Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 10:58:41
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 10:55:35
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
  

Auteur Topic: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok  (gelezen 16918 keer)

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2017, 12:46:23 »
Ook ik zou graag in het bezit komen van zo'n tandwieltje, om mijn tigerli weer op de baan te helpen.
thuis ben ik de enige die (model)spoort

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2017, 18:15:20 »
Goed te lezen dat er nog aan gewerkt wordt!

Het zou mooi zijn als het zo lukt, maar mocht ik toch iets kunnen doen, laat maar weten.   ;)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2017, 21:09:59 »
Eigenlijk heb je drie onderdeeltjes nodig. Het werkelijke tandwiel met vierkante uitsparing en dan verder twee tussenbusjes met eveneens een vierkante uitsparing die de andere twee wielen op zijn plek houden. (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #18 Gepost op: 16 June 2017, 20:00:58 »
De oproep hier eerder in dit topic is niet meer van toepassing.

Dusdanig gegrepen door de aaibaarheid van dit lokje, dat ik er zelf ook eentje ben gaan zoeken.
Vandaag is dit zo goed als onberispelijke exemplaar in Huize Hooidonk gearriveerd.





Mist enkel een buffertje aan de achterzijde, dus mocht iemand die nog ergens hebben liggen, houd ik mij aanbevolen.
Volgens mij is dit een latere uitvoering dan hier besproken, deze lijkt metalen tandwielen te hebben.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5328
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #19 Gepost op: 17 June 2017, 00:23:15 »
Nee dit is de oude versie. Nieuw is dus niet altijd beter :D
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #20 Gepost op: 17 June 2017, 13:46:12 »
Ik heb ook een loc die van de oude versie is. Toch zou ik ook de nieuwe versie op willen knappen. Deze heeft immers kortkoppelingen. En ik denk dat het ook mogelijk is door een 3d tekening en het printen van de drie onderdeeltjes.
Maar goed ik heb ze nog wel nodig. Want de loc die niet werkt wil ik toch ook wel weer de baan op hebben. Dus als hier iemand nog in wil duiken voor mij? Welke 3d tekening kan ik het beste gebruiken? IS het mogelijk dit ding zelf te tekenen? Hoe moet ik dat doen? Ik ben wel bekend met autocad in 2D.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 17 June 2017, 13:47:50 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #21 Gepost op: 17 June 2017, 15:07:55 »

Op de foto mijn twee tigerli's. De gouden versie heb ik ooit in de toenmalige kelder van een Arnhemse modeltreinfirma op de kop getikt voor fl 89.
Gelukkig rijden beide loc's prima met hun metalen tandwielen. Maar n.a.v. de vragen en opmerkingen hierboven leek het me grappig die gouden versie hier ook eens te tonen.
De gouden versie mist de zuigerstangen en bijbehorende trapjes voor maar dat valt nauwelijks op.
Geen idee of deze kleurvariant een grap van een modelspoorder is geweest, of dat Lilliput dit locje als curiositeit zo heeft afgeleverd....

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2017, 15:22:04 »
Toevallig weet ik dat Liliput dit locje in de goedkope en duurdere variant heeft gemaakt. De goedkope variant mist extra drijfstangen. Hoe het met de goudkleurige zit weet ik niet. Maar het is een fantasiemodel. Dus extra drijfstangen werden blijkbaar niet nodig geacht. Zelf heb ik NS7851 en NS7852. De ene als nieuwe versie met kortkoppelingen. De andere in oude staat met metalen tandwielen zonder KKK. Bij mij zijn allebei de locs van drijfstangen voorzien.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2017, 15:24:07 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2017, 16:24:17 »
Nee dit is de oude versie. Nieuw is dus niet altijd beter :D

Ah, die zag ik even niet aankomen.
Zijn daarvan de wielen geïsoleerd door middel van de kunststof spaken?

Ik lees nu trouwens dat de nieuwere KKK heeft, zijn er voor de oude versie überhaupt iets van adapters voor andere koppelingen te krijgen of ben je veroordeeld tot zelfbouw of symoba's er onder prutsen?

Ik had trouwens te vroeg gejuicht, gisteravond na 5 minuten op de rollenbank begon hij onregelmatig te lopen.
Met tot gevolg dat nu het motortje nog draait, maar de wielen stil blijven staan.
Ik moest naar een verjaardag, dus had niet veel tijd er naar te kijken.
Het kapje kreeg ik er zo gauw niet af, kwam ongeveer een centimeter los maar bleef toen ergens aan de achterzijde haken.

Mods: Moeten we misschien een aantal van de laatste posts even afsplitsen in een nieuw draadje om het onderwerp van dit draadje bij het nieuwe onderdeel te houden?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #24 Gepost op: 17 June 2017, 17:29:44 »
@hooidonk

De spaakwielen van de Liliput/Wien versie hebben aan één zijde isolatiebussen; de spaakwielen zelf zijn van metaal. De tussentandwielen zijn van kunststof. 

Het motoreuvel lijkt op een loszittende koppeling op de motoras. De demontage is lastig aangezien de opbouw vrij precies op het chassis past. De lantaarns zitten op de lichtleiders geklemd. Een foto van het kale chassis is bijgevoegd.
 
Rob


hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #25 Gepost op: 17 June 2017, 18:32:05 »
Kijk Rob, daar heb ik wat aan!  (y)

Bedankt!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #26 Gepost op: 17 June 2017, 21:19:01 »
Mods: Moeten we misschien een aantal van de laatste posts even afsplitsen in een nieuw draadje om het onderwerp van dit draadje bij het nieuwe onderdeel te houden?

Deze mod zit met drie assen twee handen in het haar en komt er niet uit wat er nou afgesplitst kan worden, want het zit allemaal met elkaar verweven. Verschil oud/nieuw, precieze opbouw, enz. Het lijkt me wel prima zo, eerlijk gezegd. Toch?

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #27 Gepost op: 17 June 2017, 21:39:30 »
Kweenie ;D. Die van mij heeft fabrieksplaten opgedrukt, maar geen KKK. Is het dan een halve nieuwe of toch driekwart oud exemplaar. Ik vraag het me al jaren af. Overigens is er ooit een topic over geweest. Heb ff geen zin om in de krochten des forums te duiken. Het hok heeft bij mij overigens geen meter gereden, maar wel nieuw gekocht. Het lijkt ook wel of de zuigerstang zwart kunststof is. Het mechaniek lijkt me wel compleet.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #28 Gepost op: 17 June 2017, 22:40:42 »
@Reinout,

Je zou vanaf #18 vast kunnen pakken en alleen post #20 van Zuylen hier kunnen laten staan, maar het komt inderdaad niet helemaal ten goede van de helderheid.
Dus helemaal prima als je het zo laat.  (y)

@Erik,
Misschien bedoel je deze of deze ?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
« Reactie #29 Gepost op: 17 June 2017, 23:03:53 »
Het onderscheid tussen Liliput/Wien (oud) en Liliput/Bachmann (nieuw) is goed te zien aan het onderstel. Bij de Bachmann versie is het onderstel uit 2 delen samengesteld die van elkaar geïsoleerd zijn; bij de oude Weense versie zonder kort koppeling is het frame een geheel (zie mijn eerdere foto) en zijn de spaakwielen aan één kant op de naaf geïsoleerd. Bij mijn (Weense) exemplaren blijken de lichtgeleiders aan de achterzijde verbrokkeld te zijn. Het onder handen zijnde model ondergaat eerst een klokanker motor modificatie voor de loc met een pantograaf uitgerust wordt. Mijn eerdere Weense NS variant heb ik enige tijd geleden voor een vriend naar 3-rail wisselstroom omgebouwd en daarna de Bachmann versie voor terug gekregen. Ik ben benieuwd hoe bij mijn exemplaar de tandwielen eruitzien.
In ieder geval kan ik stellen dat het Weense (oude) model constructie technisch de beste is maar dar de dunne kunststof onderdelen bros zijn (geworden) en vaak al in de verpakking gebroken zijn.

Rob
PS. De klokanker ombouw - Faulhaber 1319 - vereist 'enig' freeswerk; bij een 1016 motor zal de ingreep minder zijn.

Groet, Rob