Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: Meten is weten of toch niet?  (gelezen 1576 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Meten is weten of toch niet?
« Gepost op: 06 February 2017, 19:13:42 »
Beste forumleden,

Ik ben bezig met het bouwen van een H0 baan met fleischmann profirails.
Het baanplan volgens het hondebot principe bestaat uit een schaduwstation 1 op niveau o en een schaduwstation 2
op niveau 1.
Op niveau 2 komt het zichtbare gedeelte van de baan met een station van 4 sporen.
Tot zover het principe.

Nu ben ik met het waterpas afstellen van zichtbare gedeelte bezig (middels draadeinden).
Nadat alles waterpas was gesteld heb ik nog eens aan de linkerzijde van de treintafel gemeten tussen de stenen vloer en bovenzijde treintafel en aan de rechterzijde van de treintafel en vloer.

Wat schetst mijn verbazing op 3,75 meter breedte zit een hoogteverschil van 1,5cm. ???

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.


Met vriendelijke groet,

Peter






   

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2017, 19:16:39 »
Alle niveaus waterpas stellen zou de beste oplossing zijn.
Reinier

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2017, 19:25:43 »
Het kan zijn dat je vloer niet waterpas is. Leg je waterpas eens op de vloer en kijk of er verschillen zijn.
In diverse richtingen meten.

Ik heb mijn treinbaan in een een opbouw op onze garage. De vloer van mijn treinkamer is ook niet helemaal waterpas.
Waterpas bouwen geeft de meeste kwaliteit van je modelbaan.

vr. groet,
Wiebe

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2017, 19:26:09 »
Vloeren zijn maar zeden helemaal vlak.
Beste zou zijn de gehele baan waterpas te stellen.
Losse wagons gaan anders aan de wandel.

Tinus.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2017, 19:33:09 »
Misschien een tip

Ik heb de vloer ook niet helemaal waterpas, maar maak van die afwijking gebruik via mijn baanplan, dan heb je er nog voordeel aan ook.

Groet,

Pauw

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2017, 19:34:32 »
De vloer van mij treinkamer heeft een hoogteverschil van 5cm of meer. Krijg je met een oud huis van meer dan 110 jaar oud op een hoek. :'( :P ;D
Als er iets wegrolt weet ik wel waar ik moet zoeken  ;D 8) ;D
Gewoon zorgen dat je baan waterpas staat en je nergens druk over maken.

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.
Je zichtbare niveau als referentie houden (waterpas) en de schaduwstations daar op afstemmen.
Gr.
Eric

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 19:54:23 »
Heren,

Allen bedankt voor de tips ik denk dat ik vanaf het bovenste niveau (wat waterpas is) als referentie
voor de overige niveaus gebruik en die niveaus daarop afstel zoals Remunj aangeeft. 

Met vriendelijke groet,

Peter