Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Meten is weten of toch niet?  (gelezen 1578 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Meten is weten of toch niet?
« Gepost op: 06 February 2017, 19:13:42 »
Beste forumleden,

Ik ben bezig met het bouwen van een H0 baan met fleischmann profirails.
Het baanplan volgens het hondebot principe bestaat uit een schaduwstation 1 op niveau o en een schaduwstation 2
op niveau 1.
Op niveau 2 komt het zichtbare gedeelte van de baan met een station van 4 sporen.
Tot zover het principe.

Nu ben ik met het waterpas afstellen van zichtbare gedeelte bezig (middels draadeinden).
Nadat alles waterpas was gesteld heb ik nog eens aan de linkerzijde van de treintafel gemeten tussen de stenen vloer en bovenzijde treintafel en aan de rechterzijde van de treintafel en vloer.

Wat schetst mijn verbazing op 3,75 meter breedte zit een hoogteverschil van 1,5cm. ???

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.


Met vriendelijke groet,

Peter






   

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2017, 19:16:39 »
Alle niveaus waterpas stellen zou de beste oplossing zijn.
Reinier

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2017, 19:25:43 »
Het kan zijn dat je vloer niet waterpas is. Leg je waterpas eens op de vloer en kijk of er verschillen zijn.
In diverse richtingen meten.

Ik heb mijn treinbaan in een een opbouw op onze garage. De vloer van mijn treinkamer is ook niet helemaal waterpas.
Waterpas bouwen geeft de meeste kwaliteit van je modelbaan.

vr. groet,
Wiebe

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2017, 19:26:09 »
Vloeren zijn maar zeden helemaal vlak.
Beste zou zijn de gehele baan waterpas te stellen.
Losse wagons gaan anders aan de wandel.

Tinus.

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2017, 19:33:09 »
Misschien een tip

Ik heb de vloer ook niet helemaal waterpas, maar maak van die afwijking gebruik via mijn baanplan, dan heb je er nog voordeel aan ook.

Groet,

Pauw

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2017, 19:34:32 »
De vloer van mij treinkamer heeft een hoogteverschil van 5cm of meer. Krijg je met een oud huis van meer dan 110 jaar oud op een hoek. :'( :P ;D
Als er iets wegrolt weet ik wel waar ik moet zoeken  ;D 8) ;D
Gewoon zorgen dat je baan waterpas staat en je nergens druk over maken.

Wat moet ik nu doen het bovenste niveau waterpas houden maar dan heeft dit consequenties voor de hellingen of alles vanaf de vloer meten zodat het dezelfde hoogte heeft of zie ik iets over het hoofd.
Je zichtbare niveau als referentie houden (waterpas) en de schaduwstations daar op afstemmen.
Gr.
Eric

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Meten is weten of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 19:54:23 »
Heren,

Allen bedankt voor de tips ik denk dat ik vanaf het bovenste niveau (wat waterpas is) als referentie
voor de overige niveaus gebruik en die niveaus daarop afstel zoals Remunj aangeeft. 

Met vriendelijke groet,

Peter