Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 16:32:38
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:51:47
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door 008200
Vandaag om 15:38:02
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 15:33:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:57:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:17:55
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
  

Auteur Topic: Meten is weten of toch niet?  (gelezen 1653 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Meten is weten of toch niet?
« Gepost op: 06 February 2017, 19:13:42 »
Beste forumleden,

Ik ben bezig met het bouwen van een H0 baan met fleischmann profirails.
Het baanplan volgens het hondebot principe bestaat uit een schaduwstation 1 op niveau o en een schaduwstation 2
op niveau 1.
Op niveau 2 komt het zichtbare gedeelte van de baan met een station van 4 sporen.
Tot zover het principe.

Nu ben ik met het waterpas afstellen van zichtbare gedeelte bezig (middels draadeinden).
Nadat alles waterpas was gesteld heb ik nog eens aan de linkerzijde van de treintafel gemeten tussen de stenen vloer en bovenzijde treintafel en aan de rechterzijde van de treintafel en vloer.

Wat schetst mijn verbazing op 3,75 meter breedte zit een hoogteverschil van 1,5cm. ???

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.


Met vriendelijke groet,

Peter






   

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2017, 19:16:39 »
Alle niveaus waterpas stellen zou de beste oplossing zijn.
Reinier

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2017, 19:25:43 »
Het kan zijn dat je vloer niet waterpas is. Leg je waterpas eens op de vloer en kijk of er verschillen zijn.
In diverse richtingen meten.

Ik heb mijn treinbaan in een een opbouw op onze garage. De vloer van mijn treinkamer is ook niet helemaal waterpas.
Waterpas bouwen geeft de meeste kwaliteit van je modelbaan.

vr. groet,
Wiebe

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2017, 19:26:09 »
Vloeren zijn maar zeden helemaal vlak.
Beste zou zijn de gehele baan waterpas te stellen.
Losse wagons gaan anders aan de wandel.

Tinus.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2017, 19:33:09 »
Misschien een tip

Ik heb de vloer ook niet helemaal waterpas, maar maak van die afwijking gebruik via mijn baanplan, dan heb je er nog voordeel aan ook.

Groet,

Pauw

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2017, 19:34:32 »
De vloer van mij treinkamer heeft een hoogteverschil van 5cm of meer. Krijg je met een oud huis van meer dan 110 jaar oud op een hoek. :'( :P ;D
Als er iets wegrolt weet ik wel waar ik moet zoeken  ;D 8) ;D
Gewoon zorgen dat je baan waterpas staat en je nergens druk over maken.

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.
Je zichtbare niveau als referentie houden (waterpas) en de schaduwstations daar op afstemmen.
Gr.
Eric

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 19:54:23 »
Heren,

Allen bedankt voor de tips ik denk dat ik vanaf het bovenste niveau (wat waterpas is) als referentie
voor de overige niveaus gebruik en die niveaus daarop afstel zoals Remunj aangeeft. 

Met vriendelijke groet,

Peter