Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Modelspoorbaan van Einte door Bert55
Vandaag om 19:59:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:44:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:24:37
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 18:07:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
  

Auteur Topic: Meten is weten of toch niet?  (gelezen 1579 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Meten is weten of toch niet?
« Gepost op: 06 February 2017, 19:13:42 »
Beste forumleden,

Ik ben bezig met het bouwen van een H0 baan met fleischmann profirails.
Het baanplan volgens het hondebot principe bestaat uit een schaduwstation 1 op niveau o en een schaduwstation 2
op niveau 1.
Op niveau 2 komt het zichtbare gedeelte van de baan met een station van 4 sporen.
Tot zover het principe.

Nu ben ik met het waterpas afstellen van zichtbare gedeelte bezig (middels draadeinden).
Nadat alles waterpas was gesteld heb ik nog eens aan de linkerzijde van de treintafel gemeten tussen de stenen vloer en bovenzijde treintafel en aan de rechterzijde van de treintafel en vloer.

Wat schetst mijn verbazing op 3,75 meter breedte zit een hoogteverschil van 1,5cm. ???

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.


Met vriendelijke groet,

Peter






   

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2017, 19:16:39 »
Alle niveaus waterpas stellen zou de beste oplossing zijn.
Reinier

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2017, 19:25:43 »
Het kan zijn dat je vloer niet waterpas is. Leg je waterpas eens op de vloer en kijk of er verschillen zijn.
In diverse richtingen meten.

Ik heb mijn treinbaan in een een opbouw op onze garage. De vloer van mijn treinkamer is ook niet helemaal waterpas.
Waterpas bouwen geeft de meeste kwaliteit van je modelbaan.

vr. groet,
Wiebe

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2017, 19:26:09 »
Vloeren zijn maar zeden helemaal vlak.
Beste zou zijn de gehele baan waterpas te stellen.
Losse wagons gaan anders aan de wandel.

Tinus.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2017, 19:33:09 »
Misschien een tip

Ik heb de vloer ook niet helemaal waterpas, maar maak van die afwijking gebruik via mijn baanplan, dan heb je er nog voordeel aan ook.

Groet,

Pauw

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2017, 19:34:32 »
De vloer van mij treinkamer heeft een hoogteverschil van 5cm of meer. Krijg je met een oud huis van meer dan 110 jaar oud op een hoek. :'( :P ;D
Als er iets wegrolt weet ik wel waar ik moet zoeken  ;D 8) ;D
Gewoon zorgen dat je baan waterpas staat en je nergens druk over maken.

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.
Je zichtbare niveau als referentie houden (waterpas) en de schaduwstations daar op afstemmen.
Gr.
Eric

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 19:54:23 »
Heren,

Allen bedankt voor de tips ik denk dat ik vanaf het bovenste niveau (wat waterpas is) als referentie
voor de overige niveaus gebruik en die niveaus daarop afstel zoals Remunj aangeeft. 

Met vriendelijke groet,

Peter