Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door AB 7216
Vandaag om 18:17:28
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)  (gelezen 20069 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #60 Gepost op: 23 July 2017, 15:26:24 »
Niemand die al wat meer kan zeggen over die voetgangersbrug in de vorige post?

Ondertussen zo'n 8 meter rechte spoorrails lekker roestig zitten schilderen, dus dat is 8 x 4 = 32 meter gekwast.



En op deze druilerige dag ook maar eens alle spoorstaaf nagels aantippen met roestverf. Ja, op sommige plekjes zie je nog wel wat origineel glimmend spoor, maar dat vind ikzelf niet erg. Zal er met de ballast omheen straks vast en zeker nog echter uit zien.



En daarna voorlopig even opbergen.



Nog lang niet klaar! Maar ik zie het allemaal als een groot voordeel dit nu te doen, en niet straks over de baan heen te hangen en dan pas te gaan priegelen.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #61 Gepost op: 31 July 2017, 17:07:12 »
Omdat de rails inmiddels vordert, ga ik binnenkort eindelijk eerst eens bouwen. Voor de precieze spoorafstanden, stukken rails die ik nodig heb bij m'n hoofdstation, zet ik de perronoverkapping van Kibri neer (art.nr. 37758), tweemaal achter elkaar. Wanneer ik dat dan precies heb uitgedokterd qua rails, kan ik daarna alles eerst als proef gaanneerleggen. Hèhè, 't duurt effe, maar dan heb je ook wat.

Om die reden ook weer af en toe aan m'n baanplan gewerkt, zoals een rangeerterreintje ontworpen.
En mezelf in de vakantie getrakteerd op een special over kolen en cokes van Miba.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #62 Gepost op: 05 November 2017, 16:11:20 »
De zomer heeft ook mij te pakken gehad! Maar ondertussen is lijm besteld, de rails klaar, en kan de 'echte' bouw binnenkort beginnen!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #63 Gepost op: 18 November 2017, 14:28:30 »
Zeg, een vraagje... Ik zie het zelf nooit in andere verslagen hier, maar voordat jullie de rails definitief vastzetten dan plaats je toch overal vooraf al je isolatieverbindingen, om de stopsecties te bepalen?

Op de twee hoofdsporen wil ik elk regulier twee treinstellen elk laten rijden, plus zo nu en dan er tussendoor goederentreinen, etc.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #64 Gepost op: 19 November 2017, 11:56:42 »
Laatste stukje ontbrekend spoor besteld, een linkse kruiswissel. Van de week vrij, en dus tijd om alles uit te gaan leggen op de tafel.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #65 Gepost op: 19 November 2017, 12:39:14 »
Citaat
vooraf al je isolatieverbindingen, om de stopsecties te bepalen?

Ja, zeker als je isolerende verbindingen gebruikt. Het is handig te onthouden dat tussen het leggen van de rail en dat de baan klaar is, één van de fases nog het proefrijden is. En dan is het handig dat je ook gelijk de schakel logica erachter kan checken, ongeacht of het digitaal of analoog werkt.

Als je echter met een dremel (o.i.d.) de isolaties maakt en overal makelijk bij kan, zou je het kunnen uitstellen. Maar dan is het opruimen van het slijpsel wel weer lastiger.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #66 Gepost op: 23 November 2017, 12:13:17 »
Proefrijden wordt de grootste uitdaging bij de hellingen. Ik moet nog iets netjes verzinnen om niet abrupt in een helling over te gaan, ook al is het 3 graden stijgingspercentage, zoals ik de baan heb ontworpen.
Wat ik heb begrepen, is dat je de overgang het beste op een lengte spoorrails kunt maken, en juist niet tussen twee stukken. En dan eventueel de overgang van het hout weg te schuren tot een soort lip; dat vond ik in de encyclopedie hier.

Vanmiddag even op pad voor een soldeerbout, etc. + bedrading.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #67 Gepost op: 23 November 2017, 13:05:33 »
Klopt, voorkomt knikken in de rails en de eventuele vervelende gevolgen. Het beste is ervoor te zorgen dat de overgang van de ondergrond soepel verloopt, kost wel ruimte maar levert goed resultaat.


Richard

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #68 Gepost op: 23 November 2017, 14:54:35 »
Zo dat was meer materiaal dan gedacht!  ;D
Kabelgoten, bedrading, soldeerbout en soldeer, plus klein zijknip tangetje.



Plus extra verbindings- en isolatielasjes, reedcontacten, schakelmagneetjes en krimpkous.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #69 Gepost op: 24 November 2017, 12:40:02 »
De bouw is begonnen!

Eerst de perronoverkappingen bouwen, zodat ik precies weet hoe de sporen bij het hoofdstation (4 in totaal) gaan lopen, want ik heb dat niet allemaal van te voren uitgemeten. Voordat het glas er op gaat, eerst nog e.e.a. weatheren.

Ik denk dat ik daar voor de blokbeveiliging gebruik maak van de slimme wissels van Fm.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #70 Gepost op: 10 December 2017, 13:09:43 »
Ik heb begrepen om glas op je model te plakken (ik bedoel dus transparant plastic uit je bouwdoosje), het beste gebruik kan worden gemaakt van houtlijm omdat dit zelf ook transparant opdroogt?

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #71 Gepost op: 10 December 2017, 14:39:05 »
Ik heb nu overigens een spuitbus lak gekocht van het merk zoals op de afbeelding. Ja, er staat satin op, dus satijnlak/vernis, maar het droogt na een test op een overtollig gebouwtje van plastic heel keurig mat op.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #72 Gepost op: 24 December 2017, 16:36:16 »
Wel, ik heb het er op gewaagd en voor het glaswerk nu gelijmd met houtlijm. Nu laten opdrogen en zien of het inderdaad netjes transparant opdroogt.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #73 Gepost op: 25 December 2017, 10:57:19 »
De houtlijm was niet helemaal een succes. Wanneer je van dichtbij kijkt zie je de lijmdelen nog wel liggen onder het glas. (Volgende keer denk gewoon de vloeibare hobbylijm!)
Ik denk dat ik dat op ga lossen door bij de spanten van de hal vuil- en/of roestsporen aan te brengen. Van die druipers, waar de metalen sponningen waar de platen glas in liggen als het ware al jaren wat veroudering ondervinden en hier en daar lekken. Heef iemand daar al ervaring mee?



Verder heb ik het perron nog open gelaten, en deze zelf eerst met een waterwash en wat zwarte Valejjo zwarte inkt wat vervuild. En de pilaren en het hekwerk allemaal met wat Humbrol een highlight-je gegeven, en zo ook het dak met was licht grijs bewerkt. Daarna een spuitbus lak eroverheen gedaan.

Nu klaar om even precies te kijken welke stukjes rails ik nodig heb, om 4 sporen voor het station aan te leggen en hoe dat zich onderling verhoudt t.o.v. de wisselsplitsingen voor en achter.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter)
« Reactie #74 Gepost op: 25 December 2017, 12:27:38 »
Zo, wat spoortjes gelegd, om precies te zien hoe uit te komen met vier sporen op het station. Ontwerp in SCARM aangepast, zodat ik dat niet meer vergeet en het ontwerp dus weer 1:1 verder kan gaan. De flauwe bochten zijn nog steeds R4, zodat de grootste loks er kunnen passeren, en er is voldoende afstand om nergens iets te raken.



Nou, ik kan beginnen alle rails eerst eens uit te gaan leggen!