


Je krijgt nu een wat meer een gevoel bij de verhoudingen, hoe het er straks uit komt te zien.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2018, 11:46:36 »
Update.


Het gele karton bleek achteraf maar 0,35mm dik terwijl het witte karton 0,5mm dik is.
Dat maakt veel uit voor de stijfheid. Dus ben ik toch maar weer overgegaan op het witte karton.




De ondersteuning links is natuurlijk maar tijdelijk



Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #37 Gepost op: 10 februari 2018, 18:59:27 »
Weer een update


Om de aansluiting van het viaduct nauwkeurig te kunnen bepalen, heb ik eerst het triplex op de ondergrond gelijmd.
Het kartonnen omhulsel wat hier met wasknijpers te drogen zit op het triplex, had ik ik liever los wat verder afgewerkt. Het bleek echter dat ik het karton in een later stadium niet meer omheen zou krijgen. Waarom niet, dat is enigszins te zien op de volgende foto...


...namelijk vanwege de naar binnen te vouwen stukken in de doorgang. Zolang zie nog beweegbaar zijn, kan het kartonnen omhulsel er nog omheen.
Achteraf is het maar de vraag in hoeverre het handig was op het triplex vast te lijmen op de ondergrond. Het blijkt namelijk dat het triplex de neiging heeft om krom te trekken vanwege de houtlijmlaag waarmee het omhulsel vastgelijmd is. Weg harde tussenmaat, waar het me om te doen was.
Het boterhamzakjesplastic zit daar om te voorkomen dat de houtlijm zich per ongeluk zou hechten aan het andere baandeel.


Hier is de doorgang vastgelijmd. Hiermee wordt vanaf de andere zijde de dikte van de wand gesuggereerd.


Hier staat de boel in de grondverf. In de natte verf is fijn strooimateriaal gestrooid. Het lukt niet om een egale verdeling te krijgen, maar voor het eindresultaat (als het portaal z'n definitieve kleur heeft) maakt dat niet uit.

Het zal nog wel even puzzelen worden om het portaal op z'n plek te fixeren. Het is namelijk m'n bedoeling om de rotsformatie (die er achter moet komen) van het oude vertrouwde papier-maché te maken (zoals ik dat bij de rest van de baan ook gedaan heb).
Het voordeel van papier-maché is (behalve dat het zowat gratis is), dat het in gedroogde toestand zo goed als niets weegt, maar toch superstabiel is.
Het grote nadeel is dat het enorm krimpt en het tunnelportaal dan zomaar mee kan trekken. Dan zit ik opnieuw met een aansluiting die niet past.


Een detailfoto. Rechts het oranje bestaande portaal.
Het nieuwe portaal moet blauw worden.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 19:02:19 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2018, 16:54:19 »
Nu blauw geschilderd


De afsluiting in triplex aan de achterzijde (of de linker zijkant als je het van voren bekijkt) is ook uitgezaagd, maar staat nog wel los.




Het triplex is krom getrokken. Daardoor past dit brugdeel niet meer. Uiteindelijk zal ik een nieuw brugdeel moeten maken. Maar daarmee wacht ik tot ik vrijwel zeker weet dat de constructie niet nogmaals kromtrekt.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #39 Gepost op: 11 maart 2018, 19:45:07 »
Weer wat verder


Als ondergrond voor rails maak ik gebruik van een ouderwets campingmatje. Deze is 8mm dik.
Het matje is met houtlijm op de multiplex ondergrond gelijmd.


Vervolgens is het matje geschilderd in de basiskleur van het landschap. Hiervoor is latex gebruikt.


Ter plaatse van de overgang naar het andere baandeel is een blokje hout gelijmd. Hierop kan straks de rails worden gelijmd zodat er geen wisselingen ontstaan bij de overgang.


Het tunnelportaal voor het spoor. Geheel in karton opgebouwd.


Het tunnelportaal van achteren. Hierop wordt straks de tunnelbuis aangesloten.


Het tunnelportaal op z'n plek.

De volgende stap is dat de rails worden gelegd. Schilderen en ballasten moet daarna ook al gebeuren, want in de tunnel kom je daar later niet meer bij.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2018, 21:43:35 »
Het spoor is zojuist gelegd.

Eerst 2 draden gesoldeerd aan de onderzijde van de spoorstaven.
Na het boren van 2 gaten voor de draden is het spoor op de ondergrond vastgelijmd. Met hobbylijm.








De loshangende draden komen nog in een contrastekker voor de verbinding met het andere baandeel.
Er zijn 9 polen beschikbaar dus als ik nog wat leuks zou willen met een dwergsein en/of verlichting of wat dan ook, dan is daarvoor wat ruimte.

Even de lijm goed uit laten harden.
Dan kunnen de sporen geschilderd worden.
Met het ballasten daarna komt het spoor pas echt stevig vast te liggen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2018, 21:59:00 »

Altijd een belangrijk moment: het spoor is elektrisch aangesloten


Het spoor is geschilderd en geballast


De kleuren die ik gebruik om het spoor te verouderen


De doodlopende treintunnel eindigt op een spiegel.
In de spiegel is een gat geboord, dat nog half te zien is op de foto


Het gat in de achterwand van de tunnel.
Het zorgt ervoor dat een trein alleen met de buffers de achterwand kan raken. De koppeling steekt door het gat.


Nu staat de plaat die de baan afsluit ervoor.
Het was heel lastig om de gaten precies centrisch tegenover elkaar te krijgen en ook nog op de juiste plek.
Tot 2x toe heb ik nieuw stukje in de plaat moeten zetten nadat het boorgat fout bleek. En ook het spiegelgedeelte aan de andere zijde was pas na 3x goed.


Dit zie je als je door het gat kijkt.


Nog zo zorgvuldig proberen te werken. Toch blijkt de overgang niet 100% goed te liggen.
Er ontspoort gelukkig niets, maar toch :(


Dit blauwe deel dat aanvankelijk vastgelijmd zat, heb ik voor de bouw van de treintunnel weer los moeten wrikken.
Ik had nog even de ijdele hoop dat ik dan het niet-passende brugdeel niet opnieuw hoefde te maken. Maar dat zou betekenen dat de blauwe tunnelingang niet meer evenwijdig zou lopen het oranje tunnelportaal.
Dus dat brugdeel moet ik tzt opnieuw maken.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #42 Gepost op: 27 maart 2018, 23:26:56 »
Hoi,

Misschien is het hout een beetje gaan werken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #43 Gepost op: 28 maart 2018, 11:34:13 »
Inderdaad, dat hout werkt.

Daarom maak ik het laatste brugdeel pas later.
Nadat de werkzaamheden met vocht (rotsen, verfwerk) zijn afgerond en het hout is uitgewerkt.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #44 Gepost op: 21 mei 2018, 20:31:27 »
Van tijd tot tijd moet de baan schoongemaakt worden. Stofzuigen dus.

Als je een stationaire baan hebt waar je jarenlang aan gewerkt hebt (30 jaar in mijn geval), dan is dat best een klus.

Het is dan de kunst om geen schade te veroorzaken. Dat is me vandaag dus niet gelukt.


De wielrenner voorop, viel met fiets en al.
Nu steunt ie tegen een gummetje totdat de lijm hem houdt.


De vrouw met de emmer hield het vandaag ook niet. Gelukkig is ze niet in de stofzuiger beland.
Maar die afgebroken bomen, dat is ernstiger. Reparatie kost wat meer moeite.


Ook hier is er een top uit de zeeschuim-boom afgebroken.

Het heeft toch beslist z'n voordelen om een niet al te grote baan te bouwen. Ondanks dat mijn baan niet echt groot genoemd kan worden, begin ik er toch behoorlijk wat onderhoud aan te krijgen. Iets nieuws bouwen is veel leuker.....

Groet, Bas