Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 07:55:21
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 07:25:29
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Da's Daz 2 door Ben
Vandaag om 06:49:19
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
  

Auteur Topic: Meten is weten of toch niet?  (gelezen 1580 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Meten is weten of toch niet?
« Gepost op: 06 February 2017, 19:13:42 »
Beste forumleden,

Ik ben bezig met het bouwen van een H0 baan met fleischmann profirails.
Het baanplan volgens het hondebot principe bestaat uit een schaduwstation 1 op niveau o en een schaduwstation 2
op niveau 1.
Op niveau 2 komt het zichtbare gedeelte van de baan met een station van 4 sporen.
Tot zover het principe.

Nu ben ik met het waterpas afstellen van zichtbare gedeelte bezig (middels draadeinden).
Nadat alles waterpas was gesteld heb ik nog eens aan de linkerzijde van de treintafel gemeten tussen de stenen vloer en bovenzijde treintafel en aan de rechterzijde van de treintafel en vloer.

Wat schetst mijn verbazing op 3,75 meter breedte zit een hoogteverschil van 1,5cm. ???

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.


Met vriendelijke groet,

Peter






   

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2017, 19:16:39 »
Alle niveaus waterpas stellen zou de beste oplossing zijn.
Reinier

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2017, 19:25:43 »
Het kan zijn dat je vloer niet waterpas is. Leg je waterpas eens op de vloer en kijk of er verschillen zijn.
In diverse richtingen meten.

Ik heb mijn treinbaan in een een opbouw op onze garage. De vloer van mijn treinkamer is ook niet helemaal waterpas.
Waterpas bouwen geeft de meeste kwaliteit van je modelbaan.

vr. groet,
Wiebe

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2017, 19:26:09 »
Vloeren zijn maar zeden helemaal vlak.
Beste zou zijn de gehele baan waterpas te stellen.
Losse wagons gaan anders aan de wandel.

Tinus.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2017, 19:33:09 »
Misschien een tip

Ik heb de vloer ook niet helemaal waterpas, maar maak van die afwijking gebruik via mijn baanplan, dan heb je er nog voordeel aan ook.

Groet,

Pauw

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2017, 19:34:32 »
De vloer van mij treinkamer heeft een hoogteverschil van 5cm of meer. Krijg je met een oud huis van meer dan 110 jaar oud op een hoek. :'( :P ;D
Als er iets wegrolt weet ik wel waar ik moet zoeken  ;D 8) ;D
Gewoon zorgen dat je baan waterpas staat en je nergens druk over maken.

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.
Je zichtbare niveau als referentie houden (waterpas) en de schaduwstations daar op afstemmen.
Gr.
Eric

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 19:54:23 »
Heren,

Allen bedankt voor de tips ik denk dat ik vanaf het bovenste niveau (wat waterpas is) als referentie
voor de overige niveaus gebruik en die niveaus daarop afstel zoals Remunj aangeeft. 

Met vriendelijke groet,

Peter